Page 62 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 62

CEO




                                  “‹HRACATÇININ  SORUNU KUR’DUR”
               Mevcut ‘Kur Politikas›’ tekstilin yegane     Önemli olan ‘benim’ kavram›n› aflmakt›r. Aflabildik-
               düflman› m›d›r, biraz abart›l›yor mu?         ten sonra ise hayat daha kolay oluyor.
               Tüm dünyada ülkeler kendi paras›n› devalüe et-
             mek için çal›fl›yor. Biz tam tersini yap›yoruz. Örne-  Sun Tekstil’i rakamlarla özetler misiniz?
             ¤in Brezilya’n›n IMF’den kurtulmas›n›n, baflar›l› ol-  Fonksiyonel olarak infla edilmifl 40 bin metreka-
             mas›n›n nedeni paras›n›n de¤erini düflürmesidir.  re alandan oluflan Merkez Binas› olan bir Grup ola-
             Dünyada flu an kur savafllar› yaflan›yor. Örne¤in  rak; flu ana kadar 20 milyon Avro’dan fazla yat›r›m
             Sun Tekstil, konfeksiyon ihracat› yapan bir firma.  yapt›k. Bünyemizde 800 kifli çal›flt›r›yoruz. Geçmifl-
             Tüm harcamalar› TL ile sadece kumafl› dövizle ala-  te  bin 400 kifli çal›flt›r›yorduk. Ama 2001 ve
             biliyor. Ortalama ülkedeki enflasyonun yüzde 10  2009’a kadar kurlar çok olumsuz etkiledi¤i için bu
             oldu¤unuzu düflünürsek, her y›l TL giderlerimiz  rakamlara düfltük.
             yüzde 10 art›yor demektir. Ama kur sabit kal›yorsa,
             her y›l zarar ediyorsunuz demektir. Di¤er büyük  ‹hracatta hedefiniz ve Jimmy Key’e dair
             flirketimiz Ekoten A.fi ise hem ihracat yap›yor hem  son geliflmeler?
             de Türkiye’deki iyi nitelikli konfeksiyon ihracatç›la-  ‹hracatta tüm Avrupa; Ukrayna, Rusya’ya yo¤un-
             r›na kumafl sat›yor. Do¤al olarak hepsi yabanc› pa-  lafl›yoruz. Ukrayna’da ma¤azalar›m›z, bayilerimiz
             rayla ifl yap›yor. Kendi markam›z olan Jimmy Key  var. En önemli büyüme pazar›m›z. Jimmy Key ola-
             ise sat›fllar› d›fl›nda her fleyi dövizle yürütüyor.  rak ilk ma¤azay› 1992’de açt›k. Asl›nda Jimmy Key,
             Grubun, 100 milyon Avro cirosunun yüzde 1 veya  ihracat için oluflturulmufl bir markayd›. Ama yurti-
             2’si TL’dir. Geri kalan›n› döviz oluflturuyor. Dolay›-  çinde baflar›l› olmadan yurtd›fl›nda baflar›l› olma-
             s›yla kur bizim için hayatidir. Çünkü; tüm yat›r›m  n›n mümkün olmayaca¤›n› gördük. Markam›z› bü-
             gücümüzü, karl›l›¤›m›z› etkiliyor.             yütmek için farkl› bir bayi stratejisi gelifltiriyoruz.
                                                            ‹yi perakendeciler ile iyi iflbirli¤i oluflturmak istiyo-
               Peki neden sizi dikkate alm›yorlar?          ruz. Bu yap› Türkiye’de bir örnek olacak. fiu anda
               Türkiye’de de¤erli TL ihracatç› d›fl›nda herkesin  Jimmy Key markas›yla Türkiye genelinde 12 bayi-
             ifline geliyor. Düflük kur ve de¤erli TL; Hükümetin  miz var. 2011’de bu rakam› ikiye katlar›z.
             ifline gelir; çünkü; d›fl borç rakamlar›ndan, milli ge-
             lire kadar her fley de kullanabilirsiniz.  Türkiye’ye
             sermaye girifli sa¤lan›r. Türkiye’de oynanan oyun
             fludur; yabanc› sermaye girer. Dövizler bozulur. Ha-
             zine bonolar›na yat›r›l›r. Belli süre içinde ise tekrar
             dolarlar al›n›r. Dolay›s›yla düflük kur sadece ihra-
             catç›n›n ifline gelmez. Ama bu sürdürülemez. Zira
             cari aç›k s›k›nt› yaratmaya bafllar..
               Kazand›¤›n›z› iflinize yat›rd›¤›n›z söyleniyor?
               ‹nsan iyi fleyleri arzu ediyor. Ama kiflisel olarak;
             olgunluk, yafl, karakter veya yap› ne derseniz de-
             yin para, ev, araban›n bir amaç olmad›¤›n› görü-
             yorsunuz. Sahiplik de çok tart›flmal› bir kavramd›r.

           lar. Ünlütürk, bu baflar›y› flöyle anlat›yor:
              “Do¤ru yerde do¤ru zamanda ihracata bafllad›k.
           Hatta 5 y›l önce teflviklerin oldu¤u dönem ihracata
           bafllasak daha iyi olurdu. 1990 ve 2000’li y›llar tale-
           bin üreticinin lehine oldu¤u bir dönemdi. Küresel-
           leflmenin çok önemli bir sonucu; para, teknoloji ve  son imalatla rekabet etmenin imkans›z oldu¤unu
           insan kaynaklar› çok h›zl› yer de¤ifltirmeye bafllay›n-  fark eden Ünlütürk, o dönem kendisini çok etkileyen
           ca arz bütün dünyada 2 ile çarp›ld›. Konfeksiyonda;  görüflü ise flöyle aç›kl›yor:
           giderlerin anas›; emektedir. ‹lk yat›r›m› da di¤er sek-  “Tespit flöyleydi; tekstildeki mevcut üreticilerin
           törlere göre düflüktür. Ben niçin konfeksiyon yapt›y-  yar›s› kapansa dünyada tekstil s›k›nt›s› çekilmez. Bu
           sam; Çin, Bangladefl, Suriye ayn› nedenle yap›yor-  görüfl flirketin temel farkl›l›¤›n› oluflturdu. ‹fl mode-
           du.”                                             limizi de¤ifltirdik. Ve h›z ve tasar›m gücümüzü ön
                                                            plana ç›kard›k. Sun’un baflar›s› 2000 y›l›ndaki vizyo-
              Farkl›laflman›n dayanaklar›                    nundan gelir. 2010 y›l› itibariyle Sun Tekstil, Türki-
              Sun Tekstil’i di¤er flirketlerden ay›ran temel özel-  ye’de 100 milyon Avro ciro s›n›r›n› geçen az say›da
           li¤i kendi tasar›m ekibini oluflturuyor olmas›yd›. Fa-  firmadan biri olacak.”

           62 KobiEfor Kas›m 2010
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67