Page 78 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 78

g1(0/à 127/$5




             2022’de işgücü ihtiyacının yoğun olduğu sektörler: Bilişim, Üretim, Yapı

               Kariyer.net’in açıkladığı 2022 istih-                            rında ‘Otomotiv’ sektöründe
            dam verilerine göre; en fazla iş ilanı                              yüzde 19, ‘Taşımacılık’ sek-
            yayınlayan sektörler sırasıyla ‘Bilişim,                            töründe ise yüzde 18’e varan
            Üretim ve Yapı’ oldu. 2021’e kıyasla iş                             oranlarda artış yaşandı.
            ilanı sayısı en çok artan sektörler ise                               Geçen yıla göre iş ilan-
            ‘Perakende, Turizm ve Enerji’ olarak                                larının yüzde 9, 2020’ye
            sıralandı.                                                          göre ise yüzde 57 arttı-
                                                Fatih
               Kısıtlamalar nedeniyle Pandemi’den                               ğını söyleyen Kariyer.net
                                                Uysal
            etkilenen sektörler, 2022’de yeniden yük-                           CEO’su Fatih Uysal, zirveyi
            selişe geçti. Yayınlanan yeni ilan sayısı açısından 2021’e   bu yıl da elden bırakmayan ‘Bilişim’ sektörünün
            kıyasla ‘Perakende’ sektöründe yaklaşık yüzde 35,   son yıllarda en çok ilan yayınlayan, en hızlı büyü-
            ‘Turizm’de yüzde 33, ‘Enerji’ sektöründe ise yüzde 19   yen ve en çok yetenek açığı yaşayan sektör oldu-
            oranında yaşanan artış da bunu teyit ediyor. İlan sayıla-  ğuna dikkat çekti.



               Elektrikli araç tercihinde ilk kriter maliyet

               Deloitte’nin ‘2023 Küresel Otomotiv Tüketici   rikli araç şarj altyapısının olmaması takip ediyor.
             Araştırması’ tüketicilerin elektrikli araçları benim-  Türkiye’deki tüketicilerin yüzde 77’si doğrudan araç
             semeye olan ilgisi, araç satın alma eğilimi, bağla-  üreticisinden sigorta satın almakla ilgileniyor. Bu kesi-
             nabilirlik ve tüketici güveni gibi talep yönlü eğilim-  me düşen her 10 tüketicinin 5’inden
             leri ve endişeleri ortaya koydu.              fazlası, markalardan pürüzsüz bir sa-
               Araştırmaya göre, elektrikli araçların düşük yakıt   tın alma yolculuğu ve kolaylık bekliyor.
             maliyetleri, dünyadaki gibi Türkiye’de de kullanıcıların   Deloitte Türkiye Otomotiv Sek-
             tercihlerini belirliyor. Türkiye’deki elektrikli araç al-  tör Lideri Özlem Yanmaz, “Yükselen
             mayı planlayan tüketicinin ilk motivasyonu yakıt mali-  fiyatlar tüketiciler için önemli bir
             yeti. İklim değişikliği endişesi ise ilk beşe bile girmiyor.  zorluk olsa da yakıt maliyetlerini dü-  Özlem
               Elektrikli araçlarla ilgili Türkiye’deki tüketicilerin   şürmeye yönelik güçlü istek yalnızca   Yanmaz
             en büyük endişesi yüzde 47 ile şarj için gereken süre.   Türkiye’de değil Dünya’da da elektrikli araç satın alma
             Bunu yüzde 42 ile sürüş menzili ve halka açık elekt-  eğilimini artırıyor” diye konuştu.


             Dünya, geçim sıkıntısı çekiyor

               BAREM’in global ortağı WIN                               diyenlerin oranı ise yüzde 20.
             International, 36 ülkede yaşam                               Araştırmada, Rusya-Ukrayna sa-
             maliyetlerine dair araştırma ger-                          vaşının ve Pandemi’nin dünya çapında
             çekleştirdi. Yıllık WIN Dünya An-                          tüm ekonomileri etkilediği ve hayat pa-
             keti - WWS 2022’ye göre dünya ça-                          halılığının çok önemli bir faktör haline
             pında vatandaşların sadece yüzde                           geldiği görülüyor. COVID-19 ve birçok
             25’inin finansal anlamda rahat bir                          ülkeyi etkileyen siyasi ve ekonomik
             yaşam sürdüğünü gösteren araş-                             krizler de dahil olmak üzere çeşitli fak-
             tırma, eğitim düzeyi yüksek insanların yüksek yaşam   törler, yaşam maliyetinin artmasına neden oldu.
             maliyetlerinden daha az etkilendiğini ortaya koyuyor.   Dünya’nın dört bir yanındaki insanlar, artan yaşam
               Türkiye’de finansal anlamda konforlu yaşayanların   maliyeti nedeniyle harcamalarını kısmak zorunda
             oranı yüzde 17. Yüzde 38’i ne çok rahat yaşadığını ne   kaldı. Ankete katılanların yüzde 48’inin önceki aylar-
             de finansal bir mücadele içinde olduğunu söylüyor.   da bazı harcamalarını azalttığı ve en çok etkilenenle-
             Yüzde 45’i ise geçinebilmek için finansal mücadele   rin 45-54 yaş grubu (yüzde 51) olduğu görüldü.
             içinde olduğunu ve harcamalarını çoktan azalttıkla-  Bununla birlikte, ülkeler arasında da önemli
             rını belirtiyor. Araştırmaya katılanların yüzde 32’si,   farklılıklar kaydedildi. Yunanistan ve İrlanda’daki
             önümüzdeki aylarda aktif olarak harcamaları azalt-  insanlar harcamalarını çoktan kısmışken (her ikisi
             mayı planlıyor. ‘Şimdiye kadar ve önümüzdeki aylarda   de yüzde 70), Japonya’daki vatandaşların sadece
             harcamalarımda bir değişiklik yapmayı planlamadım’   yüzde 19’unun harcamalarını kıstığı görülüyor.

           78 KobiEfor ìXEDW
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83