Page 45 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 45

denizcilik eğitimi imkanı sağlandı. Ayrıca Liman Başkan-
         lıklarında görevli uzman personel de ihtiyaç halinde ilgili
         Denizcilik Meslek Liselerine eğitimci desteği veriyor.”
            “Dünyanın her yerinde Türk gemi insanlarına tek-
         nik ve hukuki destek sağlıyoruz”: 37 ülkeyle karşılıklı
         yeterliklerin tanınmasına yönelik denizcilik anlaşmala-
         rına İspanya hükümetinin talebiyle bir yenisi eklenerek,
         13 Haziran 2024’te imzalanan anlaşmayla Türk gemi
         insanlarının çalışabileceği yabancı bayrak sayısını 38’e
         yükselttiklerini, 920 milyon dedweyt tona sahip 31 binden
         fazla gemide denizcilerimizin ilave bir yeterlilik olmadan
                                                          raya yükseldiğini kaydeden Engin, Ulaştırma ve Altyapı
         istihdam edilebileceğini açıklayan Bakan Uraloğlu, “Dün-
                                                          Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada ise Türkiye’de
         yanın neresinde olursa olsun Türk gemi insanlarına tek-
                                                          36 bin 583 Zabitan Sınıfı gemi insanı, 93 bin 974 Tayfa
         nik ve hukuki destek sağlıyoruz. Gerektiğinde tıbbi tahli-
                                                          Sınıfı gemi insanı ve 9 bin 581 Stajyer gemi insanı bulun-
         yeleri Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi’nin
                                                          duğunun yer aldığını paylaşıyor: “Bakanlık tarafından
         koordinesinde gerçekleştiriliyor” dedi.
                                                          yapılan açıklamada, ‘Türkiye’de toplamda 140 bin 138
                                                          gemi insanı bulunuyor. Yetkilendirilmiş 14 denizcilik fa-
                                                          kültesi, 15 denizcilik meslek yüksekokulu, 44 denizcilik
            Türkiye, deniz ticaret filosuyla
                                                          meslek lisesi ve 30 özel öğretim kurumuyla toplam 103
            dünyada 12. sırada
                                                          eğitim kurumunda uluslararası standartlarda denizcilik
            UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet
                                                          eğitimi veriliyor. Bu eğitim kurumlarında her yıl, ticari
         Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan
                                                          filomuzda güverte ve makine branşlarında istihdam edi-
                           Engin, yüklerin uzun mesafelerde
                           güvenli, ekonomik ve tek seferde   lecek bin 100 uzak yol zabit, bin zabit ve bin 500 sınırlı
                           yüksek hacimli olarak taşınma-  zabit olmak üzere toplam 3 bin 600 zabit adayı yetiştiri-
                                                          liyor’ şeklinde yetiştirilen profesyonel sayısı da paylaşıl-
                           sında denizyolu taşımacılığının
                                                          mıştır. Bu doğrultuda, denizyolu taşımacılığında profes-
                           Türkiye’de ve dünyada yoğun ola-
                                                          yenellerin sayısının arttığı ve sektörde yetişmiş personel
                           rak tercih edildiğini belirterek,
                                                          sorunun da yaşanmayacağı tahmin edilmektedir.”
                           “Küresel ticaretin %90 oranında
                           denizyoluyla taşındığını göz önü-
                           ne aldığımızda,  ticaretin ana ta-  Türkiye’nin en işlek limanları
                           şıma modunun denizyolu olduğu-   Bu sayının yükselmesinde Türkiye’nin sahip olduğu
          Bilgehan                                        limanların da öneminin büyük olduğuna değinen Engin,
          Engin            nu söyleyebiliriz. Küresel tedarik
                           zincirinde kapıdan kapıya yapılan   Türkiye’nin en işlek limanları arasında; Ambarlı Limanı,
         teslimatlarda limandan limana yapılan denizyolu taşı-  Mersin Limanı (MIP), Asyaport, Safiport Derince, Marport,
         macılığı bu sürecin önemli bir parçasıdır” diyor.   Kumport, Petlim, Mardaş, DP World, Gemport, Limak-
            Türkiye’nin, üç tarafının denizlerle çevrili olması ve                   port, Yılport Gebze, İz-
         jeopolitik konumuyla denizyolu taşımacığında önemli                         mir/Alsancak Limanı,
         bir avantaja sahip olduğunu vurgulayan Engin, şu bilgi-                     Evyapport, Ege Gübre,
         leri veriyor: “2023 yılı verileri incelendiğinde, Türkiye’de                Port Akdeniz, Haydar-
         bulunan 217 limanın büyük kısmı orta ve küçük ölçekli                       paşa, Nemport, Boru-
         limanlardan oluştuğu; bunların 67’sinin küçük, 70’inin                      san Limanı, Trabzon-
         orta ölçekli, 80’inin ise büyük ölçekli limanlar olduğu                     port, Çelebi Bandırma,
         gözlemlenmektedir. 180’e yakın limanımız esas olarak   Ceyport Tekirdağ, Samsunport, Assanport, Rodaport,
         ticarete hizmet etmektedir. 46 limanımızda konteyner   Limaş, Karasu Port ve Akçansa Port’un yer aldığını ifade
         gemi ve yüklerine hizmet verme izni bulunmakta ancak   ediyor: “Bu limanlar sayesinde Türkiye uluslararası tica-
         bu limanların sadece 28’inde konteyner gemi ve yükle-  rette ön plana çıkmakta ve pazar payını da her geçen yıl
         rine hizmet verilebilmektedir. Türkiye, 2023’te denizyolu   artırmaktadır. Ancak Kızıldeniz’de oluşan güvenlik tehdi-
         taşımacılığı ithalatta % 62.7, ihracatta ise %78.7 ora-  di nedeniyle deniz taşımacılığında ücretler de bir yandan
         nında tercih edilmiştir. Hem ithalatta hem de ihracatta   artmaya devam ediyor. Süveyş Kanalı’ndaki trafiğin ya-
         denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde önemli   vaşlaması, küresel konteyner fiyatlarının artışında etkili
         paya ve role sahiptir. Yine Türkiye, 2023’te 1.583 yük ge-  oluyor. Yemen’de Husi militanların Kızıldeniz’de İsrail’le
         misiyle dünya sıralamasında 16. sırada yer almıştır.”    bağlantılı olan gemilere yönelik saldırılarının devam et-
            Güncel verilere göre ise 2024’te Türk sahipli deniz ti-  mesi nedeniyle gemiler daha uzun rotaları tercih etmeye
         caret filosunun 2 bin 28 gemi olarak kaydedildiğini ve   başladı. Deniz taşımacılığında rota yeniden oluşturuluyor
         Türkiye’nin toplam 48.9 milyon dwt tonla dünyada 12. sı-  ve küresel dengeler de değişiyor.”
                                                                                    Temmuz 2024 KobiEfor 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50