Page 49 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 49
“Yatırımlarımızla 28 milyar dolarlık tasarruf sağlıyoruz”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı larının mümkün olmadığını, bu açığı
Adil Karaismailoğlu, İstanbul PPP kapatmak için farklı finansal model-
Week Programı’nda yaptığı su- ler üretmeleri gerektiğini, yap-işlet-
numda, Türkiye’nin dünya ticare- devret, kamu-özel işbirliklerinin de
tinden aldığı payın artırılması için bu açığı hızlı şekilde kapatma ihtiya-
yoğun çalıştıklarını, lojistik ve ihra- cından doğduğunu aktardı ve “Devlet
catta önemli yatırımlar yaptıklarını aklıyla bunu planladık ve yola koyul-
anlattı: “Bu yatırımlar ülkemizi son duk” dedi.
Adil
derece büyüttü. Dünya’nın en hızlı Karaismailoğlu Bakan Karaismailoğlu, Türkiye’de
büyüyen, gelişen ülkelerinden bir yapılan kamu-özel işbirliği projeleri-
tanesi haline gelmemiz kolay olmadı. Şu anda Dün- nin tüm Dünyaya örnek olduğunu belirterek, Türk mü-
ya’daki ticaret hacmi 12 milyar ton, 2030 yılına geldi- hendisliğinin geldiği noktayı göstermesi adına da çok
ğimizde bunun 225 milyar tona çıkacağı öngörülüyor. başarılı projelerin hayata geçirilip tüm dünyada ses
Türkiye’nin burada çok önemli coğrafi avantajı var. Biz getirdiğini söyledi. Türkiye’nin hedeflerinin büyüyerek
Bakanlık olarak insan, yük ve veri taşıyoruz. Bunu da devam ettiğini vurgulayan Karaismailoğlu, havayolu,
lojistik, dijitalleşme ve mobilite odağında son 20 yıldır bölünmüş yol, demiryolu alanlarında yapılan çalışma-
geliştirdik. 2053 yılına dek bütün planlarımızı yaptık.” lar hakkında bilgi verdi. Karaismailoğlu, “Yaptığımız
Ekonomik büyümeyi etkileyen altyapı açığını kapat- 183 milyar dolarlık yatırım sonucunda bugün 28 milyar
mak için de yatırım yapmak gerektiğini vurgulayan Ka- dolarlık tasarruf sağlıyoruz. Altyapı projelerinin önemi
raismailoğlu, bu yatırımı da devlet bütçesiyle yapma- burada anlaşılıyor” diye konuştu.
Kombine Taşımacılık nedir? Kombine taşımacılık türleri ve bileşenleri
Uzmanlar, Türkiye’de kombine taşımacılığın taşıma- • Taşıma araçları (gemi, uçak, tren, kamyon vb.)
cılık türleri arasında çığır açtığını, farklı mal grupları- • Taşıma terminalleri (liman, yükleme ve bindirme
nın en hızlı ve en pratik şekilde taşınmasına yardımcı araçları vb.)
olduğunu ifade ediyor. Aslında intermodal taşımacılığın • Taşıma üniteleri (konteyner, palet vb.)
daha sınırlandırılmış şekli olan ‘Kombine Taşımacılık’, Kombine taşımacılığın en önemli ve ayırt edici
taşıma birimlerinin hedef birime ulaştığı noktaya kadar özelliklerinden biri, bu bileşenlerin zincir şeklinde
en az 2 farklı taşıma türü (karayolu, denizyolu, demiryo- senkronize ilerlemesidir. Taşımacılık sırasında yükün
lu ve / veya havayolu) ile taşınması demek. Kombine ta- çıkışından varış noktasına ulaşıncaya kadar liman iş-
şımacılık, çıkış noktasından varış noktasına taşımacılık letmecileri, demir-
değil, tüm taşıma sürecinin koordine olarak tek bir ope- yolu işletmecileri,
rasyon içerisinde yürütül- karayolu taşımacı-
mesini sağlıyor. Özellikle larının ve firmaların
konteyner taşımacılığında eş zamanlı çalış-
yaşanan gelişmelerle uzun ması, tüm gelişme-
mesafelerin demiryolu ve lerin paylaşılması,
denizyolu gibi daha az ma- her adımın kont-
liyetli türlerle taşınması, rollü ilerlemesi kombine taşımacılığın ön önemli
limandan teslim noktasına adımlarıdır. Kombine taşımacılık hizmetlerinden öne
kadar da karayoluyla yapılmasıyla oluşan yöntemdir. çıkanlarından bazıları şöyle:
Bir nakliyenin kombine yük taşımacılığı olarak nite- • Gemi+uçak taşıması,
lendirilebilmesi için seçilen taşıma yöntemlerinden en • Gemi+tır taşıması,
az 2’sinin tek bir sözleşmede toplanması gerekir. De- • Tır+uçak taşıması,
nizyolu ve demiryolunun az maliyetiyle karayolunun • Ro-Ro taşıması,
esnekliğini harmanlayan kombine taşımacılığın temel • Demiryolu ile ayaklı konteyner taşıması (elektrik
özellikleri şöyle: Taşınacak malların standart hale gel- santrali, maden, demiryolu gibi yatırım projelerine ait
mesi (Taşınması gereken yüklerin konteyner, palet gibi tüm ağır yükler)
taşıma türlerine yüklenmesi, hızlı ve pratik boşaltıma • Gabari dışı taşımalar,
uygun yerleştirilmesi), sistem bütünleştirmesi (tüm bi- • Özel ekipman gerektiren taşımalar,
rimlerin teknolojik altyapıya ve örgütsel anlayışa sahip • İzine bağlı taşımalar,
olması), taşıma sisteminin uyumluluğu, tarafların hu- • Fuar taşımaları,
kuki sorumluluğu, ücret tarifeleri. • Fabrika ve üretim bandı taşımaları.
ìXEDW KobiEfor 49