Page 80 - KobiEfor Haziran 2022
P. 80
UZMAN
Çok Satıp, Az Kazanmak
evletlerin ve şirketlerin dün- laşık 170 milyon USD ile dünyada al-
ya ticareti ile ilgili yöneticile- tıncı durumdadır. Aynı ürün grubun-
D rinin stratejik kararlarında da komşumuz Yunanistan 671 milyon
ithalat ve ihracat ile ilgili veriler son USD ihracat ile dördüncü, Tunus ise
derece önemli bir yer tutar. Bu ko- 594 milyon USD ile bizim hemen üze-
nuda en kapsamlı ve temel kaynak; rimizde ve beşinci durumdadır.
+DOXN hQDOGÖ Uluslararası Ticaret Merkezi tarafın- Dünya ihracatında birinci sırada yer
dan yönetilen ve adına Trademap de-
alan İspanya tonunu ortalama 3.649
haluk@paradigmam.com diğimiz veri bankasıdır. ‘Gelişmekte USD’den, ikinci sıradaki İtalya 5.046
olan ülke’ kapsamında değerlendi- USD’den, komşumuz Yunanistan 4.265
rildiğimiz için üyelik aidatı ödemeden USD’den satarken biz tonunu sadece
İhracatımızı kullanabildiğimiz bu muhteşem veri 3.083 USD’den satabiliyoruz.
arttırmak için bankası dünya ithalatı ve ihracatı ile Kısaca ‘Un değirmeni sektörü’ (GTİP:
gösterdiğimiz ilgili bütün verileri bünyesinde toplar. 84.37) olarak ifade edilen sektörde ih-
çabanın Bu verilere yakından baktığımızda racat yapan şirketlerimiz çok başarılı
ülkemiz için olumsuzluklar içeren iki bir performans sergilemektedir. Bu
bir benzerini de
özellikle karşılaşırız. ürün grubunda Türkiye 2021 yılı itibarı
ürünlerimizin Bunlarda birincisi; ‘Concentration ile 271 milyon USD’lik ihracatı ile dün-
birim fiyatlarını of importing countries’ olarak ifade ya ihracatında İtalya ve Almanya’nın
arttırmaya edilen ve benim ‘İhracat konsantras- önünde, Çin’i takiben ikinci sırada yer
yönelik yonu’ olarak tanımladığım skalada almaktadır.
harcamamız ülkemizin; ihracat yapan irili, ufaklı Bu ürün grubunda da Çin yaptığı ih-
228 ülke arasında 2021 yılı verileri ile racatın tonunu 5.167 USD’den verir-
gerektiğini
ve 0.03 değeri ile sonuncu sırada yer ken, Türkiye bu ürünün tonunu sa-
düşünüyorum. almasıdır. dece 3.916 USD’den verebilmektedir.
Bu konuda İhracatımızı arttırmaya yönelik ola- Aynı ürünü üçüncü sıradaki İtalya
şimdiye kadar rak büyük bir mücadele verdiğimiz 9.276 USD’den, dördüncü sıradaki
yapılan hataları bu günlerde, ihracat konsantrasyo- Almanya ise tonunu 20.813 USD’den
masaya numuzun çok düşük olmasından da ihraç edebilmektedir. Konunun ilginç
kaynaklandığını düşündüğüm neden- olan yönü ise aynı ürün grubunda it-
yatırmalı,
den dolayı, ulusça hak ettiğimiz ihra- halatta onikinci sırada olan Türkiye
uygun cat hacmine çıkamadığımızı kolayca bu ürünün tonuna tam 21.864 USD ile
stratejileri görebilirsiniz. ilk yirmi içinde rekor bir ödeme yap-
üretmeli ve İkinci olumsuzluğu görmek için ise maktadır.
farklı veriler arasında biraz gezinmek ge- Kısaca, ülkemiz seksenli yılların Ja-
bir anlayışla rekir. Bütün ülkelerin ürün grupları ponyası veya yüzyılın başındaki Çin’in
bazında ticaret verilerine ilave olarak benzeri bir performans sergilemekte
yolumuza
yapılan ithalat ve ihracatın ton başına ve ürünlerini çok ucuza vermektedir.
devam etmeliyiz. ortalama fiyatlarını da görebilirsiniz. İhracatımızı arttırmak için göster-
Aksi takdirde, Ancak üzülerek ifade etmek isterim diğimiz çabanın bir benzerini de
bir süre sonra ki, ihracat liderliği mücadelesi yap- ürünlerimizin birim fiyatlarını art-
üzerimize tığımız ürün grupları da dahil olmak tırmaya yönelik harcamamız ge-
yapışacak olan üzere hemen hemen bütün ürün rektiğini düşünüyorum. Bu konuda
gruplarında ihracatımızın ton başına şimdiye kadar yapılan hataları ma-
‘ucuzcu ülke’
fiyatları diğer ihracat yapan ülkelerin saya yatırmalı, uygun stratejileri
imajımızı genelde altında yer almaktadır. üretmeli ve farklı bir anlayışla yo-
kolaylıkla Kısaca; çok ürün verdiğimiz ama az lumuza devam etmeliyiz. Aksi tak-
silemeyeceğiz kazandığımızın işareti olan bu konu- dirde, bir süre sonra üzerimize ya-
diye kaygı da birkaç örnek vermek isterim. pışacak olan ‘ucuzcu ülke’ imajımızı
duyuyorum. Zeytinyağı ihracatında (GTIP: 15.09) kolaylıkla silemeyeceğiz diye kaygı
2021 yılı verilerine göre Türkiye yak- duyuyorum.
80 KobiEfor Haziran 2022