Page 52 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 52

352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,



             Ayşem Ulusoy, Ticaret Bakanlığı verilerine göre;   Gabari dışı yüklerde
           Türk inşaat sektörünün yurtdışında üstlendiği top-  yük kapasitesine uygun
           lam proje bedelinin 2021 yılı sonu itibarıyla 29 milyar   vinçlerin bulunması ge-
           dolar, 2022 yılında ise 15-20 milyar dolar seviyesin-  rekiyor: Gabari dışı yük-
           de gerçekleştiğini belirtiyor: “Küresel siyasi ve eko-  lerde taşıma  modları
           nomik krizlere duyarlı bir sektör olmasına rağmen   arası yük hareketleri-
           inşaat sektöründeki kısmi gerileme ve Pandemi sü-  nin sorunsuzca yapı-
                                   reciyle birlikte Dünya’da   labiliyor olmasının da bir başka gereksinim olarak
                                   olduğu gibi ülkemizde de   karşımıza çıktığına değinen Ulusoy, ağır yüklerin
                                   iptal edilen fuarlar ve er-  taşınmasıyla ilgili lojistik operasyonlarda elleçleme
                                   telenen büyük yatırımlar   noktalarında, söz konusu malların yüklenip boşaltı-
                                   bu yavaşlamanın başlıca   labilmesi için yük kapasitesine uygun vinçlerin bu-
                                   nedenleri arasında gö-  lunmasının gerektiğini söylüyor.
                                   rülebilir. Ancak küresel
                                   salgın tedbirlerinin za-
           yıflaması ve nihai olarak Çin’in salgın tedbirlerini 8
           Ocak 2023 itibarıyla kaldırmasıyla proje taşımacılığı
           sektörü hareketlenmeye başladı diyebiliriz. Tür-
           kiye ekonomisi geliştikçe, özellikle üretim tesisle-
           ri, enerji gibi alanlarda yatırımlar çoğaldıkça proje
           lojistiği işine odaklanan işletmelerin de sayısında
           artış ve hizmet kalitesinde yükselme sağlanacaktır.
           Yeni havalimanı, nükleer santraller, büyük rafineri
           ve enerji projeleri, aynı zamanda hızlı tren ve metro
           hatlarına ilişkin yürütülen çalışmalar bu alandaki   Demiryolu bağlantılı liman sayısı artırılmalı,
           önemli örnekler ve deneyimlerdir. Bunlara ek ola-  farklı alternatifler oluşturulmalı: Proje taşıma-
           rak tabii ki Türk müteahhitlerin yurtdışında üstlen-  larında Türkiye için en büyük sorunlardan birinin
           diği işlerin yanı sıra Türk Cumhuriyetleri’nde başla-  coğrafi özelliklerden kaynaklı altyapı, üst yapı ye-
           yan enerji yatırımları için transit işlemler ön plana   tersizlikleri ve limanlarımıza büyük tonajlı gemile-
           çıkmaktadır.”                                   rin yanaşamaması, limana getirilen malzemelerin
             Proje taşımacılığı 2023’te pazar payını yüzde   yüzde 95 oranında karayolu ile iç bölgelere sevk
           5-8’den yüzde 10-11 seviyelerine çıkaracak: Ay-  edilme zorunluluğundan kaynaklı karayolu taşı-
           şem Ulusoy, proje ve kombine taşımacılık pazarına
                                                           macılığındaki yığılma olduğunun altını çizen Ayşem
           ilişkin 2023 yılı öngörülerini de paylaşıyor: “Türki-
                                                           Ulusoy, “Bu durum limanlardaki bekleme sürele-
           ye piyasasında tüm yüklerin içinde yüzde 5-8 olan
                                                           rini uzatmakta ve terminal hizmetlerindeki yüksek
           proje taşımalarının 2023 yılında yüzde 10-11 seviye-
                                                           maliyetlere yol açmaktadır aynı zamanda. Demiryo-
           lerine çıkacağını öngörmekteyiz. Devlet tarafından
                                                           lu opsiyonlarının ya da alternatiflerin az olması ki
           yatırım teşvikiyle destek alan firmaların artması,
                                                           mevcut durumda ülkemizde demiryolu bağlantısı
           fuarların yeniden hareketlenmesiyle birlikte proje
                                                           olan liman sayısı 13’tür, bazı projelerin hava-kara,
           taşımacılığının önümüzdeki süreçte de büyümesini
                                                           tren-gemi, deniz-kara gibi birden fazla taşıma şek-
           sürdüreceği beklentiler arasındadır.”
                                                           liyle ulaştırılması gerektiği durumlarda farklı alter-
                                                           natifleri kullanma noktasında zorluklara sebebiyet
             Sektörde bilinçlenme ve mevzuatta             vermektedir” diye konuşuyor.
             iyileştirme ihtiyacı
             Proje taşımacılığının, geleneksel
           taşıma yöntemlerinden farklılaştığı-
           na ve çeşitli fiziki altyapı ve mevzuat
           iyileştirmelerine gereksinim duy-
           duğuna işaret eden Ayşem Ulusoy,
           “Ülkemizde proje taşımacılığında
           kullanılan kılavuz araçlar, sürücü ve
           proje taşımacılığında görev alan per-
           sonelin eğitimi ile özel ekipmanların
           kullanımı konularında bilinçlenme
           ve mevzuat konuları halen iyileştir-
           meye ihtiyaç duymaktadır” diyor.

           52 KobiEfor ìXEDW
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57