Page 72 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 72
STK
2011 y›l›nda pazar›n yüzde 15-20 aral›¤›nda
büyümesi bekleniyor. ‹nflaat, otomotiv gibi
lokomotif sektörlerdeki aç›lma
sokaktaki tüketime yans›yacak. Bugün
Avrupa Franchise Federasyonu
istatistiklerine göre Türkiye, franchise
zinciri say›s›nda Avrupa birincisi. Türkiye’yi
1375 markayla Fransa, 960 markayla
Almanya izliyor.
Mustafa Ayd›n, istatistik verilerin aç›lan her 100
franchise iflletmesinden sadece 5’inin baflar›s›z ol-
du¤unu gösterdi¤ine dikkat çekiyor: “Bunun tam
aksine franchising d›fl› ba¤›ms›z iflletilen orta ve
küçük boy iflletmeler üzerinde yap›lan araflt›rmalar,
bu iflletmelerden yüzde 65’inin 5 y›l içerisinde ba-
flar›s›z olduklar›n› ve kapand›klar›n› ortaya koy-
maktad›r. Franchising sistemi baflar›l› olmak için
y›llarca denenmifl ve do¤an hatalar›n sebepleri in-
celenmifl ve sistem sahibi taraf›ndan sonunda bü-
yük ölçüde risklerden ve sorunlardan ar›nd›r›lm›fl-
t›r. Yap›lan incelemeler baflar›s›zl›klar›n büyük ölçü-
de yönetim ve organizasyon hatalar›ndan kaynak-
land›¤›n› göstermektedir.”
Türkiye, franchise zinciri say›s›nda
Avrupa birincisi
Türkiye’de 1990’l› y›llarda yavafl bir seyir izleyen
sistem bugün özellikle g›da flirketleri üzerinden
franchising alan›nda büyük bir at›l›m yapt›. Tekstil, l Franchise veya bayilik verenlerin say›s› 1471,
perakende, mobilya, otomotiv ve e¤itim alan›nda zincirler içindeki oran› ise yüzde 78.
da büyük bir geliflim yafland›. Büyük flehirlerde g›- l Sadece kendi flubelerini aç›p kendileri iflleten
da, perakende, e¤itim ve hizmet gibi birçok sektör- zincirler yüzde 22.
de ulafl›lan doygunluk, marka sahiplerini Anadolu il- 2010 y›l›nda piyasada bir aç›lma oldu. Perakende
lerine ve yurtd›fl›na yöneltiyor. Merkez d›fl›nda bü- endeksinin istikrarl› yükselifli de bunu kan›tlad›.
yümenin en güvenli yollar›ndan biri olan franchising 2011 y›l›nda pazar›n yüzde 15-20 aral›¤›nda büyüme-
de iflte bu noktada önem kazan›yor. Türk giriflimci- si bekleniyor. ‹nflaat, otomotiv gibi lokomotif sektör-
ler, en çok restoran ve g›da alan›ndaki franchise ve- lerdeki aç›lma sokaktaki tüketime yans›yacak. Bu-
ren markalar› tercih etse de son y›llarda tekstil, oto- gün Avrupa Franchise Federasyonu istatistiklerine
motiv, hizmet sektörü ve emlak markalar› da dün- göre Türkiye, franchise zinciri say›s›nda Avrupa bi-
yan›n birçok yerinde flube açt›. Bugün Türkiye’de rincisi. Türkiye’yi 1375 markayla Fransa, 960 mar-
franchising sistemiyle çal›flan 15 sektör var. Türkiye kayla Almanya izliyor.
piyasas› ve ekonomisi, istikrarl› ekonomisi, genç
nüfusu ve Ortado¤u ve Asya marketlerine olan aç›- UFRAD Franchise Akademisi-‹stanbul
l›fl kap›s› konumuyla çok önemli bir yer teflkil et- Ayd›n Üniversitesi iflbirli¤i
mekte. Amerika’dan Kanada’ya ‹spanya’dan Hindis- Mustafa Ayd›n, UFRAD’›n e¤itim çal›flmalar›ndan
tan’a kadar tüm ülkeler ve markalar› ülkemiz paza- da sözediyor: “UFRAD Franchise Akademisi 4 y›ld›r
r›na girmeyi planl›yorlar. Tüm bu bilgileri bize Mus- ‹stanbul Ayd›n Üniversitesi iflbirli¤iyle çal›flmalar›na
tafa Ayd›n veriyor. devam ediyor. Bunun yan›nda e¤itim seminerlerimiz,
konferanslar›m›z, yay›nlar›m›z da ilgililere kapsaml›
Türkiye Avrupa birincisi e¤itimler sa¤lamaktad›r. 2001 y›l›nda kurulan Akade-
Mustafa Ayd›n’›n verdi¤i rakamlarla sektörün fizi- mimiz franchise sistemi ile ilgilenen, franchise almak
ki tablosu Türkiye’de flöyle: ve vermek isteyen herkese aç›kt›r. Akademinin en
l Zincir iflletmelerin say›s› 1876. önemli özelli¤i de akademisyenler ve sektör liderle-
l Zincirlerin yüzde 24’ü yabanc›, yüzde 74’ü Türk rinden oluflan kadromuzun piyasadaki çok daha ye-
kökenli markalar. tersiz e¤itimlerin yar› fiyat›na sertifika programlar›
l Zincirlere ba¤l› flube say›s› ise 50 bin civar›nda. sa¤lamas›d›r.”
72 KobiEfor Temmuz 2011