Page 48 - KobiEfor Ocak 2024
P. 48
à17(502'$/ 9( '(0à5<2/8 7$á,0$&,/,ã,
100. Dünya Metrolar Zirvesi, İstanbul’da toplandı
rem İmamoğlu, “Bugün ken-
timizdeki 328.7 km olan raylı
sistem ağı, umudumuz ve
kararlılığımızla, 2050’de yak-
laşık 740 km’ye çıkacak. 2024
yılı yatırım bütçemizin yaklaşık
%40’ını raylı sistemlere ayır-
dık. 2019’dan itibaren 1 milyar
550 milyon Euro kaynak bula-
“Raylı sistem ağımız 2050’de 740 km’ye çıkacak”: rak, çalışmaları yeniden başlatılan raylı sistem inşaat-
Toplu taşımacılık sektörünün dünyadaki en büyük larıyla birlikte, 4.5 yılda 47.3 km uzunluğundaki hat hiz-
kuruluşu UITP (Uluslararası Toplu Ulaşım Birliği), mete alındı. 80.50 km uzunluğunda toplam 6 raylı sistem
100’üncü Dünya Metrolar Zirvesi’ni, Türkiye inşaatımız da devam ediyor. Temel hedefimiz;
Cumhuriyeti’nin 100’ncü kuruluş yıldönü- gelecek nesillere çok daha kolay, çok daha mut-
münde, dünyada aynı anda en çok metro lu yaşayacakları bir şehir bırakabilmek” dedi.
yapan kenti İstanbul’da yaptı. 26 ülkeden 37 Zirvenin açılış konuşmalarını sırasıyla;
metro işletmesini buluşturan Zirve’ye İstan- UITP Metro Grubu Yönetim Kurulu Başkanı
bul Büyükşehir Belediyesi (İBB) iştiraki Met- Brieuc de Meeùs, Metro İstanbul Genel Mü-
ro İstanbul evsahipliği yaptı. dürü Özgür Soy, İBB Genel Sekreter Yardım-
2023 UITP Dünya Metrolar Zirvesi’nin Ekrem cısı Pelin Alpkökin, UITP Genel Sekreteri Mo-
açılış konuşmasını yapan İBB Başkanı Ek- İmamoğlu hamed Mezghani ve İmamoğlu yaptı.
taşımalarda demiryolu, maliyet avantajları sağlayabilir. limanlarıyla Gürcistan’ın bu hattaki mevcut hacminden
Türkiye’nin demiryolu taşımacılığı altyapısını güçlendir- pay almaya yönelik çalışmalar yaptığını aktarıyor: “Buna
mesi ve bu taşıma modunu daha etkin kullanması, ülke- karşın Türkiye’nin Orta Koridor için avantajını kullanama-
nin dünya tedarik zinciri üssü olma hedefine ulaşmasına dığını görüyoruz. Bu sebeple Orta Koridor’da Türkiye’nin
katkı sağlayabilir. Bu kapsamlı bir strateji ve yatırım ge- gelişmesini destekleyici, büyük bir ticari akışı sağlaya-
rektirir, ancak demiryolu taşımacılığının avantajları, teda- cak projelere ihtiyaç olduğunu söylemek mümkün. Bu
rik zincirinin etkinliğini ve sürdürülebilirliğini artırabilir.” projeler Türkiye’de atıl konumdaki lojistik merkezlerin
İntermodal ve demiryolu taşımacılığı ekonomik, çev- hem operasyonel hem gümrük alanında geliştirilmesi
re dostu ve güvenli: İntermodal ve demiryolu taşımacılı- ve dijitalleştirilmesi, Karadeniz’de demiryolu bağlantısı
ğının ekonomik, çevre dostu ve güvenli taşıma imkanları olan Zonguldak ve Samsun Limanları’nda ek terminal-
sunduğunu belirten Engin, özellikle pandemi döneminde lerin hizmete açılarak burada oluşacak yük trafikleri
lojistik faaliyetlere yöne- için ekonomik ve sağlıklı operasyonların sağlanması,
lik kısıtlamalar sebebiyle demiryolu bağlantısı olmayan Karadeniz Limanları’nın
demiryolu taşımacılığının demiryolu bağlantılarının tamamlanması, bu yatırımlara
diğer taşıma türlerine kı- bağlı oluşacak yük hacimleri için örneğin; Samsun-İzmir
yasla en az etkilenmesinin / Samsun-Bursa gibi limanlar arası RO-LA seferleri ko-
ülkemizin dış ticaret faa- nularak ürünlerin doğrudan açık denizlere kavuşmasını
liyetlerinde demiryolu taşı- sağlamak gibi projelerdir. Bunlar aynı zamanda Türkiye
macılığının öneminin daha iyi anlaşılmasını sağladığına içindeki karayolu yük trafiğine de doğrudan pozitif etki
işaret ediyor: “Ülkemizin dış ticaretinde ağırlık ve değer yaratacak bir model olacaktır.”
bazında yüzde birin altında pay alan demiryolu taşıma- “OSB’ler, üretim merkezleri ve limanların demiryolu
cılığına yönelik yapılacak iyileştirmelerin dış ticaret faa- bağlantıları sağlanmalı”: Ankara-Sivas, Ankara-Bursa,
liyetlerinin kesintisiz sürdürülebilmesine katkı sunaca- İstanbul-Edirne gibi yeni hızlı tren hatları planlandığını, bu
ğını düşünmekteyiz. Bu sayede Türkiye’nin iç pazarda ve hatların şehirleri birbirine daha hızlı ve etkili bir şekilde
uluslararası arenada rekabetçi gücü de artacaktır.” bağlayarak yüksek hızlı tren ağını genişletmeyi hedefledi-
Türkiye, Orta Koridor’da gelişmeli: Demiryolu ta- ğini bildiren Engin, yolcu taşımacılığı alanında demiryolu
şımacılığı için çok önemli bir avantaj yaratabileceğimiz için yapılan yatırımların yük taşımacılığı için de uygulan-
Orta Koridor’u da unutmamak gerektiğini belirten Engin, ması gerektiğini ifade ediyor: “OSB’ler ve üretim mer-
Orta Koridor’da şu an Gürcistan’ın merkez ülke konu- kezlerinin iltisak hatları ile demiryolu hatlarına bağlantısı
munda bulunduğunu, Azerbaycan’ın da son iki yıldır sağlanmalı, buna ek olarak limanlarımızın da demiryoluy-
özellikle Hazar kıyılarına yaptığı yeni demiryolu bağlantılı la bağlantıları mutlaka yapılmalıdır. Bu sayede yurt içi ve
48 KobiEfor Ocak 2024