Page 78 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 78

BÖLGESEL KALKINMA



                                     Yerelden ulusala uzanan köprü
                                   Kalk›nma Ajanslar›n›n perspektifi;

             Kalk›nma rönesans›






                   Türkiye’nin sürdürülebilir büyüme ve geliflmesinde etkin rol oynamas›
               beklenen kalk›nma ajanslar›na, 2011 y›l›nda merkezi bütçeden 450 milyon TL
               tahsis edilecek. Yerel katk›larla birlikte bu rakam›n yaklafl›k 700 milyon TL’ye
                                               ulaflmas› bekleniyor.


                                        l    Söylefli: Deniz YANIKTAfi      l

          D        ünyada birçok uygulamas›na rast-            lerin tasarrufundaki kaynaklar›n iflbirlikleri çerçe-
                                                               vesinde harekete geçirildi¤i bir süreç olarak ku-
                   lanan ve ülkelerin bölgesel kal-
                   k›nmas›na öncülük eden kalk›n-
                                                               rumsallaflt›r›lmaktad›r.
                                                                  Bugüne kadar kalk›nma politikalar› a¤›rl›kl›
                   ma ajanslar› modeli, yerelden
                                                               olarak sektörel bir yaklafl›mla merkezden belir-
                   ulusala uzanan bir köprü niteli¤in-
           de. Türkiye’nin sürdürülebilir büyümesi, ge-       lenmifl, kalk›nmada öncelikli yöre politikalar› ve
           liflmesi ve rekabetinin kuvvetlenmesi için             teflvik politikalar› beklenen sonuçlar› do¤ur-
           gelifltirilen kalk›nma ajanslar› mode-                      mam›flt›r. Yeni kalk›nma anlay›fl›, bölge-
           lini biz de Baflbakanl›k DPT Müs-                            lerdeki aktörlere, kamu kesimi d›fl›nda
           teflarl›¤› Bölgesel Geliflme ve Ya-                            özel kesim ve sivil toplum kurulufllar›-
           p›sal Uyum Genel Müdürü Nahit                                 na planlama, programlama ve proje
           Bingöl ile masaya yat›rd›k.                                   gelifltirip uygulama konular›nda daha
                                                                         fazla rol vermektedir. Yeni yaklafl›m-
              Kalk›nma ajanslar›nda                                       da kamu politikalar›n›n yerel önce-
              ifadesini bulan yeni bir                                    liklere duyarl›l›¤›n› art›rmay›, böyle-
              kalk›nma modeli midir?                                      likle kamu politikalar›n› ve yat›r›m-
              Kalk›nma ajanslar›, bölge-                                  lar›n› daha etkili ve etkin k›lmay›
           sel kalk›nma anlay›fl›nda kök-                                  amaçlad›k.
           lü bir de¤iflimin bölge düze-
           yindeki kilit yap›tafllar›d›r. Ye-                                 Kalk›nma ajanslar› mevcut
           ni bölgesel kalk›nma anlay›-                                      yap›s›yla bu modelin
           fl›ndaki de¤iflimin, üç boyutu                                     uygun araçlar› olmufl mudur?
           vard›r:                                                          Kalk›nma ajanslar›, yeni bölgesel
              i) Yeni bölgesel kalk›nma sa-                              kalk›nma anlay›fl› çerçevesinde kur-
           dece az geliflmifl bölgelerimizle                              gulanm›flt›r. Yeni model, bölgesel kal-
           geliflmifl bölgelerimiz aras›ndaki                            k›nma konusunda bugüne kadar yafla-
           bölgesel eflitsizlikleri gidermeye                           d›¤›m›z olumsuz tecrübeleri dikkate
           yönelmemekte, tüm bölgelerimizin                           alarak oluflturulmufltur. Bu çerçevede,
           rekabet gücünü art›rarak potansiyelle-                     dört temel ilke vurgulanmal›d›r:
           rinden yararlanma, böylelikle ulusal kal-                    i) Bölgelerin kalk›nmas› konusunda
           k›nmaya daha fazla katk› sa¤lamalar›n›                    görevli kurulufllar bizatihi bölgelerinde
           hedeflemektedir.                                          kurulu bulunmal›d›r.
              ii) Bölgesel kalk›nma politikalar›n›n                    ii) Bu kurumlar, bölgede planlama,
           co¤rafi kapsam› de¤iflmektedir. Yak›n                      programlama, projelendirme, uygulama
           geçmifle kadar bölge planlar›, ço¤unlu¤u                   ve koordinasyon, izleme ve de¤erlendir-
           az geliflmifl durumda bulunan veya belirli                  me konular›nda edinilen tecrübe ve bilgi-
           sorunlar› olan bölgeler için yap›l›rken bu-               nin biriktirildi¤i, bölgenin ö¤renme süreci-
           gün bölge planlar› bütün Türkiye’yi, tüm                  nin kurumsallaflt›¤› yüksek teknik kapasi-
           bölge ve illeri kapsamaktad›r.                            teye haiz yap›lar olmal›d›r.
              iii) Bölgesel kalk›nma, ulusal ve yerel                  iii) Bölgesel kalk›nmaya özgülenmifl
           önceliklerin bütünlefltirildi¤i, farkl› kesim-             kaynaklar ayr›lmal›, bu kaynaklar›n belirli

           76 KobiEfor Nisan 2011
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83