Page 40 - KobiEfor_Agustos_2012
P. 40

KAPAK



           durumda markalaflmak bütün KOB‹’ler için mümkün     Marka Türkiye
           bir imkan haline gelmifltir.                        En de¤erli 100 global markan›n 49’u ABD’de bu-
                                                            lunuyor. ABD’yi, 10 marka ile Almanya, 9 marka ile
              16. Tan›t›mda yeni yaklafl›mlar:               Fransa, 6 marka ile Japonya, 5’er marka ile ‹ngiltere
              Türkiye’ye sadece havadan, ayda ortalama 2 mil-  ve ‹sviçre izliyor. Global ekonominin yükselen gücü
           yon kifli girip ç›kmaktad›r. Turizmin bütün türleri,  olarak tan›mlanan BRIC (Brezilya, Rusya, Hindistan,
           uluslararas› konferanslar, seminerler, fuarlar, spor  Çin) ülkelerinin en de¤erli global markalar listesinde
           karfl›laflmalar›, bizden ve di¤er ülkelerden milyonlar-  henüz bir markas› bulunmuyor. Coca-Cola, hala dün-
           ca insan› bire bir iletiflim içine sokmaktad›r. Sivil  yan›n en de¤erli markas›. Global marka koltukla-
           ve kültürel iliflkiler yo¤unlaflmaktad›r. Bu              r› dolmufl gibi görünüyor!
           yo¤unluk ticari iliflkileri de bafldöndürü-  Türkiye’nin        Ama arkadan gelen bir Türkiye var.
           cü bir h›zla geniflletmektedir. Kendini  global markas› hiç   Bölgesel anlamda lider Türk markala-
           tan›tmak isteyen ve bu alanlara ye-  yok. Ama Türkiye’nin      r› oluflmaya bafllad› bile. Süreç ye-
           nilikçi bir dürtüyle bakan her giri-                            relden bölgesele, bölgeselden kü-
           flimci ve her KOB‹, binlerce ve fla-  kendisinin marka de¤eri      resele do¤ru ilerliyor. Turquality
           fl›rt›c› etkinlikte tan›t›m yöntemi  küresel krizden beri sürekli  program› kapsam›nda 82 Türk fir-
           keflfedebilir, Türkiye’de ürünü ve  yükseliyor. Bu da Türk ihraç  mas› 93 markayla dünyadaki kri-
           hizmeti hiç bilinmeyen bir ifllet-  ürünleri için d›fl pazarda     ze ra¤men 'en iyiler' kulübüne
           me, bu yoldan örne¤in Birezil-                                   girmeyi baflard›. Bunun üzerine
           ya’ya s›çrayabilir. Ifl›¤›n›z varsa  markalaflma yolunu aç›yor ve  hizmetler ve d›fl pazarlarda verile-
           sorun yoktur; günefl gerçekte hiç  destekliyor. Global marka     cek franchise flubeler de Turquality
           batmaz, sadece görünmedi¤i yerde   yaratma hedefi Türkiye      program› kapsam›na al›narak des-
           onu görmeyenler batt› san›rlar.                              tekleniyor. Markalaflmakta olan bu
                                                  için hayal de¤il.
                                                                      ürün ve hizmetlerin içindeki katma-de-
              18. Markalaflma kimsenin boyunu aflmaz                 ¤er oran›, s›rf markalaflma sürecinde olma-
              Buraya kadar anlat›lanlardan sonra ‘bu benim   lar›ndan dolay› art›yor. Böylelikle kar oranlar› da
           boyumu aflar’ diyen kalmam›flt›r. Kalm›flsa çok yan-  art›yor.
           l›fl. Çünkü markalaflma öyle kapsay›c› bir tutumdur  Ayr›ca Türkiye’nin kendisi de dünyada “marka de-
           ki, baflarsan›z da siz kazanm›fl olacaks›n›z, kaybet-  ¤eri”ni art›r›yor. Türkiye’nin marka de¤erinin artma-
           seniz de. Örne¤in Türkiye AB’ye tam üye olabilmek  s› markalaflma çabas› gösteren firmalar›n iflini kolay-
           için y›¤›nla reform yap›yor, mevzuat›n› yeniliyor, ka-  laflt›r›yor. Di¤er yandan birçok ilimizde “kent marka-
           lite kriterlerini yükseltiyor. AB üyesi olamazsa, bu  s›” yaratma faaliyetleri bafllat›ld›. Kent markalaflma-
           yapt›klar› Türkiye’nin kazanc› olmayacak m›?     s› yerel zenginlikleri de görünür hale getiren bir sü-
              Markalaflma rulet oynamaya benzemez, çünkü     reç oluyor. K›saca dün erkendi, yar›n geç olur, mar-
           bunda “bofl”u yoktur.                             kalaflmaya bugün bafllamak gerek.

            Kentsel markalaflma                 D‹YARBAKIR

                                   Medeniyetler müzesi olarak markalaflma

                                  Tarihte “Bereketli Hilal”  için özel sektör yat›r›mlar› teflvik edilmektedir. Ni-
                               olarak adland›r›lan bölgede  tekim yeni teflvik sisteminde de Diyarbak›r en faz-
                               yer alan Yukar› Mezopotam-   la avantaja sahip olan 6’nc› bölgede yer almakta-
                               ya’n›n kadim kenti Diyarba-  d›r. Onlarca medeniyete evsahipli¤i yapan Diyarba-
                               k›r, sahip oldu¤u tarihi ve  k›r, bu medeniyetlerin izlerini tafl›yan önemli tarihi
                               kültürel birikim ve potansiyel  ve kültürel varl›klar› içinde bar›nd›ran yaflayan bir
                               ile jeostratejik konumunu en  müzedir. Bu tarihi ve kültürel varl›klar›n korunarak
                               iyi flekilde de¤erlendirerek ti-  turizme kazand›r›lmas› için çok say›da proje yürü-
                               carette, turizmde ve sanayi-  tülmektedir.
         Dr. ‹lhan Karakoyun   de “cazibe merkezi” ve         Bu projelerle Diyarbak›r, tarih ve kültür turizmin
         Karacada¤ Kalk›nma Ajans›  “marka kent” haline gelmeyi  önemli bir destinasyonu olacakt›r. Ayr›ca jeostrate-
                 Genel Sekreteri  ve ülkemizin “Ortado¤u’ya  jik konumuyla geçmiflten beri do¤udan bat›ya, gü-
                               Aç›lan Kap›s›” olmay› hedef-  neyden kuzeye uzanan yollar›n kavflak noktas›nda
             lemekte ve çal›flmalar›n› bu yönde sürdürmektedir.  yer alan Diyarbak›r, kara-demir ve havayolu ulafl›m
             Bu amaçla son y›llarda baflta sulama projeleri ol-  kolayl›klar› ile ticarette de büyük bir potansiyele
             mak üzere GAP yat›r›mlar›nda önemli bir art›fl ol-  sahiptir. Ortado¤u co¤rafyas›na yak›nl›¤›n da ya-
             mufltur. Bu projelerin yaratt›¤› tar›msal üretimin  ratt›¤› f›rsatlarla Diyarbak›r, ülkemizin “Ortado-
             de¤erlendirilerek tar›ma dayal› sanayinin geliflmesi  ¤u’ya Aç›lan Kap›s›” olmay› hedeflemektedir.


           40 KobiEfor A¤ustos 2012
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45