Page 71 - KobiEfor_Temmuz_2011
P. 71
T icari baflar›da markalaflman›n önemini vurgu-
lamas› bak›m›ndan Türkiye’de ilk ve tek so-
mut ad›m olan UFRAD Franchising Derne¤i,
“franchising”in hukuk sistemi içerisinde yeri-
ni bulmas› için gerekli çal›flmalar› yapmak amac›yla
1991 y›l›nda kuruldu. Çat›s› alt›nda bulunan 120’den
fazla firman›n Türkiye piyasas›nda ve uluslararas› ti-
cari platformlarda iflbirlikleri oluflturmas›nda, Türk
markalar›n›n dünya pazarlar›nda yer bulmas›nda hu-
kuki, kültürel, mali konularda bir bilgi birikim ve
paylafl›m merkezi haline gelen UFRAD’›n ekonomik FRANCHISING’IN
yaflama bir baflka katk›s› da kalite yönetimini güç- KAZANDIRDIKLARI
lendirmek, kaliteye olan talebi artt›rmak ve istihdam
olanaklar› yarat›lmas›na zemin haz›rlamak. Mustafa Ayd›n franchising sisteminin bir ifllet-
meye ve markaya kazand›racaklar›n› ise flöyle
Etkinli¤i uluslarüstü özetliyor: “Franchising sistemi, yat›r›mc›ya, marka
Bil Holding A.fi. Kurucu ve Yönetim Kurulu Baflka- sahibinin y›llarca kurumsallaflmak için çal›flt›¤›
n›, ‹stanbul Ayd›n Üniversitesi Mütevelli Heyet Bafl- bilgi birikimini kullanarak bulundu¤u bölgede f›r-
kan› ve UFRAD Yönetim Kurulu Baflkan› Dr. Mustafa sat eflitli¤i yaratarak, yat›r›mc›n›n ciddi bir yat›r›m
Ayd›n, kendi üyelerinin yan›s›ra sektöre ilgi duyan yapmada bilgi birikimini kullanarak bir ifl sahibi
herkese aç›k bilgilendirme etkinlikleri yaparak franc- olmas›n› sa¤lamakt›r. F›rsat eflitli¤i yaratmas› ve
hising’in bilinirli¤ini artt›rd›klar›n›, üniversitelerle ifl- ifl olanaklar› sa¤lamas› ekonominin tam istihdam
birli¤i içinde yap›lan e¤itim toplant›lar›yla da gelece- seviyesine yaklaflmas›na ve ekonomide önemli
¤in ticari giriflimcilerini teflvik ettiklerini söylüyor. ölçüde geliflmelere yard›mc› olacakt›r. Bunun ya-
Dünyan›n birçok üniversitesinden araflt›rma yapan n›nda firmalar bu sistemle sadece yurtiçinde de-
akademisyen ve ö¤rencilere Türkiye’de franchising ¤il, yurtd›fl›nda da markalar›n› tan›tma f›rsat› bu-
konusunda bilgi sa¤lad›klar›n›, ülkedeki ciddi çal›fl- larak ülkeye döviz giriflini de sa¤layacakt›r.”
malar› ve sektöre katk›lar›na ilave olarak dünyadaki
di¤er örgütlerle de iflbirlikleri gelifltirdiklerini anlat›- hise Fuar›’ndan biri olan Bayim Olur Musun? Ulusla-
yor. Dünya Franchising Konseyi (WFC) Aktif Üyeli¤i, raras› Franchising Fuar› 29 Eylül-2 Ekim tarihlerinde
Avrupa Franchising Federasyonu (EFF) Yönetim Ku- ‹stanbul’da düzenlenecek.
rulu Üyeli¤i ve kurulufluna öncülük ettikleri Karade-
niz Franchise Federasyonu (BSFF) Yönetim Kurulu Franchising sistemi h›zla büyüyor
Baflkanl›¤› görevlerini baflar›yla devam ettirdiklerini Dünyada hizmet sektörü çok h›zl› büyüyor. Ayd›n,
aktaran Ayd›n, “Vienna Economic Forum (VEF) Üye- franchising sistemindeki çok h›zl› büyümeyi bununla
si de olan UFRAD, üyelerine tüm bu kurulufllar›n ge- aç›kl›yor. “Franchising sisteminin bu h›zl› büyümesi-
tirdi¤i ayr›cal›klar, f›rsatlar ve imkanlar›ndan yarar- nin nedenleri aras›nda, sistem için gerekli sermaye
lanma olana¤› sa¤lamaktad›r. Özellikle perakende tutar›, giriflimcinin motivasyonu, sistemin standart
sektörünün ticaretteki en önemli alanlardan biri ha- olmas›, kabul görmüfl bir marka ve kontrol mekaniz-
line gelmesi, franchising’in ve dolay›s›yla derne¤imi- mas›n› sayabiliriz” diyor. Sa¤lad›klar›n› da flöyle
zin etkinlik ve hedeflerini daha da önemli hale getir- özetliyor: “Günümüzde müflteriler, zaman› etkin kul-
mifltir. UFRAD bu bilinçle kendini sürekli yenileyip lanmak istemektedirler. Dolay›s›yla en k›sa zamanda
gelifltirerek görevlerine devam etmektedir” diyor. kaliteli mal ve hizmet sat›n almay› arzu etmektedir-
ler. Bu da kalitesini ve markas›n› kabul ettirmifl
Uluslararas› Franchising Fuar›, ürünlerin sat›ld›¤› ma¤azalardan al›flveriflle mümkün
Eylül’de ‹stanbul’da olmaktad›r. Bu aflamada franchising’in önemi bir kez
UFRAD’›n 2011 y›l›nda DE‹K Kurucu Kurulufl Üyesi daha ortaya ç›kmaktad›r. Franchising bir pazarlama
oldu¤undan da sözeden Ayd›n, bu alanda çal›flmala- ve da¤›t›m sistemidir. Franchising sistemi veren aç›-
r›n›n çok yo¤un devam etti¤ini kaydederek, en bü- s›ndan önemli oldu¤u kadar giriflimci için de önem-
yük amaçlar›n›; “Türk markalar›n› gelifltirmek, des- lidir. Franchise sisteminde iliflkilerin nas›l olaca¤›n›n
teklemek ve yurtd›fl› pazarlarda yerlerini alarak ulus- belirlenmesinde en önemli unsur, taraflar aras›nda
lararas› dünya markalar› olmalar›na yard›mc› olmak” karfl›l›kl› müzakerelerle yap›lan sözleflmedir. Bu söz-
diye aç›kl›yor. UFRAD’›n yo¤un bir gündemi ve faali- leflmede karfl›l›kl› hak ve yükümlülükler, franchise
yetleri var: Yurtiçi seminer ve konferanslar, ayl›k yu- sat›fl birimlerinin fizibilite aç›s›ndan uygun olmas›
varlak masa toplant›lar›, süregiden televizyon prog- yönünden gerekli özellikleri, bölgesel haklar, franc-
ram› ve yay›nlar›... Karadeniz Bölgesi’ndeki çal›flma- hise verenin franchise alan› denetim derecesi, franc-
larda büyük baflar› sa¤land›. Türk markalar› bu böl- hise verenin sa¤layaca¤› e¤itim ve dan›flmanl›k kap-
gede önümüzdeki y›llarda etkinleflecek. Bu sene sam›n›n ne olaca¤›, taraflar aras›nda koordinasyo-
20.’si düzenlenecek ve dünyan›n en büyük 5 Franc- nun nas›l sa¤lanaca¤› belirtilir.”
Temmuz 2011 KobiEfor 71