Page 102 - KobiEfor_Mayis_2011
P. 102
ARAfiTIRMA
lefltiriliyor. Sektörde 5 yabanc› firma bulunuyor. ● Klasik tasarımlar› koruyarak aflmak,
● Konforu en üst düzeye ç›karmak,
Türkiye’de asansör pazar› ● Estetik yaratmak,
Yılda ortalama yüzde 10 büyüyen bir asansör pa- ● Uygulanacak binanın yapısına ve tarzına özel
zar›m›z var. Pazar›n büyüklü¤ü yaklaflık 700 milyon bir atmosfer kazand›rmak,
Euro. ‹thalat yok denecek kadar az. Ancak çok nite- ● Mimari yorumla uyum sa¤lamak,
likli yüksek katlarda ve gökdelenlerde kullanılan ● Fonksiyonlar› çeflitlendirmek,
hızlı asansörler ithal ediliyor. Asansör ve aksamları ● Binan›n kullan›m amac›na adaptasyon,
ihracatım›z 2010’da 85.6 milyon Euro, ithalatımız ise ● Kabin kaplamasında yeni malzemeler ve
110 milyon Euro civar›nda gerçekleflti.
sanatsal çal›flmalar,
● Enerji tasarrufu,
Sektörün sorunlar› neler? ● Yo¤un kullan›ma yürüyen merdiven sistemiyle
Türkiye'de sektörün en önemli sorunu denetim. çal›flan asansör çözümleri,
Koordinasyon ve denetimler çok düflük seviyede ve ● Maliyetleri azaltan çözümler.
verilen cezalar düflük. Yapılan denetimlerde yaklafl›k
yüzde 25 asansörün kullan›ma uygunsuz oldu¤u Asansör d›fl ticareti
saptan›yor. Üretimin yüzde 3’ü Asansör Yönetmeli- Dünya asansör ticareti 5,1 milyar dolar band›ndan
¤i’ne uygun yap›lm›yor. Asansör stokumuz her ge- geriye do¤rudur. ‹ngiltere 247 milyon dolar ithalat
çen gün büyüyor ve yafllanıyor. Ya komple yenilen- ile dünya sıralamasında birincidir. Çin’in ithalat› da
me ya da emniyetin art›r›lmas› olarak en az 100 bin 215-225 milyon dolar civar›ndad›r. Sektör ithalatında
asansörün modernize edilmesi gerekiyor.
önde gelen di¤er ülkeler sırasıyla Rusya, Hollanda
Sektörün büyümesi nas›l sa¤lan›r? ve Fransa’dır.
Sektörde denetim çok zay›f oldu¤u gibi tüketici Türkiye asansör sektörü ihracatı 2010 yılında yüz-
bilinci de geliflmemifl durumdad›r. ‹nflaat sektörün- de 17 oranında artt›. Türkiye’nin asansör ihracatı
deki geliflmeye endeksli büyüme asansör sanayisi yaptı¤ı ilk üç ülke ve ihracat miktar› 2010 y›l› itiba-
için tatmin edici olmaktan uzakt›r. Avrupa’da sektör r›yla flöyledir:
hemen hemen modernizasyonla ayakta durmaktadır. ‹ran 16.7 milyon dolar
Türkiye’de ise modernize edilmesi gerekli asansör Suudi Arabistan 7.8 milyon dolar
say›s› y›ll›k asansör üretiminin yaklafl›k on kat›n› Irak 6.9 milyon dolar
bulmaktad›r. Stok 200 bin asansörün ancak yüzde Almanya 744 bin dolar
25'i servis konusunda yeterlidir. Bu hizmeti sa¤la- ‹talya 737 bin dolar
yacak olanlar›n yeterlilikleriyle ilgili ölçütler belli de- Çin 763 bin dolar
¤ildir. Fransa 522 bin dolar
Ayr›ca tüketici/kullan›c›n›n bilinçli ve duyarl› hale Gürcistan ve Libya’ya asansör ihracat›m›z artt›.
getirilmesiyle servis ve bakım hizmetlerinin geliflme-
si sektörün genifllemesini sa¤layacakt›r. Tüketicinin
kaliteyi ve güvenli¤i sat›n almas› gerekmektedir. Pi-
yasa gözetimi ve denetimlerinin art›r›lmas› bir ihti-
yaçt›r.
Sektörü gelifltirecek dinamiklerden biri de mimari
ve inflaatt›r. ‹nsanlar artan oranda, bina/konut satın
alırken veya kiralarken, asansör önemli kriterler
arasında yer almaya bafllam›flt›r. Tüketiciler arıza
yapmayan, flık, temiz asansörlere sahip olmak iste-
mektedirler.
Sektörde inovasyon
Asansör sektöründe odaklan›lmas› gereken konu-
lardan biri de yenilikçiliktir. Güvenlik, kalite, konfor
ve asansör sisteminin binaya de¤er kataca¤› olgusu
genifl bir inovasyon alan› açmaktad›r. Uzun ömürlü,
enerji tasarruflu ürünler üretilmesi, “CE” markas›n›n
bütün ürünlerde aranmas› de sektöre geliflme alan-
lar› açacakt›r.
“Gelece¤in asansörleri” kavram›, fonksiyonlardan
ödün vermeksizin ürüne flu çizgileri kazand›rmaya
dönüktür:
● Maksimum güvenlik,
● Maksimum h›z,
102 KobiEfor May›s 2011