Page 80 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 80

BÖLGESEL KALKINMA



           n›n gelifltirilmesi, ‘Yap›sal Fon’ yönetimi ve uygula-
           malar›na iliflkin kapasite oluflturulmas›, performansa
           dayal› kaynak yönetiminin uygulanmas› da yer al-
           maktad›r.

              Kamu kurulufllar›n›n kalk›nma planlar› ve bunlar›n
              uygulanmas› s›ras›nda sorunlar ç›k›yor mu?
              Bölgesel geliflme ve bölgesel rekabet edebilirlik
           aç›s›ndan ulusal düzeyde koordinasyonu sa¤lamak,
           mekansal geliflme ve sosyo-ekonomik kalk›nma po-
           litikalar› aras›nda uyumu güçlendirmek ve alt ölçek-
           li plan ve stratejilere genel çerçeve oluflturmak üze-
           re Bölgesel Geliflme Ulusal Stratejisi (BGUS) geliflti-
           rilecek. BGUS ulusal ölçekte mekansal geliflme pers-
           pektifini de içerecektir. Bölgesel geliflme politikas›         BELED‹YELERE
           alan›nda yönetiflimi güçlendirmek üzere Bölgesel             GÖREV DÜfiÜYOR
           Geliflme Komitesi kurulmas› için haz›rl›klar›m›z› ta-
           mamlad›k. Komitenin üstlenece¤i ifllevler; bölgesel   Ajanslar kaynak yaratabilir mi?
           geliflme politikalar›n›n yönetiminde yerel ve merkezi  Kalk›nma ajanslar› kurulufl kanununda belirtildi-
           düzeyde koordinasyonu sa¤lamak, bölgesel geliflme  ¤i üzere ajans gelirleri ve yönetece¤i fonlar›; a)
           ulusal stratejisini yönlendirmek, bölgesel geliflme  Merkezi yönetim bütçesinden kanunda belirlenen
           stratejilerinin haz›rl›k ve onay süreçlerine katk› sa¤-  pay b) Avrupa Birli¤i ve di¤er uluslararas› fonlardan
           lamak, sektörel, tematik ve bölgesel politikalar› ulu-  sa¤lanacak kaynaklar c) Faaliyet gelirleri d) Bölge-
           sal düzeyde uyumlaflt›rmak ve topyekun kalk›nma    deki ‹l Özel ‹dareleri, Belediyeler ve Sanayi ve Tica-
           anlay›fl›yla yönlendirmek olarak öngörülmüfltür.    ret Odalar›’ndan Kanun’da belirtilen oranlarda
                                                             ajans bütçesine aktar›lacak paylar e) Ulusal ve
               ö
              Bölgesel kalk›nma projeleriyle ilgili uluslararas›  uluslararas› kurum ve kurulufllarca yap›lan ba¤›fl ve
              kurulufllarla nas›l bir iflbirli¤i gelifltiriyorsunuz? ?  yard›mlard›r.
              Birleflmifl Milletler Kalk›nma Program›’yla iflbirli¤i  Bu bütçe yap›s›ndan anlafl›laca¤› üzere, ajans
           içinde bölge düzeyinde kat›l›mc›l›¤› ve yönetiflimi  bölgesindeki yerel idarelerin ajans yönetiminde yer
           güçlendirmeye yönelik bir program›n uygulamaya    almas›n›n yan› s›ra ajans bütçesine mali kaynakla-
           konulmas›n› öngörüyoruz. Bu program kapsam›nda    r› ile de katk›da bulunmalar› beklenmektedir. Ayr›-
           kat›l›mc›l›k ve paydafllarla iliflkilerin gelifltirilmesi ko-  ca Avrupa Birli¤i ve di¤er uluslararas› fonlar›n kul-
           nular›nda seçilen birkaç ajansta ve DPT bünyesinde  lan›m›nda, ajanslar›n bu fonlar›n yönetimi ve kul-
           kapasite gelifltirilmesi, bu amaçla süreç tasar›m›, k›-  land›r›lmas›ndan sorumlu akredite kurulufllar olma-
           lavuz haz›rlanmas› ve e¤itim faaliyetlerinin gerçek-  s› hedeflenmektedir. Yeni bölgesel kalk›nma yakla-
           lefltirilmesi planlanmaktad›r. OECD ile K›rsal Kalk›n-  fl›m›, bölgelerdeki taraflara, özel kesim ve sivil top-
           ma ve Alan Planlamas› konular›nda ülke gözden ge-  lum kurulufllar›na planlama, programlama ve proje
           çirmesinin yan› s›ra Mersin konulu liman flehirleri  gelifltirip uygulama konular›nda daha fazla rol ver-
           araflt›rmas› gerçeklefltirilecektir. DPT, IPA fonlar›n›n  mektedir. Yerel kaynaklar›n, kamu kesimi d›fl›ndaki
           kullan›lmas›nda stratejik koordinatörlük yapmakta-  kurumlar›n tasarrufunda bulunan kaynaklar›n, or-
           d›r.  Bu amaçla iki y›l süreli bir AB teknik yard›m  taklafla belirlenen programlar kapsam›nda birlikte
           projesi olan Ekonomik ve Sosyal Uyum Politikas›n-  yönlendirilmesi politika ve kaynak etkinli¤ini art›ra-
           da Kapasite Güçlendirme Projesi-2 uygulanacakt›r.  cakt›r. Kalk›nma Ajanslar›’na bölge kaynaklar›n› ha-
           Bunun yan›nda çeflitli ülkelerle k›sa dönemli e¤itim,  rekete geçirmede önemli roller düflmektedir. Mev-
           seminer ve ziyaretler y›l boyunca sürdürülmektedir.  cut destek sisteminin efl finansmana verdi¤i önem
           Japon Teknik ‹flbirli¤i Program›’n›n deste¤iyle Do¤u  bunun somut göstergesidir. Önümüzdeki dönemde
           Karadeniz’de DOKAP (Do¤u Karadeniz Bölgesel Ge-   bölgesel kredi garanti fonlar›, bölgesel giriflim ser-
           liflme Plan›) çal›flmas› yap›lm›flt›. JICA, bölgede kuru-  mayesi flirketleri gibi fon yaratan ve bu fonu pro-
           lan Do¤u Karadeniz Kalk›nma Ajans›’n›n faaliyete  fesyonel bir biçimde ulusal ve bölgesel öncelikler
           geçmesini müteakip bu ajans›m›za planlama ve e¤i-  çerçevesinde iflleten yap›lar›n hayata geçirilmesin-
           tim konusunda destek vermek niyetini beyan etti.  de kalk›nma ajanslar›n›n etken olmalar›n› bekliyo-
           Ajans›m›z ve DPT uygun gördü. Çal›flman›n deprem   ruz. Kalk›nma ajanslar› kendi kaynaklar›ndan da
           felaketi dolay›s›yla yaflanan kay›plar için dolay›s›yla  katk› sa¤layarak farkl› destek araçlar› ile  bunlar›
           samimi dostlu¤unu gördü¤ümüz Japonya’ya baflsa¤-   destekleyebilir. Kaynaktan daha önemli olan, bu
           l›¤› ve geçmifl olsun dileklerimizi iletmek istiyorum.  tür yap›lar›n bölgenin üretim, iflgücü, ifl yapma tar-
           Bu tip teknik çal›flmalar d›fl›nda bölgesel kalk›nma-  z› ile uyumlu bir flekilde bölgedeki paydafllarla böl-
           n›n finansman› itibar›yla AB Mali iflbirli¤i d›fl›nda  geye özel kurgulanmas›d›r.
           do¤rudan d›fl finansman kullan›lm›yor.

            78 KobiEfor Nisan 2011
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85