Page 86 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 86

UZMAN                          Toplar› Düflürmeden Yönetmek
                                                            Mümkün mü?

                                       T    elefonun mucidi olarak Alexan-  edecek? Peki en güçlü iki rakibin bir-
                                            der Graham Bell’i biliriz. Bell,
                                                                          leflme ve ortal›¤› silip süpürme tehdi-
                                            1876’da ilk baflar›l› telefon gö-
                                        rüflmesini gerçeklefltirmiflti. Oysa ki  dine haz›rl›ks›z yakalanan ne yapa-
                                                                          cak? Ya teknolojiye yat›r›m yapma-
                                        ilk ses iletiflim cihaz› “telettrofo-  dan ifllerini do¤ru dürüst ne kadar
                                        no”yu, Antonio Meucci 1854 y›l›nda  yönetebilecek? “Yok, bizim iflimiz
                                        icat etmifl, gelifltirmifl ve patent bafl-  farkl›, biz servis iflindeyiz.” Hiç iflten,
                                        vurusunda bulunmufl. Patent konu-  kaç›fl yok! Uça¤›n›z›n, otobüsünüzün
                                        sunda anlaflmazl›klar›n sonucu, Me-  bak›m ve onar›m›n› yapmad›n›z; pilot
                                        ucci kaybeder. Facebook’un kurucusu  ya da kaptan›n›z biraz dalg›n m›?
                                        Zuckerberg’in Winklevoss kardefllerle  Ucunda “insan” hayat› var! Bir haber
                                        yaflad›¤› hikaye de benzer. Giriflimci  geliyor, yang›n! Befl dakikada tüm ifl-
                                        ya da kurumun icad› var, patent ko-  yeri yerle bir. Allahtan mesai saati
                                        nusunda atak davranamam›fl ya da   de¤il de can kayb› yok. Eyvah, sigor-
                                        do¤ru baflvuru yapamam›fl; rakipleri  tas› yok mu? Sektörde kalite stan-
                                        önce davranm›fl, icad› ticarilefltirmifl-  dardlar› artarken henüz bu konulara
                                        ler!                              s›ra gelemedi. Müflterisi, kalite kayg›-
                                        Yat›r›mc› deste¤i ya da teflvik almak  s›yla tercihlerini de¤ifltirirse bir daha
             IfiIK DEL‹ORMAN             isteyen firma, ikna edici bir ‘‹fl Plan›’  nas›l yakalayacak?
             AYDIN                      sunamad›, kendi finansal kaynakla-  Nitelikli elemanlar›n› elde tutam›yor!
                                        r›nda kavrulmak durumunda, oldu¤u  Çok yayg›n, de¤il mi? Nitelikli elema-
             isikad@hotmail.com         kadar›yla. Yeni ürün gelifltiren flirket,  n› elde tutmak zor! Bilgi, beceri, biri-
                                        zaman›nda piyasaya sunamad›; raki-  kim, eme¤ini kaynak olarak kulland›-
                                        bi önce davrand›, pazarda hakimiyeti  ¤›m›z insan›n; duygular›, düflünceleri,
                                        ele geçirdi. Vizyon, strateji olmadan  kiflili¤i, de¤erleri, gereksinim, istek
            Sa¤l›kl› ve etkin           kaynaklar›n› nas›l etkin kullanacak,  ve talepleri var. Belki, bize göre ben-
                                        nas›l planl› bir flekilde büyüyecek?  cilce, hatta bazen nankörce; ama in-
              bir ‘Yönetim              Planlamak flart da planlamaya harca-  san iflte! Birfleyler ö¤renen eleman,
                                        nacak zaman› da etkin kullanmak la-  h›zla kendi iflini kurmak üzere kolla-
            Sistemi’ kurmak             z›m; ekibi içe kapad›n›z m›, at› alan  r›n› s›vamakta ya da rakipte ifle bafl-
             elzem. Eldeki              Üsküdar’› geçer.                  lamakta. ‹nsan kayna¤› yönetilebilir
                                        Kurulufl, üretim yapmakta. Hammad-
                                                                          de “insan” yönetmek zor zanaat. “‹s-
              kaynaklar›n,              de fiyatlar› ve enerji girdileri birden  tihdam” en kritik süreç.
                                        s›çrad›; olmuyor mu? Amerika’daki  Enerjiye yat›r›m yap›yor ya da buldu-
                 hedefler               konut piyasas›, Ortado¤u’daki gelifl-  ¤u araziyi uygun fiyata kapay›p, in-
                                        meler, Japonya’daki deprem,… nelere  flaate bafll›yor. Eyvallah da! Her kö-
             do¤rultusunda              kadir! Kur oynamas›yd›, lojistik s›k›n-  künden oynayan a¤aç, her kurutulan
                                        t›yd›, darbo¤azla karfl›laflt›… Zaten flu  havza, her sele, depreme yatk›n ara-
           etkin bir biçimde            kadarc›k kar marj› vard›! Maliyetleri,  ziye dikilen bina, çevre sorunu ya da
               yönetildi¤i;             fiyata yans›tsa? Müflterisi kendi zaten  felaketi olarak geri döndü¤ünde, te-
                                                                          lafisi mümkün de¤il!
                                        verimlilik, maliyet bask›s› alt›nda!
            iflleyiflin, çark›n           Talep çok iyi de karfl›layacak üretim  ‹ki koltukta iki karpuz, 6 topu hava-
                                        kapasitesi var m›? Hadi kapasiteyi ar-  da düflürmeden döndürmek kolay
                en verimli              t›rd›, lojistik deste¤i var m›? Bir kriz,  de¤il! ‘Tedarikçisi, ‹fl Orta¤›, Müflteri-
                                        stoklar elde kald›; erit eritebilirsen!  si, Çal›flan›’ ile verimli iliflkiler geliflti-
                 biçimde                Yoksa stok maliyetini kald›racak güç  rirken; yenilikçi ürün ve hizmetler
                                        gerek. Alt› ay önce büyük coflkuyla  sunmak, yeni pazarlara girmek; ra-
           döndürüldü¤ü bir             kutlayarak ald›klar› projede önemli  kiplerden farkl›laflma çabas› içindey-
            sistem. Mutlaka             aksakl›klar var. Müflteri hesap soru-  ken çevre ve topluma etkiyi kolla-
                                        yor. Sözleflme imzalan›rken pek dik-
                                                                          mak… Hukuki, politik, teknolojik,
               ki “insan”›              katli incelenmemifl, “Nas›lsa ben bu  ekonomik, sosyal geliflmeleri yak›nen
                                        ifli kotar›r›m” denmifl, flimdi gecikme-  takip etmek… Ve karl› büyümek!
            oda¤›na, özüne              lerin yol açaca¤› cezai hükümlerle  Sa¤l›kl› ve etkin bir ‘Yönetim Sistemi’
                                        baflbaflalar. Pazara yeni giren bir  kurmak elzem. Finans, hammadde,
           alan bir ‘Yönetim            oyuncu. Piyasa tan›maz, ürünlerini  teknoloji, bilgi, beceri, zaman olsun
                                        bilmez. Tan›flmak için, fark›ndal›k, bi-  eldeki kaynaklar›n, hedefler do¤rultu-
                 Sistemi.’              linirlik oluflturacak; talebe dönüfltüre-  sunda etkin bir biçimde yönetildi¤i;
                                        cek, derken deneyime ve dahi sada-  iflleyiflin, çark›n en verimli biçimde
                                        kate.                             döndürüldü¤ü bir sistem. Mutlaka ki
                                        Da¤›t›c› firma, ana firman›n pazara di-  “insan”› oda¤›na, özüne alan bir ‘Yö-
                                        rekt girme stratejisini geç alg›lad›;  netim Sistemi.’ ‘Yönetim Sistemi’ bir
                                        hiçbir haz›rl›¤›, plan› yoktu. Nas›l bafl  liderlik ve ekip ifli!
           84 KobiEfor Nisan 2011
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91