Page 49 - KobiEfor Haziran 2022
P. 49
pozitif yönde ivmelendirecek, pazar ve ürün çeşitliliği ar- ra ağırlık verildi. Yeni girişimciler sektöre giriş yaparak
tacak, olası dış ticaret dalgalanmalarından en az şekilde bu alandaki fırsatları değerlendirme konusunda hızlı
etkilenilecek. Ulaşım ve lojistik altyapısı, know-how’ı ile reaksiyonlar gösterdi. Sektöre yönelik depo yatırımları
taşımacılık ve lojistik sektörü, Türkiye sanayisi, üretimi, hızlanırken e-ticaret lojistiğinde e-ihracat ve B2B yeni
ticareti, ihracatı ve büyümesinde stratejik rol oynuyor. büyüme alanları olarak öne çıktı. Pandemiyle hızlanan
e-ticarette küresel hacim 2021’de 5 trilyon dolara yakla-
Intermodal taşımacılık ve yeşil lojistik şırken 2022’de bu rakamın 6 buçuk trilyon dolara ulaş-
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üreten- ması öngörülüyor. 2021’de ülkemizde e-ticaret hacmi ise
leri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem %69 artarak 381.5 milyar TL olarak gerçekleşti.”
Ulusoy’un verdiği bilgilere göre; Lojistik sektörü de destek kapsamına alındı: Hiz-
2019’da 6 trilyon Euro olan küresel met İhracatının Tanımlanması, Sınıflandırılması ve Des-
lojistik sektörü, 2020’de Pandemi’de teklenmesi Hakkında Cumhurbaşkanı Kararı, Resmî
küçülerek 5.73 trilyon Euro’ya yak- Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi, hizmet sektörle-
laştı, 2021’de 5.99 trilyon Euro’ya rine verilen destek kapsamına lojistik sektörü de alınarak
yükseldiği tahmin ediliyor, 2024’e mal ihracatı yapacak şe-
kadar 6.88 trilyon Euro’yu geçmesi kilde destek sağlanma-
Ayşem
Ulusoy bekleniyor. Ulusoy, küresel lojistik sına karar verildi. Ulu-
sektörü büyüme sinyalleri vermeye soy, şu bilgileri veriyor:
devam etse de küresel sorunların maliyet kalemlerini “Lojistik sektörüne ve-
artırarak sektörü ciddi anlamda etkilediğini söylüyor. rilecek desteklerde belli
2021’de özellikle havayolu, karayolu ve denizyolunda bir sermayenin üzerinde
operasyonel sıkıntıların yaşanmaya devam ettiğini, hava- yatırım yapacak işletmelerin yatırım ve harcamalarını
yolunda kargo uçaklarına talebin arttığını, denizyolunda devlet ödeyecek. Destek kapsamına alınan yatırımlar ise;
konteynerlerin belirli bölgelerde birikmesi ve diğer bölge- • Yılda 600.000 TL’ye kadar, yurtdışında markalaş-
lerdeki talepleri karşılayamaması gibi sebeplerle navlun maları için yapacakları harcamaların %50’si,
fiyatlarının 9 bin dolara kadar fırladığını belirten Ulusoy, • Yılda 1.800.000 TL’ye kadar alacakları belgeler,
2021’in son aylarında sektörün toparlanmaya başladığı- sertifikalar, akreditasyonlar için yapılacak harcama-
nı, bunun 2022’de de devam etmesini umduklarını ancak ların %50’si,
Rusya-Ukrayna savaşının lojistik sektörünü bir kez daha • Yılda 720.000 TL’ye kadar, yurt dışında açacak-
küresel sorunlarla karşı karşıya bıraktığını kaydediyor. ları ofis ve merkez kiralarının %50’si, yıllık 1.800.000
Türkiye’de kara, deniz ve havayolu taşımacılığı: Sa- TL’ye kadar yurt dışına yönelik reklam tanıtım pazar-
vaşla birlikte kapanan hava ve deniz limanları ile yükse- lama faaliyetlerinin %50’si,
len petrol fiyatlarının küresel salgının ardından tedarik ve • Yıllık 300.000 TL’ye kadar belirlenen yurt dışı et-
lojistik sektörüne bir kez daha darbe vurduğunu aktaran kinliklere katılımın %50’si,
Ulusoy, özellikle gelişmekte olan ülkelerde savaşın et- • Yıllık 300.000 TL’ye kadar belirlenen milli katılım et-
kisinin lojistik maliyetlere yansıdığını, bu açıdan maliyet kinlik giderlerinin %60’ı devlet tarafından karşılanacak.
sorununun 2022’de karşılaştıkları sorunlar arasında ilk Bu destek paketiyle ülkemiz sahip olduğu coğrafi
sırada yer aldığını anlatıyor: “2021’in Ocak-Ekim döne- konum ve avantajlarını lojistik gücüyle birleştirirse
minde Türkiye’nin hizmet gelirleri 46.226 milyon ABD küresel ticaretten alacağı payı artırabilir.”
dolar, taşımacılık sektörü gelirleri ise 19.265 milyon ABD Ayşem Ulusoy, lojistik sektörünün güncel sorunla-
dolar olarak gerçekleşti. Demiryolu yük taşımacılığının rını; ‘navlunlarda yaşanan artış, ekipman yetersizliği,
toplam ithalat taşımalarındaki payı 2021’de %1.23, ihra- sınır kapılarında yaşanan yoğunluklar, şoför sıkıntısı,
cat taşımalarında ise %0.74 oldu. Karayolu taşımacılığı havayolunda rota değişimi, petrol fiyatlarındaki artış,
değer bazında Türkiye’nin dış ticaretinde ikinci sırada. Rusya-Ukrayna Savaşı’nın etkileri’ olarak sıralıyor ve
2020 ve 2021’deki Pandemi’yle karayolu taşımacılığında özellikle Kapıkule Sınır Kapısı’nda yaşanan yoğunluğun
küresel yaşanan krizin etkisi oranlara da yansıdı. Karayo- sadece maliyetleri artırmakla kalmayıp ticari faaliyetleri
lu yük taşımacılığının toplam ithalat taşımalarındaki payı de sekteye uğrattığını ifade ediyor: “Navlun artışlarının
değer bazında 2021’de %20.79, ihracat taşımalarında ise yaşandığı ve önemli bir krizin görüldüğü denizyolu ta-
%30.85 oldu. 2021’in sonunda havayolu taşımacılığının şımacılığında ekipman yetersizliği gündemde kalmaya
ithalatta değer bazındaki payı %11.08, ihracatta ise payı devam ediyor, navlunlar ihracatta rekabet gücünü zor-
%8.40 gerçekleşti. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz- layacak kadar yüksek hale geldi.”
cilik Genel Müdürlüğü’nün verilerine göre 2022 ilk çey- “Intermodal taşımacılığın geliştirilmesi, OSB’lerin
rekte limanlarda elleçlenen yük miktarı yüzde 9.1 artarak demiryoluyla limanlara bağlanması, Türkiye’nin tran-
135 milyon 196 bin ton olarak kayıtlara geçti. Pandemi’yle sit ticaret merkezi haline getirilmesi, çevre dostu tek-
birlikte e-ticaret alanında büyük değişimler yaşadık. nolojiler önemli”: Ulusoy, yaşanan salgın krizinin lojistik
Hemen her şirket bu alanda yeni yatırımlarını devreye maliyetleri en üst seviyeye çıkardığını, ithalatı kısıtlayıcı
alırken, mevcut kapasiteler artırıldı, sıfırdan yatırımla- tedbirler çerçevesinde Türkiye’de ihraç edilen yükleri
Haziran 2022 KobiEfor 49