Page 36 - KobiEfor Şubat 2022
P. 36
UZMAN
PAGDER Başkanı Selçuk Gülsün,
Plastik Sektörünün 2021 Yılını Değerlendiriyor...
ürk plastik sektörü; Dünya’nın 5., ihracatı ile ilgili bir diğer dikkat çekmek
Avrupa’nın Almanya’dan sonra 2. gereken husus ise dolaylı ihracatımızın bu
T plastik üreticisi. 250 bin kişiye istih- hesaplara dâhil edilmemiş olduğu gerçeği-
dam yaratan sektörün 156 ülkeye ihracatıyla dir. Örneğin; ortalama olarak bir otomobil-
ekonomimize katkısını anımsatmak isterim. de 175 kilogram civarında plastik malzeme
Plastik Sanayicileri Derneği (PAGDER) kullanılmakta ve bu plastik malzemeler
Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Gülsün, aracın daha hafif olmasını sağlayarak ya-
Hilmi Develi Uludağ Üniversitesi İktisat Fakültesi Ma- kıt tüketimini ve dolayısıyla karbon ayak
hilmideveli@gmail.com liye Bölümü’nden mezun. İş yaşamında izimizi azaltmaktadır. İhracata konu olan
ise 2001 yılından bu yana plastik sektörü araçların içerisindeki plastik ekipmanlar
içerisinde. ‘Tisan Mühendislik Plastikleri’ ise farklı bir GTİP’ten çıktıkları için plastik
PAGDER Başkanı Firması’nın Yönetim Kurulu Üyeliği görevi- ihracatı içerisinde yer almamaktadır. Bizim
Selçuk Gülsün, ni yürütmekte. Değerli Başkan Selçuk Gül- yaptığımız hesaplamalara göre dolaylı ih-
sün ile plastik sektörünün geride bıraktığı- racatı da dâhil ettiğimizde sektörümüzün
“Herhangi bir mız 2021 yılının değerlendirmesini yaptık. 2021 yılı ihracatının 15 milyar doların üze-
sanayi kolunda Plastik sektörünün 2021 yılında yaşa- rinde olduğunu söyleyebiliriz” dedi.
kalıcı büyüme nan tüm sorunlara rağmen büyümeye İhracattaki artışı yakalayamıyor olsa da
yaşanması için devam ettiğini belirten Gülsün, “2020 yı- toplam plastik mamul üretimimizin de
lının son çeyreğinden beri yüksek seyret- arttığını dile getiren Selçuk Gülsün, şun-
ise sağlıklı bir mekte olan plastik hammadde fiyatları, ları söyledi: “2021 yılında plastik mamul
iç pazara sahip Türk Lirası’nda yaşanan değer kaybı ve üretimimizin 11.4 milyon ton seviyesine
olmanın önemi Pandemi’ye bağlı olarak bozulan tedarik geldiğini görüyoruz. Bu önemli bir üretim
yadsınamaz. zinciri kaynaklı sorunlara rağmen 2021 artışına işaret ediyor olsa da iç pazarda
yılında ihracat temelli büyümeyi yakala- yaşanan sorunların da etkisiyle üretim
Bu sebeple
önümüzdeki mış olmak bizleri mutlu ediyor. Tabii bu tarafındaki artışın ihracata kıyasla daha
mütevazı kaldığını görüyoruz. Herhangi
büyümenin kalıcı olması için iç pazarında
dönemde en önem güçlendirilmesi şart” dedi. bir sanayi kolunda kalıcı büyüme yaşan-
verilecek konunun Hammadde tedarikinde yaşanan sıkıntı- ması için ise sağlıklı bir iç pazara sahip
ülkemiz insanının lar ve kur krizine bağlı olarak bilhassa iç olmanın önemi yadsınamaz. Bu sebeple
satın alma gücünü pazar yoğun çalışan işletmelerin çok zor önümüzdeki dönemde en önem verilecek
günler geçirdiğinin ve zaman zaman fiyat konunun ülkemiz insanının satın alma gü-
yükseltmek olduğu belirlemekte dahi zorlandığının altını çizen cünü yükseltmek olduğu görüşündeyiz.”
görüşündeyiz. Gülsün, “Öte yandan sektörümüzün, teda- 2021 yılı boyunca sanayi üretiminin per-
Sanayi üretiminin rik zincirinde yaşanan kırılmanın yarattığı formans kaybına yol açan bir diğer önemli
öncelendiği bir fırsatları iyi değerlendirdiğini ve ihracat başlığın ise kamunun sanayiye bakış açı-
pazarlarında varlığını güçlendirdiğini gö- sı ve belirsizlik ortamı olduğuna değinen
politika setinin rüyoruz. İşletmelerimize doğal bir hedge Gülsün, “Özellikle kamunun kontrolünde
benimsenmesi sağlayarak kur hareketlerinden koruması olan girdi fiyatlarının belirlenmesinde
durumunda ise sebebiyle işletmelerimizin sağlıklı bir fi- sanayiyi adeta üvey evlat olarak gören
girdi maliyeti nansal yapıya kavuşmasında çok büyük bir bakış açısının belirlendiğini ve son
öneme sahip olduğunu düşündüğümüz dönem zamlarının tamamının sanayiciye
kaynaklı ihracatta hem değer hem miktar bazında yansıtıldığını gördük. Oysaki sanayi girdi-
enflasyonun önüne önemli bir sıçrama yaşandı. 2020 yılında sinde yaşanan maliyet artışı dolaylı ola-
geçilmesi daha plastik hammadde ve plastik mamul top- rak tüketici enflasyonuna yansımakta ve
olası olacaktır” lam ihracatımız 3.5 milyon ton ve 6.9 milyar bu politikanın uygulanmasında itici güç
dolar olarak gerçekleşirken 2021 yılı ihra- olduğuna inandığımız tüketiciyi koruma
dedi.
catımız miktar bazında yüzde 18.5 artışla görevini getirememektedir. Öte yandan
4.2 milyon tona, değer bazında yüzde 40.9 bu maliyet artışı ülkemiz sanayicisinin
artışla 9.7 milyar dolar mertebesine ulaştı. ihracat pazarlarında güç kaybetmesine
Bu noktada özellikle ihracatımızın miktar ve rekabet gücünü yitirmesine sebep ol-
bazında bu denli yüksek bir artış göstermiş maktadır. Bunun yerine sanayi üretiminin
olması sevindirici zira değer bazında yaşa- öncelendiği bir politika setinin benimsen-
nan artış emtia fiyatlarında yaşanan hare- mesi durumunda ise girdi maliyeti kay-
ketlere bağlı olarak değişkenlik gösterebi- naklı enflasyonun önüne geçilmesi daha
liyor ve yanıltıcı olabiliyor. Sektörümüzün olası olacaktır” diye konuştu.
36 KobiEfor ìXEDW