Page 112 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 112
KOB‹’LERE LOJ‹ST‹K ÇÖZÜMLER
L ojistik sektörüne dikkatle ise Avrasya’n›n kolaylaflt›r›c› ro- aras›ndaki bu stratejik konumu-
e¤ilmemiz gerekiyor. Üre-
nu bir sinerji patlamas›na dö-
lü sayesinde birlefliyorlar. Bu
birleflmede flah damar›, t›pk› ta-
nüfltürme imkan›na sahiptir.
tim Asya’ya kayd› fakat tü-
ketim hala Bat›’da. Asya
ba¤lam›nda, Türkiye’dir. Türkiye
konuyu bir dosya incelemesi ha-
ve Avrupa 20. yüzy›lda birbirine rihte oldu¤u gibi, ‹pek Yolu Sektörün objektifinden bakarak
s›rt›n› dönmüfl yaflad›lar. Bugün Lojistik Sektörü Asya-Avrupa line getirdik.
RUH‹ ENG‹N ÖZMEN (Uluslararas› Nakliyeciler Derne¤i (UND) Yönetim Kurulu Baflkan› )
EN GENÇ VE EN HIZLI SEKTÖRÜMÜZ
Türkiye’nin en genç ve en h›zl› büyüyen sektörlerinden lojistik,
gelecek vaat ediyor. Türkiye uluslar aras› karayolu eflya
tafl›mac›l›¤› sektörü, 47 binin üzerinde araçla Avrupa’n›n
en büyük ve en genç filosuna sahip.
Uluslararas› Nakliyeciler Derne¤i (UND) Yönetim do¤rultusunda farkl› tafl›ma türlerinin bir arada kul-
Kurulu Baflkan› Ruhi Engin Özmen, Türkiye uluslara- lan›ld›¤› intermodal/multimodal tafl›ma zincirlerinin
ras› karayolu eflya tafl›mac›l›¤› sektörünün, 47 binin oluflumuna destek vermeye gayret etmektedir.”
üzerinde araçla Avrupa’n›n hem en büyük hem de en
genç filolar›ndan birine sahip oldu¤unu söylüyor. 3 Motorlu Tafl›tlar Vergisi’nden
k›tadan 75 ülkeye do¤rudan hizmet götüren sektör- istisna talebi
de, bin 500’ün üzerinde firma faaliyet gösteriyor. Ruhi Engin Özmen, 1996 y›l›ndan bu yana Türk
Yan sektörleri ile birlikte 400 bin kifliyi istihdam ihraç mal› tafl›yan araçlar›n KDV’siz ve ÖTV’siz
eden sektörün toplam yat›r›m›n›n 5 milyar dolar tu- akaryak›t alabilmelerine imkan sa¤land›¤›n› an›m-
tar›nda oldu¤unu belirten Özmen, “Türkiye ihracat›- satarak, Türk ürünlerinin ihracat›na destek olun-
n›n de¤ersel bazda yüzde 42’sini tafl›yan sektör, ül- mas› amac›yla bafllat›lan bu uygulaman›n, 10 y›l
ke ekonomisine her y›l ortalama 4.5 milyar dolar boyunca TIR çekicilerinde 1.100 litre olarak uygu-
katk› sa¤lamaktad›r” diyor. lan›yor iken 2006 y›l›nda yap›lan yasal düzenleme-
ler ile 550 litreye düflürüldü¤ünü kaydediyor ve flu
Kriz muazzam hasar verdi noktalar›n alt›n› çiziyor:
Küresel kriz sektöre dünya çap›nda 300 milyar l Türk ürünlerinin rakip pazarlardaki rekabet
dolar civar›nda de¤er kaybettirdi. 2010 y›l›nda “kü- gücünü art›ran yasadan hedeflenen fayda sa¤lana-
resel krizden ç›k›fl ve toparlanma” bafllad›. Özmen, m›yor.
hava, kara ve denizyolu tafl›malar›n›n 2010 y›l›nda l Hiçbir flekilde devletimizin vergi kayb›na yol aç-
dünya çap›nda yüzde 8 civar›nda iyileflme gösterdi- mayan, aksine dövizin yurtd›fl›na akmas›n› önleyen
¤ini aktar›yor: “Türkiye’de ise geçti¤imiz y›l ihracat bu sistem, eski haliyle uygulanmal›.
tafl›malar›m›zda yüzde 22, ithalat tafl›malar›m›zda
yüzde 15 oran›nda art›fl kaydedildi. Avrupa’ya tafl›-
malar›m›z yüzde 10, BDT/Orta Asya ile Ortado¤u böl-
gelerine tafl›malar›m›z ise s›ras›yla yüzde 13 ve yüz-
de 34 oranlar›nda artt›.”
Bugün lojistik, Türkiye’nin en genç fakat en h›zl›
büyüyen sektörlerinden biridir. Dünya ekonomisinin
dinamiklerinin h›zla de¤iflti¤i günümüzde sektörü-
müz de ihtiyaçlar› karfl›layabilmek ad›na h›zl› de¤ifli-
me ayak uydurdu. Sadece karayolu tafl›mac›s› olma-
n›n yetmedi¤ini gören sektör mensuplar› yavafl ya-
vafl birer ‘lojistik’ firmas›na dönüflmeye bafllad›lar.
Bu yap›sal de¤ifliminin UND taraf›ndan da destek-
lendi¤ini kaydeden Özmen, UND’nin kurumsal ifllevi-
ni flöyle tan›ml›yor: “Ana temsil alan›, ihracat›m›zda
de¤er olarak yüzde 42’lik paya sahip olan karayolu
eflya tafl›mac›l›¤› sektörü olan UND, ça¤›n gerektirdi-
¤i ‘lojisti¤i bütünsel olarak ele alan’ bak›fl aç›s› ve
genifl hizmet yelpazesi ile hizmet verme e¤ilimleri
112 KobiEfor May›s 2011