Page 79 - KobiEfor_Nisan_2011
P. 79

bir bölümü ajanslar vas›tas›yla bölge kaynaklar›n›n
           harekete geçirilmesi yönünde kulland›r›lmal›d›r.
              iv) Kurumsal yap› ve iflleyifl bölgedeki farkl› ke-
           simlerin kalk›nma sürecine kat›lmas›na imkan sa¤la-
           mal›d›r.
              Kalk›nma için gerekli kaynaklar›n harekete geçiril-
           mesinde ortakl›klar olufluyor. Kalk›nma ajanslar›n›n
           bütçesi, merkezi yönetimden aktar›lan kaynaklar›n
           yan›nda, il özel idareleri ve belediyelerden, sanayi
           ve ticaret odalar›ndan aktar›lan kaynaklar› da içeri-
           yor. ‹lave olarak Ajanslar efl finansman modeliyle
           proje deste¤i sa¤l›yorlar.
              Bölgelerin rekabet gücünün gelifltirilmesine yöne-
           lik olarak ise baz› Ajanslar bölgelerinde öne ç›kan,
           geliflme potansiyeli bulunan sektörleri belirleme
           gayretine girdiler. ‹zmir Kalk›nma Ajans› (‹ZKA), kü-
           melenme yaklafl›m›yla öne ç›kan sektörleri gelifltir-
           mek için politika analizi çal›flmas› gerçeklefltirdi. Ka-
           racada¤ (Diyarbak›r-fianl›urfa) Kalk›nma Ajans› ise
           komflu ülkelerle ekonominin gelifltirilmesinin bölge-
           leri aç›s›ndan yaratabilece¤i f›rsatlar› de¤erlendir-
           mek üzere Irak ve Suriye ülke raporlar›n› haz›rlad›.
           Bunun yan›nda Türkiye ve komflu ülkelerle gerçek-
           lefltirilecek iflbirli¤i programlar›na girdi sa¤lamaya
           çal›fl›yorlar. Orta Karadeniz (Samsun, Çorum, Amas-
           ya, Tokat) Kalk›nma Ajans›, lojistik sektörünün öne-                           Nahit Bingöl
           mi nedeniyle bütüncül bir flekilde bölgeleri için lojis-                         DPT Müsteflarl›¤›
           tik-ulaflt›rma politikas› önerilerini gelifltirmeye a¤›rl›k                     Bölgesel Geliflme ve
           verdi. Bu çal›flmalar 2013 sonras› dönem için haz›r-                               Yap›sal Uyum
           lanmas› öngörülen bölge planlar›n›n bilgi altyap›s›n›                             Genel Müdürü
           oluflturma konusunda önem tafl›yor.
                                                            Kalk›nma Ajanslar›’na 2011 y›l›nda merkezi
              Kalk›nma ajanslar›n›n 2011 y›l› toplam bütçesinin   bütçeden 450 milyon TL tahsis
              ne kadar olmas› planlan›yor, sizce bu mikttar     edilmifl olup yerel katk›larla birlikte
              yeterli midir?
              Kalk›nma Ajanslar›’na 2010 y›l›nda merkezi bütçe-   yaklafl›k 700 milyon TL’lik bütçe
           den 450 milyon TL, yerel katk› pay› olarak ise 217  büyüklü¤üne ulafl›lmas› beklenmektedir.
           milyon TL olmak üzere yaklafl›k 667 milyon TL kay-    Ajanslar›n kazand›klar› tecrübeye ve
           nak tahsis edilmifltir. Kalk›nma Ajanslar›’na 2011 y›-  uygulad›klar› deste¤in etkinli¤ine
           l›nda merkezi bütçeden yine 450 milyon TL tahsis
           edilmifl olup yerel katk›larla birlikte yaklafl›k 700  ba¤l› olarak bu miktar›n art›r›labilmesi
           milyon TL’lik bütçe büyüklü¤üne ulafl›lmas› beklen-              öngörülebilir.
           mektedir. Ajanslar›n kazand›klar› tecrübeye ve uygu-
           lad›klar› deste¤in etkinli¤ine ba¤l› olarak bu mikta-  unsurlar›d›r. Bugün kalk›nma ajanslar›, geliflim sü-
           r›n art›r›labilmesi öngörülebilir. Ayr›ca merkezi ku-  reçlerinin ilk aflamalar›nda do¤al olarak projelere
           rumlar›n ve Bakanl›klar›n da politika uygulamalar›  mali destek sa¤lama yönleriyle biliniyor. Bu onlar›n
           için Ajanslar› kullanmalar› ve bunun için kaynak ak-  bölgelerinde kabul görmesi ve tan›nmas› için önem-
           tarmalar› mümkündür.                             li. Ancak uzun vadede faaliyetlerini ve desteklerini
                                                            çeflitlendirmek, sorunlara yenilikçi çözümler üretmek
              Kalk›nma ajanslar›n›n uzun vadede             zorundalar. Giderek daha fazla kurumsal ve mali
              hedefleri nelerdir?                           kayna¤› yönlendirebilecek beceriyi gelifltirmek, daha
              Kalk›nma ajanslar› da dahil olmak üzere kurgula-  yayg›n ve daha s›k› iliflkiler gelifltirmek durumunda-
           nan sistemin uzun vadeli hedefi, bölgelerde sürdü-  lar. Bu nedenle uzun vadede Ajanslar› daha profes-
           rülebilir bir geliflme ortam› tesis etmektir. Kendi  yonel, yenilikçi, bölgelerinde kalk›nma giriflimlerini
           ayaklar› üzerinde durabilen, geliflen ve Türkiye’nin  örgütleyebilen, dönüflen ve dönüfltüren kurumlar
           uluslararas› rekabet gücüne katk›da bulunan yerel  olarak görmek istiyoruz. Uzun vadeli hedeflerimiz
           ekonomiler, ülke co¤rafyas›nda refah›n dengeli da-  aras›nda; bölgesel risk sermayesi, bölgesel kredi ga-
           ¤›lmas›, çevresel ve kültürel de¤erlerin kalk›nma sü-  ranti fonlar› gibi finansal araçlar›n gelifltirilmesi ve
           reci nedeniyle y›pran›p yok olmamas› bunun temel  zenginlefltirilmesi, geri dönüfllü fon mekanizmalar›-
                                                                                       Nisan 2011 KobiEfor 77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84