Page 82 - KobiEfor Kasım 2022
P. 82
*UL 'HSRODU *HOL\RU
andeminin etkisiyle tedarik zincirinde önemli posundaki boş alanlar, otomotiv yedek parça itha-
kırılmalar yaşandı ve e-ticaretteki hızlı büyüme, latçısı veya bir gıda toptancısının deposundaki boş
Phızlı teslimat konusundaki müşteri beklentileri- alanlar, oyuncak üreticisi veya bir gıda toptancısının
nin artması sonucunu doğurdu, artık herkes gün içinde sıcaklık kontrollü deposundaki boş alanlar, paket-
teslimat istiyor, bu durum için yeni çözümlere ve ilave li şarküteri üreticisi veya bir caddedeki ayakkabıcı
depolama alanlarına olan ihtiyacı arttırıyor. dükkânının deposu, sokaktaki marketin soğuk hava
deposu, özellikle AVM’deki dükkân veya dükkânların
Türkiye’de yeterli depolama alanı var mı? deposu gibi “boş” alanlar, gri depolama alanıdır.
GYODER’in Gösterge Raporu’na göre hepsi İstan- Türkiye’de AVM’lerdeki kiralanabilir alan miktarı ti-
bul ve Kocaeli’de olmak üzere ölçülebilen depolama cari depolama alanının üzerindedir.”
2
alanı, 10.6 milyon m ve bunun %65’i lojistik firma-
larına ait. Deportak Kurucu Ortağı Oruç Kaya, Tür-
kiye genelindeki OSB’leri, fabrikaları, toptancıları,
perakendecileri, ithalatçıları ve lojistik firmalarını
kapsayacak şekilde “bugün itibariyle mevcut” top-
2
lam “depolama” alanının 20-25 milyon m civarında
olduğunu, İngiltere, Almanya, ABD, Avrupa geneli ve
GCCA Global Cold Storage Capacity Raporu’na göre
2
Dünya geneli için “kişi başı depolama alanı (m /
kişi)” verileri örnek alınırsa Türkiye’de 40-60 mil-
yon m depolama alanı ve 35-40 milyon m “sıcaklık
2
3
kontrollü” depolama alanı gerektiğini anlattı. Nüfus
gelişimiyle paralel olarak Türkiye geneli için her yıl
500.000 m ve 1.000.000 m ve İstanbul için her yıl
2
2
2
105.000 m -400.000 m depolama alanı ihtiyacı ol-
2
duğunu paylaşan Kaya, “Sıfır stok” ile çalışmayı se- Oruç Kaya
ven şirketlerin bile “Covid-19 gibi bir Pandemi yine
olursa tedarik zinciri yine kırılır” düşüncesiyle stok Bu çözümün konum-tabanlı, gerçek-zamanlı tek-
tutma ve dolayısıyla daha fazla “depolama alanı” ih- nolojiler ve yeni nesil son kilometre depolama inovas-
tiyacı duymaya başladıklarına dikkat çekti. yonlarıyla oldukça mümkün olduğunu anlatan Oruç
“Tersine globalizasyon” yani çok sayıdaki ulus- Kaya, önümüzdeki 10 yıl içinde AVM’lerin kiralanabilir
lararası “uzak” coğrafyada üretim yerine ülkelerin alanlarının bir kısmının, e-ticaret platformlarında sa-
kendi içinde veya çok yakın coğrafyasında üretim tış yapan yüzbinlerce satıcının mallarının depolandığı,
stratejisinin, ülkelerdeki üretim amaçlı daha fazla siparişlerinin yönetildiği ve yönlendirildiği, iadelerinin
depolama alanına ihtiyaç duymasına yol açabilece- toplandığı yerlere dönüşmesinin çok muhtemel oldu-
ğini de belirten Kaya, Savills’in raporlarına göre her ğunu ifade etti: “Gri Depolamada önemli olan ihtiyacı
1 milyar Euro değerindeki üretim amaçlı yatırımın, (talebi) ve arzı (depolama alanlarını), doğru bütünleş-
ilave 18.000 m ticari depo talebi yaratabileceğini de tirebilmek (entegrasyon) ve bunları talepler (ihtiyaç) ile
2
aktardı. doğru zamanda, doğru teknolojilerle akıllı eşleştirebil-
E-ticaret’in Covid-19 etkisiyle, Türkiye’de de bek- mektir. Akıllı bütünleştirebilme ve eşleştirme bugünün
lenenden fazla geliştiğini; Prologis ve CBRE’nin ra- arttırılmış zeka teknolojileriyle kolaylaşmıştır.
porlarına göre e-ticaretin, normal perakende ma- E-ticaret’te, siparişten itibaren sadece 2 saat
ğazacılığına göre 3 katı daha fazla depolama alanına içinde teslimatın gerçekleşmesini sağlayacak “Son
ihtiyaç duyabileceğini, her 1 milyar dolarlık e-ticaret Kilometre Depolama (Last Mile Warehousing)” tek-
satış artışı için yaklaşık 116.000 m depolama alanı nolojilerini geliştirdik. Bu teknolojiler, Airbnb ben-
2
gerekebileceğini paylaşan Kaya, e-ticaretin, artık zeri yeni nesil gri depolama alanlarının yaratılarak
tüketiciye çok daha yakın olmak ve çok daha kısa envantere kazandırılmasını sağlayacak “Deportak”
sürede teslimat yapmak için çözümler aradığına de- platformu üzerine inşa edildi. Dünyanın sayılı lojis-
ğindi: “Farklı, radikal ve teknolojik bir çözüm, daha tik teknolojileri arasında yer alan Tırport’un know
kısa sürede cevap verebilir. Gri Depolama, “depo” how’ı ve 30 yılı aşkın depolama tecrübesiyle bu çö-
alanı olmaya müsait her alanın “depolama” alanı zümleri ürettik. 2023’te Türkiye’yi ve Avrupa’yı “Gri
olarak kullanılmasıdır. Örneğin; bir fabrikanın de- Depolar” ile tanıştırmaya başlıyoruz.”
78 KobiEfor .DVÜP