Page 76 - KobiEfor_Agustos_2010
P. 76
DOSYA/GIDA-RAMAZAN ÖZEL
ve süt ürünlerinde gerçekleflir. Bu ürünlerde miktar-
BAKL‹YATTA STOKLAR YETERL‹ tüketim ortalama yüzde 20 artar. Ancak bu y›l bu
oran bir fiyat art›fl›, hasat mevsimi yar›s›na denk ge-
Reis G›da Yönetim lindi¤i için, beklenmiyor.Ramazan’da tüketimi gele-
Kurulu Baflkan› Meh- neksel olarak artan bir ürün grubu da bakliyat, ma-
met Reis, Ramazan ay› karna ve pirinç grubudur. Tüketimin yüzde 25-30 ci-
öncesinde bakliyat fi- var›nda oldu¤u Ramazan aylar› yaflanm›flt›r. Bu y›l
yatlar›nda bir yükselifl Ramazan A¤ustos s›caklar›na rastlad›¤›ndan bu ürün
beklemediklerini, stok- grubunda hem miktar tüketim, hem de fiyat olarak
lar›n yeterli, rekoltenin bir art›fl beklenmiyor. Ramazan ay›nda ekonomik ta-
yüksek oldu¤unu söy- sarruf fikriyle toptan ayl›k al›fl-verifl e¤ilimi de artar.
ledi. Razaman ay›n›n Bu nedenle oruç ay›ndaki canlanma perakende sek-
bu y›l bereketli olaca¤›- törüyle s›n›rl› kalmaz, toptan g›da sektörünü de can-
n› belirten Reis, fiyat- land›r›r. ‹ki ayla s›n›rl› bu canlanmay› “sürekli” k›l-
lar› düflürmek amaçl› yap›lan ithalat›n, k›sa süre- mak için pek çok firma, geri dönüflü olmayan özel
li bir çözüm oldu¤unu, bunun yerine uzun vade- kampanyalar düzenler. Bu kampanyalar hem fiyat
de üreticiye ve besiciye destek verilmesi gerekti- art›fllar›n› frenler, hem de piyasadaki canlanman›n
¤ini savundu. Reis, tar›m›n devlet politikas› hali- iki aydan daha uzun sürmesini sa¤lar.
ne getirilmesi gerekti¤ini vurgulad›.
Ramazan ekonomisinin özelli¤i olarak ülkemizde
bir baflka e¤ilim daha öne ç›kar: “Ramazan Sofrala-
r›!” Kurumlar, flirketler, ifl dünyas›n›n önemli bir ke-
simi Ramazan ay›n›, hem müflteri-bayi iliflkilerini,
P‹DEYE hem de sosyal sorumluluk görevlerini yerine getir-
ZAM YOK mek bak›m›ndan de¤erlendirir. Bol y›ld›zl› oteller ve
restoranlar “Ramazan Sofras›” kuracak olan kurum,
iflletme ve kifliler için büyük bir tecrübeye ve altya-
p›ya sahiptirler. 2010 Y›l› Ramazan ay› 11 A¤ustos-10
Eylül tarihleri aras›nda yaflanacak.
Tatil sezonu bakliyat› olumsuz etkiledi
Türkiye F›r›nc›lar Fede-
rasyonu Baflkan› Halil ‹b- Tar›m Ürünleri Hububat Bakliyat ‹flleme ve Paket-
rahim Balc›, Ramazan’da leme Sanayicileri Derne¤i (PAKDER) Yönetim Kurulu
pide fiyatlar›n›n kilogram Baflkan› Mehmet Tevfik Dinçer, Ramazan ay›nda
fiyat›n›n bu y›l da geçen stoklar ba¤lam›nda bir s›k›nt›n›n yaflanmayaca¤›n
y›l oldu¤u gibi 3.5 liran›n söyledi. Dinçer, “Ramazan’›n A¤ustos ay›n›n bafllar›-
üzerine ç›kmayaca¤›n› na denk gelmesi, büyük kentlerdeki nüfusun tatil
bildirdi. Pidenin kilogram bölgelerinde tatil yapma arzusu, okullar›n tatil olma-
fiyat›n›n da Ramazan boyunca 2008, 2009 y›lla- s›, bu aylarda, bakliyat›n tüketimine olumsuz yans›-
r›nda oldu¤u gibi 3.5 liran›n üzerine ç›kmamas› yor. Bunun d›fl›nda üretim bölgelerinden, piyasalara
için federasyon olarak genelge gönderdiklerini mal arz›nda flimdilik bir s›k›nt› yok. Stoklar ba¤la-
aç›klayan Balc›, illerin sat›fl fiyat›n› kendi mali- m›nda da Ramazan ay›nda bir s›k›nt›n›n yaflanmaya-
yetlerine göre belirleyece¤ini ancak genelde 300 ca¤›n› düflünüyorum. Dolay›s›yla fiyatlar ba¤lam›nda
graml›k pidenin 1 liradan, 450 graml›k pidenin da bir art›fl öngörmemekteyim” diye konufltu. Ayn›
de 1.5 liradan sat›laca¤›n› kaydetti. zamanda Dinçer G›da Yönetim Kurulu Baflkan› olan
Mehmet Tevfik Dinçer, Dinçer G›da olarak 1980 y›-
l›ndan bu yana g›da ve bakliyat piyasas›nda faali-
li¤i de ürün baz›nda kendini göstermesidir. Genel yet gösterdiklerini belirtiyor. Ürün portföylerinde bü-
olarak ve en yüksek art›fl et ve et ürünlerinde; 100 tün tar›msal ürünlerin yer ald›¤›n› ak-
birim tüketimden 150 birim tüketime yükselir. Bu y›l taran Dinçer, Türk mal› imaj›na katk›
et fiyatlar›n› Ramazan ay›nda istikrarl› seviyede tut- sa¤layacak bir anlay›flla ve sorumlu-
mak, hükümetin ithalat politikas›na ba¤l› olacak. lukla üretim yapt›klar›n› ifade ediyor.
Past›rma, sucuk gibi ifllenmifl et ürünlerine talebin Fiyat politikalar›n›n y›lard›r de¤iflme-
yaz mevsimi dolay›s›yla artmayaca¤› da kaydedilme- di¤ini de dile getiren Dinçer, “Kalite-
li. Mevsimin beklenen bir di¤er etkisi de tüketimin li mal üretiminden asla taviz vermi-
taze meyve ve sebzede yo¤unlaflmas› fleklinde ola- yoruz. Fiyatlarda da en kaliteli ürünü
cakt›r. olabildi¤ince en uygun fiyata tüketi-
Kütle olarak ikinci en büyük tüketim art›fl›, pey- cilerimize ulaflt›rmay› ana prensip Mehmet
nir, zeytin, ifllenmifl et, yumurta gibi, halk dilinde edinmiflizdir” dedi. Firman›n ihraca- Tevfik Dinçer
“‹ftariyelik” olarak adland›r›lan g›da grubunda, süt t›nda ilk s›ray› Almanya al›yor.
76 KobiEfor A¤ustos 2010