Page 52 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 52
352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,
Ayşem Ulusoy, Ticaret Bakanlığı verilerine göre; Gabari dışı yüklerde
Türk inşaat sektörünün yurtdışında üstlendiği top- yük kapasitesine uygun
lam proje bedelinin 2021 yılı sonu itibarıyla 29 milyar vinçlerin bulunması ge-
dolar, 2022 yılında ise 15-20 milyar dolar seviyesin- rekiyor: Gabari dışı yük-
de gerçekleştiğini belirtiyor: “Küresel siyasi ve eko- lerde taşıma modları
nomik krizlere duyarlı bir sektör olmasına rağmen arası yük hareketleri-
inşaat sektöründeki kısmi gerileme ve Pandemi sü- nin sorunsuzca yapı-
reciyle birlikte Dünya’da labiliyor olmasının da bir başka gereksinim olarak
olduğu gibi ülkemizde de karşımıza çıktığına değinen Ulusoy, ağır yüklerin
iptal edilen fuarlar ve er- taşınmasıyla ilgili lojistik operasyonlarda elleçleme
telenen büyük yatırımlar noktalarında, söz konusu malların yüklenip boşaltı-
bu yavaşlamanın başlıca labilmesi için yük kapasitesine uygun vinçlerin bu-
nedenleri arasında gö- lunmasının gerektiğini söylüyor.
rülebilir. Ancak küresel
salgın tedbirlerinin za-
yıflaması ve nihai olarak Çin’in salgın tedbirlerini 8
Ocak 2023 itibarıyla kaldırmasıyla proje taşımacılığı
sektörü hareketlenmeye başladı diyebiliriz. Tür-
kiye ekonomisi geliştikçe, özellikle üretim tesisle-
ri, enerji gibi alanlarda yatırımlar çoğaldıkça proje
lojistiği işine odaklanan işletmelerin de sayısında
artış ve hizmet kalitesinde yükselme sağlanacaktır.
Yeni havalimanı, nükleer santraller, büyük rafineri
ve enerji projeleri, aynı zamanda hızlı tren ve metro
hatlarına ilişkin yürütülen çalışmalar bu alandaki Demiryolu bağlantılı liman sayısı artırılmalı,
önemli örnekler ve deneyimlerdir. Bunlara ek ola- farklı alternatifler oluşturulmalı: Proje taşıma-
rak tabii ki Türk müteahhitlerin yurtdışında üstlen- larında Türkiye için en büyük sorunlardan birinin
diği işlerin yanı sıra Türk Cumhuriyetleri’nde başla- coğrafi özelliklerden kaynaklı altyapı, üst yapı ye-
yan enerji yatırımları için transit işlemler ön plana tersizlikleri ve limanlarımıza büyük tonajlı gemile-
çıkmaktadır.” rin yanaşamaması, limana getirilen malzemelerin
Proje taşımacılığı 2023’te pazar payını yüzde yüzde 95 oranında karayolu ile iç bölgelere sevk
5-8’den yüzde 10-11 seviyelerine çıkaracak: Ay- edilme zorunluluğundan kaynaklı karayolu taşı-
şem Ulusoy, proje ve kombine taşımacılık pazarına
macılığındaki yığılma olduğunun altını çizen Ayşem
ilişkin 2023 yılı öngörülerini de paylaşıyor: “Türki-
Ulusoy, “Bu durum limanlardaki bekleme sürele-
ye piyasasında tüm yüklerin içinde yüzde 5-8 olan
rini uzatmakta ve terminal hizmetlerindeki yüksek
proje taşımalarının 2023 yılında yüzde 10-11 seviye-
maliyetlere yol açmaktadır aynı zamanda. Demiryo-
lerine çıkacağını öngörmekteyiz. Devlet tarafından
lu opsiyonlarının ya da alternatiflerin az olması ki
yatırım teşvikiyle destek alan firmaların artması,
mevcut durumda ülkemizde demiryolu bağlantısı
fuarların yeniden hareketlenmesiyle birlikte proje
olan liman sayısı 13’tür, bazı projelerin hava-kara,
taşımacılığının önümüzdeki süreçte de büyümesini
tren-gemi, deniz-kara gibi birden fazla taşıma şek-
sürdüreceği beklentiler arasındadır.”
liyle ulaştırılması gerektiği durumlarda farklı alter-
natifleri kullanma noktasında zorluklara sebebiyet
Sektörde bilinçlenme ve mevzuatta vermektedir” diye konuşuyor.
iyileştirme ihtiyacı
Proje taşımacılığının, geleneksel
taşıma yöntemlerinden farklılaştığı-
na ve çeşitli fiziki altyapı ve mevzuat
iyileştirmelerine gereksinim duy-
duğuna işaret eden Ayşem Ulusoy,
“Ülkemizde proje taşımacılığında
kullanılan kılavuz araçlar, sürücü ve
proje taşımacılığında görev alan per-
sonelin eğitimi ile özel ekipmanların
kullanımı konularında bilinçlenme
ve mevzuat konuları halen iyileştir-
meye ihtiyaç duymaktadır” diyor.
52 KobiEfor ìXEDW