Page 75 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 75
‹HRACAT ‹Ç‹N REKABETÇ‹L‹⁄‹ GÜÇLEND‹RMEK
‹hracatta rekabeti KOB‹’ler cat art›fl›n› sa¤lamak, firmalar›m›z›n
yönünden tan›mlar m›s›n›z? uluslararas› pazarlarda rekabet gücü-
H›zla d›fl dünya ile bütünleflen bir nü art›rmak ve ihracat stratejimizde-
ekonominin baflar›s›n›n temel para- ki hedefleri gerçeklefltirmek amac›yla
metresi “rekabet gücü”dür. Rekabet ihracatta devlet yard›mlar› uygulama-
gücünün firma ve ülke düzeyinde ol- lar›n› yeni bir anlay›flla ele ald›k. Bu
mak üzere çeflitli tan›mlar› vard›r. Ülke çerçevede haz›rlad›¤›m›z, kümelenme
düzeyinde rekabet gücü, bir ülkenin anlay›fl›n› temel alan, proje bazl› he-
gelir ve istihdam düzeyini art›rabilme, def pazar ve hedef sektör odakl›
yaflam kalitesinde kabul edilebilir ve “Uluslararas› Rekabetçili¤in Gelifltiril-
sürekli art›fllar sa¤layabilme ve ulusla- mesinin Desteklenmesi Hakk›nda
raras› pazarlardaki pay›n› art›rabilme yetene¤idir. Tebli¤” 23 Eylül 2010 tarihinde yürürlü¤e girmifl
Firma düzeyinde rekabet gücü, herhangi bir firma- bulunmaktad›r.
n›n ulusal ya da küresel piyasalarda rakiplerine k›- Rekabetçilik tebli¤inin hedefleri; potansiyel ih-
yasla düflük maliyette üretimde bulunabilme; ürü- racatç›lar›n ortaya ç›kar›lmas›, üretici firmalar›n ih-
nün kalitesi, sunulan hizmet ve ürünün çekicili¤i, racat yapma kapasitelerinin gelifltirilmesi, firmala-
tan›t›m› gibi unsurlar aç›s›ndan rakiplerine denk r›n hedef pazarlara yönlendirilmesi, bu firmalar›n
veya daha üstün bir durumda olma ve en önemli- düzenli ihracat yapmalar›n›n sa¤lanmas›d›r. Böyle-
si de yenilik ve icat yapabilme yetene¤idir. ce, ülkemizin tüm yerel dinamiklerini iflbirli¤i viz-
Bu ba¤lamda, ihracata dayal› kalk›nma modeli- yonu ile harekete geçirerek ülke çap›nda ihracat
ni benimsemifl olan ülkemizin, sürdürülebilir ihra- seferberli¤i bafllatmay› hedeflemekteyiz.
‹flbirli¤i kuruluflu kavram› ile üyeleri için iflbirli¤i fa- üretmelerini, yenilikçilik yapabilme kabiliyetlerini ar-
aliyeti gerçeklefltiren ihracatç› birlikleri, il ticaret ve t›r›p, ürünlerini etkin pazarlamalar›n› sa¤layarak, re-
sanayi odalar›, sanayi odalar›, organize sanayi böl- kabet güçlerine olumlu etkide bulunacakt›r.
geleri, endüstri bölgeleri, sektörel üretici dernekleri, Rekabetçilik Tebli¤i’ne ilaveten, Müsteflarl›k ola-
sektörel d›fl ticaret flirketleri (SDfi) veya imalatç›lar›n rak baflta KOB‹’lerimiz olmak üzere firmalar›m›z›n
kurdu¤u dernek-birlik veya kooperatifler kastedil- üretim altyap›s› ve ürün kalitelerinin gelifltirilerek
mektedir. Tebli¤ kapsam›nda destek alma potansi- uluslararas› pazarlarda rekabet güçlerinin art›r›lmas›
yeline sahip 150 organize sanayi bölgesi, 61 ihracat- amac›yla pazara girifl, yurtd›fl› birim, Ar-Ge, çevre
ç›lar birli¤i, 69 ticaret ve sanayi odas›, 12 sanayi maliyetleri, tasar›m, yurtd›fl› fuar ve TURQUALITY
odas›, 10 sektörel d›fl ticaret flirketi, 100’ün üzerinde destekleri uygulamalar›n› yürütmekteyiz.
imalatç›lar›n kurdu¤u dernek-birlik ve kooperatif var.
‹flbirli¤i kuruluflunun desteklenmesi anlay›fl› ayn› Alternatif pazarlar konusunda Müsteflarl›¤›n›z
zamanda devlet yard›mlar› iflleyifl mekanizmas›n›n taraf›ndan ne gibi çal›flmalar yürütülmektedir?
basitlefltirilmesi amac›n› gütmekte olup, flirket bazl› 2000’li y›llar›n bafl›nda toplam ihracat›m›z›n yüz-
bireysel baflvurular yerine iflbirli¤i kurulufllar›n›n pro- de 57’si AB ülkelerine, yüzde 14,5’i Asya ülkelerine,
je bazl› baflvurular› ile bürokratik ifllemlerden kay- yüzde 5’i Afrika ülkelerine idi. Di¤er bir ifadeyle, ül-
naklanan etkinlik kayb›n›n giderilmesini amaçl›yo- kemiz ihracat›n›n AB pazar›na ciddi bir ba¤›ml›l›¤›
ruz. Böylece nihai anlamda deste¤i alacak olan fir- söz konusuydu. 2010 sonu itibariyle AB ülkelerinin
malar›m›z olmakla birlikte, bürokratik süreçleri iflbir- ihracat›m›zdaki pay› yüzde 57’den yüzde 46’ya düfl-
li¤i kurulufllar› yürütecek. Bu süreç kamunun idari tü. Bununla birlikte Afrika ülkelerinin ihracat›m›zda-
yükünü de hafifletecek. Nitekim proje bazl› faaliyet- ki pay› yüzde 9, Asya ülkelerinin ihracat›m›zdaki pa-
lerin 20-30 firman›n ortak kat›l›m›yla gerçeklefltirildi- y› yüzde 28 seviyelerine yükselmifltir. Yak›n ve Orta-
¤ini düflünürsek, baflvurular 20-30 dosya yerine 1 do¤u ülkelerinin ihracat›m›zdaki pay› 2000, 2005,
dosya ile neticelenecek. Di¤er taraftan, iflbirli¤i ku- 2010 y›llar›nda s›ras›yla yüzde 9, 14 ve 20 oran›na
rulufllar›n›n proje kapsam›nda istihdam edecekleri yükselmifltir.
uzmanlara da istihdam deste¤i vererek baflvuru me- Ülkemizin 2010 y›l› ihracat deneyimi yeni pazarla-
kanizmas›n›n kolaylaflt›r›lmas›n› ve projenin etkin ra daha fazla odaklanmam›z gerekti¤ini gösterdi.
yürütülmesini amaçl›yoruz. Avrupa pazarlar›na gerçeklefltirdi¤imiz ihracat art›fl›
Rekabetçilik Tebli¤i’ni firmalar›m›z›n rekabet gücü- yüzde 12 olurken yeni pazarlara ihracat art›fl› h›z ka-
nü artt›racak, bu anlamda ülkemizin rekabetçili¤ine zand›. Mesela, Arjantin’e yüzde 143, Singapur’a yüz-
katk› sa¤layacak bir mekanizma olarak tasarlad›k. Ni- de 72, Brezilya’ya yüzde 58, Hindistan’a yüzde 48
tekim rekabetçilik tebli¤inde yer alan e¤itim ve da- ve Kanada’ya yüzde 42 düzeyinde ihracat art›fl› ger-
n›flmanl›k, pazarlama ve istihdam deste¤i firmalar›m›- çekleflti. Yeni pazarlardaki art›fl h›z› tesadüf de¤il
z›n bilgiye ulafl›m›n› kolaylaflt›racak, kaliteli ürünler planl› çal›flmalar›n sonucudur.
Nisan 2011 KobiEfor 73