Page 72 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 72

‹THALAT



              Sektör
              ba¤›ms›zlaflmas›
              baflka,
              ürünü
              ba¤›ms›zlaflt›rmak
              baflkad›r
              Tek tek iflletmeler aç›s›n-
           dan bak›ld›¤›nda, hiç bir ifl-
           letme ait oldu¤u sektörün it-
           halat ba¤›ml›l›¤›na mahkum
           de¤ildir. Çünkü, sektör çok,
           ürün daha az ba¤›ml›d›r.
           (Tablo:9) Her iflletme, sektö-
           ründen ba¤›ms›z olarak, ürü-
           nünü ba¤›ml›l›ktan kurtarma
           imkan›na sahiptir. Sektörün ithalata ba¤›ml›l›¤› yük-
           sek koflullanm›fll›k arzedebilir ama ürünü ithalata
           ba¤layan ba¤lar daha zay›ft›r ve bir çok sektörde
           ürün gelifltirme faaliyetleri ile kolayca k›r›labilir.
              Yerli katma de¤er oran›n› sektörde art›rmak, bir-
           birine ba¤l› bir çok faktörle ilgili iken üründe art›r-
           mak, özellikle KOB‹’ler plan›nda inovasyonla müm-
           kündür ve her KOB‹, giriflimci davranmakla bu imka-
           n› yaratabilir. Ürün gelifltirme baflar›s› yayg›nlaflt›kça
           ve hangi sektörde yayg›nlaflm›flsa sektörün ithalata
           ba¤›ml›l›¤› da azalacakt›r. Yeni dönemde teflviklere
           dönük projelendirme faaliyetlerinde Ür-Ge’ye odak-
           lan›lmas› önem kazanm›flt›r.



                        9            ÜRÜNÜN ‹THALATA BA⁄IMLILIK ORANI

            %60
                                           %7         Üründeki z›mni ithalat                     %5
                                                      Sektörel ithalata ba¤›ml›l›k oran›
            %50         %14
                                                                                        %5
                %15
            %40
                                                                               %6
                                 %11                                                            %51
            %30
                                                                      %6               %40
                        %37                %45      %7
            %20                                              %7               %33
                %31              %27

            %10                                    %11               %19
                                                            %10


            %00
                 Mantar,  A¤aç,   Odun  Elektrik   Makineleri  Cihazlar  Metal   Eflya  Plastik  Mobilya  ‹çecekler  Haz›r Giyim  Kozmetik,  Temizlik   Parfümeri  Beaz Eflya   ve Tüketici   Elektroni¤i  Motorlu Kara   Tafl›tlar›






           72 KobiEfor May›s 2012
   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76   77