Page 68 - KobiEfor_Mayıs_2012
P. 68

‹THALAT               Kauçuk Mineraller Tekstil




                               Mücevherat
                           Kozmetik
                       Makine
                                                                     HavaTaflıtları
                  TütünÜrünleri  De¤erliTafllar Plastik  Gıda    EczacılıkÜrünleri      MetalEflya   HazırGiyim
                                      ‹THALAT
                                                                                              Otomobil‹çecekler
                                                                DemiryoluAraçları

                   HayvanYemi
                                     Bal›klar
                   BeyazEflya
                                  PetrolGaz               HAR‹TASI  Bilgisayar    ÖlçümAletleri  TüketimElektroni¤i
            OptikTıbbiAletler Makineler                              ElektrikMakineleri  HayvancılıkÜrünleri  HububatTemizlikÜrünleri  Ya¤lıTohum
                        Ka¤ıt  Yakıtlar  BitkiselYa¤            GemiYat       SebzeMeyve

                                                                              Di¤erMetaller
                               DeriÜrünleri
                                                           Agaç  Mobilya




                        Türkiye cari aç›ktan nas›l kurtulur sorusuna yan›t:
                   ‹malat›n ve ithalat›n




                                               yap›s›





              Türkiye’nin cari a盤› bir ekonomik k›r›lganl›k unsuru olmaktan ç›karmas›, ama
              bunu ekonomiyi ve d›fl ticareti küçültmeden, imalat› ithalata ba¤›ml› olmaktan
                      ç›karmak suretiyle yapmas› üretim yap›s›nda köklü bir dönüflümü
                                       zorunlu k›lmaktad›r. Bu yap› nedir?


           T       ürkiye’nin ithalat ba¤›ml›s› bir ekonomisi  dinamik oldu¤unu sektörel büyüme tablolar› da gös-
                                                            teriyor. Türkiye’nin büyüme ortalamas›n›n üstünde
                   var. Bu yap› son 30 y›lda olufltu. Ba¤›ml›l›k
                   öncesinde de vard› ama bir hamlede k›r›la-
                                                            büyüyen sektörlerde ithalat ba¤›ml›l›¤› oran› yüzde
                   bilir zay›fl›ktayd›. Bugün k›r›lmas› zaman
                   alacak kemikleflmifl bir                   50.2’ye ç›k›yor. Türkiye ortalamas›n›n alt›nda büyü-
           yap›ya dönüfltü. ‹thalat olmadan      TÜRK‹YE’DE ‹MALATIN
           üretim ve ihracat yapamad›¤› için  %50  ‹THALAT BA⁄IMLILI⁄I
           ayn› zamanda büyüme göstere-
           meyen bir yap› bu.             %45             1
              Sorun yaratan, ithalata ba¤›m-
           l›l›¤›n kendisi de¤il, oran› oluyor.  %40
           Oran bugün yüzde 43 olarak he-
           saplan›yor. ‹thalata ba¤›ml› ol-  %35
           mam›z›n nas›l bir dinamik oldu¤u
           ba¤›ml›l›¤›n kriz dönemlerinde,  %30  %41         %40   %43
           ekonominin darald›¤› 2009 ve               %38
           2010 y›llar›nda azalm›fl olmas›n-
           da görünüyor. (Tablo:1)
              ‹thalat ba¤›ml›l›¤›n›n Türkiye
           ekonomisi için nas›l belirleyici bir  2008   2009   2010    2011

           68 KobiEfor May›s 2012
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73