Page 78 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 78
BÖLGESEL KALKINMA
Yerelden ulusala uzanan köprü
Kalk›nma Ajanslar›n›n perspektifi;
Kalk›nma rönesans›
Türkiye’nin sürdürülebilir büyüme ve geliflmesinde etkin rol oynamas›
beklenen kalk›nma ajanslar›na, 2011 y›l›nda merkezi bütçeden 450 milyon TL
tahsis edilecek. Yerel katk›larla birlikte bu rakam›n yaklafl›k 700 milyon TL’ye
ulaflmas› bekleniyor.
l Söylefli: Deniz YANIKTAfi l
D ünyada birçok uygulamas›na rast- lerin tasarrufundaki kaynaklar›n iflbirlikleri çerçe-
vesinde harekete geçirildi¤i bir süreç olarak ku-
lanan ve ülkelerin bölgesel kal-
k›nmas›na öncülük eden kalk›n-
rumsallaflt›r›lmaktad›r.
Bugüne kadar kalk›nma politikalar› a¤›rl›kl›
ma ajanslar› modeli, yerelden
olarak sektörel bir yaklafl›mla merkezden belir-
ulusala uzanan bir köprü niteli¤in-
de. Türkiye’nin sürdürülebilir büyümesi, ge- lenmifl, kalk›nmada öncelikli yöre politikalar› ve
liflmesi ve rekabetinin kuvvetlenmesi için teflvik politikalar› beklenen sonuçlar› do¤ur-
gelifltirilen kalk›nma ajanslar› mode- mam›flt›r. Yeni kalk›nma anlay›fl›, bölge-
lini biz de Baflbakanl›k DPT Müs- lerdeki aktörlere, kamu kesimi d›fl›nda
teflarl›¤› Bölgesel Geliflme ve Ya- özel kesim ve sivil toplum kurulufllar›-
p›sal Uyum Genel Müdürü Nahit na planlama, programlama ve proje
Bingöl ile masaya yat›rd›k. gelifltirip uygulama konular›nda daha
fazla rol vermektedir. Yeni yaklafl›m-
Kalk›nma ajanslar›nda da kamu politikalar›n›n yerel önce-
ifadesini bulan yeni bir liklere duyarl›l›¤›n› art›rmay›, böyle-
kalk›nma modeli midir? likle kamu politikalar›n› ve yat›r›m-
Kalk›nma ajanslar›, bölge- lar›n› daha etkili ve etkin k›lmay›
sel kalk›nma anlay›fl›nda kök- amaçlad›k.
lü bir de¤iflimin bölge düze-
yindeki kilit yap›tafllar›d›r. Ye- Kalk›nma ajanslar› mevcut
ni bölgesel kalk›nma anlay›- yap›s›yla bu modelin
fl›ndaki de¤iflimin, üç boyutu uygun araçlar› olmufl mudur?
vard›r: Kalk›nma ajanslar›, yeni bölgesel
i) Yeni bölgesel kalk›nma sa- kalk›nma anlay›fl› çerçevesinde kur-
dece az geliflmifl bölgelerimizle gulanm›flt›r. Yeni model, bölgesel kal-
geliflmifl bölgelerimiz aras›ndaki k›nma konusunda bugüne kadar yafla-
bölgesel eflitsizlikleri gidermeye d›¤›m›z olumsuz tecrübeleri dikkate
yönelmemekte, tüm bölgelerimizin alarak oluflturulmufltur. Bu çerçevede,
rekabet gücünü art›rarak potansiyelle- dört temel ilke vurgulanmal›d›r:
rinden yararlanma, böylelikle ulusal kal- i) Bölgelerin kalk›nmas› konusunda
k›nmaya daha fazla katk› sa¤lamalar›n› görevli kurulufllar bizatihi bölgelerinde
hedeflemektedir. kurulu bulunmal›d›r.
ii) Bölgesel kalk›nma politikalar›n›n ii) Bu kurumlar, bölgede planlama,
co¤rafi kapsam› de¤iflmektedir. Yak›n programlama, projelendirme, uygulama
geçmifle kadar bölge planlar›, ço¤unlu¤u ve koordinasyon, izleme ve de¤erlendir-
az geliflmifl durumda bulunan veya belirli me konular›nda edinilen tecrübe ve bilgi-
sorunlar› olan bölgeler için yap›l›rken bu- nin biriktirildi¤i, bölgenin ö¤renme süreci-
gün bölge planlar› bütün Türkiye’yi, tüm nin kurumsallaflt›¤› yüksek teknik kapasi-
bölge ve illeri kapsamaktad›r. teye haiz yap›lar olmal›d›r.
iii) Bölgesel kalk›nma, ulusal ve yerel iii) Bölgesel kalk›nmaya özgülenmifl
önceliklerin bütünlefltirildi¤i, farkl› kesim- kaynaklar ayr›lmal›, bu kaynaklar›n belirli
76 KobiEfor Nisan 2011