Page 94 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 94
SEKTÖR/LOJ‹ST‹K Fillo’nun katk›lar›yla
haz›rlanm›flt›r
www.fillo.com.tr
Türkiye’de büyüme h›z› düflerken bile;
Lojistik
uçuyor
Türkiye, ‘bölgesel güç’ olarak
büyümesini sürdürürken temel bir
sektörü de peflinden sürüklüyor:
Lojistik. Bir yanda krizden bir
türlü ç›kamayan Avrupa Birli¤i,
di¤er yanda ‘Arap Bahar›’n›n daraltt›¤›
Orta Do¤u, ama Türk Lojistik Sektörü bu y›l
yüzde 10 büyüme hedefliyor.
T ürkiye’nin sektörel dinamik- Turgut ki hem de milli gelir içindeki pay›
art›yor. Buna karfl›n sektörün bugün
lerine göz gezdirenler için
Erkeskin
geldi¤i nokta henüz istenilen düzey-
en dikkat çekici performans
lojistik sektöründe görünü-
lere ulaflm›fl de¤il. Uluslararas› Tafl›-
yor. Tabi ki sektörü bekle-
ri Derne¤i (UT‹KAD) Yönetim Kurulu
yen zorluklar da yok de¤il. D›fl›m›z- mac›l›k ve Lojistik Hizmet Üretenle-
daki kriz faktörleri görece belirsizlik Baflkan› Turgut Erkeskin, tüm gelifli-
yarat›yor. mine ra¤men özellikle altyap›ya yö-
Transit tafl›malarda yüzde 10 civa- nelik hala birçok sorun ve yat›r›m
r›nda art›fl beklentisi var. Potansiyel yap›larak etkinlefltirilmesi gereken
de¤eri 250 milyar dolar olarak tah- alanlar bulundu¤unu belirtiyor. Er-
min edilen lojistik sektörüne yaban- keskin flöyle diyor: “Ayr›ca mal ak›fl
c› ilgisinin artmas› ve sektöre h›zlar›n› olumlu etkileyecek lojistik
2012’de de yabanc› oyuncular›n gir- sektörüne iliflkin mevzuat iyilefltir-
meye devam edece¤i, beklentiler aras›nda yer al›yor. melerinin de bir an önce tamamlanmas› gerekmek-
Türkiye’nin d›fl ticaretindeki art›fla ve hacmine pa- tedir. Sektörün tüm dinamikleriyle ve altyap›s›yla
ralel olarak lojistik sektörünün pay› ve performans› de¤iflen koflul ve beklentilere cevap verebilir hale
art›yor. 2011 y›l›n›n ortalar›nda yay›nlanan Türkiye gelmesiyle, Türkiye bölgesel ve küresel rekabette
Lojistik Sektörü Araflt›rmas› sonuçlar›nda: Türk lojis- üst s›ralara yerleflecektir.”
tik sektörünün toplam büyüklü¤ünün 258 milyar Türkiye’nin 2023 vizyonu içinde lojistik sektörü-
TL’ye ulaflt›¤› belirtiliyor. Dünya Bankas› Lojistik Per- nün önemli bir yer teflkil etti¤ini hat›rlatan Erkeskin,
formans Endeksi’ne göre; GSMH içinde yüzde 14’e sözkonusu hedefe ulafl›ld›¤›nda; lojistik pazar›n›n
yak›n bir paya sahip olmas› beklenen toplam lojistik bugüne k›yasla üç kat büyüyece¤i, büyüyen lojistik
harcamalar›n›n Türkiye için yüzde 22 düzeyinde sap- pazar›m›z içerisinde ise; karayolu tafl›mac›l›¤›m›zda
tan›yor. 2011 y›lsonu istatistiklerine göreyse, 375 2.5 kat, demiryolu ve denizyolu tafl›mac›l›¤›m›zda
milyar dolar civar›nda olan d›fl ticaretimiz içerisinde ise 4 kat art›fl yaflanmas›n›n beklenildi¤ini aç›kl›yor.
ihracat›m›z yaklafl›k 135 milyar dolar olarak gerçek-
leflti. ‹hracat›m›z›n yüzde 52’si denizyolu, yüzde 40’› Lojistik master plan› olmal›
karayolu, yüzde 7’si havayolu ve yüzde 1’i demiryo- Ülke kaynaklar›n›n verimsiz flekilde bofla harcan-
lu ile sa¤lan›yor. mamas› için lojistik köyler ve merkezler kurulmas›n-
dan önce mutlaka ülkenin lojistik master plan›n›n
Sektöre yat›r›mlar art›flta haz›rlanmas›n› savunan Erkeskin, flu bilgileri veriyor:
Lojistik sektörüne yönelik kamu yat›r›mlar› son “Aksi takdirde sanayicilerin ve d›fl ticaretçilerin ma-
y›llarda ciddi miktarlarda art›fl gösteriyor. Yap›lan liyetlerini düflürmesine yaramayacak oluflumlar orta-
yat›r›mlar›n da etkisiyle sektörün hem istihdamda- ya ç›kacakt›r ki, bunun ne ülkeye ne de ilgili tarafla-
94 KobiEfor May›s 2012