Page 82 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 82
UZMAN Stratejinin Makbulü
“S alt strateji, hiçbir fleydir. Bü- edece¤i flekilde bir sistem kurgulad›.
tünleflik strateji herfleydir.”
Elde etti¤i maliyet tasarruflar›n›, uy-
gun fiyatl› sat›fla dönüfltürdü. Farkl›
Ne demek istiyorum?
Stratejiler, amac›m›z› gerçeklefltirecek ve çok say›da müflteriye hitap edebi-
sonuçlara ulaflt›ran köprülerdir. Stra- lecek tasar›mlar, yeni ürünler ve seçe-
teji bilinçli bir planlama ile bafllar; nekler sundu. Müflterilerin keyifle za-
flartlarla flekillenir. Nihai amac›m›z net man geçirecekleri, bütçe ve zevkleri-
olabilir; rota ve yolumuz ise flartlara ne göre birçok seçene¤i birarada bu-
göre de¤iflim göstermek durumunda. labilecekleri al›flverifl ortamlar› gelifl-
Strateji gelifltirme yöntemleri, elbette tirdi. Benzer al›flverifl deneyimini,
organizasyon ve liderlere göre farkl›l›k web sitesi ve e-ticarete de yans›tt›.
gösterecektir. Ancak belli temel ö¤ele- Sadakat programlar› uygulad›. IKEA,
ri mutlaka bar›nd›rmak durumunda. yal›n, basit görünümlü; çok ifllevli ve
D›fl çevre, organizasyonel yetkinlikler, özel tasar›ml› ürünler piyasaya sun-
müflteri gereksinimleri, hedef ve ey- makta. Teslim flekillerini çeflitlendir-
lem plan›, performans kriterleri gibi. mekte. Müflterilerinin dekorasyon, ta-
Hayata geçemeyen strateji, anlams›z- sar›m gibi gereksinimlerinde dan›fl-
d›r. Hedefledi¤imiz sonuçlara götür- manl›k sa¤lamakta. Kullan›c›lar›n›n
meyen strateji, verimsizdir. ‹stedi¤i- tasar›m fikirlerini de¤erlendirmekte.
IfiIK DEL‹ORMAN miz sonuçlar› üretmeyen strateji ise Çok büyük olas›l›kla, IKEA’n›n iç dün-
yas›nda stratejik bütünlük sa¤lanm›fl
gereksizdir. Hem organizasyonlara,
AYDIN hem de çal›flan ve etkilenen herkese durumdad›r. Baflar›l› olabilmek için
isikaydin@novida.com.tr beyhude zaman ve emek harcat›r. ne yapmak istedi¤ini, tüm çal›flanlar›-
Odak, enerji ve verim kayb›na yol na, tedarikçilerine, ifl ortaklar›na ve
www.novida.com.tr
açar. San›r›m, dünya, hayata geçeme- müflterilerine net olarak, sürekli ve
yen birçok fikir ve proje kadar; bir o her kanaldan anlatm›fl ve hissettirmifl
denli de sonuca ulaflmam›fl stratejiyle olmal›. Uygun maliyetli ve belli kali-
Stratejilerimiz doludur. Düflünceyle icraati; icraatle tede ürün ve hizmet sunan tedarikçi-
sonucu ba¤daflt›rmak flart. leri seçmifl olmal›. ‹yi bir maliyet ve
amaç ve Stratejilerimiz amaç ve vizyonumuzu kaynak planlamas› yap›yor olmal›.
desteklesin ki ufka yolculu¤umuz ba- Kurumsal kaynak planlamas›, tedarik
vizyonumuzu flar›yla gerçekleflsin, kal›c› olal›m. D›fl zinciri yönetimi, müflteri iliflkileri yö-
desteklesin ki çevrede olan biteni, rekabeti, müflte- netimi gibi konularda iyi bir teknolo-
rileri iyi anlayal›m ki etkili kararlar jik yap›ya sahip olmas›n› beklerim.
ufka verebilelim. Tekstil iflindeki bir firma, Herhalde tasar›mc›lar› ve yeni ürün
müflterilerinin be¤enisini anlamak gelifltirmeyi önemsiyordur. Müflteri
yolculu¤umuz için bak›n ne yapm›fl: tasar›mc›lar›n› odakl› bir kültürü yayma çabas›nda
baflar›yla Anadolu’ya göndermifl, ma¤azalarda oldu¤unu düflünürüm. Organizasyo-
nunu, çal›flanlar›n›n profil ve gelifli-
sat›fl yapt›rm›fl, müflterilerle temasta
gerçekleflsin, olmalar›n› sa¤lam›fl. Muhtemeldir ki mini bu do¤rultuda flekillendirmifl ol-
belli tasar›mlar›n› hiç piyasaya sun- mal›. Öte yandan, tüm bu ba¤lant›la-
kal›c› olal›m. mama ya da yeni tasar›mlara yönel- r› etkili biçimde gerçeklefltiren lider-
me gibi sonuçlar› da olmufltur. Karar- ler beklerim. Sürekli ö¤renmeyi, müfl-
D›fl çevrede lar, ‘vazgeçmeyi’ de içerebilmeli; dü- terileri dinlemeyi al›flkanl›k haline ge-
olan biteni, flük karl› bir iflten ç›kmak gibi. Ben- tirmifl olsalar gerek. De¤iflimi etkili
zer flekilde, belirli gelir grubundaki yönetebilen, yenilikçili¤i hazmetmifl,
rekabeti, kitlelerin, bizim ürünümüze gelirlerin- herfleyden önemlisi kiflisel ve sosyal
den ne kadar pay ay›rmay› isteyebile- becerileri geliflmifl liderlerle karfl›la-
müflterileri iyi ce¤ini ya da ay›rabilece¤ini de dü- flaca¤›m› düflünürüm. K›saca ifli bi-
anlayal›m ki flünmemiz gerekir. Fiyat stratejimizi len, operasyona egemen ve dahi
‘stratejik liderler’le karfl›lafl›r›z diye
ona göre belirlemeliyiz.
etkili kararlar ‹sveçli mobilya perakendecisi IKEA’y› düflünüyorum.
hepimiz bir flekilde tan›yoruz. Mobil- Strateji, temelde analizlere dayansa
verebilelim. ya iflinde birçok yenilikçi uygulama- da iflin baflar›s›, önemli ölçüde do¤ru
n›n sahibi. Müflterilerine ekonomik sentezden geçiyor. Daha da önemlisi,
ürünler sunmak isteyen firma, mali- stratejiler ancak çal›flanlarca benim-
yetlerini düflürmek durumunda idi. sendi¤inde, müflterilerimize ve ifl or-
Ürünlerini en uygun bedelle temin taklar›m›za de¤di¤inde anlamlan›yor
edebilmek üzere, küresel tedarik a¤› ve vücut buluyor. Müflteriye de¤en
kulland›. Mobilya parçalar›n›, müflteri- her noktada çal›flanlar›m›z›n ve iflbir-
lerin sat›n al›p, kendilerinin monte liklerimizin oldu¤unu unutmayal›m!
82 KobiEfor Kas›m 2011