Page 56 - KobiEfor Kasım 2023 Sayı 290
P. 56
<(áà/ /2-à67à. 9( <(áà/ /à0$1/$5
pa İklim Yasası gibi AB’nin temel yaklaşımlarıyla da bir- inşa etmeyi amaçlıyor. Sürdürülebilirlik odaklı yapılan
çok ortak paydaya sahiptir. Bu kapsamda hayata geçir- bu yatırımlar sayesinde yeşil lojistik ve yeşil limanlar
diğimiz ‘Sürdürülebilir ve Akıllı Hareketlilik Stratejisi ve hızla çoğalırken bu alanda farkındalık da artıyor. Global
Eylem Planı’mızda; sürdürülebilir ve akıllı taşımacılığın, arenada hayata geçirilmesi planlanan yaptırımlar da
yeşil denizcilik ve yeşil liman uygulamalarının; demir- yeşil odaklı çalışmaların hız kazanmasını sağlıyor. Bu
yolu taşımacılığının geliştirilmesiyle yakıt tüketiminin ve açıdan bakıldığında yeşil lojistik ve yeşil limanların bü-
emisyonların azaltılması ve mikro hareketlilik araçları- yüme potansiyelinden bahsetmek mümkündür.”
nın kullanımının yaygınlaştırılması hedeflerine yer ver- “Yeşil projelere destek önemli”: Hamdi Erçelik,
dik. Yatırımlarımızı yeşil dönüşüm vizyonumuza paralel “Yeşil lojistik ve limanlar için gereken altyapı yatırım-
olarak hayata geçirmekteyiz. 2053 net sıfır emisyon he- ları maliyetli olabiliyor ve zaman isteyebiliyor. Mevcut
defimizle, karayolu taşımacılığını %72’den %57’ye dü- altyapı eksiklikleri, yeşil
şürmeyi, demiryolu yük taşımacılığını da %5’ten %22’ye uygulamaların hızlı bir şe-
çıkarmayı planlıyoruz. Bu sayede karbon salınımından kilde uygulanmasını zor-
büyük oranda azalma sağlayacağız. Dengeli bir yatırım laştırabiliyor. Bu tür uygu-
stratejisiyle geleceğin ulaşım sistemlerini yönlendirerek lamalarda hemen sonuç
akıllı ve otonom teknolojilerle donatacak, hızlı emniyetli ve verim alınamayacağı-
yol altyapısı tesis ettik. Araçların birbirleri ve çevreleriy- nın bilincinde olmak gere-
le veri transferi sağladığı otonom sürüş sistemleri için kiyor. Sürdürülebilirliğe iş odaklı geçiş yapmak zaman
yeni gelişen mevzuat ve altyapıları oluşturuyoruz.” alan ve maliyet gerektiren bir süreç. Bu açıdan bakıldı-
ğında yatırımcıların ve finans kuruluşlarının yeşil proje-
Denizyolu taşımacılığında lere destek sağlaması önemli” diyor.
arz fazlası beklentisi Hükümetlerin ve yerel yönetimlerin yeşil lojistik ve li-
manları destekleyen politikaları ve teşvikleri olmadığında
Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı,
Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre; Türkiye’de da bu tür projelerin hayata geçirilmesinin zorlaşabildiği-
217 adet kıyı tesisi (liman, ne işaret eden Erçelik, bununla birlikte yeşil lojistiğin,
tedarik zinciri operasyonlarının yeniden düzenlenmesi-
terminal, iskele, şaman-
ni gerektirebildiğini ve bu durumun bazı işletmeler için
dıra, dolfen, platform vb.
dahil) ve 84 tersane mev- karmaşık bir süreç olabildiğini kaydediyor: “Yeşil uygula-
maların başlangıç maliyetleri yüksek olabilir. Ancak uzun
cut. Konteyner gemilerine
vadede, bu yatırımların tasarruflar ve çevresel faydalar
hizmet veren 28 adet de-
ğişik formda (iskele, rıh- getirebileceği göz önüne alındığında yatırımın karşılığının
alınabileceğini söyleyebiliriz. Bu engelleri aşabilmek için
tım) liman bulunuyor ve
öncelikle sürdürülebilirlik bilincine sahip olmak gereki-
bu limanların önemli bir bölümü, konteyner yükleri
dışında diğer yüklere de hizmet veriyor. Limanlarda yor. Eş zamanlı olarak finansmandan devlet desteklerine,
2022’de, 2021’e göre %3.1 yük artışı gerçekleşmiş ve teknolojik yeterlikten işbirliklerine kadar çok katmanlı
bir destek mekanizması gerekli. Sürdürülebilirlik odaklı
işlem gören yük 542.6 milyon tona ulaşmış. Uzmanlara
iş yapmak, yeşil çözümler üretmek istiyorsak tek başına
göre; küresel tüketici talebinde düşüşle konteyner de-
poları dolarken deniz taşımacılığı sektöründe navlun yapılan çalışmalar elbette çok değerli ancak daha kap-
alanı arz fazlası artmaya devam ediyor ve 2023-2024’te samlı, etki alanı daha geniş planlamalar yapılmalı.”
denizyoluyla taşımacılıkta arz fazlası bekleniyor.
Yeşil lojistik ve liman projeleriyle
“Yeşil lojistik ve yeşil limanlar rekabet avantajı
önemli bir büyüme potansiyeline sahip” Hamdi Erçelik, bu projelerin faydalarının uzun vadede
TÜRKLİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yö- görülebileceğine de dikkat çekiyor: “Yapılan yatırım ve
netim Kurulu Başkan Yardımcısı çalışmaların sonucunu almak için zaman gerekiyor. Bu-
Hamdi Erçelik, sürdürülebilirlik nunla birlikte, yeşil lojistik ve liman uygulamaları, enerji
çalışmalarının hız kazandığı verimliliği ve atık azaltma gibi önlemlerle işletme mali-
günümüzde yeşil lojistik ve ye- yetlerini azaltabilir. Daha az enerji tüketimi, yakıt tasar-
şil limanların, çevresel sürdü- rufu ve daha düşük atık maliyetleri, şirketlerin karlılığını
rülebilirlik ve karbon ayak izini artırabilir. Yeşil lojistik ve liman uygulamalarını benimse-
azaltma hedefleri doğrultusun- yen şirketler, çevre dostu bir marka imajı oluşturabilirler.
da önemli bir büyüme potansi- Hamdi Bu, müşteriler ve tedarikçiler tarafından olumlu bir şe-
Erçelik
yeline sahip olduğunu söylüyor: kilde algılanabilir ve rekabet avantajı anlamına gelebilir.
“Bu alanlar, geleneksel lojistik ve liman operasyonları- Yeşil lojistik ve liman projeleri, yeşil teknolojilerin geliş-
nın çevreye olan olumsuz etkilerini azaltarak, daha te- tirilmesine teşvik sağlayabilir ve şirketler inovasyonlarını
miz ve daha sürdürülebilir bir ulaşım ve lojistik sektörü bu yönde yapabilir.”
56 KobiEfor .DVÜP