Page 80 - KobiEfor_Eylul_2010
P. 80

AJANS



                         Turan Baflartan;
              Reklam›n




              ‘Duayen’i







              Çizgi üstü reklamc›l›k hizmeti veren
              Duayen Reklam Ajans›, 30 markaya
             ulaflmay› ve en yarat›c› ajans olmay›
                            hedefliyor.

               l     Söylefli: Deniz YANIKTAfi      l

          B       u y›l›n fiubat ay›nda kurulan Duayen Reklam,
                  ad›n› reklam sektörünün yap›tafllar›ndan Tu-
                  ran Baflartan’›n lakab›ndan al›yor. “Madem
                  lakab›m bu, flirketin ad› da bu olsun” diyen
           Duayen Reklam Ajans Baflkan› Turan Baflartan, bu
           ad›n büyük bir sorumlulu¤u, ‘toplam mükemmeliyet
           mesuliyetini” beraberinde getirdi¤ini söylüyor. Daha
           evvel reklamveren konumundayken 1985’te masan›n
           öbür taraf›na geçip üretici konuma geldi¤ini anlatan  Turan Baflartan, Londra’da ald›¤› uluslararas› pazarlama ve
           Baflartan, reklamc›n›n hizmet verdi¤i ürünü, flirketi,  reklam yüksek lisans e¤itiminin ard›ndan, 1974’te reklam
           markay› çok iyi bilmesi gerekti¤ini vurguluyor.   alan›ndaki baflar›lar› nedeniyle ‹ngiltere Saray›’na davet
              De¤iflik, s›rad›fl› reklamc› olmak ad›na markaya ya  edilen ilk ve tek Türk genci olmufl.
           da ürüne hiçbir katk› sa¤lamadan yap›lanlar›n ne
           markaya ne de reklamverene bir katk›s› olmayaca¤›-  bine girmez. Türkiye’de bilinmesi gereken flu, rey-
           n› düflünen Baflartan “Her üründe olmayan özelli¤i  ting kavgas›n›n içine girmek multi milyon dolarl›k
           göstermek moda oldu. Tüketici yan›lt›lm›fl oluyor.  kurulufllar›n yapabilece¤i bir fley. Orta ölçeklilerin
           Tüketici bu evreden geçti. Amaç, markan›n reklamda  ayn› kulvarda koflmas› gerekmiyor. Sponsorluk, sos-
           da kal›c› olmas›n› sa¤lamak. Örne¤in, kampanyas›  yal sorumluluk projeleri, yurtd›fl›nda reklam vermek
           indirim veya sat›fl reklam›yla bafllayan marka rekla-  gibi seçenekler Türkiye’de bir gazeteye reklam ver-
           m›n›n ard›ndan, sonras›nda o ürünün fiyat›n› art›ra-  mekten daha ucuz, daha ekonomik olabiliyor. Örne-
           mazs›n›z” diyor.                                 ¤in Almanya’da bir sektöre hitap edecek markan›n o
                                                            ülkede, sektörün dergilerine reklam vermesi gerekir.
              Tan›t›m bütçesi ayr›lmal›                     Markan›n sat›fl problemini çözmesi gerek. Uluslara-
              ‹ngiltere ve Amerika’da kurulan bir iflletmenin da-  ras› bir marka olmak zor de¤il, do¤ru mecralarda ta-
           ha kurulufl aflamas›nda bilançosuna tan›t›m bütçesi  n›t›m yap›ld›¤›nda çok daha ekonomik kampanyalar
           koyarak ifle bafllad›¤›n› belirten Baflartan, bu duru-  olabiliyor.”
           mun özellikle KOB‹’ler için gerekli oldu¤unun alt›n›
           çiziyor. Baflartan, flöyle devam ediyor: “Türkiye’de  Yeni nesil desteklenmeli
           üretimin peflinde kofluluyor, mühendislik stratejisiy-  Aile iflletmelerinin desteklenmesi gerekti¤ine vur-
           le gidiliyor. Art›k eskisi gibi kulaktan veya a¤›zdan  gu yapan deneyimli reklamc› Baflartan, flu önerilerde
           a¤›za yap›lan reklamla Türkiye çap›nda sat›fl yapa-  bulunuyor: “Aile genç evlatlar›n› çok iyi yetifltirmeli,
           mazs›n›z, en pahal› yoldan ürününüzü satamazs›n›z.  e¤itimlerine dikkat etmeli. Onlar›n gidip kendi iflle-
           Ancak tüketiciye ulaflman›n yolu büyük bütçeli rek-  riyle ilgili yurtd›fl› örneklerini izlemelerini, o örnekle-
           lam kampanyalar›ndan geçmiyor. Önemli olan; mal›-  rin kendilerini dünyaya nas›l tan›tt›klar›n› ö¤renme-
           n›z›n oldu¤u ilde reklam yapman›z. Herkes önce   lerini sa¤lamal›. Her KOB‹ bunu yapm›yor. Evlatlar›n
           kendi bulundu¤u yöre ve bölgede etkili olup, kendi-  önünde durmak yerine, arkalar›nda durmal›, onlar›n
           sini kabul ettirmeli. Reklamveren ‘1 milyon dolar rek-  yolunu açmal›. Esas olan, flirketin, kurumun devam-
           lama harcad›m’ diyor, bu para reklam ajans›n›n ce-  l›l›¤›d›r. Aile flirketlerinde iflletmelerin etraf›nda mut-

           80 KobiEfor Eylül 2010
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85