Page 82 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 82

UZMAN                                  Stratejinin Makbulü
                                     “S       alt strateji, hiçbir fleydir. Bü-  edece¤i flekilde bir sistem kurgulad›.
                                              tünleflik strateji herfleydir.”
                                                                         Elde etti¤i maliyet tasarruflar›n›, uy-
                                                                         gun fiyatl› sat›fla dönüfltürdü. Farkl›
                                              Ne demek istiyorum?
                                      Stratejiler, amac›m›z› gerçeklefltirecek  ve çok say›da müflteriye hitap edebi-
                                      sonuçlara ulaflt›ran köprülerdir. Stra-  lecek tasar›mlar, yeni ürünler ve seçe-
                                      teji bilinçli bir planlama ile bafllar;  nekler sundu. Müflterilerin keyifle za-
                                      flartlarla flekillenir. Nihai amac›m›z net  man geçirecekleri, bütçe ve zevkleri-
                                      olabilir; rota ve yolumuz ise flartlara  ne göre birçok seçene¤i birarada bu-
                                      göre de¤iflim göstermek durumunda.  labilecekleri al›flverifl ortamlar› gelifl-
                                      Strateji gelifltirme yöntemleri, elbette  tirdi. Benzer al›flverifl deneyimini,
                                      organizasyon ve liderlere göre farkl›l›k  web sitesi ve e-ticarete de yans›tt›.
                                      gösterecektir. Ancak belli temel ö¤ele-  Sadakat programlar› uygulad›. IKEA,
                                      ri mutlaka bar›nd›rmak durumunda.  yal›n, basit görünümlü; çok ifllevli ve
                                      D›fl çevre, organizasyonel yetkinlikler,  özel tasar›ml› ürünler piyasaya sun-
                                      müflteri gereksinimleri, hedef ve ey-  makta. Teslim flekillerini çeflitlendir-
                                      lem plan›, performans kriterleri gibi.   mekte. Müflterilerinin dekorasyon, ta-
                                      Hayata geçemeyen strateji, anlams›z-  sar›m gibi gereksinimlerinde dan›fl-
                                      d›r. Hedefledi¤imiz sonuçlara götür-  manl›k sa¤lamakta. Kullan›c›lar›n›n
                                      meyen strateji, verimsizdir. ‹stedi¤i-  tasar›m fikirlerini de¤erlendirmekte.
           IfiIK DEL‹ORMAN             miz sonuçlar› üretmeyen strateji ise  Çok büyük olas›l›kla, IKEA’n›n iç dün-
                                                                         yas›nda stratejik bütünlük sa¤lanm›fl
                                      gereksizdir. Hem organizasyonlara,
           AYDIN                      hem de çal›flan ve etkilenen herkese  durumdad›r. Baflar›l› olabilmek için
           isikaydin@novida.com.tr    beyhude zaman ve emek harcat›r.    ne yapmak istedi¤ini, tüm çal›flanlar›-
                                      Odak, enerji ve verim kayb›na yol  na, tedarikçilerine, ifl ortaklar›na ve
           www.novida.com.tr
                                      açar. San›r›m, dünya, hayata geçeme-  müflterilerine net olarak, sürekli ve
                                      yen birçok fikir ve proje kadar; bir o  her kanaldan anlatm›fl ve hissettirmifl
                                      denli de sonuca ulaflmam›fl stratejiyle  olmal›. Uygun maliyetli ve belli kali-
           Stratejilerimiz            doludur. Düflünceyle icraati; icraatle  tede ürün ve hizmet sunan tedarikçi-
                                      sonucu ba¤daflt›rmak flart.          leri seçmifl olmal›. ‹yi bir maliyet ve
               amaç ve                Stratejilerimiz amaç ve vizyonumuzu  kaynak planlamas› yap›yor olmal›.
                                      desteklesin ki ufka yolculu¤umuz ba-  Kurumsal kaynak planlamas›, tedarik
            vizyonumuzu               flar›yla gerçekleflsin, kal›c› olal›m. D›fl  zinciri yönetimi, müflteri iliflkileri yö-
           desteklesin ki             çevrede olan biteni, rekabeti, müflte-  netimi gibi konularda iyi bir teknolo-
                                      rileri iyi anlayal›m ki etkili kararlar  jik yap›ya sahip olmas›n› beklerim.
                  ufka                verebilelim. Tekstil iflindeki bir firma,  Herhalde tasar›mc›lar› ve yeni ürün
                                      müflterilerinin be¤enisini anlamak  gelifltirmeyi önemsiyordur. Müflteri
           yolculu¤umuz               için bak›n ne yapm›fl: tasar›mc›lar›n›  odakl› bir kültürü yayma çabas›nda
               baflar›yla              Anadolu’ya göndermifl, ma¤azalarda  oldu¤unu düflünürüm. Organizasyo-
                                                                         nunu, çal›flanlar›n›n profil ve gelifli-
                                      sat›fl yapt›rm›fl, müflterilerle temasta
            gerçekleflsin,             olmalar›n› sa¤lam›fl. Muhtemeldir ki  mini bu do¤rultuda flekillendirmifl ol-
                                      belli tasar›mlar›n› hiç piyasaya sun-  mal›. Öte yandan, tüm bu ba¤lant›la-
            kal›c› olal›m.            mama ya da yeni tasar›mlara yönel-  r› etkili biçimde gerçeklefltiren lider-
                                      me gibi sonuçlar› da olmufltur. Karar-  ler beklerim. Sürekli ö¤renmeyi, müfl-
             D›fl çevrede              lar, ‘vazgeçmeyi’ de içerebilmeli; dü-  terileri dinlemeyi al›flkanl›k haline ge-
             olan biteni,             flük karl› bir iflten ç›kmak gibi. Ben-  tirmifl olsalar gerek. De¤iflimi etkili
                                      zer flekilde, belirli gelir grubundaki  yönetebilen, yenilikçili¤i hazmetmifl,
               rekabeti,              kitlelerin, bizim ürünümüze gelirlerin-  herfleyden önemlisi kiflisel ve sosyal
                                      den ne kadar pay ay›rmay› isteyebile-  becerileri geliflmifl liderlerle karfl›la-
           müflterileri iyi            ce¤ini ya da ay›rabilece¤ini de dü-  flaca¤›m› düflünürüm. K›saca ifli bi-
             anlayal›m ki             flünmemiz gerekir. Fiyat stratejimizi  len, operasyona egemen ve dahi
                                                                         ‘stratejik liderler’le karfl›lafl›r›z diye
                                      ona göre belirlemeliyiz.
            etkili kararlar           ‹sveçli mobilya perakendecisi IKEA’y›  düflünüyorum.
                                      hepimiz bir flekilde tan›yoruz. Mobil-  Strateji, temelde analizlere dayansa
             verebilelim.             ya iflinde birçok yenilikçi uygulama-  da iflin baflar›s›, önemli ölçüde do¤ru
                                      n›n sahibi. Müflterilerine ekonomik  sentezden geçiyor. Daha da önemlisi,
                                      ürünler sunmak isteyen firma, mali-  stratejiler ancak çal›flanlarca benim-
                                      yetlerini düflürmek durumunda idi.  sendi¤inde, müflterilerimize ve ifl or-
                                      Ürünlerini en uygun bedelle temin  taklar›m›za de¤di¤inde anlamlan›yor
                                      edebilmek üzere, küresel tedarik a¤›  ve vücut buluyor. Müflteriye de¤en
                                      kulland›. Mobilya parçalar›n›, müflteri-  her noktada çal›flanlar›m›z›n ve iflbir-
                                      lerin sat›n al›p, kendilerinin monte  liklerimizin oldu¤unu unutmayal›m!

          82 KobiEfor Kas›m 2011
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87