Page 75 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 75

‹HRACAT ‹Ç‹N REKABETÇ‹L‹⁄‹ GÜÇLEND‹RMEK

               ‹hracatta rekabeti KOB‹’ler                             cat art›fl›n› sa¤lamak, firmalar›m›z›n
               yönünden tan›mlar  m›s›n›z?                             uluslararas› pazarlarda rekabet gücü-
               H›zla d›fl dünya ile bütünleflen bir                      nü art›rmak ve ihracat stratejimizde-
             ekonominin baflar›s›n›n temel para-                        ki hedefleri gerçeklefltirmek amac›yla
             metresi “rekabet gücü”dür. Rekabet                        ihracatta devlet yard›mlar› uygulama-
             gücünün firma ve ülke düzeyinde ol-                       lar›n› yeni bir anlay›flla ele ald›k. Bu
             mak üzere çeflitli tan›mlar› vard›r. Ülke                  çerçevede haz›rlad›¤›m›z, kümelenme
             düzeyinde rekabet gücü, bir ülkenin                       anlay›fl›n› temel alan, proje bazl› he-
             gelir ve istihdam düzeyini art›rabilme,                   def pazar ve hedef sektör odakl›
             yaflam kalitesinde kabul edilebilir ve                     “Uluslararas› Rekabetçili¤in Gelifltiril-
             sürekli art›fllar sa¤layabilme ve ulusla-                  mesinin Desteklenmesi Hakk›nda
             raras› pazarlardaki pay›n› art›rabilme yetene¤idir.  Tebli¤” 23 Eylül 2010 tarihinde yürürlü¤e girmifl
             Firma düzeyinde rekabet gücü, herhangi bir firma-  bulunmaktad›r.
             n›n ulusal ya da küresel piyasalarda rakiplerine k›-  Rekabetçilik tebli¤inin hedefleri; potansiyel ih-
             yasla düflük maliyette üretimde bulunabilme; ürü-  racatç›lar›n ortaya ç›kar›lmas›, üretici firmalar›n ih-
             nün kalitesi, sunulan hizmet ve ürünün çekicili¤i,  racat yapma kapasitelerinin gelifltirilmesi, firmala-
             tan›t›m› gibi unsurlar aç›s›ndan rakiplerine denk  r›n hedef pazarlara yönlendirilmesi, bu firmalar›n
             veya daha üstün bir durumda olma ve en önemli-  düzenli ihracat yapmalar›n›n sa¤lanmas›d›r. Böyle-
             si de yenilik ve icat yapabilme yetene¤idir.   ce, ülkemizin tüm yerel dinamiklerini iflbirli¤i viz-
               Bu ba¤lamda, ihracata dayal› kalk›nma modeli-  yonu ile harekete geçirerek ülke çap›nda ihracat
             ni benimsemifl olan ülkemizin, sürdürülebilir ihra-  seferberli¤i bafllatmay› hedeflemekteyiz.

           ‹flbirli¤i kuruluflu kavram› ile üyeleri için iflbirli¤i fa-  üretmelerini, yenilikçilik yapabilme kabiliyetlerini ar-
           aliyeti gerçeklefltiren ihracatç› birlikleri, il ticaret ve  t›r›p,  ürünlerini etkin pazarlamalar›n› sa¤layarak, re-
           sanayi odalar›, sanayi odalar›, organize sanayi böl-  kabet güçlerine olumlu etkide bulunacakt›r.
           geleri, endüstri bölgeleri, sektörel üretici dernekleri,  Rekabetçilik Tebli¤i’ne ilaveten, Müsteflarl›k ola-
           sektörel d›fl ticaret flirketleri (SDfi) veya imalatç›lar›n  rak baflta KOB‹’lerimiz olmak üzere firmalar›m›z›n
           kurdu¤u dernek-birlik veya kooperatifler kastedil-  üretim altyap›s› ve ürün kalitelerinin gelifltirilerek
           mektedir. Tebli¤ kapsam›nda destek alma potansi-  uluslararas› pazarlarda rekabet güçlerinin art›r›lmas›
           yeline sahip 150 organize sanayi bölgesi, 61 ihracat-  amac›yla pazara girifl, yurtd›fl› birim, Ar-Ge, çevre
           ç›lar birli¤i, 69 ticaret ve sanayi odas›, 12 sanayi  maliyetleri, tasar›m, yurtd›fl› fuar ve TURQUALITY
           odas›, 10 sektörel d›fl ticaret flirketi, 100’ün üzerinde  destekleri uygulamalar›n› yürütmekteyiz.
           imalatç›lar›n kurdu¤u dernek-birlik ve kooperatif var.
              ‹flbirli¤i kuruluflunun desteklenmesi anlay›fl› ayn›  Alternatif pazarlar konusunda Müsteflarl›¤›n›z
           zamanda devlet yard›mlar› iflleyifl mekanizmas›n›n   taraf›ndan ne gibi çal›flmalar yürütülmektedir?
           basitlefltirilmesi amac›n› gütmekte olup, flirket bazl›  2000’li y›llar›n bafl›nda toplam ihracat›m›z›n yüz-
           bireysel baflvurular yerine iflbirli¤i kurulufllar›n›n pro-  de 57’si AB ülkelerine, yüzde 14,5’i Asya ülkelerine,
           je bazl› baflvurular› ile bürokratik ifllemlerden kay-  yüzde 5’i Afrika ülkelerine idi. Di¤er bir ifadeyle, ül-
           naklanan etkinlik kayb›n›n giderilmesini amaçl›yo-  kemiz ihracat›n›n AB pazar›na ciddi bir ba¤›ml›l›¤›
           ruz. Böylece nihai anlamda deste¤i alacak olan fir-  söz konusuydu.  2010 sonu itibariyle AB ülkelerinin
           malar›m›z olmakla birlikte, bürokratik süreçleri iflbir-  ihracat›m›zdaki pay› yüzde 57’den yüzde 46’ya düfl-
           li¤i kurulufllar› yürütecek. Bu süreç kamunun idari  tü. Bununla birlikte Afrika ülkelerinin ihracat›m›zda-
           yükünü de hafifletecek. Nitekim proje bazl› faaliyet-  ki pay› yüzde 9, Asya ülkelerinin ihracat›m›zdaki pa-
           lerin 20-30 firman›n ortak kat›l›m›yla gerçeklefltirildi-  y› yüzde 28 seviyelerine yükselmifltir. Yak›n ve Orta-
           ¤ini düflünürsek, baflvurular 20-30 dosya yerine 1  do¤u ülkelerinin ihracat›m›zdaki pay› 2000, 2005,
           dosya ile neticelenecek. Di¤er taraftan, iflbirli¤i ku-  2010 y›llar›nda s›ras›yla yüzde 9, 14 ve 20 oran›na
           rulufllar›n›n proje kapsam›nda istihdam edecekleri  yükselmifltir.
           uzmanlara da istihdam deste¤i vererek baflvuru me-  Ülkemizin 2010 y›l› ihracat deneyimi yeni pazarla-
           kanizmas›n›n kolaylaflt›r›lmas›n› ve projenin etkin  ra daha fazla odaklanmam›z  gerekti¤ini gösterdi.
           yürütülmesini amaçl›yoruz.                       Avrupa pazarlar›na gerçeklefltirdi¤imiz ihracat art›fl›
              Rekabetçilik Tebli¤i’ni firmalar›m›z›n rekabet gücü-  yüzde 12 olurken yeni pazarlara ihracat art›fl› h›z ka-
           nü artt›racak, bu anlamda ülkemizin rekabetçili¤ine  zand›. Mesela, Arjantin’e yüzde 143, Singapur’a yüz-
           katk› sa¤layacak bir mekanizma olarak tasarlad›k. Ni-  de 72, Brezilya’ya yüzde 58, Hindistan’a yüzde 48
           tekim rekabetçilik tebli¤inde yer alan e¤itim ve da-  ve Kanada’ya yüzde 42 düzeyinde ihracat art›fl› ger-
           n›flmanl›k, pazarlama ve istihdam deste¤i firmalar›m›-  çekleflti. Yeni pazarlardaki art›fl h›z› tesadüf de¤il
           z›n bilgiye ulafl›m›n› kolaylaflt›racak,  kaliteli ürünler  planl› çal›flmalar›n sonucudur.
                                                                                       Nisan 2011 KobiEfor 73
   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80