Page 48 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 48
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
taşıma türü olmasındaki payının büyük olduğuna işaret önderliğinde kazanılan Kurtuluş Savaşı’nın denizlerdeki
ediyor: “Ayrıca önemli uluslararası taşımacılık koridor- zaferi olarak nitelendirilen Kabotaj Kanunu’nun yürür-
ları üzerinde bulunan ülkemiz bu koridorlardan taşınan lüğe girmesiyle Türk karasularımızın bağımsızlığı kaza-
yükler için de önemli bir transit merkez olarak işlev gör- nılarak, denizcilik sektörümüzün gelişmesi için önemli
mektedir. Marmara Bölgesi’ndeki limanlar, Akdeniz’de bir süreç başlamıştır. Limanlarımız arasında yolcu ve
Mersin ve Ege’de İzmir’de bulunan limanlar ülkemizin yük taşıma hakkımız yasal boyutlarla temellendirildiği
dış ticaretinde kilit role sahiptir. Limanlar, özellikle Orta bu anlamlı günün 98. yıldönümünü büyük bir sevinçle
Koridor’da taşınan yüklerin transit olarak aktarılma- kutluyoruz. Atatürk’ün ‘topraklarının ucu deniz olan bir
sında da kullanılıyor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda Kuzey ulusun sınırını halkının kudret ve yeteneğinin hududu çi-
Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dönemde zer’ sözü çerçevesince denizcilik sektöründe Türkiye’nin
ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını sağ- jeopolitik konumunu en iyi şekilde kullanması için çaba
lama noktasında önemli roller üstlenmiştir. Son dönem- sarfediyoruz. Türk denizciliğinde bir dönüm noktası olan,
de özellikle ülkemizi çevreleyen coğrafyada siyasi kriz- denizcilik sektöründe ilerlemenin önünü açan, bu zama-
lerin de etkisiyle denizyolu taşımacılık operasyonlarının na kadar gelişimine katkı sağlayan, emek verenleri ve
olumsuz etkilendiği gözlemlenmekte ve bu etkilerin tüm denizcilerimizi minnet ve şükranla yad ediyorum.”
sonuçları tecrübe edilmektedir. Rusya-Ukrayna Savaşı,
Süveyş Kanalı krizi, Panama Kanalı’ndaki kuraklık se-
bebiyle geçiş sayısının azalması, Baltimore Köprüsü ka-
zası, Singapur Limanı’ndaki sıkışıklık sebebiyle yaşanan
gecikmeler küresel denizyolu taşımacılık operasyonla-
rını etkilemektedir. Küresel tedarik zincirinde önemli bir
noktada yer alan ülkemizin bu gibi darboğazların etki-
lerinden en az etkilenmesi için alternatif güzergahların
ve rotaların belirlenmesi ve bu rotaların küresel boyutta
rekabetçi güce sahip olması önem taşımaktadır.”
“1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj
Bayramı’nı kutlamanın gururunu yaşıyoruz” “Kruvaziyer turizmi ekonomiye
UTİKAD Başkanı Bilgehan Engin’in Kabotaj Bayramı’na katmadeğer sağlayacak”
ilişkin mesajı ise şöyle: “Yurdumuzun eşsiz güzellikteki Camelot Maritime Kurucusu ve Yönetim Kurulu
denizlerinde milli egemenliğimizin sembolü olan Ka- Başkanı Kaptan Emrah Yılmaz Çavuşoğlu, “Liman alt-
botaj Kanunu’nun 98. yapısındaki iyileştirmeler ve turistik yerlere yapılan ya-
yıl dönümü vesilesiyle tırımlar, Türkiye’nin uluslararası
1 Temmuz Denizcilik kruvaziyer pazarındaki rekabet
ve Kabotaj Bayramı’nı gücünü artırıyor, turizm sektö-
kutlamanın gururunu ründeki potansiyelini daha da
yaşıyoruz. Kabotaj bir güçlendiriyor. Türkiye, kruvaziyer
ülkenin kendi karasu- şirketleri ve yolcular için cazip bir
larında ve kendi limanları arasında gemi işletme ve her destinasyon haline geldi. Ülkemiz
türlü liman hizmetlerini kendi kontrolünde bulundurma Emrah tüm dünyanın ilgisini çekiyor”
Yılmaz
hakkıdır. 4 Temmuz 1923’te imzalanan Lozan Antlaşma- Çavuşoğlu dedi. Çavuşoğlu, şu bilgileri ver-
sı uyarınca kapitülasyonlar kaldırıldı ve böylece Türkiye di: “Şu ana kadar Türk limanla-
kabotaj hakkına kavuşmuş oldu. Türkiye’nin denizler- rına yapılan kruvaziyer rezervasyon sayısı 1.400’ü aştı.
deki egemenliğinin önemli bir dönüm noktası olan bu 2023’te bu sayı 1.200 civarındaydı. Önümüzdeki birkaç
tarihten sonra gerekli düzenlemeler yapıldı. 19 Nisan ay içinde rezervasyon sayısının 1.600’ü bulması bekle-
1926’da çıkarılan 815 sayılı yasayla Türkiye limanları niyor. Türk limanlarına bin ila 5 bin 500 yolcu kapasiteli
arasında sadece Türk teknelerinin hizmet görmesi zo- gemiler yanaşıyor. 2023’te 1.5 milyon kruvaziyer yolcu
runluluğu getirildi. Aynı yıl 1 Temmuz’da yürürlüğe giren sayısını yakalamayı başardık. 2024’te ise bu sayının 2
yasa 1935’ten itibaren de Kabotaj Bayramı olarak kut- milyon turiste ulaşmasını bekliyoruz.”
lanmaya başladı. 2007’de denizcilik kelimesinin eklen- 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’nı da kut-
mesiyle Denizcilik ve Kabotaj Bayramı olarak adlandırıl- layan Çavuşoğlu, özellikle büyüyen cruise ve mega yat
dı. Sınırlarının %70’inden fazlası denizlerle çevrili olan ve sektörü için Türk turizm çalışanlarının çok iyi bir po-
üç kıtanın geçiş yolunda bulunan Türkiye, bu önemli gün tansiyel olduğunu, gemiadamlarımızın vize sorunları-
sayesinde bugünkü denizciliğimizin ve ulusal ekonomi- nın büyüyen istihdam pastasından daha az pay alma-
mizin her geçen gün artan büyüme ve rekabetçiliğinin mıza neden olduğunu, sorun çözülmediği sürece Türk
temelini oluşmuştur. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün denizciliğinin geride kalacağını ifade etti.
48 KobiEfor Temmuz 2024