Page 78 - KobiEfor Kasım 2022
P. 78

'(32/$0$ 9( 7$á,0$ +à=0(7/(5à



           orantılı büyüyerek devam ediyor. Uzmanlar, Türkiye’nin   ise GPS teknolojisi yardımıyla talep yönetimi, dağıtım
           konumu, tüm coğrafyalara olan erişim olanakları, lojis-  merkezi ve depolar arasında yüksek etkileşim sağlana-
           tik altyapısı, kendi sektörlerinde yetkin şirketleri ile çok   rak işletmeler araçlarını rahatlıkla takip ederken nak-
           daha önemli hale geldiğini, sadece bölgesel bir çözüm   liye hareketlerini izlerken gönderiler hakkında sağlıklı
           merkezi değil, tesisleri, depoları, karayolları, demiryol-  bilgi edinebilmektedir” açıklamasını yapıyor.
           ları, deniz ve hava limanlarıyla Dünya’nın lojistik hubla-  Lojistik sektörüne yönelik yazılım ve robot üreten şir-
           rından biri olma yolunda olduğunu söylüyor.     ketlerin, derin öğrenme algoritmalarıyla mal tanımlama,
                                                           analiz etme, sayma, seçme gibi süreçleri robotların yapa-
             Dijital dönüşüm harcamaları                   bileceği hale getirdiğini kaydeden Ulusoy, yazılımlar saye-
             artış gösterecek                              sinde, bir robotun çok kısa sürelerde ürünü tanımladığını
             UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet   ve ürünün götürülmesi gereken yere ulaştırılmasını sağ-
           Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem   ladığını aktarıyor: “Yazılım şirketlerinin geliştirdiği yeni
                             Ulusoy, uluslararası ticaretin hac-  yazılımlarla tedarik zinciri ve elleçleme süreçlerinin daha
                             mi ve erişim kabiliyeti, teknolojik   hızlı ve az maliyetli olacağı beklenmektedir. Depolama ev-
                             gelişmeler ve dijital sistemlerin   resinde ürünleri yerleştiren, izleyen ve taşıyan robotlar bir
                             iş kollarına adaptasyonuyla ar-  insanın taşıyamayacağı kadar büyük paketleri kolaylıkla
                             tarken, rekabet ölçeğinin büyüdü-  taşımalarıyla iş kolaylaştırıcı bir vasfa sahip olmaktadır.
                             ğüne ve küresel şirketlerin oyuna   Böylece insan gücü, zaman alıcı fiziksel hareket gerekti-
                             dâhil olduğuna dikkat çekerek,   ren işlerde kullanılmamaktadır.”
                             “Artan bu rekabet ortamı her sek-  Depo ve dağıtım merkezlerinin lojistik ve tedarik zin-
            Ayşem
            Ulusoy           törde olduğu gibi lojistik sektö-  ciri yönetiminin ayrılmaz parçaları olduğunu vurgulayan
                             ründe de hissedilmekte ve lojistik   Ulusoy, tüm Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de depo
           perspektifimizin odak noktasını oluşturmaktadır. Son   uygulamalarında profesyonelleşme ve uzmanlaşma eği-
           zamanlarda yapılan araştırmalardan elde edilen verile-  liminin arttığını, depo ve da-
           re göre, uzmanlar lojistik endüstrisinde dijitalleşmenin   ğıtım merkezlerinin rollerinin
           muazzam bir artış göstereceğinin altını çizerken dünya   dijitalleşen dünyada yeniden
           çapında lojistik pazarında dijital dönüşüm harcamaları-  tanımlandığını belirtiyor: “Bu
           nın da artış göstereceğini öngörüyor” diyor.    nedenle depolama faaliyetle-
             Günümüzde depolama sistemlerinde yüz tanıma,   ri hem teknolojik gelişmeleri
           sesli ve ışıklı yönlendirme sistemleri hâlihazırda kulla-  yakından takip etmeli hem
           nılırken ilerleyen süreçte kullanım hacimlerinde artış   de tüm lojistik süreçlerde olduğu gibi ekonomik olma
           beklendiğini ifade eden Ulusoy, “İnsan-makine etkile-  prensiplerine göre yapılmalıdır. Son yıllardaki teknolojik
           şiminin sağlandığı bu depolarda otomatik olarak yön-  gelişmeler depoların daha verimli bir şekilde kullanılma-
           lendirilen stoklama araçları, akıllı stoklama sistemleri,   sını ve dolayısıyla envanter masraflarının büyük oranda
           akıllı raflar, kendi rotalarını belirleyen sistemlerin kulla-  azalmasını sağlamıştır. Gelişen teknolojiyle birlikte bilgi-
           nımı her geçen gün artarken depolama faaliyetlerinde   sayar ortamında stok takibi yapılabilmekte, buna benzer
           verimlilik ve etkinlik sağlanmaktadır. Lojistik sektörü-  metotlar kullanılarak etkin bir depo yönetim sistemi ile
           nün bir diğer önemli süreci olan taşıma sistemlerinde   deponun yönetilmesi mümkün olmaktadır.”

               E-ticarette son 2 ay beklentisi: 500 milyar TL

               TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret   lın tamamını geçeceğini öngörüyoruz. İşletmeler yıl
             Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, “Bu yılın   içinde online kanallar üzerinden yaptıkları cironun
                              e-ticaret büyüme rakamlarını da   ortalama dörtte 1’ini yılın son iki ayındaki kampan-
                              göz önünde bulundurarak, Ka-  ya dönemlerinde gerçekleştiriyor. Hem e-ticarete
                              sım-Aralık ayında Türkiye geneli   başlayan işletme sayısındaki artış, hem e-ticaret si-
                              toplam e-ticaret ciro beklentimiz   telerinin geçmişteki hatalarından aldıkları dersler
                              500 milyar TL civarında” diyor.   üzerine kendilerini yeniden yapılandırmaları, hem
                              Çiğdemli, Ticaret Bakanlığı veri-  de teslimat modellerinin geliştirilmesi, yeni nesil
                              lerine göre, 2021 yılı toplamında   kargo şirketlerinin kurulması gibi çarpan etkisi yara-
                              e-ticaret hacminin yaklaşık 400   tacak faktörleri de hesaba kattığımızda, bu yılın son
             Cenk
             Çiğdemli         milyar TL’ye ulaştığını belirterek,   iki ayında e-ticarette cirosal bazda rekor bekliyoruz.
                              şunları söyledi: “Hem e-ticaret   Bunu biraz da sektör oyuncularının verdiği kaliteli
             sektöründe pazar dinamiklerinin hızlanması hem   hizmet ve müşteri memnuniyeti belirleyecek. İndirim
             de enflasyonun etkisiyle yılın son iki ayındaki Türki-  dönemlerinde rekabet de kızışıyor. Böyle zamanlarda
             ye geneli e-ticaret ciro rakamlarının geçtiğimiz yı-  kazananı küçük detaylar belirliyor.”

           74 KobiEfor .DVÜP
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83