Page 76 - KobiEfor_Mart_2011
P. 76
‹HRACAT
Yeni pazarlarda yükselmek...
Do¤ruya do¤ru
Türkiye’nin klasik ihracat pazarlar› çok yavafl, hedefledi¤i yeni ihracat pazarlar›
çok h›zl› büyüyorsa, ihracatta yeni bir strateji ve buna göre üretim planlamas›
kaç›n›lmaz oluyor.
T ürkiye’nin 2010 y›l› ihracat performans› ken- ‹LK EN BÜYÜK 5 ‹L ‹HRACATI (Milyar dolar)
di içinde yeterli, ama ekonomik büyümeye
‹stanbul
55.539.993.000
katk› bak›m›ndan yetersiz olunca, ihracat
10.673.668.000
Bursa
politikas›na bir bütün olarak yeniden bak-
mak kaç›n›lmaz oldu. ‹hracatta problem “düflük kur” Kocaeli 8.880.000.000
6.118.729.000
‹zmir
meselesinden ibaret de¤il, yeni yaklafl›m gerek. Ankara 5.620.346.000
Türkiye’nin, 114 milyar dolarl›k 2010 y›l› ihracat›-
na de¤iflik aç›lardan ve somut veriler temelinde ama 5 ilimizin hinterland›ndaki iller bu ihracatta sat›c›
önce ihrac›m›z›n 2010 y›l› yap›s›na bakal›m: olarak de¤il ama üretici olarak pay sahibi olsalar da,
bu durum Türkiye’nin ihracat›n›n yüzde 90’a yak›n›n›
SEKTÖR ARTIfi TUTAR (dolar) Bat› illerinde gerçeklefltirdi¤i gerçe¤ini de¤ifltirmez.
Sanayi % 15.01 93.520.700.000 Bunu Do¤u’daki illerimizin ihracat durumuna baka-
Tarım % 13.41 15.040.000.000 rak görebiliriz. Türkiye her ne kadar 81 ilin ta-
Madencilik % 45.86 3.658.900.000 mamında ihracat gerçeklefltiriyor ise de Do¤u illerin-
den yapt›¤› ihracat, bu illerin ihraç ürünleri kapasi-
tesi yan›nda yok denecek gibidir. Sayfa sonundaki
‹hracat›m›z›n bu yap›s› bize Türkiye’nin art›k sa- tablo Kayseri ilimizin Do¤u Anadolu’daki 19 ilimiz-
nayileflmifl ülkelerden oldu¤unu, sürdürülebilir çer- den daha fazla ihracatç› firmaya sahip oldu¤unu ve
çeve içinde kalmak kofluluyla sanayileflmesini sür- onlar›n tümünden fazla ihracat yapt›¤›n› gösteriyor.
dürmek zorunda oldu¤unu, ayr›ca 2011 y›l›na yeni
bir Sanayileflme Stratejisi ilan ederek girmesinin isa- Yeni pazarlar somut olarak gözüktü
betini gösterir. Türkiye’nin 2010 y›l› ihracat deneyimi, yeni pazar-
Türkiye, sanayileflmesini Bat› illerinden bafllatm›fl lara yönelik umutlu, gayretli ve hatta iddial› olmas›
olmas›na ra¤men son 30 y›l içinde Orta-Güney Ana- gerekti¤ini gösterdi. Klasik Avrupa pazarlar›na ger-
dolu ve Do¤u illerinde gerçeklefltirdi¤i sanayileflme çeklefltirdi¤i ihracat art›fl› 2010 y›l›nda yüzde 12 olur-
ile dengeli bir yap› kurmufltur. Fakat bu dengeli ya- ken yeni pazarlara ihracat› h›z kazand›. Bu yeni
p› ihracata yans›m›fl de¤ildir. fiu tablo ihracat›m›z›n pazarlardaki baflar› rastlant› de¤il, planl› gayretler
yüzde 80’den fazlas›n›n 5 ilden yap›ld›¤›n› gösterir: sonucu gerçekleflti. ‹flte tablosu:
76 KobiEfor Mart 2011