Page 96 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 96
SEKTÖR/LOJ‹ST‹K Fillo’nun katk›lar›yla
haz›rlanm›flt›r
SEKTÖRÜN ENGELLER‹
UT‹KAT Baflkan› Turgut Erkeskin’e göre sektörün
flu anda en önemli sorunu: ‘Tafl›yan Onay› Olmak-
s›z›n Mal Teslimi.’ Denizyolu ile yap›lan ithalat ta-
fl›malar›nda, Türkiye’deki limanlara varan yüklerin
tafl›yan›n onay› olmadan, liman iflletmeleri veya an-
trepolar taraf›ndan nihai ihtiyaçlara teslim edilmesi
anlam›na gelen bu uygulaman›n, hem yerleflik ulus-
lar aras› deniz tafl›mac›l›¤› kurallar›na ayk›r› hem de
Türk Ticaret Kanunu’nun konflimento ve mal tes-
limlerinde uygulamas› gereken kurallar›na uygun gelmektedir. Bu nedenle, konuya ithalatç›lar›m›z›n
olmad›¤›n› belirten Erkeskin, “1956 tarihli TTK’n›n da son derece dikkatle ve uluslararas› ticareti ze-
1107. maddesi ve 2011 tarihli, 6102 say›l› yeni Türk deleyici olmayacak bir biçimde yaklaflmas› çok
Ticaret Kanunu’nun 1236. maddesi ‘Eflya ancak önemlidir” bilgisini verdi. Erkeskin’e göre sektörün
konflimento nüshas›n›n, eflyan›n teslim al›nd›¤›na di¤er bir sorunun ise gümrük çal›flma saatleri ve
dair flerh düflülerek geri verilmesi karfl›l›¤›nda tes- mevzuatlar› oluflturuyor.
lim edilir’ ifadesi yer almaktad›r. Ancak uluslar ara- Erkeskin, “Ülkemize ithal yolla gelen mallar›n
s› kurallara ve ulusal kanunlar›m›zdaki hükümlere gümrük ifllemleri 09:00-17:00 mesai saatlerinde
ra¤men baz› ithalatç›lar taraf›ndan ‘tafl›yan›n mal› içerisinde yap›labilmekte, bu saatlerin d›fl›nda ise
al›c›ya teslim edilebilece¤ine onay veren bir talima- mesai ücretinin yat›r›lmas› gerekmektedir. Böyle bir
t›, yaz›s› veya belgesi’ olmadan mal teslimi yap›l- uygulama yük hareketlili¤inde sekteler yaflanmas›-
mas› istenmektedir. Bu öncelikle uluslararas› deniz na neden oldu¤u gibi maliyetleri de yükseltmekte-
ticareti kurallar›na uymayan ülke konumuna düfle- dir” diyor. Erkeskin sorunun afl›lmas› için gümrük
cek ülkemize zarar vermektedir, ayr›ca konuyla ilgi- ifllevlerinin 7/24 çal›flma esas›na göre yeniden ya-
li mevcut kanunlar›m›z›n uygulanmamas› anlam›na p›land›r›lmas› gerekti¤ini belirtiyor.
ra bir yarar› olacakt›r. Bu nedenle önce lojistik mas- gereken bir tak›m ad›mlar bulunuyor. Erkeskin,
ter plan›n›n haz›rlanmas›, kamu iradesi taraf›ndan devletlerin bir taraftan kendi ülke ekonomilerini
bunun kabulü ve sonras›nda mevzuat›n›n haz›rlan- güçlü hale getirmek için uluslararas› ticaretin kalbi
mas› gerekmektedir. Bu amaçla, Türkiye ‹hracatç›lar olan lojistik merkezler kurup lojistik maliyetleri dü-
Meclisi bünyesinde; devletin ilgili birimlerinden ve flürerek rekabetçiliklerini art›rmay›, di¤er taraftan
UT‹KAD’›n da dahil oldu¤u sivil toplum kurulufllar›n- bölgesel üstünlüklerini ön plana ç›kararak uluslara-
dan oluflan Lojistik Konseyi’nde, Türkiye Lojistik ras› mal hareketlerinde avantajlar sunmay› hedefle-
Master Plan›’n›n haz›rlanmas› hedefi do¤rultusunda di¤ini belirtiyor. Buna göre; bölgesel bir lojistik üs
bir Strateji Belgesi çal›flmas› gerçeklefltirilmifltir. Bu olma yolundaki yap›lanmalar›nda lojistik merkezle-
strateji belgesi ilgili bakanl›klara arz edilerek, Türki- rimizin bünyesinde mutlaka denizyolu, havayolu,
ye Lojistik Master Plan›’n›n yap›lmas›na ve Lojistik karayolu ve demiryolu ba¤lant›lar›ndan en az ikisi
Kanunu’nun ç›kar›lmas›na yönelik katk›da bulunul- bulundurulmal›d›r. Demiryolu tafl›mac›l›¤›n›n Türki-
mas› amaçlanm›flt›r.” ye’de daha güçlü hale gelmesi için, demiryollar›n›n
do¤ru ve ülke ekonomisine ciddi katk›lar sa¤laya-
Demiryolunun üst yap›s› cak bir çerçevede ve tam rekabet koflullar›na uy-
özel sektöre aç›lmal› gun bir flekilde serbestlefltirilmesini bir zorunluluk
Sektörün geliflmesi aç›s›ndan kamunun atmas› olarak gören Erkeskin bunun için de demiryolu alt
yap›s› ile üst yap›s›n›n (iflletme) ayr›lmas› ve üst
yap›n›n özel sektörün rekabetine aç›lmas›n› sa¤la-
yacak serbestlefltirme yasas›n›n bir an önce ç›kar-
t›lmas›n› öneriyor.
Erkeskin flöyle diyor: “Bu yasa, uygulamada yafla-
nacak geçifl sürecini, kamu kuruluflu ile özel sektör
kurulufllar›n›n rekabetini, eflitlik ilkelerini düzenleye-
cek flekilde haz›rlanmal›d›r. Ayr›ca lojistikle ilgili
mevcut yasa ve düzenlemelerin, lojistik faaliyetleri-
nin standartlaflt›r›lmas›, h›zland›r›lmas› ve basitleflti-
rilmesi amac›na yönelik yap›land›r›lmas› gerekir.
Uluslararas› ticaret ak›fl h›z›na uygun süratte kamu
ve özel kurum yap›lanmalar› ancak mevzuat›n da bu
sürate eriflmesiyle olas›d›r.”
96 KobiEfor May›s 2012