Page 46 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 46
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
önde gelen yat imalatçıları arasında bulunuyor ve bakım
onarım alanında da tersaneleriyle dünya markası haline
gelmiştir. Tüm bu artış oranları denizyolu taşımacılığının
Türk ekonomisine sağladığı katkının en önemli göster-
gelerinden birkaçı arasında yer almaktadır. Avrupa Yeşil
Mutabakatı’na uyum sürecinde de denizyolu taşımacılığı
daha fazla tercih edilecek ve ön plana çıkacaktır. Aynı za-
manda dönüşüme hızla uyum sağlayan sektör aktörleri-
nin de rekabet gücü artacaktır” açıklamasını yapıyor.
“Limanlar, OSB ve üretim merkezlerine
Denizyolu taşımacılığında yeşil dönüşüm bağlanmalı”
Bilgehan Engin, geçtiğimiz yıl kıyı tesislerine ‘Yeşil
Denizyolu taşımacılığının dış yatırım için cazibesini
Liman Sertifikası’ verilmesine ilişkin esaslar belirlendi-
koruyan bir sektör olarak ön plana çıktığını kaydeden
ğini anımsatarak, “Yönetmelikle, kıyı tesislerinin gemi ve
Engin, dünyada olduğu gibi Türkiye’de denizyolunun ana
yük operasyonlarından kaynaklanan çevresel zararları
taşıma modu olarak
azaltılarak enerji verimliliğinin artırılması çalışmaları- tercih edildiğini an-
nın yaygınlaştırılması ve desteklenmesine ilişkin usul latıyor: “İntermodal
ve esaslar düzenlendi. Bu sayede, sertifika düzenlenen taşımacılık sistemle-
kıyı tesisleri, yeşil liman bayrağını, ‘Yeşil Liman (Green rinin geliştirilmesiyle
Port-Türkiye)’ unvanını ve logosunu kullanma hakkını bu potansiyel daha da
elde ediyor” diyor. artacaktır. Özellik-
Temiz yakıt kullanımı 2028’de başlıyor: Denizyolu le limanların demiryolu bağlantılarının geliştirilmesine
taşımacılığında toplam karbon salınımının azaltılmasına yönelik yatırımların hızlanması sürecin daha etkili ve ve-
yönelik adımlar atıldığını da belirten Engin, bu doğrultu- rimli ilerlemesini sağlayacaktır. Küresel ticarette ve re-
da, 2023’te Birleşmiş Milletler (BM) kuruluşu IMO tara- kabette daha üst seviyelere çıkabilecek potansiyele sahip
fından gemi taşımacılığında temiz yakıt kullanımını şart olan ülkemizde gerekli altyapı çalışmalarının tamamlan-
koşan standartların devreye giriş tarihinin 2028 olarak masıyla karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu ulaş-
öne çekilmiş olduğunu aktarıyor: “Yakıttaki bu dönüşü- tırma türleri arasında entegrasyonun sağlanmasıyla ba-
mün, süreç tamamlanıncaya kadar taşıma ücretlerinin şarı grafiği daha da ileri bir seviyeye ulaşacak.”
yüksek seyretmesine neden olacağı ve ilerleyen yıllar- Bilgehan Engin, UTİKAD olarak Türkiye’nin sahip ol-
da da taşıma ücretlerinin daha fazla gündeme gelmesi duğu coğrafyanın sunduğu lojistik imkanlardan en üst
beklenmektedir. Ayrıca; mevcut yeşil dönüşüm maliyet- seviyede yararlanmada limanların kritik bir rolü olduğu-
lerine ek olarak artan yakıt fiyatları eklendiğinde, yavaş nu vurgulamaya devam ettiklerini söylüyor: “Limanların
gemi hızları ve transit sürelerin uzaması sonuçlarına ne- çok modlu taşıma operasyonlarını destekler nitelikte
den olacaktır. Hem yakıt dönüşümü hem de yenilenmesi kurgulanması, OSB ve üretim merkezlerine iltisak hat-
gereken filolarımızın yaratacağı maliyet de artacaktır. larıyla bağlanmış olması, hinterlandında büyüme alan-
Dolayısıyla bu dönüşümü erkenden yakalamak rekabet- larına sahip olması gibi gereklilikler limanların özellikle
çiliğimiz açısından büyük fark yaratacaktır. Dahası, söz Orta Koridor’da konumlanmış ülkemiz için kritik rollerin-
konusu dönüşüm için kamunun destek ve teşviklerle den daha üst avantajlar edinmemizi sağlayacaktır. Rus-
sektörü yeşil dönüşüm konusunda cesaretlendirmesi ya-Ukrayna Savaşı, küresel krizler gibi son dönemlerde
ve hazırlaması da son derece fayda sağlayacaktır. Ülke- yaşanan gelişmeler bizlere milli filoya sahip olmanın
mizde ‘lojistik üssü’ olarak nitelendirilen Mersin Lojistik önemini göstermektedir. Bu gibi durumlar başta olmak
Limanı, 9 milyon ton dökme yük kapasitesi ve 15.8 metre üzere milli filolarımızın sayısını/yetkinliğini artırmak
maksimum derinliği ile dünya ticaretinde ve uluslararası ülkemizi avantajlı hale getirecektir. Üç tarafı denizlerle
ulaştırma koridorlarında yeni ticaret ekseni oluşturan li- çevrili ülkemizde milli deniz filomuzu oluşturmanın, ha-
manlar arasında ön plana çıkıyor.” vayolunda da milli filomuzun sayısını artırmanın önemli
olacağı düşünülmektedir. Filolarımızın güçlendirilmesi
“Türkiye, tersaneleriyle bir dünya markası” ve yeni pazara gireceklerin desteklenmesi bunun için
Bilgehan Engin, “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yü- sektörün teşvik edilmesi önem taşımaktadır.”
rüttüğü çalışmalar kapsamında son 20 yılda Türk sahipli
deniz ticaret filosunda tonaj bazında %340’lık, liman te- Türkiye, uluslararası taşımacılıkta
sisi sayısında %46’lık ve Türk limanlarındaki yük elleçle- önemli bir transit merkez
me rakamlarında %185’lik artış yaşanmıştır. Yine 37 olan Engin, Türkiye’nin doğal bir yarım ada olarak Asya,
tersane sayısı 84’e yükselmiş ve gemi inşaat sektörün- Avrupa ve Afrika kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada
de %520’lik istihdam artışı olmuştur. Türkiye, dünyanın konuşlanmasının denizyolu taşımacılığının öne çıkan bir
46 KobiEfor Temmuz 2024