Page 50 - KobiEfor Haziran 2022
P. 50

.$5$ '(1à= +$9$<2/8 7$á,0$&,/,ã,



               taşıyan araçların boş dönüş yapmak zorunda kalmaları-  hedefiyle Uzak Ülkeler Stratejisi’nin tanıtımının yapıldığını
               nın navlun fiyatları üzerinde etkili olduğunu ifade ediyor:   kaydediyor: “Strateji kapsamında şu ana kadar 18 hedef
               “Tüm sorunların çözümü için intermodal taşımacılığın   ülke belirlendi:  ABD, Avustralya, Brezilya, Çin, Endonez-
               geliştirilmesi, demiryolunun karayoluna alternatif bir   ya, Filipinler, Güney Afrika, Güney Kore, Hindistan, Japon-
                                        taşıma moduna dönüş-    ya, Kanada, Malezya, Meksika, Nijerya, Pakistan, Şili,
                                        türülerek hem iç pazarda   Tayland ve Vietnam. Stratejiyle öncelikli olarak ABD,
                                        hem de dış ticaretteki pa-  Uzak Doğu ve Latin Amerika ülkelerine ihracatın artı-
                                        yının artırılması ve böyle-  rılması öngörülüyor.”
                                        likle karayolu üzerindeki   Yeşil lojistik: Ulusoy, motorlu araçlarda fosil yakıt
                                        baskının azaltılması ge-  kullanıma 2035 itibarıyla son verilmesi, vergilendir-
                                        rekmektedir. Limanların   me politikalarının Avrupa Yeşil Mutabakatı hedefleriyle
               demiryolu bağlantılarının yapılması, doğu-batı yönün-  uyumlu hâle getirilmesi gibi birçok önlemin uygulamaya
               de kesintisiz demiryolu taşımacılığının yapılabilmesi,   alınması gerektiğini anımsatan Ulusoy, Türkiye’nin, 2018
               OSB’lerin demiryoluyla limanlara bağlanması önemli   lojistik performans en-
               gündem maddelerimiz olmalıdır. Transit taşımacılığın   deksinde 160 ülke ara-
               arttırılması ve ülkemizin transit ticaret merkezi haline   sında 47. olduğunu söy-
               getirilmesi, sektöre yönelik yatırımlara destek verilme-  lüyor: “Özellikle ulusal
               si, çevre dostu teknolojilere yatırım yapılması, doğru   ve uluslararası lojistik
               kaynak kullanımı da önemli. Geçtiğimiz yıl, e-ticaret,   üsler arasında sağlıklı ve
               otomasyon ve dijitalleşme konuları ön plana çıktı. Diji-  sürekli bir koordinasyon
               tal sistemlerin lojistik sektörüne adaptasyonu, lojistik   sağlanması hedeflerimiz arasında yer almalıdır. İstanbul
               sektöründeki etkinliği ve verimliliği artıracağı gibi plan-  Havalimanı küresel kapsamda bir aktarma noktasıdır,
               lamadaki aksaklıkların da en kısa sürede tespitini, bu-  her türlü ulaşım, depolama ve transfer alt yapısına sa-
               nunla beraber önleyici ve koruyucu tedbirlerin hızlıca   hiptir. Havalimanının dört etabının da tamamlanmasıyla
               alınmasını da sağlayacaktır. Türkiye, coğrafi konumu ve   yıllık 5.5 milyon tonluk hava kargo kapasitesine ulaşıl-
               liman altyapıları sayesinde transit konteyner taşımacılı-  ması hedeflenmektedir. Turkish Cargo’nun hava kar-
               ğını çok daha yukarılara çıkarabilecek potansiyele sahip.   go taşıma faaliyetlerinin tamamını İstanbul Havalima-
               Gümrük süreçlerinde gerçekleştirilecek basitleştirme-  nı’ndaki Mega Kargo Tesisi SmartIST tesisine almasıyla
               lerle Türk limanlarının üçüncü ülkeler arası taşımalar-  2022 yılı sonunda İstanbul Havalimanı kargo trafiğinde
               da çok ciddi bir aktarma limanı olarak kullanılmasının   artış beklenmektedir.”
               yolu açılmalıdır. Kullanılan lojistik yazılımların kalitesi
               arttırılmalı, maliyetleri düşürülmeli ve yazılım kullanı-  2023’te 20 milyar dolar hizmet ihracatı
               mı teşvik edilmeli. Demiryolu ağının lojistik merkezlere   hedefi
               bağlanmasını sağlayacak altyapı yatırımları yapılmalıdır.   Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Ku-
               Özellikle ihracat limanlarının demiryolu bağlantıları ta-  rulu Başkanı Ö. Çetin Nuhoğlu, lojistik sektörünün hiz-
               mamlanmalı, demiryolu bağlantısı olan limanların ka-  met sektörlerine verilen destek kapsamına alınmasıyla
               pasiteleri genişletilmeli ve dünya konjonktürü dikkate          yurt dışı yatırımlarının artacağını
               alınarak yeni limanların inşa edilmesi yönünde planla-          söyledi: “Ticaret Bakanlığı’nın büyük
               malar yapılmalıdır.”                                            destekleriyle uluslararası nakliye-
                  Yapay zeka, insansız araçlar, IoT, Metaverse: Ulu-           ciler ve lojistikçiler tarihinde ilk kez
               soy, yakın zamanda sektörde de deneyimlenen yapay               mal ihracatı yaparmış gibi teşvikler
               zekâ, insansız araçlar, nesnelerin interneti (IoT) vb.          alacak. Verilen destek miktarı ihti-
               uygulamalara 2022 yılı itibarıyla akıllı sözleşmeler,   Ö. Çetin  yaca büyük ölçüde cevap verecek.
               metaverse vb. uygulamaların da dahil olduğunu,   Nuhoğlu        2021’de Türkiye’nin mal ihracatı 225
               sektör firmaları tarafından kullanılan RFID, CRM vb.             milyar dolar seviyesine çıktı. Toplam
               sistemlerle gerçek zamanlı bağlantılar kurulduğunu,   ihracatın 100 milyar dolarlık kısmı Avrupa’ya yapılıyor ve
               hızlı veri ağıyla süreçlerin daha sağlıklı yürütülmeye   bunun da yüzde 47’sini biz karayolu nakliyecileri taşıdı.
               başladığını paylaşıyor: “UTİKAD olarak Türkiye Dijital   Bu dönemde hizmet ihracatımız ise 56.8 milyar dolar
               Lojistik Platformu çalışmamız var. Bu platformla tüm   düzeyine ulaştı. İhracatımızın elde ettiği bu üstün perfor-
               dikey dijital yapıları entegre edebilecek, taşıma mod-  mansta, Türk lojistik sektörü, itici güç oldu ve ihracatımız
               ları bazında doküman, veri ve bilgi paylaşımının ya-  2021’de 12 milyar dolar seviyesine çıktı. Küresel tedarik
               pılması sağlayacak bir ortam kurmayı hedefliyoruz.”   zincirlerinin, Dünya ticaret ve lojistik haritasının yeniden
                  Uzak Ülkeler Stratejisi ile 18 hedef ülke: Yeni pa-  şekillendirildiği bu dönemde gelen bu destek paketiyle
               zarlar bulmanın önemine de değinen Ulusoy, Ticaret   ülkemiz; Dünya ticaretinden aldığı payı artırma nokta-
               Bakanlığı’nın bir süredir üzerinde çalıştığı Türkiye’nin ih-  sında sahip olduğu coğrafi konum ve avantajlarını lojis-
               racat menzilinin 2 bin km’den, 8 bin 500 km’ye çıkarılması   tik gücüyle birleştirerek önemli kazanımlar sağlayacak.
               50 KobiEfor Haziran 2022
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55