Page 103 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 103

Mustafa Bayraktar
           Otomotiv Distribütörleri Derne¤i (ODD) Yönetim Kurulu Baflkan›
           ÖTV art›fllar›n›n etkisi 2012’de hissedilecek

              “ODD olarak otomotiv sek-    pazar, gerek yat›r›m ortam› aç›-
           töründeki vergi yap›s›n›n yeni-  s›ndan uzun vadeli karar almay›
           den düzenlenmesi konusunu       zorlaflt›rd›¤›na inan›yoruz. Bu
           zaten kamuoyunun gündemine      de¤ifliklik basit de¤il, etkisi çok
           getiriyorduk. Ancak biz Otomo-  büyük bir de¤iflikliktir. Bir geçifl
           tiv Strateji Belgesi kapsam›nda  sürecinin olmas›n› tercih eder-  Mustafa
           meselenin tüm yönleriyle ele    dik. Motor hacmine ba¤l› olarak  Bayraktar
           al›nmas›n› ve sektördeki tüm    vergi oranlar›n› düzenleme ça¤-
           paydafllar›n görüfllerinin birara-  dafl bir yöntem de¤ildir. Biz, ge-  cc aras›ndaki araç sat›fllar› ya-
           da de¤erlendirilmesini bekliyor-  nel ekonomik ve çevre etkileri-  vafllayacak ve büyük ölçüde
           duk. Türkiye’nin küresel oyuncu  nin dikkate al›narak vergi oran-  1600 cc segmentinin alt›na ka-
           olmas› ve sektörün gelifltirilme-  lar›n›n yeniden yap›land›r›lmas›-  yacakt›r. Hafif ticari araçlara ilifl-
           si, büyütülmesi ve daha cazip   n› savunuyoruz.                kin ÖTV art›fl› ise toplam pazar-
           hale getirilmesinin gündemde      De¤ifliklik 2000 cc üzerindeki  da belirli bir düflüfl yaratacak,
           oldu¤u flu günlerde, yap›lan bü-  araçlar›n sat›fl›n› durdurma nok-  esas olumsuz etkileri ise 2012
           yük ve ani de¤iflikliklerin gerek  tas›na getirecektir, 1600 -2000  y›l›nda hissedilecektir.”

          Eylül döneminde yüzde 24.45 artarak 190 bin 125  yor: “Bu y›l sonu için toplam üretim öngörümüz 1.2
          adet seviyesinde gerçekleflti. 2011’in ilk çeyre¤inde  milyon adettir. Eylül ay› sonu itibari ile üretimimiz
          yüzde 63.92, 2. çeyre¤inde yüzde 29.30 büyürken 3.  yüzde 14’lük art›flla 917 bin adet seviyesinde gerçek-
          çeyrekte yüzde 3.28 oran›nda azald›.            leflmifltir. En h›zl› yükselifl, yüzde 100’lük bir art›flla
            Otomotiv sanayi ihracat›: 2011 Ocak-Eylül döne-  kamyon üretimindedir. Otobüs üretimindeki art›fl
          minde yüzde 20.4 oran›nda artt› ve 15 milyar dolar›  yüzde 35 seviyesindedir. ‹ç pazar sat›fllar› ise ilk 9
          aflt›, toplam ihracat içindeki yüzde 15.3 pay› ile lider  ayda yüzde 35 art›flla rekor k›rarak 635 bin adedi
          sektör oldu. 2011 y›l› toplam›nda yüzde 20 büyüme-  geçmifltir. 2011 y›l› sonu öngörümüz ise iç pazar sa-
          si bekleniyor.                                  t›fllar›n›n 1 milyon adede ulaflaca¤› yönündedir.”
            Otomotiv Strateji Belgesi’nin Türkiye otomotiv  Arkan flu bilgileri aktar›yor: “2011’in ilk 9 ay›nda
          sektörünün geliflmesinde önemli rol                         sanayimizin ihracat›; ana sanayi 8.9
          oynayaca¤›na inand›klar›n› belirten Er-  Özlem             milyar dolar, yan sanayi 6.3 milyar do-
          ce, pazar› hedefledikleri seviyelere  Gülflen               lar olmufltur. Y›lsonu beklentimiz ise
          yükseltmek ve otomotiv yat›r›mlar›n›  Arkan                12 milyar dolar ana sanayi, 8.5 milyar
          da Türkiye’ye çekebilmek için çeflitli                      dolar yan sanayi olmak üzere 20 mil-
          düzenlemeler gerekti¤ine iflaret edi-                       yar dolar seviyesidir. Özellikle yan sa-
          yor: “Otomotiv sektörünün çevreye                          nayi firmalar›m›z›n kendilerine AB ül-
          karfl› sorumluluktaki pay› kapsam›nda                       keleri haricinde farkl› pazarlarda yeni
          vergilendirilmeye ve çevre etkileri gö-                    ifl olanaklar› yaratmalar›yla ortalama-
          zönüne al›narak Avrupa ülkelerindeki                       n›n üzerinde bir büyüme sa¤lad›klar›n›
          örnekler do¤rultusunda yeniden yap›-                       görüyoruz.
          land›r›lmas›na ihtiyac› vard›r. Di¤er                         Arkan, “‹thalat›m›z da art›yor. Sana-
          yandan araç park›m›z›n gençlefltirilme-                     yimiz ilk 8 ayl›k dönemin sonunda 2.2
          si de çevreye duyarl›l›k kapsam›nda                        milyar dolar aç›k verdi. ‹thal girdiler bi-
          bir gereklilik olarak karfl›m›za ç›k›yor. Sektör ne ya-  nek araç, motor, flanz›man ve lastik grubundan kay-
          z›k ki potansiyelinin çok gerisinde, potansiyeli ya-  naklan›yor. Y›ll›k 8.5 milyar dolar seviyesinde itha-
          kalayabilmenin tek yolu da otomobil sahipli¤inin  lat bu 3 ana kalemde gerçeklefliyor. A¤›r vas›ta it-
          ucuzlamas›d›r.”                                 hal ürüne ilgi düflüktür. Sat›lan a¤›r vas›talar›n yüz-
                                                          de 72’si ülkemizde üretilen araçlard›r. Otomobil ve
            Otomotiv yan sanayisi Ar-Ge’yle büyüyor       hafif ticari araç sat›fllar›nda içerden karfl›lanma yüz-
            TAYSAD Genel Sekreteri Özlem Gülflen Arkan,    de 39’dur.”
          otomotiv sanayisi aç›s›ndan 2011’i tekrar büyüme iv-  Arkan, “Ar-Ge konusunda yan sanayimiz taraf›n-
          mesinin yakaland›¤› bir y›l olarak nitelendiriyor.  dan son 5 y›lda at›lan tohumlar›n meyveleri al›nma-
          TAYSAD’›n bu y›l›n fiubat ay›nda yay›nlad›¤› 2011  ya bafllam›flt›r. Bu konudaki yat›r›mlar›m›z h›z kazan-
          üretim ve ihracat rakam› öngörülerinin, y›l›n 10.  m›flt›r. Türk otomotiv sanayi büyümeye devam ede-
          ay›nda yüzde 100 do¤ru gerçekleflti¤inin alt›n› çizi-  cektir” diyor.
                                                                                    Kas›m 2011 KobiEfor 103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108