Page 76 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 76

DOSYA/GIDA-RAMAZAN ÖZEL




                                                            ve süt ürünlerinde gerçekleflir. Bu ürünlerde miktar-
              BAKL‹YATTA STOKLAR YETERL‹                    tüketim ortalama yüzde 20 artar. Ancak bu y›l bu
                                                            oran bir fiyat art›fl›, hasat mevsimi yar›s›na denk ge-
               Reis G›da Yönetim                            lindi¤i için, beklenmiyor.Ramazan’da tüketimi gele-
             Kurulu Baflkan› Meh-                            neksel olarak artan bir ürün grubu da bakliyat, ma-
             met Reis, Ramazan ay›                          karna ve pirinç grubudur. Tüketimin yüzde 25-30 ci-
             öncesinde bakliyat fi-                         var›nda oldu¤u Ramazan aylar› yaflanm›flt›r. Bu y›l
             yatlar›nda bir yükselifl                        Ramazan A¤ustos s›caklar›na rastlad›¤›ndan bu ürün
             beklemediklerini, stok-                        grubunda hem miktar tüketim, hem de fiyat olarak
             lar›n yeterli, rekoltenin                      bir art›fl beklenmiyor. Ramazan ay›nda ekonomik ta-
             yüksek oldu¤unu söy-                           sarruf fikriyle toptan ayl›k al›fl-verifl e¤ilimi de artar.
             ledi. Razaman ay›n›n                           Bu nedenle oruç ay›ndaki canlanma perakende sek-
             bu y›l bereketli olaca¤›-                      törüyle s›n›rl› kalmaz, toptan g›da sektörünü de can-
             n›  belirten Reis, fiyat-                      land›r›r. ‹ki ayla s›n›rl› bu canlanmay› “sürekli” k›l-
             lar› düflürmek amaçl› yap›lan ithalat›n, k›sa süre-  mak için pek çok firma, geri dönüflü olmayan  özel
             li  bir çözüm oldu¤unu, bunun yerine uzun vade-  kampanyalar düzenler. Bu kampanyalar hem fiyat
             de üreticiye ve besiciye destek verilmesi gerekti-  art›fllar›n› frenler, hem de piyasadaki canlanman›n
             ¤ini savundu. Reis, tar›m›n devlet politikas› hali-  iki aydan daha uzun sürmesini sa¤lar.
             ne getirilmesi gerekti¤ini vurgulad›.
                                                              Ramazan ekonomisinin özelli¤i olarak ülkemizde
                                                            bir baflka e¤ilim daha öne ç›kar: “Ramazan Sofrala-
                                                            r›!” Kurumlar, flirketler, ifl dünyas›n›n önemli bir ke-
                                                            simi Ramazan ay›n›, hem müflteri-bayi iliflkilerini,
                 P‹DEYE                                     hem de sosyal sorumluluk görevlerini  yerine getir-
                ZAM YOK                                     mek bak›m›ndan de¤erlendirir. Bol y›ld›zl› oteller ve
                                                            restoranlar “Ramazan Sofras›” kuracak olan kurum,
                                                            iflletme ve kifliler için büyük bir tecrübeye ve altya-
                                                            p›ya sahiptirler. 2010 Y›l› Ramazan ay› 11 A¤ustos-10
                                                            Eylül tarihleri aras›nda yaflanacak.
                                                              Tatil sezonu bakliyat› olumsuz etkiledi
                                   Türkiye F›r›nc›lar Fede-
                                 rasyonu Baflkan› Halil ‹b-    Tar›m Ürünleri Hububat Bakliyat ‹flleme ve Paket-
                                 rahim Balc›, Ramazan’da    leme Sanayicileri Derne¤i (PAKDER) Yönetim Kurulu
                                 pide fiyatlar›n›n kilogram  Baflkan› Mehmet Tevfik Dinçer, Ramazan ay›nda
                                 fiyat›n›n bu y›l da geçen  stoklar ba¤lam›nda bir s›k›nt›n›n yaflanmayaca¤›n
                                 y›l oldu¤u gibi 3.5 liran›n  söyledi. Dinçer, “Ramazan’›n A¤ustos ay›n›n bafllar›-
                                 üzerine  ç›kmayaca¤›n›     na denk gelmesi, büyük kentlerdeki nüfusun tatil
                                 bildirdi. Pidenin kilogram  bölgelerinde tatil yapma arzusu, okullar›n tatil olma-
             fiyat›n›n da Ramazan boyunca 2008, 2009 y›lla-  s›, bu aylarda, bakliyat›n tüketimine olumsuz yans›-
             r›nda oldu¤u gibi 3.5 liran›n üzerine ç›kmamas›  yor. Bunun d›fl›nda üretim bölgelerinden, piyasalara
             için federasyon olarak genelge gönderdiklerini  mal arz›nda flimdilik bir s›k›nt› yok. Stoklar ba¤la-
             aç›klayan Balc›, illerin sat›fl fiyat›n› kendi mali-  m›nda da Ramazan ay›nda bir s›k›nt›n›n yaflanmaya-
             yetlerine göre belirleyece¤ini ancak genelde 300  ca¤›n› düflünüyorum. Dolay›s›yla fiyatlar ba¤lam›nda
             graml›k pidenin 1 liradan, 450 graml›k pidenin  da bir art›fl öngörmemekteyim” diye konufltu. Ayn›
             de 1.5 liradan sat›laca¤›n› kaydetti.          zamanda Dinçer G›da Yönetim Kurulu Baflkan› olan
                                                            Mehmet Tevfik Dinçer,  Dinçer G›da olarak 1980 y›-
                                                            l›ndan bu yana g›da ve bakliyat  piyasas›nda faali-
           li¤i de ürün baz›nda kendini göstermesidir. Genel  yet gösterdiklerini belirtiyor. Ürün portföylerinde bü-
           olarak ve en yüksek art›fl et ve et ürünlerinde; 100  tün tar›msal ürünlerin yer ald›¤›n› ak-
           birim  tüketimden 150 birim tüketime yükselir. Bu y›l  taran Dinçer, Türk mal› imaj›na katk›
           et fiyatlar›n› Ramazan ay›nda istikrarl› seviyede tut-  sa¤layacak bir anlay›flla ve sorumlu-
           mak, hükümetin ithalat politikas›na ba¤l› olacak.  lukla üretim yapt›klar›n› ifade ediyor.
           Past›rma, sucuk gibi ifllenmifl et ürünlerine talebin  Fiyat politikalar›n›n y›lard›r de¤iflme-
           yaz mevsimi dolay›s›yla artmayaca¤› da kaydedilme-  di¤ini de dile getiren Dinçer, “Kalite-
           li. Mevsimin beklenen bir di¤er etkisi de tüketimin  li mal üretiminden asla taviz vermi-
           taze meyve ve sebzede yo¤unlaflmas› fleklinde ola-  yoruz. Fiyatlarda da en kaliteli ürünü
           cakt›r.                                          olabildi¤ince en uygun fiyata tüketi-
              Kütle olarak ikinci en büyük tüketim art›fl›, pey-  cilerimize ulaflt›rmay› ana prensip  Mehmet
           nir, zeytin, ifllenmifl et, yumurta gibi, halk dilinde  edinmiflizdir” dedi. Firman›n ihraca-  Tevfik Dinçer
           “‹ftariyelik” olarak adland›r›lan g›da grubunda, süt  t›nda ilk s›ray› Almanya al›yor.


           76 KobiEfor A¤ustos 2010
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81