Page 62 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 62
CEO
“‹HRACATÇININ SORUNU KUR’DUR”
Mevcut ‘Kur Politikas›’ tekstilin yegane Önemli olan ‘benim’ kavram›n› aflmakt›r. Aflabildik-
düflman› m›d›r, biraz abart›l›yor mu? ten sonra ise hayat daha kolay oluyor.
Tüm dünyada ülkeler kendi paras›n› devalüe et-
mek için çal›fl›yor. Biz tam tersini yap›yoruz. Örne- Sun Tekstil’i rakamlarla özetler misiniz?
¤in Brezilya’n›n IMF’den kurtulmas›n›n, baflar›l› ol- Fonksiyonel olarak infla edilmifl 40 bin metreka-
mas›n›n nedeni paras›n›n de¤erini düflürmesidir. re alandan oluflan Merkez Binas› olan bir Grup ola-
Dünyada flu an kur savafllar› yaflan›yor. Örne¤in rak; flu ana kadar 20 milyon Avro’dan fazla yat›r›m
Sun Tekstil, konfeksiyon ihracat› yapan bir firma. yapt›k. Bünyemizde 800 kifli çal›flt›r›yoruz. Geçmifl-
Tüm harcamalar› TL ile sadece kumafl› dövizle ala- te bin 400 kifli çal›flt›r›yorduk. Ama 2001 ve
biliyor. Ortalama ülkedeki enflasyonun yüzde 10 2009’a kadar kurlar çok olumsuz etkiledi¤i için bu
oldu¤unuzu düflünürsek, her y›l TL giderlerimiz rakamlara düfltük.
yüzde 10 art›yor demektir. Ama kur sabit kal›yorsa,
her y›l zarar ediyorsunuz demektir. Di¤er büyük ‹hracatta hedefiniz ve Jimmy Key’e dair
flirketimiz Ekoten A.fi ise hem ihracat yap›yor hem son geliflmeler?
de Türkiye’deki iyi nitelikli konfeksiyon ihracatç›la- ‹hracatta tüm Avrupa; Ukrayna, Rusya’ya yo¤un-
r›na kumafl sat›yor. Do¤al olarak hepsi yabanc› pa- lafl›yoruz. Ukrayna’da ma¤azalar›m›z, bayilerimiz
rayla ifl yap›yor. Kendi markam›z olan Jimmy Key var. En önemli büyüme pazar›m›z. Jimmy Key ola-
ise sat›fllar› d›fl›nda her fleyi dövizle yürütüyor. rak ilk ma¤azay› 1992’de açt›k. Asl›nda Jimmy Key,
Grubun, 100 milyon Avro cirosunun yüzde 1 veya ihracat için oluflturulmufl bir markayd›. Ama yurti-
2’si TL’dir. Geri kalan›n› döviz oluflturuyor. Dolay›- çinde baflar›l› olmadan yurtd›fl›nda baflar›l› olma-
s›yla kur bizim için hayatidir. Çünkü; tüm yat›r›m n›n mümkün olmayaca¤›n› gördük. Markam›z› bü-
gücümüzü, karl›l›¤›m›z› etkiliyor. yütmek için farkl› bir bayi stratejisi gelifltiriyoruz.
‹yi perakendeciler ile iyi iflbirli¤i oluflturmak istiyo-
Peki neden sizi dikkate alm›yorlar? ruz. Bu yap› Türkiye’de bir örnek olacak. fiu anda
Türkiye’de de¤erli TL ihracatç› d›fl›nda herkesin Jimmy Key markas›yla Türkiye genelinde 12 bayi-
ifline geliyor. Düflük kur ve de¤erli TL; Hükümetin miz var. 2011’de bu rakam› ikiye katlar›z.
ifline gelir; çünkü; d›fl borç rakamlar›ndan, milli ge-
lire kadar her fley de kullanabilirsiniz. Türkiye’ye
sermaye girifli sa¤lan›r. Türkiye’de oynanan oyun
fludur; yabanc› sermaye girer. Dövizler bozulur. Ha-
zine bonolar›na yat›r›l›r. Belli süre içinde ise tekrar
dolarlar al›n›r. Dolay›s›yla düflük kur sadece ihra-
catç›n›n ifline gelmez. Ama bu sürdürülemez. Zira
cari aç›k s›k›nt› yaratmaya bafllar..
Kazand›¤›n›z› iflinize yat›rd›¤›n›z söyleniyor?
‹nsan iyi fleyleri arzu ediyor. Ama kiflisel olarak;
olgunluk, yafl, karakter veya yap› ne derseniz de-
yin para, ev, araban›n bir amaç olmad›¤›n› görü-
yorsunuz. Sahiplik de çok tart›flmal› bir kavramd›r.
lar. Ünlütürk, bu baflar›y› flöyle anlat›yor:
“Do¤ru yerde do¤ru zamanda ihracata bafllad›k.
Hatta 5 y›l önce teflviklerin oldu¤u dönem ihracata
bafllasak daha iyi olurdu. 1990 ve 2000’li y›llar tale-
bin üreticinin lehine oldu¤u bir dönemdi. Küresel-
leflmenin çok önemli bir sonucu; para, teknoloji ve son imalatla rekabet etmenin imkans›z oldu¤unu
insan kaynaklar› çok h›zl› yer de¤ifltirmeye bafllay›n- fark eden Ünlütürk, o dönem kendisini çok etkileyen
ca arz bütün dünyada 2 ile çarp›ld›. Konfeksiyonda; görüflü ise flöyle aç›kl›yor:
giderlerin anas›; emektedir. ‹lk yat›r›m› da di¤er sek- “Tespit flöyleydi; tekstildeki mevcut üreticilerin
törlere göre düflüktür. Ben niçin konfeksiyon yapt›y- yar›s› kapansa dünyada tekstil s›k›nt›s› çekilmez. Bu
sam; Çin, Bangladefl, Suriye ayn› nedenle yap›yor- görüfl flirketin temel farkl›l›¤›n› oluflturdu. ‹fl mode-
du.” limizi de¤ifltirdik. Ve h›z ve tasar›m gücümüzü ön
plana ç›kard›k. Sun’un baflar›s› 2000 y›l›ndaki vizyo-
Farkl›laflman›n dayanaklar› nundan gelir. 2010 y›l› itibariyle Sun Tekstil, Türki-
Sun Tekstil’i di¤er flirketlerden ay›ran temel özel- ye’de 100 milyon Avro ciro s›n›r›n› geçen az say›da
li¤i kendi tasar›m ekibini oluflturuyor olmas›yd›. Fa- firmadan biri olacak.”
62 KobiEfor Kas›m 2010