Page 98 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 98
LOJ‹ST‹K
Türkiye için ‘jeostratejik önem!’ dönemi bitti, gelen;
‘Lojistik önem!’
Türkiye’de toplam lojistik sektör
büyüklü¤ü 258 milyar TL. Sektörün
yüzde 69’unu yerli flirketler
olufltururken yüzde 24’ü global
oyunculardan, yüzde 7’si ise yabanc›
flirket ortakl›klar›ndan olufluyor.
L ojistik üs olarak önemi giderek artan Türki-
ye’de lojistik sektörü de son y›llarda büyük
bir ivme kazand›. Türkiye'deki yurtiçi yük ta-
fl›ma kütlesine bak›ld›¤›nda, y›ll›k ortalama
yüzde 5 büyüme hesab›yla sektörün vizyonu flöyle
oluyor:
Y›l Tafl›nan yük/ton
2010 y›l› 500 milyon ton
2023 y›l› 860 milyon ton
2050 y›l› 3.20 milyar ton
Lojistikte, 2010 y›l› itibar›yla en büyük pay yurtiçi Sektörünün büyüklü¤ü 258 milyar
tafl›mada oluyor. Ayn› y›l Türkiye lojistik pazar› 45 Türkiye lojistik sektörü için yap›lan ayr›nt›l› bir
milyar dolar gerçeklefliyor. 2011 y›l› toplam›nda ise araflt›rma, sektörün gerçek büyüklü¤ünü gösterdi.
lojistik pazar› 50 milyar dolar gerçekleflecek. 2012 Quattro Business Consulting taraf›ndan yap›lan arafl-
y›l› tahminlerine göre lojistik pazar›n›n 60, potansi- t›rmada en dikkat çekici sonuçlardan biri sektördeki
yel pazar›n ise 110 milyar dolara ç›kmas› hedefleni- altyap› eksikliklerine ba¤l› verimsizli¤in büyüklü¤ü
yor. Bu paralelde lojistik pazar›n›n üç y›l içinde ulafl- oldu. Buna göre Türkiye’de toplam lojistik sektör
may› planlad›¤› büyüklük hedefi ise 70 milyar dolar büyüklü¤ü 258 milyar TL olarak öngörülüyor. Sek-
olarak flekilleniyor. törde flirketlerin büyüklük da¤›l›m›na bak›ld›¤›nda
Stratejik konumu sayesinde genifl bir bölgeye sa- ise ortaya önemli bir bulgu daha ç›k›yor. Sektörde 5
hip olan Türkiye, yabanc› yat›r›mc›lar için de cazip milyon ton ve alt›nda ifllem gerçeklefltiren yüzde 35
bir pazar konumunda. Yat›r›mc›lar›n, Türkiye paza- oran›nda flirket oldu¤u görülüyor ve bu oran di¤er
r›ndan güvenli bir ortamda risk almadan hedef pa- tüm büyüklüklerin oran›ndan oldukça yüksek. Sek-
zarlara ulaflabilmesi bunun en önemli gerekçesi ola- törde 2 bine yak›n flirket oldu¤u varsay›ld›¤›nda sek-
rak gösteriliyor. Bu do¤rultuda önümüzdeki dönem törün a¤›rl›¤› 5 milyon ton ve alt›nda bir büyüklü¤e
içinde beklenen yasal düzenlemelerin sektörün ihti- sahip. Yani sektörde oldukça fazla say›da flirket bu-
yaçlar› do¤rultusunda gerçeklefltirilmesi durumunda lunuyor. Öne ç›kan bir di¤er nokta ise sektörün a¤›r-
yabanc› sermayenin var olan ilgisinin daha da art- l›kl› olarak yerli oyunculardan oluflmas›. Sektörün
mas› bekleniyor. yüzde 69’unu yerli flirketler olufltururken yüzde 24’ü
global oyunculardan, yüzde 7’si ise yabanc› flirket
ortakl›klar›ndan olufluyor. Araflt›rmada müflterilere
lojistik firmas› tercihlerinde öne ç›kan faktörler ve
önem dereceleri soruldu¤unda bu s›ralaman›n bafl›n-
da h›z geliyor. Bunu hizmetin kalitesinin art›r›lmas›,
maliyetin düflük olmas›, flirkete esneklik sa¤lamas›,
teknolojik seviye, seçilen lojistik firmas›n›n co¤rafi
konumu izliyor. Müflterinin en öncelikli beklentisinin
h›z olmas›na karfl›l›k lojistik flirketleriyle yaflad›klar›
en önemli sorunlar›n bafl›nda teslimattaki gecikme-
ler oldu¤u görülüyor. Bu sorunu ürünlerin zarar gör-
mesi, fiyatlar›n yükselmesi izliyor.
98 KobiEfor Kas›m 2011