Page 46 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 46

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



                                                          önde gelen yat imalatçıları arasında bulunuyor ve bakım
                                                          onarım alanında da tersaneleriyle dünya markası haline
                                                          gelmiştir. Tüm bu artış oranları denizyolu taşımacılığının
                                                          Türk ekonomisine sağladığı katkının en önemli göster-
                                                          gelerinden birkaçı arasında yer almaktadır. Avrupa Yeşil
                                                          Mutabakatı’na uyum sürecinde de denizyolu taşımacılığı
                                                          daha fazla tercih edilecek ve ön plana çıkacaktır. Aynı za-
                                                          manda dönüşüme hızla uyum sağlayan sektör aktörleri-
                                                          nin de rekabet gücü artacaktır” açıklamasını yapıyor.

                                                            “Limanlar, OSB ve üretim merkezlerine
            Denizyolu taşımacılığında yeşil dönüşüm         bağlanmalı”
            Bilgehan Engin, geçtiğimiz yıl kıyı tesislerine ‘Yeşil
                                                            Denizyolu taşımacılığının dış yatırım için cazibesini
         Liman Sertifikası’ verilmesine ilişkin esaslar belirlendi-
                                                          koruyan bir sektör olarak ön plana çıktığını kaydeden
         ğini anımsatarak, “Yönetmelikle, kıyı tesislerinin gemi ve
                                                          Engin, dünyada olduğu gibi Türkiye’de denizyolunun ana
         yük operasyonlarından kaynaklanan çevresel zararları
                                                          taşıma modu olarak
         azaltılarak enerji verimliliğinin artırılması çalışmaları-  tercih edildiğini an-
         nın yaygınlaştırılması ve desteklenmesine ilişkin usul   latıyor: “İntermodal
         ve esaslar düzenlendi. Bu sayede, sertifika düzenlenen   taşımacılık sistemle-
         kıyı tesisleri, yeşil liman bayrağını, ‘Yeşil Liman (Green   rinin geliştirilmesiyle
         Port-Türkiye)’ unvanını ve logosunu kullanma hakkını   bu potansiyel daha da
         elde ediyor” diyor.                              artacaktır. Özellik-
            Temiz yakıt kullanımı 2028’de başlıyor: Denizyolu   le limanların demiryolu bağlantılarının geliştirilmesine
         taşımacılığında toplam karbon salınımının azaltılmasına   yönelik yatırımların hızlanması sürecin daha etkili ve ve-
         yönelik adımlar atıldığını da belirten Engin, bu doğrultu-  rimli ilerlemesini sağlayacaktır. Küresel ticarette ve re-
         da, 2023’te  Birleşmiş Milletler (BM) kuruluşu IMO tara-  kabette daha üst seviyelere çıkabilecek potansiyele sahip
         fından gemi taşımacılığında temiz yakıt kullanımını şart   olan ülkemizde gerekli altyapı çalışmalarının tamamlan-
         koşan standartların devreye giriş tarihinin 2028 olarak   masıyla karayolu, demiryolu, denizyolu ve havayolu ulaş-
         öne çekilmiş olduğunu aktarıyor: “Yakıttaki bu dönüşü-  tırma türleri arasında entegrasyonun sağlanmasıyla ba-
         mün, süreç tamamlanıncaya kadar taşıma ücretlerinin   şarı grafiği daha da ileri bir seviyeye ulaşacak.”
         yüksek seyretmesine neden olacağı ve ilerleyen yıllar-  Bilgehan Engin, UTİKAD olarak Türkiye’nin sahip ol-
         da da taşıma ücretlerinin daha fazla gündeme gelmesi   duğu coğrafyanın sunduğu lojistik imkanlardan en üst
         beklenmektedir. Ayrıca; mevcut yeşil dönüşüm maliyet-  seviyede yararlanmada limanların kritik bir rolü olduğu-
         lerine ek olarak artan yakıt fiyatları eklendiğinde, yavaş   nu vurgulamaya devam ettiklerini söylüyor: “Limanların
         gemi hızları ve transit sürelerin uzaması sonuçlarına ne-  çok modlu taşıma operasyonlarını destekler nitelikte
         den olacaktır. Hem yakıt dönüşümü hem de yenilenmesi   kurgulanması, OSB ve üretim merkezlerine iltisak hat-
         gereken filolarımızın yaratacağı maliyet de artacaktır.   larıyla bağlanmış olması, hinterlandında büyüme alan-
         Dolayısıyla bu dönüşümü erkenden yakalamak rekabet-  larına sahip olması gibi gereklilikler limanların özellikle
         çiliğimiz açısından büyük fark yaratacaktır. Dahası, söz   Orta Koridor’da konumlanmış ülkemiz için kritik rollerin-
         konusu dönüşüm için kamunun destek ve teşviklerle   den daha üst avantajlar edinmemizi sağlayacaktır.  Rus-
         sektörü yeşil dönüşüm konusunda cesaretlendirmesi   ya-Ukrayna Savaşı, küresel krizler gibi son dönemlerde
         ve hazırlaması da son derece fayda sağlayacaktır. Ülke-  yaşanan gelişmeler bizlere milli filoya sahip olmanın
         mizde ‘lojistik üssü’ olarak nitelendirilen Mersin Lojistik   önemini göstermektedir. Bu gibi durumlar başta olmak
         Limanı, 9 milyon ton dökme yük kapasitesi ve 15.8 metre   üzere milli filolarımızın sayısını/yetkinliğini artırmak
         maksimum derinliği ile dünya ticaretinde ve uluslararası   ülkemizi avantajlı hale getirecektir. Üç tarafı denizlerle
         ulaştırma koridorlarında yeni ticaret ekseni oluşturan li-  çevrili ülkemizde milli deniz filomuzu oluşturmanın, ha-
         manlar arasında ön plana çıkıyor.”               vayolunda da milli filomuzun sayısını artırmanın önemli
                                                          olacağı düşünülmektedir. Filolarımızın güçlendirilmesi
            “Türkiye, tersaneleriyle bir dünya markası”   ve yeni pazara gireceklerin desteklenmesi bunun için
            Bilgehan Engin, “Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın yü-  sektörün teşvik edilmesi önem taşımaktadır.”
         rüttüğü çalışmalar kapsamında son 20 yılda Türk sahipli
         deniz ticaret filosunda tonaj bazında %340’lık, liman te-  Türkiye, uluslararası taşımacılıkta
         sisi sayısında %46’lık ve Türk limanlarındaki yük elleçle-  önemli bir transit merkez
         me rakamlarında %185’lik artış yaşanmıştır. Yine 37 olan   Engin, Türkiye’nin doğal bir yarım ada olarak Asya,
         tersane sayısı 84’e yükselmiş ve gemi inşaat sektörün-  Avrupa ve Afrika kıtalarının birbirine yaklaştığı noktada
         de %520’lik istihdam artışı olmuştur. Türkiye, dünyanın   konuşlanmasının denizyolu taşımacılığının öne çıkan bir

         46 KobiEfor Temmuz 2024
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51