Page 86 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 86
UZMAN Toplar› Düflürmeden Yönetmek
Mümkün mü?
T elefonun mucidi olarak Alexan- edecek? Peki en güçlü iki rakibin bir-
der Graham Bell’i biliriz. Bell,
leflme ve ortal›¤› silip süpürme tehdi-
1876’da ilk baflar›l› telefon gö-
rüflmesini gerçeklefltirmiflti. Oysa ki dine haz›rl›ks›z yakalanan ne yapa-
cak? Ya teknolojiye yat›r›m yapma-
ilk ses iletiflim cihaz› “telettrofo- dan ifllerini do¤ru dürüst ne kadar
no”yu, Antonio Meucci 1854 y›l›nda yönetebilecek? “Yok, bizim iflimiz
icat etmifl, gelifltirmifl ve patent bafl- farkl›, biz servis iflindeyiz.” Hiç iflten,
vurusunda bulunmufl. Patent konu- kaç›fl yok! Uça¤›n›z›n, otobüsünüzün
sunda anlaflmazl›klar›n sonucu, Me- bak›m ve onar›m›n› yapmad›n›z; pilot
ucci kaybeder. Facebook’un kurucusu ya da kaptan›n›z biraz dalg›n m›?
Zuckerberg’in Winklevoss kardefllerle Ucunda “insan” hayat› var! Bir haber
yaflad›¤› hikaye de benzer. Giriflimci geliyor, yang›n! Befl dakikada tüm ifl-
ya da kurumun icad› var, patent ko- yeri yerle bir. Allahtan mesai saati
nusunda atak davranamam›fl ya da de¤il de can kayb› yok. Eyvah, sigor-
do¤ru baflvuru yapamam›fl; rakipleri tas› yok mu? Sektörde kalite stan-
önce davranm›fl, icad› ticarilefltirmifl- dardlar› artarken henüz bu konulara
ler! s›ra gelemedi. Müflterisi, kalite kayg›-
Yat›r›mc› deste¤i ya da teflvik almak s›yla tercihlerini de¤ifltirirse bir daha
IfiIK DEL‹ORMAN isteyen firma, ikna edici bir ‘‹fl Plan›’ nas›l yakalayacak?
AYDIN sunamad›, kendi finansal kaynakla- Nitelikli elemanlar›n› elde tutam›yor!
r›nda kavrulmak durumunda, oldu¤u Çok yayg›n, de¤il mi? Nitelikli elema-
isikad@hotmail.com kadar›yla. Yeni ürün gelifltiren flirket, n› elde tutmak zor! Bilgi, beceri, biri-
zaman›nda piyasaya sunamad›; raki- kim, eme¤ini kaynak olarak kulland›-
bi önce davrand›, pazarda hakimiyeti ¤›m›z insan›n; duygular›, düflünceleri,
ele geçirdi. Vizyon, strateji olmadan kiflili¤i, de¤erleri, gereksinim, istek
Sa¤l›kl› ve etkin kaynaklar›n› nas›l etkin kullanacak, ve talepleri var. Belki, bize göre ben-
nas›l planl› bir flekilde büyüyecek? cilce, hatta bazen nankörce; ama in-
bir ‘Yönetim Planlamak flart da planlamaya harca- san iflte! Birfleyler ö¤renen eleman,
nacak zaman› da etkin kullanmak la- h›zla kendi iflini kurmak üzere kolla-
Sistemi’ kurmak z›m; ekibi içe kapad›n›z m›, at› alan r›n› s›vamakta ya da rakipte ifle bafl-
elzem. Eldeki Üsküdar’› geçer. lamakta. ‹nsan kayna¤› yönetilebilir
Kurulufl, üretim yapmakta. Hammad-
de “insan” yönetmek zor zanaat. “‹s-
kaynaklar›n, de fiyatlar› ve enerji girdileri birden tihdam” en kritik süreç.
s›çrad›; olmuyor mu? Amerika’daki Enerjiye yat›r›m yap›yor ya da buldu-
hedefler konut piyasas›, Ortado¤u’daki gelifl- ¤u araziyi uygun fiyata kapay›p, in-
meler, Japonya’daki deprem,… nelere flaate bafll›yor. Eyvallah da! Her kö-
do¤rultusunda kadir! Kur oynamas›yd›, lojistik s›k›n- künden oynayan a¤aç, her kurutulan
t›yd›, darbo¤azla karfl›laflt›… Zaten flu havza, her sele, depreme yatk›n ara-
etkin bir biçimde kadarc›k kar marj› vard›! Maliyetleri, ziye dikilen bina, çevre sorunu ya da
yönetildi¤i; fiyata yans›tsa? Müflterisi kendi zaten felaketi olarak geri döndü¤ünde, te-
lafisi mümkün de¤il!
verimlilik, maliyet bask›s› alt›nda!
iflleyiflin, çark›n Talep çok iyi de karfl›layacak üretim ‹ki koltukta iki karpuz, 6 topu hava-
kapasitesi var m›? Hadi kapasiteyi ar- da düflürmeden döndürmek kolay
en verimli t›rd›, lojistik deste¤i var m›? Bir kriz, de¤il! ‘Tedarikçisi, ‹fl Orta¤›, Müflteri-
stoklar elde kald›; erit eritebilirsen! si, Çal›flan›’ ile verimli iliflkiler geliflti-
biçimde Yoksa stok maliyetini kald›racak güç rirken; yenilikçi ürün ve hizmetler
gerek. Alt› ay önce büyük coflkuyla sunmak, yeni pazarlara girmek; ra-
döndürüldü¤ü bir kutlayarak ald›klar› projede önemli kiplerden farkl›laflma çabas› içindey-
sistem. Mutlaka aksakl›klar var. Müflteri hesap soru- ken çevre ve topluma etkiyi kolla-
yor. Sözleflme imzalan›rken pek dik-
mak… Hukuki, politik, teknolojik,
ki “insan”› katli incelenmemifl, “Nas›lsa ben bu ekonomik, sosyal geliflmeleri yak›nen
ifli kotar›r›m” denmifl, flimdi gecikme- takip etmek… Ve karl› büyümek!
oda¤›na, özüne lerin yol açaca¤› cezai hükümlerle Sa¤l›kl› ve etkin bir ‘Yönetim Sistemi’
baflbaflalar. Pazara yeni giren bir kurmak elzem. Finans, hammadde,
alan bir ‘Yönetim oyuncu. Piyasa tan›maz, ürünlerini teknoloji, bilgi, beceri, zaman olsun
bilmez. Tan›flmak için, fark›ndal›k, bi- eldeki kaynaklar›n, hedefler do¤rultu-
Sistemi.’ linirlik oluflturacak; talebe dönüfltüre- sunda etkin bir biçimde yönetildi¤i;
cek, derken deneyime ve dahi sada- iflleyiflin, çark›n en verimli biçimde
kate. döndürüldü¤ü bir sistem. Mutlaka ki
Da¤›t›c› firma, ana firman›n pazara di- “insan”› oda¤›na, özüne alan bir ‘Yö-
rekt girme stratejisini geç alg›lad›; netim Sistemi.’ ‘Yönetim Sistemi’ bir
hiçbir haz›rl›¤›, plan› yoktu. Nas›l bafl liderlik ve ekip ifli!
84 KobiEfor Nisan 2011