Page 80 - KobiEfor_Eylul_2010
P. 80
AJANS
Turan Baflartan;
Reklam›n
‘Duayen’i
Çizgi üstü reklamc›l›k hizmeti veren
Duayen Reklam Ajans›, 30 markaya
ulaflmay› ve en yarat›c› ajans olmay›
hedefliyor.
l Söylefli: Deniz YANIKTAfi l
B u y›l›n fiubat ay›nda kurulan Duayen Reklam,
ad›n› reklam sektörünün yap›tafllar›ndan Tu-
ran Baflartan’›n lakab›ndan al›yor. “Madem
lakab›m bu, flirketin ad› da bu olsun” diyen
Duayen Reklam Ajans Baflkan› Turan Baflartan, bu
ad›n büyük bir sorumlulu¤u, ‘toplam mükemmeliyet
mesuliyetini” beraberinde getirdi¤ini söylüyor. Daha
evvel reklamveren konumundayken 1985’te masan›n
öbür taraf›na geçip üretici konuma geldi¤ini anlatan Turan Baflartan, Londra’da ald›¤› uluslararas› pazarlama ve
Baflartan, reklamc›n›n hizmet verdi¤i ürünü, flirketi, reklam yüksek lisans e¤itiminin ard›ndan, 1974’te reklam
markay› çok iyi bilmesi gerekti¤ini vurguluyor. alan›ndaki baflar›lar› nedeniyle ‹ngiltere Saray›’na davet
De¤iflik, s›rad›fl› reklamc› olmak ad›na markaya ya edilen ilk ve tek Türk genci olmufl.
da ürüne hiçbir katk› sa¤lamadan yap›lanlar›n ne
markaya ne de reklamverene bir katk›s› olmayaca¤›- bine girmez. Türkiye’de bilinmesi gereken flu, rey-
n› düflünen Baflartan “Her üründe olmayan özelli¤i ting kavgas›n›n içine girmek multi milyon dolarl›k
göstermek moda oldu. Tüketici yan›lt›lm›fl oluyor. kurulufllar›n yapabilece¤i bir fley. Orta ölçeklilerin
Tüketici bu evreden geçti. Amaç, markan›n reklamda ayn› kulvarda koflmas› gerekmiyor. Sponsorluk, sos-
da kal›c› olmas›n› sa¤lamak. Örne¤in, kampanyas› yal sorumluluk projeleri, yurtd›fl›nda reklam vermek
indirim veya sat›fl reklam›yla bafllayan marka rekla- gibi seçenekler Türkiye’de bir gazeteye reklam ver-
m›n›n ard›ndan, sonras›nda o ürünün fiyat›n› art›ra- mekten daha ucuz, daha ekonomik olabiliyor. Örne-
mazs›n›z” diyor. ¤in Almanya’da bir sektöre hitap edecek markan›n o
ülkede, sektörün dergilerine reklam vermesi gerekir.
Tan›t›m bütçesi ayr›lmal› Markan›n sat›fl problemini çözmesi gerek. Uluslara-
‹ngiltere ve Amerika’da kurulan bir iflletmenin da- ras› bir marka olmak zor de¤il, do¤ru mecralarda ta-
ha kurulufl aflamas›nda bilançosuna tan›t›m bütçesi n›t›m yap›ld›¤›nda çok daha ekonomik kampanyalar
koyarak ifle bafllad›¤›n› belirten Baflartan, bu duru- olabiliyor.”
mun özellikle KOB‹’ler için gerekli oldu¤unun alt›n›
çiziyor. Baflartan, flöyle devam ediyor: “Türkiye’de Yeni nesil desteklenmeli
üretimin peflinde kofluluyor, mühendislik stratejisiy- Aile iflletmelerinin desteklenmesi gerekti¤ine vur-
le gidiliyor. Art›k eskisi gibi kulaktan veya a¤›zdan gu yapan deneyimli reklamc› Baflartan, flu önerilerde
a¤›za yap›lan reklamla Türkiye çap›nda sat›fl yapa- bulunuyor: “Aile genç evlatlar›n› çok iyi yetifltirmeli,
mazs›n›z, en pahal› yoldan ürününüzü satamazs›n›z. e¤itimlerine dikkat etmeli. Onlar›n gidip kendi iflle-
Ancak tüketiciye ulaflman›n yolu büyük bütçeli rek- riyle ilgili yurtd›fl› örneklerini izlemelerini, o örnekle-
lam kampanyalar›ndan geçmiyor. Önemli olan; mal›- rin kendilerini dünyaya nas›l tan›tt›klar›n› ö¤renme-
n›z›n oldu¤u ilde reklam yapman›z. Herkes önce lerini sa¤lamal›. Her KOB‹ bunu yapm›yor. Evlatlar›n
kendi bulundu¤u yöre ve bölgede etkili olup, kendi- önünde durmak yerine, arkalar›nda durmal›, onlar›n
sini kabul ettirmeli. Reklamveren ‘1 milyon dolar rek- yolunu açmal›. Esas olan, flirketin, kurumun devam-
lama harcad›m’ diyor, bu para reklam ajans›n›n ce- l›l›¤›d›r. Aile flirketlerinde iflletmelerin etraf›nda mut-
80 KobiEfor Eylül 2010