Page 46 - KobiEfor Ocak 2024
P. 46
à17(502'$/ 9( '(0à5<2/8 7$á,0$&,/,ã,
rına devam ediyoruz. Mevcutta 13 bin 919 km olan demir- Yeşil lojistik dönüşümünde ilk tercih,
yolu hat uzunluğunu 2053 yılında 28 bin 590 km’ye çıkara- çevreci demiryolu taşımacılığı
cağız” diye konuştu. UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet
“İltisak hattı uzunluğunu 600 km’ye çıkarmayı he- Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan
defliyoruz”: Bakan Uraloğlu, lojistik merkezleri, fabri- Engin, “Lojistik sektörünün yüzü
ka, sanayi, OSB ile limanlara iltisak hattı bağlantılarının kesinlikle ‘yeşil’e dönüyor. ‘Yeşil
sağlanması amacıyla toplam iltisak hattı uzunluğunu 600 Lojistik’ ifadesi artık sektörümü-
kilometreye çıkarmayı hedeflediklerini açıkladı: “Mevcut ze yerleşmiş bir kalıp oldu” di-
demiryolu ağlarının tamamını yenileyerek elektrikli hat- yor. Sınırda Karbon Düzenleme
lara dönüşümü hızlandırdık. İşletme hızı 160 km olan ilk Mekanizması’nın getirdiği yüküm-
milli ve yerli elektrikli trenin üretimini gerçekleştirerek lülükler, ülkelerin ve Türkiye’nin
hizmete aldık. ‘Milli Elektrikli sera gazı emisyonlarını azaltım
Tren’ seti projesinde elde edi- hedeflerine değinen Engin, tüm Bilgehan
len teknik bilgi-birikim ile sa- sektörlerde yaşanacağı gibi ta- Engin
atte 225 km hıza sahip olacak şımacılık sektöründe de yaşanacak dönüşümde ilk
prototipi 2024 yılı sonunda sa- tercihin çevreci taşımacılık anlayışını destekleyen de-
haya indireceğiz. Türkiye’nin İlk miryolu taşımacılığı olacağına dikkat çekiyor: “Avrupa
TSI Sertifikalı Elektrikli Anahat Yeşil Mutabakatı’na uyum gereği yapılması gerekenler
Lokomotifi Projesi E-5000 (Es- önümüzdeki dönemlerde sektörün rotasını belirleyecek
kişehir-5000) üretim ve montaj unsurlar olarak karşımıza çıkacak. Çünkü dış ticaret
çalışmaları tamamlandı, test firmaları yeşil lojistik uygulamalarına sahip firmalarla
çalışmalarına başlandı, önümüzdeki 3 yıl içerisinde 95 çalışmayı tercih edecek. Bu da yeni bir rekabet alanı ya-
tane lokomotif TCDD Taşımacılık A.Ş.’ye teslim edilecek.” ratmış olacak.”
Bakan Uraloğlu, elektrikli araçların yaygınlaşması ile 27 Mayıs 2022’de yayınlanan Kombine Taşımacılık Yö-
birlikte şarj istasyonlarının kurulumuna da çok önem netmeliği ile alım şartları belirlenen Yeşil Lojistik Belgesi
verdiklerini belirtti: “TCDD Teknik A.Ş. Genel Müdürlü- ve 18 Kasım 2023’te yayınlanan yönetmelikle kıyı tesisleri
ğümüz EPDK’dan şarj işletmecisi lisansı aldı. Bakanlı- için getirilen Yeşil Liman Sertifikası’nın önemine değinen
ğımıza bağlı kurumlara hizmet verecek. Kurulumuna Engin, sektörde aslında adım adım bir değişim ve far-
başlanan 200 kilovat gücündeki süper hızlı şarj istas- kındalık başladığını vurguluyor: “Ne kadar çabuk adap-
yonları ile vatandaşlarımız elektrikli araçlarını 15-20 tasyonu sağlayabilirsek rekabet yarışında o kadar önde
dakikada şarj edebilecek. Bu konuda istasyon kurulum- olacağımız da ortada.”
larımız devam ediyor.”
Bakan Uraloğlu, ‘Karbonsuz Havalimanı Proje-
si’ kapsamında 50 havalimanının sertifikalandırıldığını,
Türkiye’nin Fransa’dan sonraki en yüksek sayıda serti-
fikaya sahip 2. ülke konumunda olduğunu, yenilenebilir
enerji çalışmalarıyla 6 havalimanında 3.5 MW kurulu
güçte güneş enerjisi santralinin (GES) yapımının tamam-
landığını ve tüm havalimanlarına GES yapımının yaygın-
laştırılması proje çalışmalarının yapıldığını anlattı.
Bakan Uraloğlu, ‘Yeşil Liman (Green Port) Projesi’
ile limanlardan kaynaklı karbon emisyonlarının azal- “Demiryolu taşımacılığının Türkiye’nin dünya teda-
tarak çevreye verilen olumsuz etkinin ortadan kaldırıl- rik zinciri üssü olma hedefindeki rolü önemli”: Bilge-
masını planladıklarını, 2035’te her iki araçtan birisinin han Engin, Türkiye’nin dünya tedarik zinciri üssü olma
elektrikli olacağını, Kasım itibariyle 5 bin 86 adet elektrikli hedefinin, coğrafi konumu, lojistik altyapısı ve ekonomik
araç şarj istasyonu ve 10 bin 817 adet şarj soketiyle hiz- potansiyeliyle desteklendiğini, bu hedefe ulaşmada de-
met verildiğini kaydetti. miryolu taşımacılığının önemli bir rol oynadığının altını
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile işbirliği: Bakan çiziyor: “Türkiye, Avrupa, Orta Doğu ve Asya arasında bir
Uraloğlu, lojistik hareketliliği açısından bir kavşak nok- köprü konumundadır. Bu stratejik konum, demiryolu ta-
tası niteliğindeki Türkiye’de, Trans Avrupa Yol Ağı’nda şımacılığını kullanarak farklı coğrafi bölgeler arasında
bulunan kesimlerde yüksek hızlı şarj özelliğine sahip etkili bir bağlantı sağlama potansiyelini arttırır. Demiryo-
şarj istasyonları planlayacaklarını ifade etti: “Bu konuyla lu ağı, farklı taşıma modlarıyla entegre çalışabilir. Deniz,
ilgili Sanayi ve Teknoloji Bakanlığımız ile ayrıca bir ça- hava ve kara taşımacılığıyla entegrasyon sağlandığında,
lışmamız var. Ağır tonajlı araçlar için yeterli alan ve şarj daha etkili ve sürdürülebilir bir tedarik zinciri oluşturula-
altyapısının bulunduğu, yüksek hızlı şarj özelliğine sahip bilir. Demiryolu taşımacılığı, karayolu taşımacılığına göre
şarj istasyonlarını planlayacağız.” daha çevre dostudur, büyük hacimli ve uzak mesafeli
46 KobiEfor Ocak 2024