Page 50 - KobiEfor Haziran 2022
P. 50
.$5$ '(1à= +$9$<2/8 7$á,0$&,/,ã,
taşıyan araçların boş dönüş yapmak zorunda kalmaları- hedefiyle Uzak Ülkeler Stratejisi’nin tanıtımının yapıldığını
nın navlun fiyatları üzerinde etkili olduğunu ifade ediyor: kaydediyor: “Strateji kapsamında şu ana kadar 18 hedef
“Tüm sorunların çözümü için intermodal taşımacılığın ülke belirlendi: ABD, Avustralya, Brezilya, Çin, Endonez-
geliştirilmesi, demiryolunun karayoluna alternatif bir ya, Filipinler, Güney Afrika, Güney Kore, Hindistan, Japon-
taşıma moduna dönüş- ya, Kanada, Malezya, Meksika, Nijerya, Pakistan, Şili,
türülerek hem iç pazarda Tayland ve Vietnam. Stratejiyle öncelikli olarak ABD,
hem de dış ticaretteki pa- Uzak Doğu ve Latin Amerika ülkelerine ihracatın artı-
yının artırılması ve böyle- rılması öngörülüyor.”
likle karayolu üzerindeki Yeşil lojistik: Ulusoy, motorlu araçlarda fosil yakıt
baskının azaltılması ge- kullanıma 2035 itibarıyla son verilmesi, vergilendir-
rekmektedir. Limanların me politikalarının Avrupa Yeşil Mutabakatı hedefleriyle
demiryolu bağlantılarının yapılması, doğu-batı yönün- uyumlu hâle getirilmesi gibi birçok önlemin uygulamaya
de kesintisiz demiryolu taşımacılığının yapılabilmesi, alınması gerektiğini anımsatan Ulusoy, Türkiye’nin, 2018
OSB’lerin demiryoluyla limanlara bağlanması önemli lojistik performans en-
gündem maddelerimiz olmalıdır. Transit taşımacılığın deksinde 160 ülke ara-
arttırılması ve ülkemizin transit ticaret merkezi haline sında 47. olduğunu söy-
getirilmesi, sektöre yönelik yatırımlara destek verilme- lüyor: “Özellikle ulusal
si, çevre dostu teknolojilere yatırım yapılması, doğru ve uluslararası lojistik
kaynak kullanımı da önemli. Geçtiğimiz yıl, e-ticaret, üsler arasında sağlıklı ve
otomasyon ve dijitalleşme konuları ön plana çıktı. Diji- sürekli bir koordinasyon
tal sistemlerin lojistik sektörüne adaptasyonu, lojistik sağlanması hedeflerimiz arasında yer almalıdır. İstanbul
sektöründeki etkinliği ve verimliliği artıracağı gibi plan- Havalimanı küresel kapsamda bir aktarma noktasıdır,
lamadaki aksaklıkların da en kısa sürede tespitini, bu- her türlü ulaşım, depolama ve transfer alt yapısına sa-
nunla beraber önleyici ve koruyucu tedbirlerin hızlıca hiptir. Havalimanının dört etabının da tamamlanmasıyla
alınmasını da sağlayacaktır. Türkiye, coğrafi konumu ve yıllık 5.5 milyon tonluk hava kargo kapasitesine ulaşıl-
liman altyapıları sayesinde transit konteyner taşımacılı- ması hedeflenmektedir. Turkish Cargo’nun hava kar-
ğını çok daha yukarılara çıkarabilecek potansiyele sahip. go taşıma faaliyetlerinin tamamını İstanbul Havalima-
Gümrük süreçlerinde gerçekleştirilecek basitleştirme- nı’ndaki Mega Kargo Tesisi SmartIST tesisine almasıyla
lerle Türk limanlarının üçüncü ülkeler arası taşımalar- 2022 yılı sonunda İstanbul Havalimanı kargo trafiğinde
da çok ciddi bir aktarma limanı olarak kullanılmasının artış beklenmektedir.”
yolu açılmalıdır. Kullanılan lojistik yazılımların kalitesi
arttırılmalı, maliyetleri düşürülmeli ve yazılım kullanı- 2023’te 20 milyar dolar hizmet ihracatı
mı teşvik edilmeli. Demiryolu ağının lojistik merkezlere hedefi
bağlanmasını sağlayacak altyapı yatırımları yapılmalıdır. Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Yönetim Ku-
Özellikle ihracat limanlarının demiryolu bağlantıları ta- rulu Başkanı Ö. Çetin Nuhoğlu, lojistik sektörünün hiz-
mamlanmalı, demiryolu bağlantısı olan limanların ka- met sektörlerine verilen destek kapsamına alınmasıyla
pasiteleri genişletilmeli ve dünya konjonktürü dikkate yurt dışı yatırımlarının artacağını
alınarak yeni limanların inşa edilmesi yönünde planla- söyledi: “Ticaret Bakanlığı’nın büyük
malar yapılmalıdır.” destekleriyle uluslararası nakliye-
Yapay zeka, insansız araçlar, IoT, Metaverse: Ulu- ciler ve lojistikçiler tarihinde ilk kez
soy, yakın zamanda sektörde de deneyimlenen yapay mal ihracatı yaparmış gibi teşvikler
zekâ, insansız araçlar, nesnelerin interneti (IoT) vb. alacak. Verilen destek miktarı ihti-
uygulamalara 2022 yılı itibarıyla akıllı sözleşmeler, Ö. Çetin yaca büyük ölçüde cevap verecek.
metaverse vb. uygulamaların da dahil olduğunu, Nuhoğlu 2021’de Türkiye’nin mal ihracatı 225
sektör firmaları tarafından kullanılan RFID, CRM vb. milyar dolar seviyesine çıktı. Toplam
sistemlerle gerçek zamanlı bağlantılar kurulduğunu, ihracatın 100 milyar dolarlık kısmı Avrupa’ya yapılıyor ve
hızlı veri ağıyla süreçlerin daha sağlıklı yürütülmeye bunun da yüzde 47’sini biz karayolu nakliyecileri taşıdı.
başladığını paylaşıyor: “UTİKAD olarak Türkiye Dijital Bu dönemde hizmet ihracatımız ise 56.8 milyar dolar
Lojistik Platformu çalışmamız var. Bu platformla tüm düzeyine ulaştı. İhracatımızın elde ettiği bu üstün perfor-
dikey dijital yapıları entegre edebilecek, taşıma mod- mansta, Türk lojistik sektörü, itici güç oldu ve ihracatımız
ları bazında doküman, veri ve bilgi paylaşımının ya- 2021’de 12 milyar dolar seviyesine çıktı. Küresel tedarik
pılması sağlayacak bir ortam kurmayı hedefliyoruz.” zincirlerinin, Dünya ticaret ve lojistik haritasının yeniden
Uzak Ülkeler Stratejisi ile 18 hedef ülke: Yeni pa- şekillendirildiği bu dönemde gelen bu destek paketiyle
zarlar bulmanın önemine de değinen Ulusoy, Ticaret ülkemiz; Dünya ticaretinden aldığı payı artırma nokta-
Bakanlığı’nın bir süredir üzerinde çalıştığı Türkiye’nin ih- sında sahip olduğu coğrafi konum ve avantajlarını lojis-
racat menzilinin 2 bin km’den, 8 bin 500 km’ye çıkarılması tik gücüyle birleştirerek önemli kazanımlar sağlayacak.
50 KobiEfor Haziran 2022