Page 103 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 103
Mustafa Bayraktar
Otomotiv Distribütörleri Derne¤i (ODD) Yönetim Kurulu Baflkan›
ÖTV art›fllar›n›n etkisi 2012’de hissedilecek
“ODD olarak otomotiv sek- pazar, gerek yat›r›m ortam› aç›-
töründeki vergi yap›s›n›n yeni- s›ndan uzun vadeli karar almay›
den düzenlenmesi konusunu zorlaflt›rd›¤›na inan›yoruz. Bu
zaten kamuoyunun gündemine de¤ifliklik basit de¤il, etkisi çok
getiriyorduk. Ancak biz Otomo- büyük bir de¤iflikliktir. Bir geçifl
tiv Strateji Belgesi kapsam›nda sürecinin olmas›n› tercih eder- Mustafa
meselenin tüm yönleriyle ele dik. Motor hacmine ba¤l› olarak Bayraktar
al›nmas›n› ve sektördeki tüm vergi oranlar›n› düzenleme ça¤-
paydafllar›n görüfllerinin birara- dafl bir yöntem de¤ildir. Biz, ge- cc aras›ndaki araç sat›fllar› ya-
da de¤erlendirilmesini bekliyor- nel ekonomik ve çevre etkileri- vafllayacak ve büyük ölçüde
duk. Türkiye’nin küresel oyuncu nin dikkate al›narak vergi oran- 1600 cc segmentinin alt›na ka-
olmas› ve sektörün gelifltirilme- lar›n›n yeniden yap›land›r›lmas›- yacakt›r. Hafif ticari araçlara ilifl-
si, büyütülmesi ve daha cazip n› savunuyoruz. kin ÖTV art›fl› ise toplam pazar-
hale getirilmesinin gündemde De¤ifliklik 2000 cc üzerindeki da belirli bir düflüfl yaratacak,
oldu¤u flu günlerde, yap›lan bü- araçlar›n sat›fl›n› durdurma nok- esas olumsuz etkileri ise 2012
yük ve ani de¤iflikliklerin gerek tas›na getirecektir, 1600 -2000 y›l›nda hissedilecektir.”
Eylül döneminde yüzde 24.45 artarak 190 bin 125 yor: “Bu y›l sonu için toplam üretim öngörümüz 1.2
adet seviyesinde gerçekleflti. 2011’in ilk çeyre¤inde milyon adettir. Eylül ay› sonu itibari ile üretimimiz
yüzde 63.92, 2. çeyre¤inde yüzde 29.30 büyürken 3. yüzde 14’lük art›flla 917 bin adet seviyesinde gerçek-
çeyrekte yüzde 3.28 oran›nda azald›. leflmifltir. En h›zl› yükselifl, yüzde 100’lük bir art›flla
Otomotiv sanayi ihracat›: 2011 Ocak-Eylül döne- kamyon üretimindedir. Otobüs üretimindeki art›fl
minde yüzde 20.4 oran›nda artt› ve 15 milyar dolar› yüzde 35 seviyesindedir. ‹ç pazar sat›fllar› ise ilk 9
aflt›, toplam ihracat içindeki yüzde 15.3 pay› ile lider ayda yüzde 35 art›flla rekor k›rarak 635 bin adedi
sektör oldu. 2011 y›l› toplam›nda yüzde 20 büyüme- geçmifltir. 2011 y›l› sonu öngörümüz ise iç pazar sa-
si bekleniyor. t›fllar›n›n 1 milyon adede ulaflaca¤› yönündedir.”
Otomotiv Strateji Belgesi’nin Türkiye otomotiv Arkan flu bilgileri aktar›yor: “2011’in ilk 9 ay›nda
sektörünün geliflmesinde önemli rol sanayimizin ihracat›; ana sanayi 8.9
oynayaca¤›na inand›klar›n› belirten Er- Özlem milyar dolar, yan sanayi 6.3 milyar do-
ce, pazar› hedefledikleri seviyelere Gülflen lar olmufltur. Y›lsonu beklentimiz ise
yükseltmek ve otomotiv yat›r›mlar›n› Arkan 12 milyar dolar ana sanayi, 8.5 milyar
da Türkiye’ye çekebilmek için çeflitli dolar yan sanayi olmak üzere 20 mil-
düzenlemeler gerekti¤ine iflaret edi- yar dolar seviyesidir. Özellikle yan sa-
yor: “Otomotiv sektörünün çevreye nayi firmalar›m›z›n kendilerine AB ül-
karfl› sorumluluktaki pay› kapsam›nda keleri haricinde farkl› pazarlarda yeni
vergilendirilmeye ve çevre etkileri gö- ifl olanaklar› yaratmalar›yla ortalama-
zönüne al›narak Avrupa ülkelerindeki n›n üzerinde bir büyüme sa¤lad›klar›n›
örnekler do¤rultusunda yeniden yap›- görüyoruz.
land›r›lmas›na ihtiyac› vard›r. Di¤er Arkan, “‹thalat›m›z da art›yor. Sana-
yandan araç park›m›z›n gençlefltirilme- yimiz ilk 8 ayl›k dönemin sonunda 2.2
si de çevreye duyarl›l›k kapsam›nda milyar dolar aç›k verdi. ‹thal girdiler bi-
bir gereklilik olarak karfl›m›za ç›k›yor. Sektör ne ya- nek araç, motor, flanz›man ve lastik grubundan kay-
z›k ki potansiyelinin çok gerisinde, potansiyeli ya- naklan›yor. Y›ll›k 8.5 milyar dolar seviyesinde itha-
kalayabilmenin tek yolu da otomobil sahipli¤inin lat bu 3 ana kalemde gerçeklefliyor. A¤›r vas›ta it-
ucuzlamas›d›r.” hal ürüne ilgi düflüktür. Sat›lan a¤›r vas›talar›n yüz-
de 72’si ülkemizde üretilen araçlard›r. Otomobil ve
Otomotiv yan sanayisi Ar-Ge’yle büyüyor hafif ticari araç sat›fllar›nda içerden karfl›lanma yüz-
TAYSAD Genel Sekreteri Özlem Gülflen Arkan, de 39’dur.”
otomotiv sanayisi aç›s›ndan 2011’i tekrar büyüme iv- Arkan, “Ar-Ge konusunda yan sanayimiz taraf›n-
mesinin yakaland›¤› bir y›l olarak nitelendiriyor. dan son 5 y›lda at›lan tohumlar›n meyveleri al›nma-
TAYSAD’›n bu y›l›n fiubat ay›nda yay›nlad›¤› 2011 ya bafllam›flt›r. Bu konudaki yat›r›mlar›m›z h›z kazan-
üretim ve ihracat rakam› öngörülerinin, y›l›n 10. m›flt›r. Türk otomotiv sanayi büyümeye devam ede-
ay›nda yüzde 100 do¤ru gerçekleflti¤inin alt›n› çizi- cektir” diyor.
Kas›m 2011 KobiEfor 103