Page 147 - KobiEfor_Mart_2011
P. 147

UZMAN                            Yeni Ortamda Rekabet

                                       T   evfik Fikret “Vatan›m düyun-u  sektörü bundan nas›l etkilenecek.
                                           zemin (Vatan›m yeryüzü)” dedi-
                                                                          Düflünmek bile istemiyorum do¤ru-
                                                                          su…
                                           ¤inde, ne demek istedi¤ini o
                                        dönemde kaç kifli anlam›flt›r dersi-  ISO 9000, QS 9000, Toplam Kalite
                                        niz. Bugün söyledikleri gerçek oldu.  Yönetimi, Benchmarking, Kurumsal-
                                        Globalleflme gerçe¤i ile karfl› karfl›-  laflma diye diye giderek iflletmeler
                                        yay›z. Rekabetin yerelden evrensel  ve ürünler giderek birbirine, hem de
                                        boyuta tafl›nd›¤› günleri yafl›yoruz.  yüksek kalitede benzemeye bafllad›.
                                        Rekabet konusunda art›k, “rekabet  ‹flletmeler benzerleflme (emtialafl-
                                        ülke içinde yap›l›yor” diyemiyoruz,  ma) çark› içinde çal›fla çal›fla fakir-
                                        çünkü rekabet art›k tüm dünyada   leflmeye bafllad›lar. Neredeyse çal›-
                                        yap›l›yor. Pen üreticilerinin en bü-  flarak batacaklar. Müflteri benzerler
                                        yük flikayeti: “Hangi ülkede ihaleye  aras›ndan ucuz olanlara yöneldikçe
                                        girsem, karfl›ma Türk rakip ç›k›yor”  iflleri daha da zorlafl›yor. Neredeyse
                                        fleklinde oluyor.                  tüm iflletmeler “emtialaflma” bask›s›
                                        21. yüzy›la kadar neredeyse tüm   alt›nda ecel terleri döküyorlar.
                                        dünyada korumac›l›k vard›. Bugün  Bu çemberden ç›kmay› düflünen ifl-
                                        korumac›l›k giderek büyük ölçüde  letmeler ya benzer kaliteli ürün ve
                                        ortadan kalkt›. Dünya Ticaret Örgü-  hizmetler içinde en uygun fiyatl›, ya
                                        tü’ne üye olan ülke say›s› giderek  da benzer fiyatl› ürün ve hizmetler
             MEM‹fi YILMAM               art›yor ve aralar›ndaki ticari s›n›rla-  içinde en kaliteli ürünler üretmek
             Uzman E¤itmen/             r›n neredeyse tamam›n› kald›r›yor-  zorunda kalmaktalar. Bunun d›fl›nda
             Yönetim Dan›flman›          lar. 2020 y›l›nda dünyan›n neredey-  hayat flans› bulmaya çal›flan ifllet-
                                        se “tek pazara” dönüflece¤i öngörü-  meler müflterilerinin mukayese ede-
             memis@yilmam.com           lüyor.                            meyece¤i, kendilerini benzerlerin-
                                        Yerel pazarlar›n aktörleri giderek  den ay›rmaya farkl› ürün ve hizmet-
                                        büyük bir rekabet bask›s› alt›nda  ler ile yaflama flanslar›n› yükseltme-
           21. yüzy›la kadar            hareket ediyorlar. Bir gecede gelen  ye çal›fl›yorlar.
                                                                          Bu geliflmeler sonucunda dünyada
                                        d›fl rakipler yerel KOB‹’leri eskisin-
             neredeyse tüm              den daha fazla zorluyorlar. ‹letiflimin  üç tip ülke, üç tip de flirket olufltu
                                        ve teknolojinin dünya çap›nda gelifl-  diyebiliriz. Karar Verenler-Kararlara
                 dünyada                mesi, küreselleflmenin h›zlanmas›  Kat›lanlar-Sonuçlara Katlananlar.
                                        müflteri profili ve beklentilerinde  Ülkemizdeki iflletmelerin büyük bö-
          korumac›l›k vard›.            ola¤anüstü de¤iflikliklere yol açt›.  lümü hatta ço¤unlu¤u bu üçüncü ti-
                                        Art›k müflteriler kendilerine ilgi gös-  pe giriyor. Karar verenler gelece¤i
          Bugün korumac›l›k             termeyen, beklentilerindeki flafl›rt›c›  kendileri için yarat›yor, baflkalar›
             giderek büyük              de¤ifliklikleri anlamamakta ›srar  için de¤il… Bunu baflaramayan flir-
                                                                          ketler giderek karar verenlerin ya-
                                        eden firmalar›n hiç düflünmeden ipi-
            ölçüde ortadan              ni çekiyorlar. Her müflteri kifliye özel  ratt›¤› gelecekte yaflamak zorunda
                                        ürün, hizmet beklemekle kalm›yor,  kal›yorlar ve giderek havlu at›yor, el
              kalkt›. Dünya             ola¤anüstü deneyim yaflamak isti-  de¤ifltiriyorlar.
                                        yor. Küreselleflme tüm dünyada her  ‹nan›lmaz bir yönetim zaafiyeti için-
           Ticaret Örgütü’ne            fleyi “ihtiyaç “ haline getirdi. Art›k  de hareket ediyorlar. Günü kurtar-
                                        müflteriyi memnun etmek eskisin-   maktan gelece¤e kafa yormaya za-
             üye olan ülke              den çok daha zor. Eskiden müflteri-  man bulam›yorlar. Karar verenlerin
             say›s› giderek             leri “‹yi Müflteri”-“Zorlu Müflteri” di-  yaratt›¤› geleceklerde yaflamak bi-
                                                                          zim KOB‹’ler için al›flkanl›k haline
                                        ye ikiye ay›r›rd›k. Bugün neredeyse
                art›yor ve              bütün müflteriler “Zorlu” oldu.    geldi. Al›flkanl›k kolay kolay insan›n
                                        Müflterilerin seçme flanslar› ola¤a-  üzerinden atamad›¤› bir fleydir. Al›fl-
              aralar›ndaki              nüstü artt›¤›, benzer kalitedeki  kanl›ktan kurtulma baflar›s›n›, insa-
                                        ürünler içinde en ucuzunu tercih et-  n›n derisinin yüzülmesine benzeti-
             ticari s›n›rlar›n          tikleri, dünyan›n her yerinden aray›p  yorlar. Kötü, ifle yaramayan al›flkan-
                                        bulabildikleri için, iflletmeleri gide-  l›klar›n› üzerlerinden kopar›p atam›-
                neredeyse               rek kars›zlaflma bask›s› alt›na soku-  yorlar. Geçmiflte onlar› baflar›l› k›lan
                tamam›n›                yorlar. Müflteri bugüne dek hiç ol-  al›flkanl›klar›n›n esiri olmufllar. Geç-
                                        mad›¤› kadar güçlendi ve yetkilendi.
                                                                          miflteki baflar›lar›n›n onlar› baflar›l›
              kald›r›yorlar.            Müflteriler daha dün internette, dizi  k›lamayaca¤› bir ortamda olduklar›-
                                        filmlerde gördükleri ürünleri ma¤aza  n›n fark›nda de¤iller. Bilinçsiz yeter-
                                        ma¤aza dolaflarak temin etmeye ça-  sizlik seviyesinden ç›kam›yorlar. Bu
                                        l›fl›yorlard›. Çok k›sa zamanda, fla-  içine düfltükleri girdaptan nas›l kur-
                                        fl›rt›c› bir flekilde bu neredeyse ter-  tulacaklar? Denize düflenler hangi
                                        sine döndü. Ma¤azalarda gördükleri  y›lanlara sar›lacak?
                                        ürünleri internetten sat›n almaya
                                        bafllad›lar bile. Acaba ma¤azac›l›k  Cevaplar Nisan say›m›zda…
                                                                                       Mart 2011 KobiEfor 147
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152