Page 48 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 48

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



         taşıma türü olmasındaki payının büyük olduğuna işaret   önderliğinde kazanılan Kurtuluş Savaşı’nın denizlerdeki
         ediyor: “Ayrıca önemli uluslararası taşımacılık koridor-  zaferi olarak nitelendirilen Kabotaj Kanunu’nun yürür-
         ları üzerinde bulunan ülkemiz bu koridorlardan taşınan   lüğe girmesiyle Türk karasularımızın bağımsızlığı kaza-
         yükler için de önemli bir transit merkez olarak işlev gör-  nılarak, denizcilik sektörümüzün gelişmesi için önemli
         mektedir. Marmara Bölgesi’ndeki limanlar, Akdeniz’de   bir süreç başlamıştır.  Limanlarımız arasında yolcu ve
         Mersin ve Ege’de İzmir’de bulunan limanlar ülkemizin   yük taşıma hakkımız yasal boyutlarla temellendirildiği
         dış ticaretinde kilit role sahiptir. Limanlar, özellikle Orta   bu anlamlı günün 98. yıldönümünü büyük bir sevinçle
         Koridor’da taşınan yüklerin transit olarak aktarılma-  kutluyoruz. Atatürk’ün ‘topraklarının ucu deniz olan bir
         sında da kullanılıyor. Rusya-Ukrayna Savaşı’nda Kuzey   ulusun sınırını halkının kudret ve yeteneğinin hududu çi-
         Koridoru’nun kullanım kapasitesinin düştüğü dönemde   zer’ sözü çerçevesince denizcilik sektöründe Türkiye’nin
         ülkemizin limanları küresel ticaretin devamlılığını sağ-  jeopolitik konumunu en iyi şekilde kullanması için çaba
         lama noktasında önemli roller üstlenmiştir. Son dönem-  sarfediyoruz. Türk denizciliğinde bir dönüm noktası olan,
         de özellikle ülkemizi çevreleyen coğrafyada siyasi kriz-  denizcilik sektöründe ilerlemenin önünü açan, bu zama-
         lerin de etkisiyle denizyolu taşımacılık operasyonlarının   na kadar  gelişimine katkı sağlayan, emek verenleri ve
         olumsuz etkilendiği gözlemlenmekte ve bu etkilerin   tüm denizcilerimizi minnet ve şükranla yad ediyorum.”
         sonuçları tecrübe edilmektedir. Rusya-Ukrayna Savaşı,
         Süveyş Kanalı krizi, Panama Kanalı’ndaki kuraklık se-
         bebiyle geçiş sayısının azalması, Baltimore Köprüsü ka-
         zası, Singapur Limanı’ndaki sıkışıklık sebebiyle yaşanan
         gecikmeler küresel denizyolu taşımacılık operasyonla-
         rını etkilemektedir. Küresel tedarik zincirinde önemli bir
         noktada yer alan ülkemizin bu gibi darboğazların etki-
         lerinden en az etkilenmesi için alternatif güzergahların
         ve rotaların belirlenmesi ve bu rotaların küresel boyutta
         rekabetçi güce sahip olması önem taşımaktadır.”

            “1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj
            Bayramı’nı kutlamanın gururunu yaşıyoruz”       “Kruvaziyer turizmi ekonomiye
            UTİKAD Başkanı Bilgehan Engin’in Kabotaj Bayramı’na   katmadeğer sağlayacak”
         ilişkin mesajı ise şöyle: “Yurdumuzun eşsiz güzellikteki   Camelot Maritime Kurucusu ve Yönetim Kurulu
         denizlerinde milli egemenliğimizin sembolü olan Ka-  Başkanı Kaptan Emrah Yılmaz Çavuşoğlu, “Liman alt-
                                     botaj Kanunu’nun 98.   yapısındaki iyileştirmeler ve turistik yerlere yapılan ya-
                                     yıl dönümü vesilesiyle                tırımlar, Türkiye’nin uluslararası
                                     1 Temmuz Denizcilik                   kruvaziyer pazarındaki rekabet
                                     ve Kabotaj Bayramı’nı                 gücünü artırıyor, turizm sektö-
                                     kutlamanın gururunu                   ründeki potansiyelini daha da
                                     yaşıyoruz. Kabotaj bir                güçlendiriyor. Türkiye, kruvaziyer
                                     ülkenin kendi karasu-                 şirketleri ve yolcular için cazip bir
         larında ve kendi limanları arasında gemi işletme ve her           destinasyon haline geldi. Ülkemiz
         türlü liman hizmetlerini kendi kontrolünde bulundurma   Emrah     tüm dünyanın ilgisini çekiyor”
                                                          Yılmaz
         hakkıdır. 4 Temmuz 1923’te imzalanan Lozan Antlaşma-  Çavuşoğlu   dedi. Çavuşoğlu, şu bilgileri ver-
         sı uyarınca kapitülasyonlar kaldırıldı ve böylece Türkiye         di: “Şu ana kadar Türk limanla-
         kabotaj hakkına kavuşmuş oldu. Türkiye’nin denizler-  rına yapılan kruvaziyer rezervasyon sayısı 1.400’ü aştı.
         deki egemenliğinin önemli bir dönüm noktası olan bu   2023’te bu sayı 1.200 civarındaydı. Önümüzdeki birkaç
         tarihten sonra gerekli düzenlemeler yapıldı. 19 Nisan   ay içinde rezervasyon sayısının 1.600’ü bulması bekle-
         1926’da çıkarılan 815 sayılı yasayla Türkiye limanları   niyor. Türk limanlarına bin ila 5 bin 500 yolcu kapasiteli
         arasında sadece Türk teknelerinin hizmet görmesi zo-  gemiler yanaşıyor. 2023’te 1.5 milyon kruvaziyer yolcu
         runluluğu getirildi. Aynı yıl 1 Temmuz’da yürürlüğe giren   sayısını yakalamayı başardık. 2024’te ise bu sayının 2
         yasa 1935’ten itibaren de Kabotaj Bayramı olarak kut-  milyon turiste ulaşmasını bekliyoruz.”
         lanmaya başladı. 2007’de denizcilik kelimesinin eklen-  1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’nı da kut-
         mesiyle Denizcilik ve Kabotaj Bayramı olarak adlandırıl-  layan Çavuşoğlu, özellikle büyüyen cruise ve mega yat
         dı. Sınırlarının %70’inden fazlası denizlerle çevrili olan ve   sektörü için Türk turizm çalışanlarının çok iyi bir po-
         üç kıtanın geçiş yolunda bulunan Türkiye, bu önemli gün   tansiyel olduğunu, gemiadamlarımızın vize sorunları-
         sayesinde bugünkü denizciliğimizin ve ulusal ekonomi-  nın büyüyen istihdam pastasından daha az pay alma-
         mizin her geçen gün artan büyüme ve rekabetçiliğinin   mıza neden olduğunu, sorun çözülmediği sürece Türk
         temelini oluşmuştur. Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün   denizciliğinin geride kalacağını ifade etti.

         48 KobiEfor Temmuz 2024
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53