Page 76 - KobiEfor_Mart_2011
P. 76

‹HRACAT



                                       Yeni pazarlarda yükselmek...

                          Do¤ruya do¤ru
































              Türkiye’nin klasik ihracat pazarlar› çok yavafl, hedefledi¤i yeni ihracat pazarlar›
               çok h›zl› büyüyorsa, ihracatta yeni bir strateji ve buna göre üretim planlamas›
                                                kaç›n›lmaz oluyor.

           T      ürkiye’nin 2010 y›l› ihracat performans› ken-  ‹LK EN BÜYÜK 5 ‹L ‹HRACATI (Milyar dolar)
                  di içinde yeterli, ama ekonomik büyümeye
                                                              ‹stanbul
                                                                                         55.539.993.000
                  katk› bak›m›ndan yetersiz olunca, ihracat
                                                                                         10.673.668.000
                                                              Bursa
                  politikas›na bir bütün olarak yeniden bak-
           mak kaç›n›lmaz oldu. ‹hracatta problem “düflük kur”  Kocaeli                    8.880.000.000
                                                                                          6.118.729.000
                                                              ‹zmir
           meselesinden ibaret de¤il, yeni yaklafl›m gerek.    Ankara                      5.620.346.000
              Türkiye’nin, 114 milyar dolarl›k 2010 y›l› ihracat›-
           na de¤iflik aç›lardan ve somut veriler temelinde ama  5 ilimizin hinterland›ndaki iller bu ihracatta sat›c›
           önce ihrac›m›z›n 2010 y›l› yap›s›na bakal›m:     olarak de¤il ama üretici olarak pay sahibi olsalar da,
                                                            bu durum Türkiye’nin ihracat›n›n yüzde 90’a yak›n›n›
             SEKTÖR           ARTIfi      TUTAR (dolar)      Bat› illerinde gerçeklefltirdi¤i gerçe¤ini de¤ifltirmez.
             Sanayi              % 15.01   93.520.700.000   Bunu Do¤u’daki illerimizin ihracat durumuna baka-
             Tarım          % 13.41        15.040.000.000   rak görebiliriz. Türkiye her ne kadar 81 ilin ta-
             Madencilik     % 45.86        3.658.900.000    mamında ihracat gerçeklefltiriyor ise de Do¤u illerin-
                                                            den yapt›¤› ihracat, bu illerin ihraç ürünleri kapasi-
                                                            tesi yan›nda yok denecek gibidir. Sayfa sonundaki
              ‹hracat›m›z›n bu yap›s› bize Türkiye’nin art›k sa-  tablo Kayseri ilimizin Do¤u Anadolu’daki 19 ilimiz-
           nayileflmifl ülkelerden oldu¤unu, sürdürülebilir çer-  den daha fazla ihracatç› firmaya sahip oldu¤unu ve
           çeve içinde kalmak kofluluyla sanayileflmesini sür-  onlar›n tümünden fazla ihracat yapt›¤›n› gösteriyor.
           dürmek zorunda oldu¤unu, ayr›ca 2011 y›l›na yeni
           bir Sanayileflme Stratejisi ilan ederek girmesinin isa-  Yeni pazarlar somut olarak gözüktü
           betini gösterir.                                   Türkiye’nin 2010 y›l› ihracat deneyimi, yeni pazar-
              Türkiye, sanayileflmesini Bat› illerinden bafllatm›fl  lara yönelik umutlu, gayretli ve hatta iddial› olmas›
           olmas›na ra¤men son 30 y›l içinde Orta-Güney Ana-  gerekti¤ini gösterdi. Klasik Avrupa pazarlar›na ger-
           dolu ve Do¤u illerinde gerçeklefltirdi¤i sanayileflme  çeklefltirdi¤i ihracat art›fl› 2010 y›l›nda yüzde 12 olur-
           ile dengeli bir yap› kurmufltur. Fakat bu dengeli ya-  ken yeni pazarlara ihracat› h›z kazand›. Bu yeni
           p› ihracata yans›m›fl de¤ildir. fiu tablo ihracat›m›z›n  pazarlardaki baflar› rastlant› de¤il, planl› gayretler
           yüzde 80’den fazlas›n›n 5 ilden yap›ld›¤›n› gösterir:  sonucu gerçekleflti. ‹flte tablosu:

           76 KobiEfor Mart 2011
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81