Page 50 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 50

352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,



             “Sektörün kapsama alanı oldukça büyüktür”        Türkiye’de yalnızca karayolu ağır nakliye sektörün-
             UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet   de hizmet veren birçok firma bulunduğunu aktaran
                             Üretenleri Derneği) Yönetim Ku-  Ayşem Ulusoy, bunlara ek olarak Türk limanlarından
                             rulu Başkanı Ayşem Ulusoy, proje   Dünya’nın çeşitli bölgelerine düzenli seferler yapan
                             taşımacılığının, hem dökme olarak   hem breakbulk, hem de Ro-Ro seferleri mevcut oldu-
                             gemiyle taşınan endüstriyel mal-  ğunu kaydediyor: “Ro-Ro gemilerinde de ciddi miktar-
                             zemeleri, hem karayoluyla taşı-  da proje yükü taşınmaktadır. Ayrıca Türkiye’de proje
                             nan çoğunlukla ağır ve gabari dışı   lojistiğini forwarder olarak yapan firmaları da dikkate
                             malzemeleri, bunların yanı sıra   aldığımızda karşımıza oldukça büyük bir sektör çık-
                             çoklu modlarda taşınan yükleme-  maktadır.”
                     Ayşem
                     Ulusoy  leri içinde barındırdığını belirterek,
                             “Bu çerçevede sektörün kapsama   Yenilenebilir enerji proje taşımacılığında
           alanı oldukça büyüktür. Bu tip eşyalar genellikle kamu   artış
           / özel sektör fabrika, rafineri, madencilik, enerji, inşaat   Dünya’da yenilenebilir enerji kaynaklarına ya-
           vb. altyapı yatırımlarında kullanılan malzemeler, cihazlar   pılan yatırımların artması ile proje taşımalarında
           veya donanımlardır. Ağırlıklı olarak altyapı, ulaşım, enerji   özellikle son dönemde yenilenebilir enerji ekip-
           sektörüyle birlikte üretim tesislerinin taşınmasını kapsar   man taşımalarında artış gözlemlendiğine değinen
           ve genellikle tek seferde bir proje kapsamında planlana-  Ulusoy, Pandemi döneminde ertelenen üretim sa-
           rak yapılan taşımalardır. Dünyada ve ülkemizde her bü-
                                                           nayisine yönelik makine, parkur taşımalarının da
           yük altyapı yatırımı, askeri ve enerji donanım eşyasının
                                                           Pandemi’nin son bulmasıyla talepte oluşan artış
           taşınması proje taşımacılığına ihtiyaç duyduğundan ulu-
                                                           sonrası arzın karşılanabilmesi adına yeniden yük-
           sal-uluslararası ekonomik ve siyasi gelişmelerden direkt
                                                           selişe geçtiğinin görüldüğünü ifade ediyor.
           etkilenen bir sektör dalıdır” açıklamasını yapıyor.
                                                              Proje taşımacılığı pazarının büyümesi
                                                              yüzde 8.1 seviyelerinde
                                                              Ayşem Ulusoy, “Son 10 yıllık istatistikler ince-
                                                           lendiğinde, proje taşımacılığının Türkiye pazarın-
                                                           daki büyümesinin yüzde 8.1 seviyelerinde olduğu
                                                           gözlemlenmektedir. Ülkemizde büyük ölçekli fab-
                                                           rika yatırımlarının artışı, yurt dışına yatırım yapan
                                                           firmalar, ağır sanayideki gelişmeler göz önüne
                                                           alındığında proje taşımacılığı pazarı zaten büyüme
                                                           eğilimindeydi ancak Pandemi’nin etkileri büyümeyi
                                                           zayıflatmıştı” diyor.

               ‘Proje ve Kombine Taşımacılık’ın işletmelere sunduğu faydalar

               Uzmanlara göre; ‘Proje ve Kombine Taşımacılık’,   • Demiryolu ve denizyolunun sunduğu güvenlik
             demiryolu ve denizyolu taşımacılığına uygun ve 300   imkanlarıyla uzak mesafelere hızlı taşıma avantajı,
             km’den uzak yükler için oldukça avantajlıdır. Uzman-  • Karayolu taşımacılığının sunduğu esneklik ve
             lar, kontrollü planlama ve doğru bileşenlerin seçil-  dağıtım fırsatları,
             mesiyle son derece işlevsel olan ‘Proje ve Kombine   • Tek taşıyıcının sağladığı pratiklik, ürün boşal-
             Taşımacılık’ın firmalara sunduğu avantajları ise şöyle   tım ve yükleme sürelerinin kısalması,
             sıralıyorlar:                                    • El değmeden hijyenik taşıma imkanı gibi ay-
               • Geleneksel taşımacılığın dayandığı el emeği-  rıcalıklar,
             nin yerini teknolojik ekipmanlara bırakması,     • Özellikle ağır yükler için önemli maliyet avantajı,
               •  Coğrafi nedenlerin oluşturduğu uzun süreli   • Kısa sürede değişen yakıt ücretlerinden mini-
             aktarmaların önüne geçmesi,                   mum seviyede etkilenme, karbon ve emisyon salı-
               • Gelişmiş taşıma teknikleri,               mının azaltılması,
               • Parça yüklerin farklı taşıma kapları ile yük-  • Araç ve personel ihtiyacını azaltarak maliyet-
             lenmesiyle oluşan seri sevkiyat avantajı,     leri düşürme,
               • Özel yükleme araçlarının sunduğu ayrıcalıklar,   • Denizyolu ve demiryolunun sunduğu fiyat avantajı,
               • Bürokrasinin azalması,                       • Trafik sıkışıklığını en aza indirerek kazaların
               • Yüklerin müşteriye daha az evrakla ulaştırılması,   önüne geçilmesi.


              KobiEfor ìXEDW
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55