Page 108 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 108

UZMAN                                 Müflteri Ne ‹stiyor?

                                       M       üflteri memnuniyeti, baflar›-  Kapsam olarak tüm ülkeyi içeren arafl-
                                               n›n temel faktörlerinden bi-
                                                                          t›rma için binlerce müflteri ile görüflme-
                                                                          ler yap›lmaktad›r. 2010 y›l›nda Türkiye
                                               ridir. Bir hizmet veya bir
                                               ürünün performans›n› en iyi
                                        de¤erlendirme yöntemlerinden biri  Müflteri  Memnuniyeti  Endeksi  araflt›r-
                                                                          mas› için  81 ilde 34 bin 193 adet müfl fl-
                                        müflterinin sesine kulak vermektir.  teri görüflmesi gerçeklefltirilmifltir. Tür-
                                        Toplam Kalite Yönetimi’nin, EFQM  kiye Müflteri Memnuniyeti Endeksi, ül-
                                        Mükemmellik Modeli’nin 8 temel kav-  ke ekonomisini temsil eden sektörler-
                                        ram›ndan ilki “Müflteri Odakl›l›k”t›r.  de yer alan kurulufllar›n ayn› model
                                        Kavram›n tan›m›nda mükemmel kuru-  kapsam›nda k›yaslamal› olarak durum-
                                        lufllar›n ürün ve hizmetlerin en son  lar›n› ve geliflmelerini belirler. Güçlü bir
                                        de¤erlendiricisinin müflteri oldu¤u bi-  ekonomik endikatör olan TMME, müfl-
                                        lincini tafl›d›klar› anlat›lmaktad›r.  teri memnuniyeti trendlerini takip eder
                                        Müflteri gereksinim ve beklentilerine  ve flirketler, sanayi ve ticaret birlikleri
                                        odaklanmak ile rekabette fark yarat›-  ve hükümet birimleri için karfl›laflt›rma-
                                        labilece¤i ve sürdürülebilir müflteri  l› tüketici ekonomisi hakk›nda derinle-
                                        de¤eri yaratman›n mükemmellik ol-  mesine bilgi sa¤lar. TMME müflterileri
                                        du¤u kavram›na yer verilmektedir.  ald›klar›  ayr›nt›l›  raporlarla  ürün  veya
                                                                          hizmetlerinin  müflteri  i için  de¤erlerini,
                                        Ölçmeden Yönetemezsiniz!          sektördeki konumlar›n› ideale yak›nl›k-
             A.HAMD‹ DO⁄AN              Peki nas›l ölçebiliriz?           lar› ve di¤er markalarla k›yaslama veri-
                                        Müflteri memnuniyetini do¤ru, tarafs›z  le erini  elde  etmektedirler. Üstelik bu
             KalDer Yönetim             bir biçimde ölçmek mümkün müdür?  de¤erler befl y›ll›k bir dönemi içermek-
             Kurulu Baflkan›             Bu sorulara yan›t verme aray›fllar›n›  tedir. K›saca baflar› için yol haritas›n›
                                        modelin uygulay›c›s› olan KalDer y›llar  ç›kartabilecek verilere ulaflmaktad›rlar.
                                        önce bafllatt›¤› titiz, bilimsel çal›flmalar  ‹yilefltirme alanlar›n› ve baflar› noktala-
                                        sonras› kurdu ve kurumlaflt›rd›. Ülke-  r›n› aç›k olarak görebilmektedirler. Ya-
                                        mizde bu kadar genifl kapsaml› ve ni-  t›r›mc›lar  içinde  müflteri  memnuniyeti
            Türkiye Müflteri             telikte ba¤›ms›z yürütülen bir müflteri  oranlar›  yat›r›m  sahalar›n›  beli irlemek
                                        memnuniyeti araflt›rmas› yoktur.   aç›s›ndan önemli verileri içermektedir.
             Memnuniyeti                TMME kapsam›nda her y›l cep telefo-  ABD  borsalar›nda  flirket  hisselerinin
                                        nundan, beyaz eflyaya, g›daya, binek  de¤erlerini  etki ileyen  bir  yönü  bulun-
           Endeksi (TMME),              otomobilden kredi kartlar›na kadar  maktad›r.
         Türkiye içinde sat›n           yaklafl›k 25 sektör ve 125 markan›n  Modelin Amerika’da bafllayan süreci
                                        müflteri memnuniyeti ölçülmekte; ulu-
                                                                          sonras› ülkemizde ki uygulamas› dün-
             al›nan ürün ve             sal, sektörel ve kurumsal  sonuçlar  yadaki en baflar›l› örneklerden biri ol-
                                                                          mufltur. Çeyrek dönemlerde ölçümler
                                        kamuoyuna aç›klanmaktad›r. Her çey-
               hizmetlerin              rek dönem belirli mal grubu ve marka  ABD ölçümleri ile k›yaslamal› olarak da
                                        de¤erlendirmeye al›nmaktad›r. Arafl-  verilmektedir. Çeyrek ve y›ll›k bazda
               müflterileri              t›rmada 6 ana de¤iflken ve 17 alt de-  yaln›zca marka ve sektör de¤il ulusal
                                        ¤iflken ölçümü yap›lmaktad›r. Müflteri  puanlar da de¤erlendirilmektedir. 2010
                nezdinde                Beklentileri, Alg›lanan Kalite, Alg›la-  y›l›  Türkiye  Müflteri  Memnuniyeti  En-
                                        nan De¤er, Müflteri Memnuniyeti,   deksi 75.8 puan olarak g gerçekleflmifl-
          memnuniyetlerinin             Müflteri fiikayetleri, Müflteri Ba¤l›l›¤›  tir. Kuruluflundan bu yana en yüksek
                                        ana de¤iflkenlerdir.               de¤ere ulaflm›flt›r. Müflteri beklentisini
         ölçülmesi ve bunun                                               aflan bir meemnuniyet oldu¤u saptan-
            lisansl› özel bir           Müflteri Velinimetimizdir!         m›flt›r. KalDer tam befl y›ld›r ülkemizin
                                        Her fleyi özetleyen bu iki sözcük en
                                                                          ifl dünyas›na, tüketiciye, yat›r›mc›ya,
         ekonometrik model              güzel deyifllerimizden ve yaflama yan-  borsac›ya, ekonomiyi yönetenlere çok
                                                                          önemli bir hizmet sunuyor.
                                        s›yan en önemli ekonomi kurallar›ndan
             (ACSI/Fornell              biridir. Araflt›rma üreticiler aç›s›ndan
                                        oldu¤u kadar tüketiciler aç›s›ndan da  *TMME hakk›nda daha ayr›nt›l› bilgi
         Modeli) kullan›larak           önemli bir bilgi ve baflvuru kayna¤›d›r.  için KalDer’e baflvurabilirsiniz.
          analiz edilmesine             Türkiye  Müflteri  Memnuniyeti  Endeksi  (TMME), Türkiye içinde sat›n al›nan

            dayanan ulusal,             ürün ve hizmetlerin müflterileri nezdinde memnuniyetlerinin ölçülmesi ve bu-
                                        nun lisansl› özel bir ekonometrik model (ACSI/Fornell Modeli) kullan›larak
               sektörel ve              analiz edilmesine dayanan ulusal, sektörel ve kurumsal bir ölçü sistemidir.
                                        Türkiye Müflteri Memnuniyeti Endeksi, 2005 y›l›ndan beri Türkiye Kalite Der-
           kurumsal bir ölçü            ne¤i ve uluslararas› araflt›rma kuruluflu KA Araflt›rma taraf›ndan, ACSI-Ameri-
                                        can Customer Satisfaction Index, National Quality Research Center ve Michi-
               sistemidir.              gan Üniversitesi lisans› ve proje yönetim deste¤i ile yürütülmektedir. Bilim
                                        adamlar› ve yöneticilerden oluflan ba¤›ms›z bir üst kurul taraf›ndan yönetil-
                                        mektedir.

           108 KobiEfor May›s 2011
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113