Page 162 - KobiEfor_Ocak_2012
P. 162

PAZAR ÜLKE











                                     KOB‹’ler için 2012’den bafllayan
                                         yeni ihracat perspektifleri

              Dinamik d›fl pazarlar






            Türkiye’nin küreselleflmesi konsept de¤ifltiriyor. Bu ba¤lamda açılan yeni parantezlerden biri de
            ihracatın yapısını de¤ifltirmek. Çünkü Türkiye’nin ithalata ba¤ımlı büyümesi, ihracatının büyümeye
            katkısını sıfırlıyor. Büyümeye katkı sa¤layacak yeni bir ihracat yapısını kurabilmek için KOB‹’lere
            büyük ifl düflüyor; ama sıradan KOB‹’lere de¤il, üretimi yerli kaynak ve bilgi a¤ırlıklı, “giriflimci ihra-
            catçı” olabilen, teknolojide sınıf de¤ifltirmifl  sıradıflı KOB‹’lere.. Sıradıflı KOB‹’lerin ilgi alanından
            baktı¤ımızda dünya pazarı nasıl görünüyor, bunu arafltırdık:


                                 Doymufl ve yafllı Avrupa pazarı

                                   DURUM: Türkiye 2011’de   li kendine özgüdür, ürün de buna göredir. Misal; Çin
                                 AB-27 ithalat›ndan 62.7    büyük  hacimli siparifllere odaklandı¤ı, “farkl›laflma
                                 milyar dolar pay aldı, di¤er  stratejilerini” önemsemedi¤i için Avrupa’da elektro-
                                 Avrupa’dan ise 12.4 milyar  nik sektöründe geride kalmıfltır. KOB‹ farklı olacak,
                                 dolar. Belçika’nın altıda bi-  müflterinin istedi¤i ürünü, o istedi¤i zaman üretecek
                                 ri ama dezavantaj de¤il;   ve yine onun istedi¤i zamanında teslim edecek. Av-
                                 potansiyelimizi gösteriyor.  rupa’da zaman paradır.
                                 AB-27 pazar›ndaki pay›mızı
           1 puan artırmamız toplam ihracatımızı yüzde 40 ar-
           t›r›yor. 2012’de Euro Bölgesi’nin yüzde 1.1, Do¤u Av-
           rupa’nın ise yüzde 2.7 büyüyece¤i öngörülüyor.
              ANAL‹Z: Avrupa’ya mal satman›n iki yolu var: Bi-
           ri fiyat avantaj›; di¤eri farkl›laflma. Do¤u Avrupa gö-
           rece farklı olsa da Avrupa pazarının iki temel karak-
           teri var: Doymufl ve yafllı olması. Göstergesi, genç
           ve dinamik nüfus oran› azal›rken zenginleflmifl yafll›
           nüfus oran›nın giderek yükseliyor olması. ‹flte bu
           toplum, standartlara göre tüketmiyor!  50 yafl›n üze-
           rinde, farkl› ihtiyaç ve zevklere yönelmifl, büyüyen
           bu tüketici kitle; giriflimci Türk KOB‹’leri için ihracat-
           ta büyük bir potansiyel oluflturuyor. Baflar›l› olmak
           ve katmade¤er yaratmak isteyen KOBI’ler için Avru-
           pa pazarında birincil hedef kitle budur.           KOB‹ pazar arafltırmasını elekronik ortamda gelifl-
              Tekstil, otomotiv, yedek parça gibi geleneksel  tirebilir. Hedef seçti¤i bölgedeki STK’larla iliflki kura-
           sektörlerden olup yeni müflteri arayan Türk üretici  bilir. ‹nterneti bir arafltırma ve e-ticaret aracı olarak
           için AB pazarı doymufltur. Yafllı kitlenin ihtiyaçlar›  kullanabilir. “Rakiplerim kim, pazara yeni girenlerin
           sa¤l›k ve bakım gibi sektörlere yönelmifltir. Do¤al  f›rsatlar› ve avantajlar› neler, girmek istedi¤im en-
           besin, do¤al ve t›bbi ürünler aramaktadır. Titiz bir  düstrinin alternatif ürünleri var m›, benim kurumsal
           pazar araflt›rmas› ile bu kitleyi tanımak gereklidir.  iç yapım bunlara uygun mu?” ö¤renebilir. Doymufl
           Sa¤lam veriler olmadan ihracatta ilerlenemez.    olan ülke pazarları ile doymamıfl olanların ayırdına
              Bir di¤er kritik nokta fludur: Kalitesi Avrupa’da  varabilir. Bürokrasiyi, müflterisi ad›na aflmayı üstle-
           ürünü sattıramaz, çünkü Avrupa kaliteli ürünlerle  nebilir. Lojistik flirketlerinin profesyonelli¤ini, mali-
           doludur. Özel hedef kitlenin ve ona yönelik ürünün  yetlerinin düflüklü¤ünü, “noktasal teslimat” kapasi-
           do¤ru belirlenmifl olması gerekir. Her tüketici profi-  telerini de¤erlendirebilir.

           162 KobiEfor Ocak 2012
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167