Page 100 - KobiEfor_Kasim_2010
P. 100

EKONOM‹ST



                                    Ekonomist Esen Ça¤lar’›n uyar›s›
                      Orta Gelir Tuza¤›






             Ekonomist Esen Ça¤lar, Türkiye’nin bir nevi büyüme perspektifi olan Orta Vadeli
                    Program’› (OVP) k›yas›ya elefltiriyor. OVP’yi Orta Gelir Tuza¤› olarak
                       nitelendiren Ça¤lar, dünyan›n iki ekseni aras›nda s›k›fl›p kalan
                                Türkiye’nin daha detayl› ve çözüme götürecek
                                   stratejilere ihtiyac› oldu¤unu savunuyor.

                                   l     Röportaj: Kader Karaçay YILMAZ        l


           T      ürkiye Ekonomi Politikalar› Araflt›rma Vakf›  maliyetli ülkelerle rekabet etmemizi giderek imkan-
                  (TEPAV) Ekonomi Politikalar› Analisti Esen
                                                            s›z hale getiriyor. Türkiye’de hayat›n kalitesi artt›kça
                  Ça¤lar, Türkiye’nin geliflim düzeyi itibariyle
                                                            do¤al olarak ücretler de yükseliyor ve bu, maliyetle-
                  geldi¤i noktada ilginç bir tuza¤›n içine düfl-
           müfl oldu¤unu söylüyor. Dünya Bankas›’n›n bu soru-  ri ve dolay›s›yla da rekabet gücünü etkiliyor”
           na ‘Orta Gelir Tuza¤›’ dedi¤ini söyleyen Ça¤lar, dün-  Yenilikçili¤in altyap›s› Türkiye'de yok
           yan›n iki ekseni aras›nda s›k›fl›p kald›¤›n› aktar›yor.  Türkiye’nin di¤er yandan kuruluflundan itibaren
           Ça¤lar, orta gelir tuza¤›ndan Türkiye’nin ancak ino-  ‘muas›r medeniyet’ hedefi oldu¤unu hat›rlatan Ça¤-
           vasyonla ç›kabilece¤ini düflünüyor. Ça¤lar'›n görüflü  lar, tahlilini flöyle sürdürüyor: “Bu muas›r medeni-
           flöyle: “Bir yanda, düflük ücret-                  yetler, inovasyona dayal› olarak, Çin kadar tempolu
           lere sahip üreticilerin yo-                      olmasa da büyüyebiliyor.
           ¤unlaflt›¤› ülkeler var. Bu                         Türkiye ise aradaki fark› bir türlü kapatam›yor. Ör-
           ülkelerle, Türk firmala-                         ne¤in, Türkiye’de kifli bafl›na gelirin ABD’deki kifli
           r›n›n rekabet etmesi                             bafl›na gelire oran› 1980’lerde yüzde 20 düzeyindey-
           her geçen gün zorla-                             ken, aradan geçen otuz y›l içinde pek bir yaklaflma
           fl›yor. Özellikle Tür-                            olmad› ve bugün de yüzde 20’li düzeylerde. Art›k ve-
           kiye’ye k›sa vadede                              rimlilik art›rarak büyümenin s›n›r›na yaklaflan bu ül-
           girifl yapan s›cak pa-                            keler, ekonomilerini yeniliklerle yani, yeni sektörler,
           ra ak›mlar› nedeniyle                            yeni ürünler, yeni flirketler ve yeni ifl yapma biçimle-
           kurun de¤erleniyor                               riyle büyütüyorlar.” Ça¤lar, Türkiye’nin yeniliklere
           olmas›, daha                                     dayal› bir ekonominin altyap›s›n› henüz oluflturama-
           düflük                                            d›¤›n› ifade ediyor.
                                                                     Ekonomiyi kendi haline b›rakm›fl›z
                                                                      Türkiye’nin ne Çinliler kadar ucuz ne de
                                                                    ABD veya ‹ngiltere gibi yeniliklerin hakim
                                                                     oldu¤u bir ekonomiye kavuflamad›¤›n›
                                                                       ifade eden Ça¤lar, ancak küresel ekono-
                                                                       mide oldu¤unuz yerde kalman›n müm-
                                                                        kün olmad›¤›n›n alt›n› çiziyor. Ça¤lar,
                                                                        flöyle konufluyor: “K›sacas›, ya bir s›ç-
                                                                         rama yapaca¤›z ve yeniliklere dayal›
                                                                          bir ekonominin altyap›s›n› kurup,
                                                                           yeni firmalar›n, yeni ürünlerin eko-
                                                                            nomimizdeki a¤›rl›¤›n› artt›raca¤›z.
                                                                            Ya da, bugün oldu¤u gibi, ekono-
                                                                             miyi kendi haline b›rak›p, ne
                                                                              olup bitece¤ini uzaktan seyre-
                                                                               dece¤iz. Türkiye’de son y›llar-
                                                                               da yaflanan asl›nda, tam da bu
                                                                              ekonominin kendi haline b›ra-
                                                                              k›flm›fll›¤› durumudur. Ortada

           100 KobiEfor Kas›m 2010
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105