Page 78 - KobiEfor Kasım 2022
P. 78
'(32/$0$ 9( 7$á,0$ +à=0(7/(5à
orantılı büyüyerek devam ediyor. Uzmanlar, Türkiye’nin ise GPS teknolojisi yardımıyla talep yönetimi, dağıtım
konumu, tüm coğrafyalara olan erişim olanakları, lojis- merkezi ve depolar arasında yüksek etkileşim sağlana-
tik altyapısı, kendi sektörlerinde yetkin şirketleri ile çok rak işletmeler araçlarını rahatlıkla takip ederken nak-
daha önemli hale geldiğini, sadece bölgesel bir çözüm liye hareketlerini izlerken gönderiler hakkında sağlıklı
merkezi değil, tesisleri, depoları, karayolları, demiryol- bilgi edinebilmektedir” açıklamasını yapıyor.
ları, deniz ve hava limanlarıyla Dünya’nın lojistik hubla- Lojistik sektörüne yönelik yazılım ve robot üreten şir-
rından biri olma yolunda olduğunu söylüyor. ketlerin, derin öğrenme algoritmalarıyla mal tanımlama,
analiz etme, sayma, seçme gibi süreçleri robotların yapa-
Dijital dönüşüm harcamaları bileceği hale getirdiğini kaydeden Ulusoy, yazılımlar saye-
artış gösterecek sinde, bir robotun çok kısa sürelerde ürünü tanımladığını
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet ve ürünün götürülmesi gereken yere ulaştırılmasını sağ-
Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem ladığını aktarıyor: “Yazılım şirketlerinin geliştirdiği yeni
Ulusoy, uluslararası ticaretin hac- yazılımlarla tedarik zinciri ve elleçleme süreçlerinin daha
mi ve erişim kabiliyeti, teknolojik hızlı ve az maliyetli olacağı beklenmektedir. Depolama ev-
gelişmeler ve dijital sistemlerin resinde ürünleri yerleştiren, izleyen ve taşıyan robotlar bir
iş kollarına adaptasyonuyla ar- insanın taşıyamayacağı kadar büyük paketleri kolaylıkla
tarken, rekabet ölçeğinin büyüdü- taşımalarıyla iş kolaylaştırıcı bir vasfa sahip olmaktadır.
ğüne ve küresel şirketlerin oyuna Böylece insan gücü, zaman alıcı fiziksel hareket gerekti-
dâhil olduğuna dikkat çekerek, ren işlerde kullanılmamaktadır.”
“Artan bu rekabet ortamı her sek- Depo ve dağıtım merkezlerinin lojistik ve tedarik zin-
Ayşem
Ulusoy törde olduğu gibi lojistik sektö- ciri yönetiminin ayrılmaz parçaları olduğunu vurgulayan
ründe de hissedilmekte ve lojistik Ulusoy, tüm Dünya’da olduğu gibi Türkiye’de de depo
perspektifimizin odak noktasını oluşturmaktadır. Son uygulamalarında profesyonelleşme ve uzmanlaşma eği-
zamanlarda yapılan araştırmalardan elde edilen verile- liminin arttığını, depo ve da-
re göre, uzmanlar lojistik endüstrisinde dijitalleşmenin ğıtım merkezlerinin rollerinin
muazzam bir artış göstereceğinin altını çizerken dünya dijitalleşen dünyada yeniden
çapında lojistik pazarında dijital dönüşüm harcamaları- tanımlandığını belirtiyor: “Bu
nın da artış göstereceğini öngörüyor” diyor. nedenle depolama faaliyetle-
Günümüzde depolama sistemlerinde yüz tanıma, ri hem teknolojik gelişmeleri
sesli ve ışıklı yönlendirme sistemleri hâlihazırda kulla- yakından takip etmeli hem
nılırken ilerleyen süreçte kullanım hacimlerinde artış de tüm lojistik süreçlerde olduğu gibi ekonomik olma
beklendiğini ifade eden Ulusoy, “İnsan-makine etkile- prensiplerine göre yapılmalıdır. Son yıllardaki teknolojik
şiminin sağlandığı bu depolarda otomatik olarak yön- gelişmeler depoların daha verimli bir şekilde kullanılma-
lendirilen stoklama araçları, akıllı stoklama sistemleri, sını ve dolayısıyla envanter masraflarının büyük oranda
akıllı raflar, kendi rotalarını belirleyen sistemlerin kulla- azalmasını sağlamıştır. Gelişen teknolojiyle birlikte bilgi-
nımı her geçen gün artarken depolama faaliyetlerinde sayar ortamında stok takibi yapılabilmekte, buna benzer
verimlilik ve etkinlik sağlanmaktadır. Lojistik sektörü- metotlar kullanılarak etkin bir depo yönetim sistemi ile
nün bir diğer önemli süreci olan taşıma sistemlerinde deponun yönetilmesi mümkün olmaktadır.”
E-ticarette son 2 ay beklentisi: 500 milyar TL
TOBB E-ticaret Meclisi Üyesi, Ticimax E-ticaret lın tamamını geçeceğini öngörüyoruz. İşletmeler yıl
Sistemleri Kurucu CEO’su Cenk Çiğdemli, “Bu yılın içinde online kanallar üzerinden yaptıkları cironun
e-ticaret büyüme rakamlarını da ortalama dörtte 1’ini yılın son iki ayındaki kampan-
göz önünde bulundurarak, Ka- ya dönemlerinde gerçekleştiriyor. Hem e-ticarete
sım-Aralık ayında Türkiye geneli başlayan işletme sayısındaki artış, hem e-ticaret si-
toplam e-ticaret ciro beklentimiz telerinin geçmişteki hatalarından aldıkları dersler
500 milyar TL civarında” diyor. üzerine kendilerini yeniden yapılandırmaları, hem
Çiğdemli, Ticaret Bakanlığı veri- de teslimat modellerinin geliştirilmesi, yeni nesil
lerine göre, 2021 yılı toplamında kargo şirketlerinin kurulması gibi çarpan etkisi yara-
e-ticaret hacminin yaklaşık 400 tacak faktörleri de hesaba kattığımızda, bu yılın son
Cenk
Çiğdemli milyar TL’ye ulaştığını belirterek, iki ayında e-ticarette cirosal bazda rekor bekliyoruz.
şunları söyledi: “Hem e-ticaret Bunu biraz da sektör oyuncularının verdiği kaliteli
sektöründe pazar dinamiklerinin hızlanması hem hizmet ve müşteri memnuniyeti belirleyecek. İndirim
de enflasyonun etkisiyle yılın son iki ayındaki Türki- dönemlerinde rekabet de kızışıyor. Böyle zamanlarda
ye geneli e-ticaret ciro rakamlarının geçtiğimiz yı- kazananı küçük detaylar belirliyor.”
74 KobiEfor .DVÜP