Page 76 - KobiEfor_Subat_2011
P. 76
UZMAN Dijital Dünyay› Ayr› Düflünmek Art›k
Mümkün De¤il, Toplam Deneyimin
Önemli Parças›!
‹ nternet eriflimi h›zlanmay›; iletiflim ürün, kullan›m, teslimat ve ödeme esna-
s›ndaki deneyim, Ça¤r› Merkezi’nden al›-
araçlar› tafl›nabilir, bütünleflik ve uy-
nan destek, internet deneyimi… Hepsi bi-
gun fiyatl› olmay› sürdürdükçe, ‘dijital
dünya’ yaflant›m›z›n önemli mecras›
kan›n ça¤r›flt›rd›klar› ile harmanlan›p, ka-
halini almakta. 1970’ler sonras› kuflaklar linçli, bilinçsiz, su yüzüne ç›kmakta. Mar-
(Y, Z) için, zaten ‘gerçek’. Bilgiye kolay rar ve bir sonraki davran›fl›n›n yönünü
eriflim, verimlilik, elverifllilik, zaman ve belirleyecek. ‘Sizin marka ve ürünlerinize
emekten tasarruf, çeflit ve alternatiflere yönelmek’ ya da h›zla bir sonraki seçene-
rahatl›kla ulaflabilme gibi faydalar sunan ¤e geçmek. Web sitenizi ve e-ticaretinizi
internet dünyas›nda kazananlar, kullan›c› baflar›l› k›lman›n yolu, ürün, hizmet ve
ve zamanla müflterilerine, “en iyi deneyi- tüm etkileflim noktalar›n› hassasiyetle ta-
mi” sunanlar olmakta. sarlamak ve iyi deneyim sunmaktan geçi-
Amazon.com, müflterilerine en uygun fi- yor. Markan›z ve bilinirlili¤i önemli.
yatla istedikleri ürünü sunmay› vaad et- Araflt›rma firmalar›, ‘marka, ürün, hizmet-
mekte ve baflar›yla yerine getirmekte. Ki- le ilgili daha önce kullananlar›n ve/ya gü-
flisellefltirme, tek-t›klama ile ifllem, müfl- vendi¤iniz arkadafl, dostun yapt›¤› yo-
IfiIK DEL‹ORMAN terilerin be¤enilerini belirtme imkan› vb. rumlar›n, sat›n alma karar›m›z› yüzde
art›k web sitelerinin do¤al özellikleri.
80’lerin üzerinde etkiledi¤ini’ belirtiyor.
AYDIN Dünyada baflar›l› internet sitelerinin say›- Özellikle geliflmekte olan ülkelerde. Gelifl-
s› artmakta. Türkiye’de msn.com.tr, ye- mifl ülkelerde kulaktan kula¤a etkiden,
isikad@hotmail.com
meksepeti.com, sporx.com, araba.com, çevrimiçi ürün yorumlar›, fiyat ve ürün
sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi te- özelliklerini web siteleri vas›tas›yla k›yas-
mel ihtiyaçlara hitap edenler ötesinde he- lama, sosyal medyada görüfllerin tart›fl-
men hemen tüm önemli kariyer, haber, maya aç›lmas›na kay›fl var. Böylesi ortam-
al›flverifl, banka ve kurum siteleri do¤ru lar, kullan›c›/tüketici ve tedarikçiyi ayn›
‘Dijital dünya’ yönde ilerliyor. Web, portal, e-ticaret site- etkileflim ortam›nda buluflturmakta. Böy-
lece tedarikçi, gereksinimi ve memnuni-
si, pazaryeri olsun, ifl, etkili deneyim ge-
yaflant›m›z›n lifltirebilmekte. Baflar›s›z olanlar elene- yeti an›nda tesbit etme ve etkileme flan-
cek, yolu yok! Öncelikle, güvenilir bilgiye
s› bulmakta. Tüketicinin istedi¤i ise ger-
önemli mecras› h›zla, her yerden, her an eriflim gerekli. çek, do¤ru ve ilintili bilgiye eriflmek! Sa-
‹nternet ve iletiflim a¤› altyap›s›n›n h›z›, t›n alma aflamas›nda, güvenli al›flverifl ih-
halini almakta. kesintisiz, her yerde ifllemesi; internet ta- tiyac› ortaya ç›kmakta. Kredi kart› merke-
ray›c› (browser) h›z›, uygulamalarla uyum- zi, banka ba¤lant›lar›, güvenlik yaz›l›mla-
‹nternet lulu¤u, güvenlik ve arama ifllevleri kritik. r›, iletiflim araçlar› sayesinde güvenlik en-
Hemen ard›ndan “içerik”. Yaflam›n her difleleri afl›lmakta. Tüketici, talep etti¤i
dünyas›nda boyutu için internet içeri¤i mevcut. ‹nter- ürünün vaad edilen zaman ve özelliklerle,
net, evine g›da, içecek, ev eflyas›; balko- sorunsuzca, belirtti¤i adrese teslim edil-
kazananlar, nuna çiçek, kendine kozmetik, efline cep mesi; sorun durumunda, etkili destek ve
telefonu, çocuklar›na k›yafet ve hatta d›fl hizmet almay› ummakta. Sat›fl sonras›
kullan›c› ve cephe kaplama, günefl enerjisi, tesisat, hizmetlerin, marka alg›lamas› ve sadakat
çat› kaplama almak; seyahat organizas- üzerindeki etkisini hat›rlatma gere¤i var
zamanla yonu, araba kiralama, otel rezervasyonu, m›? Bir sonraki sat›n alma karar›n› kolay-
banka ve ödeme ifllemleri, okul kayd›, laflt›rmak siz tedarikçinin avucunda!
müflterilerine, pasaport ve vize ifllemleri yapmak; ofisi- Tüketiciler, reklam, kampanya, promos-
“en iyi deneyimi” ne mobilya, kitap, bilgisayar…, kolayl›kla yonlar›n gözlerinin içine sokulmas›ndan
bunald›. Karmafla da istemiyor. Zaman
sat›n alabilmek isteyenlerin ortak bulufl-
sunanlar ma noktas› oldu. Tedarikçiye düflen ma- ve enerjisinden çal›nmas›n› sevmiyor.
haret, onca içerik içinden ‘kullan›c›n›n’ is-
“Kendisi” seçim ve inisiyatifinin olmas›-
olmakta. tedi¤i, isteyebilece¤i, ilintili ve uygun fi- n› istiyor. Siteye eriflip, ‘üye olmaz-
yatl› seçenekleri h›zla, derli toplu biçimde
san/form doldurmadan/ankete kat›lma-
önüne getirebilmek ve etkilenmesini sa¤- dan ilerleyemezsin’ engeli, body-guard’l›
lamak.‘Yak›n gelecekte seçilen ürünlerin, restaurantlar› hat›rlat›yor. O zaman, ne-
kokusunu ve hatta dokusunu hissedebil- den ça¤›rd›n?
menin, kullan›c›n›n ölçü ve standardlar›na Hayalim: tek t›klamayla, tesisatç›, ma-
göre internet al›flveriflinin mümkün olaca- rangoz, camc›, duvar ka¤›tç›s›, boyac› gi-
¤›n›’ düflünmek inan›lmaz, de¤il mi? bi uzmanl›k gerektiren hizmetlere erifl-
Tam bu noktada, bilgi/içerik arayan kulla- mek; yetkili kurum sertifikalar›n›, dene-
n›c›, ‘de¤erlendirme’ aflamas›na geçmek- yim, yetkinliklerini görmek, fiyat, yapt›k-
te. Marka alg›lamas›, dost tavsiyeleri ve lar› ifl örnekleri ve müflteri yorumlar›na
yaflanm›fl deneyimler devreye girmekte. ulaflabilmek ve ifli emanet etmek. Bilme-
Potansiyel müflterinizde, geleneksel/diji- liyim ki bafl›m a¤r›mayacak! Benzerini,
tal reklam ve pazarlaman›n yaratt›¤› inti- iflle ilgili profesyonel hizmet ve dan›fl-
ba, ma¤aza, sat›fl temsilcisi, ambalaj, manl›kla ilgili yetkinliklerde bulabilsem.
76 KobiEfor fiubat 2011