Page 45 - KobiEfor Temmuz 2024
P. 45
denizcilik eğitimi imkanı sağlandı. Ayrıca Liman Başkan-
lıklarında görevli uzman personel de ihtiyaç halinde ilgili
Denizcilik Meslek Liselerine eğitimci desteği veriyor.”
“Dünyanın her yerinde Türk gemi insanlarına tek-
nik ve hukuki destek sağlıyoruz”: 37 ülkeyle karşılıklı
yeterliklerin tanınmasına yönelik denizcilik anlaşmala-
rına İspanya hükümetinin talebiyle bir yenisi eklenerek,
13 Haziran 2024’te imzalanan anlaşmayla Türk gemi
insanlarının çalışabileceği yabancı bayrak sayısını 38’e
yükselttiklerini, 920 milyon dedweyt tona sahip 31 binden
fazla gemide denizcilerimizin ilave bir yeterlilik olmadan
raya yükseldiğini kaydeden Engin, Ulaştırma ve Altyapı
istihdam edilebileceğini açıklayan Bakan Uraloğlu, “Dün-
Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada ise Türkiye’de
yanın neresinde olursa olsun Türk gemi insanlarına tek-
36 bin 583 Zabitan Sınıfı gemi insanı, 93 bin 974 Tayfa
nik ve hukuki destek sağlıyoruz. Gerektiğinde tıbbi tahli-
Sınıfı gemi insanı ve 9 bin 581 Stajyer gemi insanı bulun-
yeleri Ana Arama Kurtarma ve Koordinasyon Merkezi’nin
duğunun yer aldığını paylaşıyor: “Bakanlık tarafından
koordinesinde gerçekleştiriliyor” dedi.
yapılan açıklamada, ‘Türkiye’de toplamda 140 bin 138
gemi insanı bulunuyor. Yetkilendirilmiş 14 denizcilik fa-
kültesi, 15 denizcilik meslek yüksekokulu, 44 denizcilik
Türkiye, deniz ticaret filosuyla
meslek lisesi ve 30 özel öğretim kurumuyla toplam 103
dünyada 12. sırada
eğitim kurumunda uluslararası standartlarda denizcilik
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet
eğitimi veriliyor. Bu eğitim kurumlarında her yıl, ticari
Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan
filomuzda güverte ve makine branşlarında istihdam edi-
Engin, yüklerin uzun mesafelerde
güvenli, ekonomik ve tek seferde lecek bin 100 uzak yol zabit, bin zabit ve bin 500 sınırlı
yüksek hacimli olarak taşınma- zabit olmak üzere toplam 3 bin 600 zabit adayı yetiştiri-
liyor’ şeklinde yetiştirilen profesyonel sayısı da paylaşıl-
sında denizyolu taşımacılığının
mıştır. Bu doğrultuda, denizyolu taşımacılığında profes-
Türkiye’de ve dünyada yoğun ola-
yenellerin sayısının arttığı ve sektörde yetişmiş personel
rak tercih edildiğini belirterek,
sorunun da yaşanmayacağı tahmin edilmektedir.”
“Küresel ticaretin %90 oranında
denizyoluyla taşındığını göz önü-
ne aldığımızda, ticaretin ana ta- Türkiye’nin en işlek limanları
şıma modunun denizyolu olduğu- Bu sayının yükselmesinde Türkiye’nin sahip olduğu
Bilgehan limanların da öneminin büyük olduğuna değinen Engin,
Engin nu söyleyebiliriz. Küresel tedarik
zincirinde kapıdan kapıya yapılan Türkiye’nin en işlek limanları arasında; Ambarlı Limanı,
teslimatlarda limandan limana yapılan denizyolu taşı- Mersin Limanı (MIP), Asyaport, Safiport Derince, Marport,
macılığı bu sürecin önemli bir parçasıdır” diyor. Kumport, Petlim, Mardaş, DP World, Gemport, Limak-
Türkiye’nin, üç tarafının denizlerle çevrili olması ve port, Yılport Gebze, İz-
jeopolitik konumuyla denizyolu taşımacığında önemli mir/Alsancak Limanı,
bir avantaja sahip olduğunu vurgulayan Engin, şu bilgi- Evyapport, Ege Gübre,
leri veriyor: “2023 yılı verileri incelendiğinde, Türkiye’de Port Akdeniz, Haydar-
bulunan 217 limanın büyük kısmı orta ve küçük ölçekli paşa, Nemport, Boru-
limanlardan oluştuğu; bunların 67’sinin küçük, 70’inin san Limanı, Trabzon-
orta ölçekli, 80’inin ise büyük ölçekli limanlar olduğu port, Çelebi Bandırma,
gözlemlenmektedir. 180’e yakın limanımız esas olarak Ceyport Tekirdağ, Samsunport, Assanport, Rodaport,
ticarete hizmet etmektedir. 46 limanımızda konteyner Limaş, Karasu Port ve Akçansa Port’un yer aldığını ifade
gemi ve yüklerine hizmet verme izni bulunmakta ancak ediyor: “Bu limanlar sayesinde Türkiye uluslararası tica-
bu limanların sadece 28’inde konteyner gemi ve yükle- rette ön plana çıkmakta ve pazar payını da her geçen yıl
rine hizmet verilebilmektedir. Türkiye, 2023’te denizyolu artırmaktadır. Ancak Kızıldeniz’de oluşan güvenlik tehdi-
taşımacılığı ithalatta % 62.7, ihracatta ise %78.7 ora- di nedeniyle deniz taşımacılığında ücretler de bir yandan
nında tercih edilmiştir. Hem ithalatta hem de ihracatta artmaya devam ediyor. Süveyş Kanalı’ndaki trafiğin ya-
denizyolu taşımacılığı ülkemizin dış ticaretinde önemli vaşlaması, küresel konteyner fiyatlarının artışında etkili
paya ve role sahiptir. Yine Türkiye, 2023’te 1.583 yük ge- oluyor. Yemen’de Husi militanların Kızıldeniz’de İsrail’le
misiyle dünya sıralamasında 16. sırada yer almıştır.” bağlantılı olan gemilere yönelik saldırılarının devam et-
Güncel verilere göre ise 2024’te Türk sahipli deniz ti- mesi nedeniyle gemiler daha uzun rotaları tercih etmeye
caret filosunun 2 bin 28 gemi olarak kaydedildiğini ve başladı. Deniz taşımacılığında rota yeniden oluşturuluyor
Türkiye’nin toplam 48.9 milyon dwt tonla dünyada 12. sı- ve küresel dengeler de değişiyor.”
Temmuz 2024 KobiEfor 45