Page 164 - KobiEfor_Ocak_2012
P. 164
PAZAR ÜLKE
Çin, Hindistan ve Latin pazarı
DURUM: Türkiye’nin 2011’de Çin’e
ihracatı 2.2, Hindistan’a ihracatı 690
milyon dolar oldu. Çin’e 18 milyar
dolar dıfl ticaret açı¤ı verdik. Çin
2012’de yüzde 9.0, Hindistan yüzde
7.5 büyüme öngörmektedir. dolar oldu. Türkiye’nin
ANAL‹Z: Çin dünyanın ikinci en Hindistan’a ihracatı ise
büyük ithalatçısı bir ülkedir. Türk gi- 690 milyon dolarda kaldı.
riflimci KOB‹’si Çin ve Hindistan pazarına “alıcı” ola- Fakat iki ülke ticareti en
rak aflina, “satıcı” olarak ürkektir. Çin ekonomisin- hızlı büyüyen ikili ticaret
de son y›llarda görülen istikrarl› yüksek büyüme ve alanlarından biri oldu.
artan ithalat kaynakl› f›rsatlar› Türk giriflimci de¤er- Hindistan pazarı özel-
lendirebilir. Bu olursa Çin’le ticaretimiz 2015 y›l›nda likle Türk biliflim sektörü
50 milyar, 2020 y›l›nda 100 milyar dolara yükselir. yönünden tam bir iflbirli¤i ve ortaklık cenneti potan-
Bu nedenle fırsat arayan Türk giriflimciye gösterile- siyeli taflıyor. Salt bu açıdan Türk giriflimcinin Hin-
cek ilk adreslerden biri, 1.3 milyar nüfuslu Çin pa- distan’a Türkiye’nin arka bahçesi gibi yaklafl-
zarıdır. masında yarar var.
Türk giriflimcisinin Çin pazarına girmesi için bir Orta ve Latin Amerika ile ticaretimiz 2011 yılında
strateji oluflturması gerekir. Bu stratejiyi Çinliler’le 2.6 milyar dolar olarak gerçekleflti. Latin Amerika
birlikte oluflturmak mümkündür, çünkü Çin’in Türki- 2012’de genelde yüzde 4.0, Arjantin, Meksika ve
ye’deki büyükelçi, konsolos, atafle gibi devlet veya Brezilya ise yüzde 3.6 büyüme öngörüyor.
özel kesim temsilcileri birer ticaret misyoneri gibi Latin Amerika pazarına görselli¤e seslenen ürün-
çalıflmaktadırlar. Giriflimci grupları mevcut mahalli lerle gidilmeli. Do¤al tafllar, tak›m tezgahlar›, metal
STK’lar aracılı¤ıyla bu çalıflmaları yapabilirler. flekillendirme kesme makine ve presleri, tekstil ve
2011 y›l›nda Türkiye-Hindistan ticareti 6 milyar haz›r giyim, gözde ürünlerdir.
Ortado¤u ve Afrika pazarları
DURUM: Türkiye 2011’de Yakın ve Ortado¤u’ya modernleflme sözkonusu
26.6, Afrika’ya da 10.1 milyar dolar olmak üzere oldu¤u için bu pazarlar
36.7 milyar dolar ihracat gerçeklefltirdi. Türkiye’nin orta ölçek yatırımlar yö-
ikinci ihracat seçene¤i olan bölgede 2012 yılında nünden de cazip. D›fl ti-
yüzde 5-6 büyüme bekleniyor. careti sürekli açık veren
ANAL‹Z: Bölgede Türk giriflimci için cazibe Suriye, M›s›r’a yönelik ihracatta
Mısır ve Cezayir’de odaklanıyor. Bu pazarlarda ithal- g›da ürün ve makineleri,
latta devletin a¤ırlı¤ı sürüyor ve bu ayrıca büyük öl- klima, tekstil ürün ve
çekli siparifllere fırsat yaratıyor. ‹kame çizgisinde bir makineleri gibi kalemler önemli mal grubunu olufl-
turuyor. Mısır’dan 19 Afrika ülkesine ve ABD’ye
gümrüksüz ihracat yapmak da mümkün. Cezayir’le
ticaretimiz istikrarlı büyüyor. Küçük ve orta ölçek
imalatın bütün konularında makine ve aksamı itha-
latı en önemli kalemler. G›da iflleme makineleri re-
vaçta. Fas ise yabanc› yat›r›mc› çekmek istiyor. Ma-
kine ve teçhizat yenilenmesine önem veriyor. ‹thala-
t›nda tar›m ve sanayiye yönelik yat›r›m mallar› ön-
celikli. Türkiye’nin henüz hiç de¤erlendirmedi¤i bir
pazar. Ülkeye yönelik ihracat›m›zda rekabet gücü-
müzün yüksek oldu¤u ürün gruplar› s›ras›yla inflaat
ve madencilik makineleri, ev tipi ve endüstriyel tip
klimalar ile tak›m tezgahlar›. Azami gümrük oran›
yüzde 35 olan Fas’la ticaret yapmaksa pek çok ül-
keye göre çok daha kolay. Türk giriflimci, s›nai iflbir-
li¤inin uzun vadede çok yararl› olaca¤› Fas’ta yerel
firmalarla kuraca¤ı ortakl›klar sayesinde hem ülke
içinde hem de bölgede pek çok imkandan yararla-
nabilir.
164 KobiEfor Ocak 2012