Page 79 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 79
2023’te ödemeler dünyasına yön veren 5 trend
Visa, 2023 için ödemeler dünyasındaki ması da beklentiler arasında yer alıyor.
5 trendi açıkladı. 4) Kripto kışını üreterek geçirenler:
1) Tüm dünyada hem turistik hem iş Kripto piyasalarında volatilitenin damga vur-
amaçlı seyahatler geri geliyor: 2022 boyun- duğu geçen yıldan bu yana süregelen ‘kripto
ca, karantina şartlarının kalkması ve sınırla- kışı’ süresince, kurgusu zayıf olan yapılar
rın yeniden açılmasıyla hareketlenen seyahat piyasalardan silinirken, ölçülü ve kurallara
sektöründe, 2023’te Asya-Pasifik bölgesinde uyumlu yaklaşımlarla yeni teknolojik geliş-
de Pandemi önlemlerinin azalması ile bu yük- melere odaklanan oyuncular hem işletme-
seliş trendinin artarak sürmesi bekleniyor. ler hem de tüketiciler için anlamlı olan web3
Sertan
2) Tüketiciler daha sürdürülebilir dav- Şener çözümleri inşa etmeye devam edecek.
ranışları seçme konusunda bilinçli: 2023’te 5) Dolandırıcılıklar ‘hibrit’ bir dünyaya
tüketicilerin sürdürülebilirlik ve iklim değişikliği ile adapte oluyor: Ortaya çıkan belki de en yeni tehditler-
ilgili hassasiyetlerinin ön plana çıkması öngörülüyor. den biri, sentetik kimlik olarak da tabir edilen, sahte-
Skift ve McKinsey tarafından yapılan bir araştırmaya cilerin farklı kimlik bileşenlerinden oluşturdukları yeni
göre, dünya genelinde seyahat edenlerin yüzde 40’ı kişilikler. Bu bağlamda güvenlik önlemlerini öncelik-
karbon nötr uçak biletleri için en az yüzde 2 daha faz- lendirecek kaynak ve bilgiye sahip olmayan küçük işlet-
la bedel ödemeyi kabul ederken, gerçekte bu kişilerin melerin hedef olmayı sürdürmesi öngörülüyor.
sadece yüzde 14’ü niyetlerini eyleme dönüştürebiliyor. Visa Güney Avrupa Danışmanlık ve Analitik
3) B2B ödemelerde 3.0 dönemine geçiş: B2B (ti- Başkanı Sertan Şener, “Artık tüketicilere rahat ve
cari) ödemelerdeki gelişmelerin ise yeni bir dijital aynı zamanda güvenli bir alışveriş deneyimi su-
dönüşüm dalgasını tetiklemesi bekleniyor. Bu yeni nulmasında dijital ödemeler daha da kritik rol oy-
dönemde B2B alanında ödemelerin dijitalleşmesi, bu nuyor. Visa olarak gitgide dijitalleşen bir dünyada
alanda mobil ödemelerin yaygınlaşması ve bunların artan siber tehditlere karşı da en yüksek düzeyde
sonucunda e-ticarette kurumsal satın almaların art- güvenlik sağlıyoruz” açıklamasını yaptı.
Küresel ekonomik büyümenin 2023’te yavaşlayacağı öngörülüyor
PwC’nin Ekim ve Kasım 2022’de 105 ülke ve böl- rın kendi şirketlerinin büyüme beklentilerine olan
gede 4.410 CEO, Türkiye’den ise 87 CEO’nun katılı- güveni de geçen yıldan bu yana önemli ölçüde azaldı
mı ile gerçekleştirdiği 26. Küresel CEO araştırma- (yüzde -26), bu, yüzde 58’lik bir düşüşün kaydedildiği
sına göre, CEO’ların yaklaşık dörtte üçü (yüzde 73) 2008-2009 mali krizinden bu yana en büyük düşüş.
küresel ekonomik büyümenin önümüzdeki yılda PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, “Dünyada-
yavaşlayacağını düşünürken bu oran Türkiye’deki ki değişim hızından hiçbir şey
CEO’larda yüzde 77’ye çıkıyor. kaybetmiyor; CEO’ların amacı
Zorlu koşullara ek olarak, CEO’ların yaklaşık yüzde sadece şirketlerini geliştirmek
40’ı şirketlerinin mevcut gidişatlarına devam etmesi değil, aynı zamanda gelecekte
halinde, önümüzdeki 10 yılda finansal olarak varlığını de hayatta tutmak. Bu nedenle
sürdüremeyeceğini düşünüyor. Bu durum, telekomü- kısa vadeli riskler ile uzun vade-
nikasyon (yüzde 46), imalat (yüzde 43), sağlık (yüzde li sonuçlara yönelik gündemle-
42) ve teknoloji (yüzde 41) dahil olmak üzere çeşitli rini doğru bir şekilde dengele- Cenk
sektörlerdeki sonuçlarda tutarlılık gösteriyor. CEO’la- meliler” dedi. Ulu
Futbol Covid’i atlattı
Deloitte’un bu yılki Futbol Para Ligi Araştırma- tere Premier Ligi kulüplerinin oluşturduğu listenin
sı, Covid-19 pandemisi sırasında darbe alan fut- zirvesinde geçen yıl 731 milyon euro gelir elde eden
bolun kötü günleri geride bıraktığını gösteriyor. Manchester City bulunuyor. Listeye İspanya’dan
Araştırma sonuçlarına göre 2021/2022 sezonunda 5, İtalya ve Almanya’dan 3’er, Fransa, Portekiz ve
en çok gelir elde eden 20 kulübün toplam geliri, Hollanda’dan 1’er takım girdi. Artış, salgının vurdu-
geçen yıla göre yüzde 13 artarak 8.2 milyar euro- ğu iki sezonun ardından taraftarların geri dönüşüyle
dan 9.2 milyar euroya çıktı. gerçekleşti. 2020/2021’de 111 milyon euro olan maç
Araştırmaya göre, ilk 30’a girenlerin 16’sını İngil- günü geliri geçen sezon 1.4 milyar euroya yükseldi.
ìXEDW KobiEfor 79