Page 49 - KobiEfor Ocak 2024
P. 49

yurt dışı taşımalar için kesintisiz bir taşıma gerçekleştiril-  yük taşınabilmektedir.  Tür-
           miş olacaktır. Elektrifikasyon projeleri, demiryolu hatla-  kiye’deki lojistik firmalarının
           rının elektrikle çalışmasını sağlayarak enerji verimliliğini   hizmet kalitesi, sektöre olan
           artırmayı ve çevresel etkileri azaltmayı amaçlar. Bu pro-  hakimiyeti, donanımlı insan
           jeler kapsamında mevcut hatların elektrikle çalışmasına   kaynağı da demiryolu taşı-
           geçiş yapılacaktır. Lojistik merkezler ve iltisak hatlarıyla   macılığında ve diğer mod-
           ilgili kamu idaresi nezdinde mevzuat çalışmaları yürütü-  larla yapılan taşımalarda
           lüyor, UTİKAD olarak bu çalışmalar içinde yer aldık, ya-  ülkemizi ön plana çıkarmaktadır. Altyapı iyileştirmelerine
           kın bir zamanda yayınlanmasını beklediğimiz mevzuatta   devam edilmesi, entegrasyonun daha da artırılması ve de-
           belirtilen usul ve esaslara göre konumlandırılacak lojistik   miryolu taşımacılığının kullanımının yaygınlaştırılması gibi
           merkezler sayesinde daha verimli hizmetler sunulacak.   alanlarda geliştirilmeler yapılması gerekmektedir.”
           Lojistik merkezlerin efektif kullanımı ülkemizin de bölge-  Yeşil ve dijital dönüşüm: Engin, 2022 itibarıyla inter-
           sinde bir lojistik üs olmasını destekleyecektir.”    modal ve demiryolu taşımacılığının dijital dönüşüm ve
             Bilgehan Engin, Türkiye intermodal ve demiryolu ta-  sürdürülebilirlik alanlarında çeşitli adımlar attığını pay-
           şımacılığı pazarına ilişkin şu bilgileri veriyor: “Türkiye’de   laşıyor: “Demiryolu taşımacılığı şirketleri, yük ve tren
           demiryolu yük taşımacılığının payı diğer taşıma mod-  takibini kolaylaştırmak amacıyla lojistik uygulamalara ve
           larına göre en düşük seviyededir, son on yıllık döneme   platformlara yatırım yapmışlardır. Demiryolu hatlarının
           bakıldığında demiryolu taşımacılığının payının %1.5’e                   elektrifikasyonu, fosil yakıt-
           ulaşamadığı görülmektedir. 2019’da başlayan Pandemi                     lardan kaynaklanan emis-
           etkisiyle 2020’de diğer yıllara göre daha yüksek bir paya               yonları azaltmada önemli
           erişse bile yine de beklenen seviyede değildir. Demiryo-                bir adımdır. Elektrikle çalı-
           lu taşımacılığının değer bazında en yüksek payı, son on                 şan trenler, Yeşil Mutabakat
           yıllık dönemde ithalat taşımalarında 2021’de, ihracat                   hedeflerine ulaşmada yar-
           taşımalarında ise 2022’dedir. Demiryolu yük taşımacılı-                 dımcı olacaktır. Demiryolu
           ğının değer bazındaki en yüksek payı; toplam ithalat taşı-  şirketleri, enerji ihtiyaçlarını karşılamak için yenilenebilir
           malarında 2021’de %1.23, toplam ihracat taşımalarında   enerji kaynaklarına yönelik stratejiler geliştirmişlerdir.
           2022’de %0.98’dir. 2022’de ihracatta demiryoluyla taşı-  Bu, demiryolu taşımacılığının çevresel ayak izini azalt-
           nan yüklerin değeri 2.460.331 bin dolar, ithalat taşıması   mada etkili olacaktır.”
           değeri 2022’de 2.967.908 bin dolar oldu. Ağırlık bazında   Sektörün sorunlarına çözüm önerileri: Engin, sektörün
           demiryolunun payı diğer taşıma türlerine göre son on   sorunlarına ve çözüm önerilerini de anlatıyor: “Altyapı iyi-
           yılda %1’e ulaşamadı. 2023’ün ilk 6 ayında ise demiryolu   leştirmeleri ve düzenli bakım çalışmaları yapılması önemli.
           yük taşımacılığının toplam ithalat taşımalarında değer   Yeni ve daha verimli demiryolu teknolojilerine yatırım ya-
           bazındaki payı %0.69, ağırlık bazındaki payı %0.40, ih-  pılmalıdır. Elektrifikasyon, sinyalizasyon ve otomatik tren
           racat taşımalarında değer bazındaki payı %0.91, ağırlık   kontrol sistemleri gibi modern teknolojiler benimsenmeli-
           bazındaki payı %0.86 olmuştur.”                 dir. Demiryolu taşımacılığının karayolu ve denizyolu ile en-
             “Hedeflerin hayata geçirilmesiyle demiryolu büyük   tegrasyonu sağlanmalıdır. Çok modlu taşımacılık sistemleri
           bir ivme kazanacak”:  Bakan Uraloğlu’nun demiryolu   geliştirilmeli ve demiryolu ağları diğer ulaşım modlarıyla
           yük taşımacılığına ilişkin açıkladığı hedeflerin hayata ge-  entegre edilmelidir. Lojistik zincirdeki işbirliği artırılmalıdır.
           çirilmesiyle demiryolunun büyük bir ivme kazanacağını   Demiryolu hatlarının kapasitesi yetersiz durumda. Kapa-
           belirten Engin, Türkiye                         site artırımı için yeni hatlar inşa edilmeli ve mevcut hatlar
           demiryolu taşımacılı-                           optimize edilmelidir. Talebe göre esnek kapasite yönetimi
           ğının bir dizi avantaj ve                       sağlanmalıdır. Terminallerin de hizmet kalitesi mutlaka ar-
           özellikle rekabet avan-                         tırılmalı. Türkiye’nin Avrupa’ya açılan en önemli demiryolu
           tajlarına sahip olduğu-                         terminali Halkalı Terminali’nde pek çok sorun bulunuyor. 5
           na değiniyor: “Asya ile                         Eylül 2023’te yaşanan sel dolayısıyla Halkalı Terminali kul-
           Avrupa arasında önemli                          lanılmaz hale gelmişti. O dönemki Yönetim Kurulu Başka-
           bir geçiş noktasındaki Türkiye, coğrafi konumuyla lojistik   nımız Ayşem Ulusoy ile Yönetim Kurulu Üyesi ve Demir-
           açıdan stratejik bir avantaja sahip. Türkiye, demiryolu alt-  yolu ve İntermodal Çalışma Grubu Başkanı Sibel Gültekin
           yapısına yönelik önemli yatırımlar yaptı. Hızlı tren hatları,   Karagöz, İBB ve İSKİ üst düzey yetkilileri ile iletişime geçe-
           yüksek standartlı raylar ve yeni hatlar gibi altyapı geliştir-  rek ivedilikle sahanın temizlenmesi ve kullanılır hale geti-
           meleri rekabet avantajı sağladı; demiryolu taşımacılığında   rilmesine yönelik görüşmeler yaptı ve terminalin iyileşme
           özellikle komşu ülkelerle güçlü bir bağlantıya sahibiz. Bu,   sürecine katkı sundular. Terminaldeki zemin bozuklukları,
           uluslararası taşımacılıkta etkili bir rol oynanmasını sağ-  ışıklandırma eksiklikleri, güvenlik önlemlerinin az oluşu ve
           lıyor. Türkiye’nin demiryolu taşımacılığı, lojistik maliyet   geçtiğimiz günlerde yaşanan sel felaketiyle karşılaşılan du-
           açısından rekabetçi bir seçenek sunmaktadır. Karayolu   rum bir daha yaşanmamak üzere çözüme kavuşturulmalı-
           taşımacılığına göre daha düşük maliyetlerle daha fazla   dır. Modern ve donanımlı terminaller oluşturulmalıdır.”
                                                                                       Ocak 2024 KobiEfor 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54