Page 49 - KobiEfor Haziran 2022
P. 49

pozitif yönde ivmelendirecek, pazar ve ürün çeşitliliği ar-  ra ağırlık verildi. Yeni girişimciler sektöre giriş yaparak
               tacak, olası dış ticaret dalgalanmalarından en az şekilde   bu alandaki fırsatları değerlendirme konusunda hızlı
               etkilenilecek. Ulaşım ve lojistik altyapısı, know-how’ı ile   reaksiyonlar gösterdi. Sektöre yönelik depo yatırımları
               taşımacılık ve lojistik sektörü, Türkiye sanayisi, üretimi,   hızlanırken e-ticaret lojistiğinde e-ihracat ve B2B yeni
               ticareti, ihracatı ve büyümesinde stratejik rol oynuyor.   büyüme alanları olarak öne çıktı. Pandemiyle hızlanan
                                                                e-ticarette küresel hacim 2021’de 5 trilyon dolara yakla-
                  Intermodal taşımacılık ve yeşil lojistik      şırken 2022’de bu rakamın 6 buçuk trilyon dolara ulaş-
                  Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten-  ması öngörülüyor. 2021’de ülkemizde e-ticaret hacmi ise
               leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem   %69 artarak 381.5 milyar TL olarak gerçekleşti.”
                               Ulusoy’un verdiği bilgilere göre;   Lojistik sektörü de destek kapsamına alındı:  Hiz-
                               2019’da 6 trilyon Euro olan küresel   met İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Des-
                               lojistik sektörü, 2020’de Pandemi’de   teklenmesi Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı, Resmî
                               küçülerek 5.73 trilyon Euro’ya yak-  Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi, hizmet sektörle-
                               laştı, 2021’de 5.99 trilyon Euro’ya   rine verilen destek kapsamına lojistik sektörü de alınarak
                               yükseldiği tahmin ediliyor, 2024’e   mal ihracatı yapacak şe-
                               kadar 6.88 trilyon Euro’yu geçmesi   kilde destek sağlanma-
                Ayşem
                Ulusoy         bekleniyor. Ulusoy, küresel lojistik   sına karar verildi. Ulu-
                               sektörü büyüme sinyalleri vermeye   soy, şu bilgileri veriyor:
               devam etse de küresel sorunların maliyet kalemlerini   “Lojistik sektörüne ve-
               artırarak sektörü ciddi anlamda etkilediğini söylüyor.   rilecek desteklerde belli
                  2021’de özellikle havayolu, karayolu ve denizyolunda   bir sermayenin üzerinde
               operasyonel sıkıntıların yaşanmaya devam ettiğini, hava-  yatırım yapacak işletmelerin yatırım ve harcamalarını
               yolunda kargo uçaklarına talebin arttığını, denizyolunda   devlet ödeyecek. Destek kapsamına alınan yatırımlar ise;
               konteynerlerin belirli bölgelerde birikmesi ve diğer bölge-  • Yılda 600.000 TL’ye kadar, yurtdışında markalaş-
               lerdeki talepleri karşılayamaması gibi sebeplerle navlun   maları için yapacakları harcamaların %50’si,
               fiyatlarının 9 bin dolara kadar fırladığını belirten Ulusoy,   • Yılda 1.800.000 TL’ye kadar alacakları belgeler,
               2021’in son aylarında sektörün toparlanmaya başladığı-  sertifikalar, akreditasyonlar için yapılacak harcama-
               nı, bunun 2022’de de devam etmesini umduklarını ancak   ların %50’si,
               Rusya-Ukrayna savaşının lojistik sektörünü bir kez daha   • Yılda 720.000 TL’ye kadar, yurt dışında açacak-
               küresel sorunlarla karşı karşıya bıraktığını kaydediyor.    ları ofis ve merkez kiralarının %50’si, yıllık 1.800.000
                  Türkiye’de kara, deniz ve havayolu taşımacılığı: Sa-  TL’ye kadar yurt dışına yönelik reklam tanıtım pazar-
               vaşla birlikte kapanan hava ve deniz limanları ile yükse-  lama faaliyetlerinin %50’si,
               len petrol fiyatlarının küresel salgının ardından tedarik ve   • Yıllık 300.000 TL’ye kadar belirlenen yurt dışı et-
               lojistik sektörüne bir kez daha darbe vurduğunu aktaran   kinliklere katılımın %50’si,
               Ulusoy, özellikle gelişmekte olan ülkelerde savaşın et-  • Yıllık 300.000 TL’ye kadar belirlenen milli katılım et-
               kisinin lojistik maliyetlere yansıdığını, bu açıdan maliyet   kinlik giderlerinin %60’ı devlet tarafından karşılanacak.
               sorununun 2022’de karşılaştıkları sorunlar arasında ilk   Bu destek paketiyle ülkemiz sahip olduğu coğrafi
               sırada yer aldığını anlatıyor: “2021’in Ocak-Ekim döne-  konum ve avantajlarını lojistik gücüyle birleştirirse
               minde Türkiye’nin hizmet gelirleri 46.226 milyon ABD   küresel ticaretten alacağı payı artırabilir.”
               dolar, taşımacılık sektörü gelirleri ise 19.265 milyon ABD   Ayşem Ulusoy, lojistik sektörünün güncel sorunla-
               dolar olarak gerçekleşti. Demiryolu yük taşımacılığının   rını; ‘navlunlarda yaşanan artış, ekipman yetersizliği,
               toplam ithalat taşımalarındaki payı 2021’de %1.23, ihra-  sınır kapılarında yaşanan yoğunluklar, şoför sıkıntısı,
               cat taşımalarında ise %0.74 oldu. Karayolu taşımacılığı   havayolunda rota değişimi, petrol fiyatlarındaki artış,
               değer bazında Türkiye’nin dış ticaretinde ikinci sırada.   Rusya-Ukrayna Savaşı’nın etkileri’ olarak sıralıyor ve
               2020 ve 2021’deki Pandemi’yle karayolu taşımacılığında   özellikle Kapıkule Sınır Kapısı’nda yaşanan yoğunluğun
               küresel yaşanan krizin etkisi oranlara da yansıdı. Karayo-  sadece maliyetleri artırmakla kalmayıp ticari faaliyetleri
               lu yük taşımacılığının toplam ithalat taşımalarındaki payı   de sekteye uğrattığını ifade ediyor: “Navlun artışlarının
               değer bazında 2021’de %20.79, ihracat taşımalarında ise   yaşandığı ve önemli bir krizin görüldüğü denizyolu ta-
               %30.85 oldu. 2021’in sonunda havayolu taşımacılığının   şımacılığında ekipman yetersizliği gündemde kalmaya
               ithalatta değer bazındaki payı %11.08, ihracatta ise payı   devam ediyor, navlunlar ihracatta rekabet gücünü zor-
               %8.40 gerçekleşti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz-  layacak kadar yüksek hale geldi.”
               cilik Genel Müdürlüğü’nün verilerine göre 2022 ilk çey-  “Intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, OSB’lerin
               rekte limanlarda elleçlenen yük miktarı yüzde 9.1 artarak   demiryoluyla limanlara bağlanması, Türkiye’nin tran-
               135 milyon 196 bin ton olarak kayıtlara geçti. Pandemi’yle   sit ticaret merkezi haline getirilmesi, çevre dostu tek-
               birlikte e-ticaret alanında büyük değişimler yaşadık.   nolojiler önemli”: Ulusoy, yaşanan salgın krizinin lojistik
               Hemen her şirket bu alanda yeni yatırımlarını devreye   maliyetleri en üst seviyeye çıkardığını, ithalatı kısıtlayıcı
               alırken, mevcut kapasiteler artırıldı, sıfırdan yatırımla-  tedbirler çerçevesinde Türkiye’de ihraç edilen yükleri
                                                                                          Haziran 2022 KobiEfor 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54