Page 164 - KobiEfor_Ocak_2012
P. 164

PAZAR ÜLKE



                         Çin, Hindistan ve Latin pazarı

                           DURUM: Türkiye’nin 2011’de Çin’e
                         ihracatı 2.2, Hindistan’a ihracatı 690
                         milyon dolar oldu. Çin’e 18 milyar
                         dolar dıfl ticaret açı¤ı verdik. Çin
                         2012’de yüzde 9.0, Hindistan yüzde
                         7.5 büyüme öngörmektedir.                                dolar oldu. Türkiye’nin
                           ANAL‹Z: Çin dünyanın ikinci en                         Hindistan’a ihracatı ise
                         büyük ithalatçısı bir ülkedir. Türk gi-                  690 milyon dolarda kaldı.
           riflimci KOB‹’si Çin ve Hindistan pazarına “alıcı” ola-                 Fakat iki ülke ticareti en
           rak aflina, “satıcı” olarak ürkektir. Çin ekonomisin-                   hızlı büyüyen ikili ticaret
           de son y›llarda görülen istikrarl› yüksek büyüme ve                    alanlarından biri oldu.
           artan ithalat kaynakl› f›rsatlar› Türk giriflimci de¤er-                  Hindistan pazarı özel-
           lendirebilir. Bu olursa Çin’le ticaretimiz 2015 y›l›nda                likle Türk biliflim sektörü
           50 milyar, 2020 y›l›nda 100 milyar dolara yükselir.  yönünden tam bir iflbirli¤i ve ortaklık cenneti potan-
           Bu nedenle fırsat arayan Türk giriflimciye gösterile-  siyeli taflıyor. Salt bu açıdan Türk giriflimcinin Hin-
           cek ilk adreslerden biri, 1.3 milyar nüfuslu Çin pa-  distan’a Türkiye’nin arka bahçesi gibi yaklafl-
           zarıdır.                                         masında yarar var.
              Türk giriflimcisinin Çin pazarına girmesi için bir  Orta ve Latin Amerika ile ticaretimiz 2011 yılında
           strateji oluflturması gerekir. Bu stratejiyi Çinliler’le  2.6 milyar dolar olarak gerçekleflti. Latin Amerika
           birlikte oluflturmak mümkündür, çünkü Çin’in Türki-  2012’de genelde yüzde 4.0, Arjantin, Meksika ve
           ye’deki büyükelçi, konsolos, atafle gibi devlet veya  Brezilya ise yüzde 3.6 büyüme öngörüyor.
           özel kesim temsilcileri birer ticaret misyoneri gibi  Latin Amerika pazarına görselli¤e seslenen ürün-
           çalıflmaktadırlar. Giriflimci grupları mevcut mahalli  lerle gidilmeli. Do¤al tafllar, tak›m tezgahlar›, metal
           STK’lar aracılı¤ıyla bu çalıflmaları yapabilirler.  flekillendirme kesme makine ve presleri, tekstil ve
              2011 y›l›nda Türkiye-Hindistan ticareti 6 milyar  haz›r giyim, gözde ürünlerdir.


             Ortado¤u ve Afrika pazarları

              DURUM: Türkiye 2011’de Yakın ve Ortado¤u’ya   modernleflme sözkonusu
           26.6, Afrika’ya da 10.1 milyar dolar olmak üzere  oldu¤u için bu pazarlar
           36.7 milyar dolar ihracat gerçeklefltirdi. Türkiye’nin  orta ölçek yatırımlar yö-
           ikinci ihracat seçene¤i olan bölgede 2012 yılında  nünden de cazip. D›fl ti-
           yüzde 5-6 büyüme bekleniyor.                     careti sürekli açık veren
              ANAL‹Z: Bölgede Türk giriflimci için cazibe Suriye,  M›s›r’a yönelik ihracatta
           Mısır ve Cezayir’de odaklanıyor. Bu pazarlarda ithal-  g›da ürün ve makineleri,
           latta devletin a¤ırlı¤ı sürüyor ve bu ayrıca büyük öl-  klima, tekstil ürün ve
           çekli siparifllere fırsat yaratıyor. ‹kame çizgisinde bir  makineleri gibi kalemler önemli mal grubunu olufl-
                                                            turuyor. Mısır’dan 19 Afrika ülkesine ve ABD’ye
                                                            gümrüksüz ihracat yapmak da mümkün. Cezayir’le
                                                            ticaretimiz istikrarlı büyüyor. Küçük ve orta ölçek
                                                            imalatın bütün konularında makine ve aksamı itha-
                                                            latı en önemli kalemler. G›da iflleme makineleri re-
                                                            vaçta. Fas ise yabanc› yat›r›mc› çekmek istiyor. Ma-
                                                            kine ve teçhizat yenilenmesine önem veriyor. ‹thala-
                                                            t›nda tar›m ve sanayiye yönelik yat›r›m mallar› ön-
                                                            celikli. Türkiye’nin henüz hiç de¤erlendirmedi¤i bir
                                                            pazar. Ülkeye yönelik ihracat›m›zda rekabet gücü-
                                                            müzün yüksek oldu¤u ürün gruplar› s›ras›yla inflaat
                                                            ve madencilik makineleri, ev tipi ve endüstriyel tip
                                                            klimalar ile tak›m tezgahlar›. Azami gümrük oran›
                                                            yüzde 35 olan Fas’la ticaret yapmaksa pek çok ül-
                                                            keye göre çok daha kolay. Türk giriflimci, s›nai iflbir-
                                                            li¤inin uzun vadede çok yararl› olaca¤› Fas’ta yerel
                                                            firmalarla kuraca¤ı ortakl›klar sayesinde hem ülke
                                                            içinde hem de bölgede pek çok imkandan yararla-
                                                            nabilir.

           164 KobiEfor Ocak 2012
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169