Page 147 - KobiEfor_Mart_2011
P. 147
UZMAN Yeni Ortamda Rekabet
T evfik Fikret “Vatan›m düyun-u sektörü bundan nas›l etkilenecek.
zemin (Vatan›m yeryüzü)” dedi-
Düflünmek bile istemiyorum do¤ru-
su…
¤inde, ne demek istedi¤ini o
dönemde kaç kifli anlam›flt›r dersi- ISO 9000, QS 9000, Toplam Kalite
niz. Bugün söyledikleri gerçek oldu. Yönetimi, Benchmarking, Kurumsal-
Globalleflme gerçe¤i ile karfl› karfl›- laflma diye diye giderek iflletmeler
yay›z. Rekabetin yerelden evrensel ve ürünler giderek birbirine, hem de
boyuta tafl›nd›¤› günleri yafl›yoruz. yüksek kalitede benzemeye bafllad›.
Rekabet konusunda art›k, “rekabet ‹flletmeler benzerleflme (emtialafl-
ülke içinde yap›l›yor” diyemiyoruz, ma) çark› içinde çal›fla çal›fla fakir-
çünkü rekabet art›k tüm dünyada leflmeye bafllad›lar. Neredeyse çal›-
yap›l›yor. Pen üreticilerinin en bü- flarak batacaklar. Müflteri benzerler
yük flikayeti: “Hangi ülkede ihaleye aras›ndan ucuz olanlara yöneldikçe
girsem, karfl›ma Türk rakip ç›k›yor” iflleri daha da zorlafl›yor. Neredeyse
fleklinde oluyor. tüm iflletmeler “emtialaflma” bask›s›
21. yüzy›la kadar neredeyse tüm alt›nda ecel terleri döküyorlar.
dünyada korumac›l›k vard›. Bugün Bu çemberden ç›kmay› düflünen ifl-
korumac›l›k giderek büyük ölçüde letmeler ya benzer kaliteli ürün ve
ortadan kalkt›. Dünya Ticaret Örgü- hizmetler içinde en uygun fiyatl›, ya
tü’ne üye olan ülke say›s› giderek da benzer fiyatl› ürün ve hizmetler
MEM‹fi YILMAM art›yor ve aralar›ndaki ticari s›n›rla- içinde en kaliteli ürünler üretmek
Uzman E¤itmen/ r›n neredeyse tamam›n› kald›r›yor- zorunda kalmaktalar. Bunun d›fl›nda
Yönetim Dan›flman› lar. 2020 y›l›nda dünyan›n neredey- hayat flans› bulmaya çal›flan ifllet-
se “tek pazara” dönüflece¤i öngörü- meler müflterilerinin mukayese ede-
memis@yilmam.com lüyor. meyece¤i, kendilerini benzerlerin-
Yerel pazarlar›n aktörleri giderek den ay›rmaya farkl› ürün ve hizmet-
büyük bir rekabet bask›s› alt›nda ler ile yaflama flanslar›n› yükseltme-
21. yüzy›la kadar hareket ediyorlar. Bir gecede gelen ye çal›fl›yorlar.
Bu geliflmeler sonucunda dünyada
d›fl rakipler yerel KOB‹’leri eskisin-
neredeyse tüm den daha fazla zorluyorlar. ‹letiflimin üç tip ülke, üç tip de flirket olufltu
ve teknolojinin dünya çap›nda gelifl- diyebiliriz. Karar Verenler-Kararlara
dünyada mesi, küreselleflmenin h›zlanmas› Kat›lanlar-Sonuçlara Katlananlar.
müflteri profili ve beklentilerinde Ülkemizdeki iflletmelerin büyük bö-
korumac›l›k vard›. ola¤anüstü de¤iflikliklere yol açt›. lümü hatta ço¤unlu¤u bu üçüncü ti-
Art›k müflteriler kendilerine ilgi gös- pe giriyor. Karar verenler gelece¤i
Bugün korumac›l›k termeyen, beklentilerindeki flafl›rt›c› kendileri için yarat›yor, baflkalar›
giderek büyük de¤ifliklikleri anlamamakta ›srar için de¤il… Bunu baflaramayan flir-
ketler giderek karar verenlerin ya-
eden firmalar›n hiç düflünmeden ipi-
ölçüde ortadan ni çekiyorlar. Her müflteri kifliye özel ratt›¤› gelecekte yaflamak zorunda
ürün, hizmet beklemekle kalm›yor, kal›yorlar ve giderek havlu at›yor, el
kalkt›. Dünya ola¤anüstü deneyim yaflamak isti- de¤ifltiriyorlar.
yor. Küreselleflme tüm dünyada her ‹nan›lmaz bir yönetim zaafiyeti için-
Ticaret Örgütü’ne fleyi “ihtiyaç “ haline getirdi. Art›k de hareket ediyorlar. Günü kurtar-
müflteriyi memnun etmek eskisin- maktan gelece¤e kafa yormaya za-
üye olan ülke den çok daha zor. Eskiden müflteri- man bulam›yorlar. Karar verenlerin
say›s› giderek leri “‹yi Müflteri”-“Zorlu Müflteri” di- yaratt›¤› geleceklerde yaflamak bi-
zim KOB‹’ler için al›flkanl›k haline
ye ikiye ay›r›rd›k. Bugün neredeyse
art›yor ve bütün müflteriler “Zorlu” oldu. geldi. Al›flkanl›k kolay kolay insan›n
Müflterilerin seçme flanslar› ola¤a- üzerinden atamad›¤› bir fleydir. Al›fl-
aralar›ndaki nüstü artt›¤›, benzer kalitedeki kanl›ktan kurtulma baflar›s›n›, insa-
ürünler içinde en ucuzunu tercih et- n›n derisinin yüzülmesine benzeti-
ticari s›n›rlar›n tikleri, dünyan›n her yerinden aray›p yorlar. Kötü, ifle yaramayan al›flkan-
bulabildikleri için, iflletmeleri gide- l›klar›n› üzerlerinden kopar›p atam›-
neredeyse rek kars›zlaflma bask›s› alt›na soku- yorlar. Geçmiflte onlar› baflar›l› k›lan
tamam›n› yorlar. Müflteri bugüne dek hiç ol- al›flkanl›klar›n›n esiri olmufllar. Geç-
mad›¤› kadar güçlendi ve yetkilendi.
miflteki baflar›lar›n›n onlar› baflar›l›
kald›r›yorlar. Müflteriler daha dün internette, dizi k›lamayaca¤› bir ortamda olduklar›-
filmlerde gördükleri ürünleri ma¤aza n›n fark›nda de¤iller. Bilinçsiz yeter-
ma¤aza dolaflarak temin etmeye ça- sizlik seviyesinden ç›kam›yorlar. Bu
l›fl›yorlard›. Çok k›sa zamanda, fla- içine düfltükleri girdaptan nas›l kur-
fl›rt›c› bir flekilde bu neredeyse ter- tulacaklar? Denize düflenler hangi
sine döndü. Ma¤azalarda gördükleri y›lanlara sar›lacak?
ürünleri internetten sat›n almaya
bafllad›lar bile. Acaba ma¤azac›l›k Cevaplar Nisan say›m›zda…
Mart 2011 KobiEfor 147