Page 50 - KobiEfor Şubat 2023 Sayı 281
P. 50
352-( 9( .20%à1( 7$á,0$&,/,ã,
“Sektörün kapsama alanı oldukça büyüktür” Türkiye’de yalnızca karayolu ağır nakliye sektörün-
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet de hizmet veren birçok firma bulunduğunu aktaran
Üretenleri Derneği) Yönetim Ku- Ayşem Ulusoy, bunlara ek olarak Türk limanlarından
rulu Başkanı Ayşem Ulusoy, proje Dünya’nın çeşitli bölgelerine düzenli seferler yapan
taşımacılığının, hem dökme olarak hem breakbulk, hem de Ro-Ro seferleri mevcut oldu-
gemiyle taşınan endüstriyel mal- ğunu kaydediyor: “Ro-Ro gemilerinde de ciddi miktar-
zemeleri, hem karayoluyla taşı- da proje yükü taşınmaktadır. Ayrıca Türkiye’de proje
nan çoğunlukla ağır ve gabari dışı lojistiğini forwarder olarak yapan firmaları da dikkate
malzemeleri, bunların yanı sıra aldığımızda karşımıza oldukça büyük bir sektör çık-
çoklu modlarda taşınan yükleme- maktadır.”
Ayşem
Ulusoy leri içinde barındırdığını belirterek,
“Bu çerçevede sektörün kapsama Yenilenebilir enerji proje taşımacılığında
alanı oldukça büyüktür. Bu tip eşyalar genellikle kamu artış
/ özel sektör fabrika, rafineri, madencilik, enerji, inşaat Dünya’da yenilenebilir enerji kaynaklarına ya-
vb. altyapı yatırımlarında kullanılan malzemeler, cihazlar pılan yatırımların artması ile proje taşımalarında
veya donanımlardır. Ağırlıklı olarak altyapı, ulaşım, enerji özellikle son dönemde yenilenebilir enerji ekip-
sektörüyle birlikte üretim tesislerinin taşınmasını kapsar man taşımalarında artış gözlemlendiğine değinen
ve genellikle tek seferde bir proje kapsamında planlana- Ulusoy, Pandemi döneminde ertelenen üretim sa-
rak yapılan taşımalardır. Dünyada ve ülkemizde her bü-
nayisine yönelik makine, parkur taşımalarının da
yük altyapı yatırımı, askeri ve enerji donanım eşyasının
Pandemi’nin son bulmasıyla talepte oluşan artış
taşınması proje taşımacılığına ihtiyaç duyduğundan ulu-
sonrası arzın karşılanabilmesi adına yeniden yük-
sal-uluslararası ekonomik ve siyasi gelişmelerden direkt
selişe geçtiğinin görüldüğünü ifade ediyor.
etkilenen bir sektör dalıdır” açıklamasını yapıyor.
Proje taşımacılığı pazarının büyümesi
yüzde 8.1 seviyelerinde
Ayşem Ulusoy, “Son 10 yıllık istatistikler ince-
lendiğinde, proje taşımacılığının Türkiye pazarın-
daki büyümesinin yüzde 8.1 seviyelerinde olduğu
gözlemlenmektedir. Ülkemizde büyük ölçekli fab-
rika yatırımlarının artışı, yurt dışına yatırım yapan
firmalar, ağır sanayideki gelişmeler göz önüne
alındığında proje taşımacılığı pazarı zaten büyüme
eğilimindeydi ancak Pandemi’nin etkileri büyümeyi
zayıflatmıştı” diyor.
‘Proje ve Kombine Taşımacılık’ın işletmelere sunduğu faydalar
Uzmanlara göre; ‘Proje ve Kombine Taşımacılık’, • Demiryolu ve denizyolunun sunduğu güvenlik
demiryolu ve denizyolu taşımacılığına uygun ve 300 imkanlarıyla uzak mesafelere hızlı taşıma avantajı,
km’den uzak yükler için oldukça avantajlıdır. Uzman- • Karayolu taşımacılığının sunduğu esneklik ve
lar, kontrollü planlama ve doğru bileşenlerin seçil- dağıtım fırsatları,
mesiyle son derece işlevsel olan ‘Proje ve Kombine • Tek taşıyıcının sağladığı pratiklik, ürün boşal-
Taşımacılık’ın firmalara sunduğu avantajları ise şöyle tım ve yükleme sürelerinin kısalması,
sıralıyorlar: • El değmeden hijyenik taşıma imkanı gibi ay-
• Geleneksel taşımacılığın dayandığı el emeği- rıcalıklar,
nin yerini teknolojik ekipmanlara bırakması, • Özellikle ağır yükler için önemli maliyet avantajı,
• Coğrafi nedenlerin oluşturduğu uzun süreli • Kısa sürede değişen yakıt ücretlerinden mini-
aktarmaların önüne geçmesi, mum seviyede etkilenme, karbon ve emisyon salı-
• Gelişmiş taşıma teknikleri, mının azaltılması,
• Parça yüklerin farklı taşıma kapları ile yük- • Araç ve personel ihtiyacını azaltarak maliyet-
lenmesiyle oluşan seri sevkiyat avantajı, leri düşürme,
• Özel yükleme araçlarının sunduğu ayrıcalıklar, • Denizyolu ve demiryolunun sunduğu fiyat avantajı,
• Bürokrasinin azalması, • Trafik sıkışıklığını en aza indirerek kazaların
• Yüklerin müşteriye daha az evrakla ulaştırılması, önüne geçilmesi.
KobiEfor ìXEDW