Page 96 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 96

SEKTÖR/LOJ‹ST‹K                                    Fillo’nun katk›lar›yla
                                                                                             haz›rlanm›flt›r



                    SEKTÖRÜN ENGELLER‹
              UT‹KAT Baflkan› Turgut Erkeskin’e göre sektörün
            flu anda en önemli sorunu: ‘Tafl›yan Onay› Olmak-
            s›z›n Mal Teslimi.’ Denizyolu ile yap›lan ithalat ta-
            fl›malar›nda, Türkiye’deki limanlara varan yüklerin
            tafl›yan›n onay› olmadan, liman iflletmeleri veya an-
            trepolar taraf›ndan nihai ihtiyaçlara teslim edilmesi
            anlam›na gelen bu uygulaman›n, hem yerleflik ulus-
            lar aras› deniz tafl›mac›l›¤› kurallar›na ayk›r› hem de
            Türk Ticaret Kanunu’nun konflimento ve mal tes-
            limlerinde uygulamas› gereken kurallar›na uygun  gelmektedir. Bu nedenle, konuya ithalatç›lar›m›z›n
            olmad›¤›n› belirten Erkeskin, “1956 tarihli TTK’n›n  da son derece dikkatle ve uluslararas› ticareti ze-
            1107. maddesi ve 2011 tarihli, 6102 say›l› yeni Türk  deleyici olmayacak bir biçimde yaklaflmas› çok
            Ticaret Kanunu’nun 1236. maddesi ‘Eflya ancak    önemlidir” bilgisini verdi. Erkeskin’e göre sektörün
            konflimento nüshas›n›n, eflyan›n teslim al›nd›¤›na  di¤er bir sorunun ise gümrük çal›flma saatleri ve
            dair flerh düflülerek geri verilmesi karfl›l›¤›nda tes-  mevzuatlar› oluflturuyor.
            lim edilir’ ifadesi yer almaktad›r. Ancak uluslar ara-  Erkeskin, “Ülkemize ithal yolla gelen mallar›n
            s› kurallara ve ulusal kanunlar›m›zdaki hükümlere  gümrük ifllemleri 09:00-17:00 mesai saatlerinde
            ra¤men baz› ithalatç›lar taraf›ndan ‘tafl›yan›n mal›  içerisinde yap›labilmekte, bu saatlerin d›fl›nda ise
            al›c›ya teslim edilebilece¤ine onay veren bir talima-  mesai ücretinin yat›r›lmas› gerekmektedir. Böyle bir
            t›, yaz›s› veya belgesi’ olmadan mal teslimi yap›l-  uygulama yük hareketlili¤inde sekteler yaflanmas›-
            mas› istenmektedir. Bu öncelikle uluslararas› deniz  na neden oldu¤u gibi maliyetleri de yükseltmekte-
            ticareti kurallar›na uymayan ülke konumuna düfle-  dir” diyor. Erkeskin sorunun afl›lmas› için gümrük
            cek ülkemize zarar vermektedir, ayr›ca konuyla ilgi-  ifllevlerinin 7/24 çal›flma esas›na göre yeniden ya-
            li mevcut kanunlar›m›z›n uygulanmamas› anlam›na  p›land›r›lmas› gerekti¤ini belirtiyor.

           ra bir yarar› olacakt›r. Bu nedenle önce lojistik mas-  gereken bir tak›m ad›mlar bulunuyor. Erkeskin,
           ter plan›n›n haz›rlanmas›, kamu iradesi taraf›ndan  devletlerin bir taraftan kendi ülke ekonomilerini
           bunun kabulü ve sonras›nda mevzuat›n›n haz›rlan-  güçlü hale getirmek için uluslararas› ticaretin kalbi
           mas› gerekmektedir. Bu amaçla, Türkiye ‹hracatç›lar  olan lojistik merkezler kurup lojistik maliyetleri dü-
           Meclisi bünyesinde; devletin ilgili birimlerinden ve  flürerek rekabetçiliklerini art›rmay›, di¤er taraftan
           UT‹KAD’›n da dahil oldu¤u sivil toplum kurulufllar›n-  bölgesel üstünlüklerini ön plana ç›kararak uluslara-
           dan oluflan Lojistik Konseyi’nde, Türkiye Lojistik  ras› mal hareketlerinde avantajlar sunmay› hedefle-
           Master Plan›’n›n haz›rlanmas› hedefi do¤rultusunda  di¤ini belirtiyor. Buna göre; bölgesel bir lojistik üs
           bir Strateji Belgesi çal›flmas› gerçeklefltirilmifltir. Bu  olma yolundaki yap›lanmalar›nda lojistik merkezle-
           strateji belgesi ilgili bakanl›klara arz edilerek, Türki-  rimizin bünyesinde mutlaka denizyolu, havayolu,
           ye Lojistik Master Plan›’n›n yap›lmas›na ve Lojistik  karayolu ve demiryolu ba¤lant›lar›ndan en az ikisi
           Kanunu’nun ç›kar›lmas›na yönelik katk›da bulunul-  bulundurulmal›d›r. Demiryolu tafl›mac›l›¤›n›n Türki-
           mas› amaçlanm›flt›r.”                             ye’de daha güçlü hale gelmesi için, demiryollar›n›n
                                                            do¤ru ve ülke ekonomisine ciddi katk›lar sa¤laya-
             Demiryolunun üst yap›s›                        cak bir çerçevede ve tam rekabet koflullar›na uy-
             özel sektöre aç›lmal›                          gun bir flekilde serbestlefltirilmesini bir zorunluluk
             Sektörün geliflmesi aç›s›ndan kamunun atmas›    olarak gören Erkeskin bunun için de demiryolu alt
                                                            yap›s› ile üst yap›s›n›n (iflletme) ayr›lmas› ve üst
                                                            yap›n›n özel sektörün rekabetine aç›lmas›n› sa¤la-
                                                            yacak serbestlefltirme yasas›n›n bir an önce ç›kar-
                                                            t›lmas›n› öneriyor.
                                                              Erkeskin flöyle diyor: “Bu yasa, uygulamada yafla-
                                                            nacak geçifl sürecini, kamu kuruluflu ile özel sektör
                                                            kurulufllar›n›n rekabetini, eflitlik ilkelerini düzenleye-
                                                            cek flekilde haz›rlanmal›d›r. Ayr›ca lojistikle ilgili
                                                            mevcut yasa ve düzenlemelerin, lojistik faaliyetleri-
                                                            nin standartlaflt›r›lmas›, h›zland›r›lmas› ve basitleflti-
                                                            rilmesi amac›na yönelik yap›land›r›lmas› gerekir.
                                                            Uluslararas› ticaret ak›fl h›z›na uygun süratte kamu
                                                            ve özel kurum yap›lanmalar› ancak mevzuat›n da bu
                                                            sürate eriflmesiyle olas›d›r.”

           96 KobiEfor May›s 2012
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101