Page 98 - KobiEfor_Kasim_2011
P. 98

LOJ‹ST‹K




                      Türkiye için ‘jeostratejik önem!’ dönemi bitti, gelen;

                           ‘Lojistik önem!’





              Türkiye’de toplam lojistik sektör
            büyüklü¤ü 258 milyar TL. Sektörün
                 yüzde 69’unu yerli flirketler
               olufltururken yüzde 24’ü global
           oyunculardan, yüzde 7’si ise yabanc›
              flirket ortakl›klar›ndan olufluyor.

         L     ojistik üs olarak önemi giderek artan Türki-
               ye’de lojistik sektörü de son y›llarda büyük
               bir ivme kazand›. Türkiye'deki yurtiçi yük ta-
               fl›ma kütlesine bak›ld›¤›nda, y›ll›k ortalama
          yüzde 5 büyüme hesab›yla sektörün vizyonu flöyle
          oluyor:
            Y›l         Tafl›nan yük/ton
            2010 y›l›   500 milyon ton
            2023 y›l›   860 milyon ton
            2050 y›l›   3.20 milyar ton
            Lojistikte, 2010 y›l› itibar›yla en büyük pay yurtiçi  Sektörünün büyüklü¤ü 258 milyar
          tafl›mada oluyor. Ayn› y›l Türkiye lojistik pazar› 45  Türkiye lojistik sektörü için yap›lan ayr›nt›l› bir
          milyar dolar gerçeklefliyor. 2011 y›l› toplam›nda  ise  araflt›rma, sektörün gerçek büyüklü¤ünü gösterdi.
          lojistik pazar› 50 milyar dolar gerçekleflecek. 2012  Quattro Business Consulting taraf›ndan yap›lan arafl-
          y›l› tahminlerine göre lojistik pazar›n›n 60, potansi-  t›rmada en dikkat çekici sonuçlardan biri sektördeki
          yel pazar›n ise 110 milyar dolara ç›kmas› hedefleni-  altyap› eksikliklerine ba¤l› verimsizli¤in büyüklü¤ü
          yor. Bu paralelde lojistik pazar›n›n üç y›l içinde ulafl-  oldu. Buna göre Türkiye’de toplam lojistik sektör
          may› planlad›¤› büyüklük hedefi ise 70 milyar dolar  büyüklü¤ü 258 milyar TL olarak öngörülüyor. Sek-
          olarak flekilleniyor.                            törde flirketlerin büyüklük da¤›l›m›na bak›ld›¤›nda
            Stratejik konumu sayesinde genifl bir bölgeye sa-  ise ortaya önemli bir bulgu daha ç›k›yor. Sektörde 5
          hip olan Türkiye, yabanc› yat›r›mc›lar için de cazip  milyon ton ve alt›nda ifllem gerçeklefltiren yüzde 35
          bir pazar konumunda. Yat›r›mc›lar›n, Türkiye paza-  oran›nda flirket oldu¤u görülüyor ve bu oran di¤er
          r›ndan güvenli bir ortamda risk almadan hedef pa-  tüm büyüklüklerin oran›ndan oldukça yüksek. Sek-
          zarlara ulaflabilmesi bunun en önemli gerekçesi ola-  törde 2 bine yak›n flirket oldu¤u varsay›ld›¤›nda sek-
          rak gösteriliyor. Bu do¤rultuda önümüzdeki dönem  törün a¤›rl›¤› 5 milyon ton ve alt›nda bir büyüklü¤e
          içinde beklenen yasal düzenlemelerin sektörün ihti-  sahip. Yani sektörde oldukça fazla say›da flirket bu-
          yaçlar› do¤rultusunda gerçeklefltirilmesi durumunda  lunuyor. Öne ç›kan bir di¤er nokta ise sektörün a¤›r-
          yabanc› sermayenin var olan ilgisinin daha da art-  l›kl› olarak yerli oyunculardan oluflmas›. Sektörün
          mas› bekleniyor.                                yüzde 69’unu yerli flirketler olufltururken yüzde 24’ü
                                                          global oyunculardan, yüzde 7’si ise yabanc› flirket
                                                          ortakl›klar›ndan olufluyor. Araflt›rmada müflterilere
                                                          lojistik firmas› tercihlerinde öne ç›kan faktörler ve
                                                          önem dereceleri soruldu¤unda bu s›ralaman›n bafl›n-
                                                          da h›z geliyor. Bunu hizmetin kalitesinin art›r›lmas›,
                                                          maliyetin düflük olmas›, flirkete esneklik sa¤lamas›,
                                                          teknolojik seviye, seçilen lojistik firmas›n›n co¤rafi
                                                          konumu izliyor. Müflterinin en öncelikli beklentisinin
                                                          h›z olmas›na karfl›l›k lojistik flirketleriyle yaflad›klar›
                                                          en önemli sorunlar›n bafl›nda teslimattaki gecikme-
                                                          ler oldu¤u görülüyor. Bu sorunu ürünlerin zarar gör-
                                                          mesi, fiyatlar›n yükselmesi izliyor.



          98 KobiEfor Kas›m 2011
   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103