Page 61 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 61

merkezi, sinema-konser salonu haline geldi. Dünya
         nüfusunun yüzde 45’ine, GSYİH’nin yüzde 60’tan fazla-
         sına sahip 8 ülkedeki (Çin, Fransa, Almanya, Hindistan
         Japonya, İspanya, İngiltere ve ABD) gelişmelere göre;
         e-ticaret, pandemi öncesine kıyasla 2 ila 5 kat arttı.
            Çalışma hayatındaki dönüşümle; iş ve şehir
         merkezlerinin coğrafyası da değişiyor:  800 mes-
         lekte 2000’den fazla iş faaliyetine dair analizlerin
         yer aldığı raporda; gelişmiş ekonomilerdeki işgü-
         cünün yüzde 20-25’inin verimlilik kaybı yaşamadan
         uzaktan çalışabileceği sonucuna varılıyor. Bu, pan-  beklenen nakliyecilik işlerinin; yeni teslimat ekonomi-
         demi öncesi evden çalışmanın 4-5 katı. Şirketler,   si sayesinde artacağı öngörülüyor. Bazı çalışanların,
         ofis alanlarını azaltmalarına imkân tanıyan hibrit   özel beceriler, daha yüksek sosyo-duygusal kapasite
         çalışma planları tasarlamaya başladı, bu da iş ve   gerektiren, çok daha yüksek ücret dilimlerinde iş bul-
         şehir merkezlerinin coğrafyası üzerinde değişiklik-  maları mümkün alanlara geçmeleri gerekecek. Müş-
         ler yaratabilecek, iş seyahatlerinin  pandemi önce-  teri hizmetleri, satış elemanları, idari asistanlar, mu-
         sine göre yüzde 20 azalması bekleniyor.          hasebeciler gibi pozisyonlar, yemek servisi işleri, ofis
            Mesleklerdeki değişim:  Sağlık sektörü ve STEM   destek rolleri dahil olmak üzere diğer birçok mesleğe
         (bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik) alanla-  olan talep de 2030’a kadar düşebilecek.
         rındaki yüksek ücretli istihdamın payı artmaya devam   Robot kullanım alanlarının yaygınlaşmasıy-
         edecek. Rüzgâr gülü teknisyenliği gibi çevreci ekono-  la, verimliliğin yıllık yüzde 1 artması bekleniyor:
         minin gelişimiyle büyüyen iş alanlarındaki meslekler-  Cesur adımların devam etmesiyle yıllık verimlilik
         de güçlü  artış bekleniyor. Salgından önce azalması   2024’e kadar her yıl yüzde 1 artırabilecek.

             Türkiye’de Y ve Z kuşaklarında çevre ve iklim bilinci artıyor

             Deloitte, Y ve Z Kuşağı Araştırması’nın 2021 so-  kaygısı: gelir eşitsizliği ve işsizlik, bunu çevre so-
          nuçlarını yayımladı. Türkiye dahil toplam 45 ülke-  runlarına odaklanma takip ediyor. Globalde; Y ve
          de Y kuşağından 14 bin 655 ve Z kuşağından da 8   Z kuşağının (yüzde 41’i ve yüzde 46’sı); Türkiye’de
          bin 273 kişiyle bu yıl 10.’su gerçekleştirilen araş-  sırasıyla yüzde 51’i ve yüzde 65’i; çoğu zaman ken-
          tırmaya göre; Y ve Z kuşağının büyük kısmı iklim   dini stresli hissediyor. Stres sebeplerinin başında;
          değişikliği, gelir eşitsizliği ve ayrımcılık gibi önemli   finansal durum, aile refahı ve iş olanakları geliyor.
          toplumsal konularda kritik bir noktada olunduğu-  •  Y ve Z kuşağı işverenlerin zihinsel sağlığı
          na inanıyor. Katılımcıların ortalama yüzde 70’i pan-  destekleme çabalarını yetersiz buluyor.
          demide devletin uyguladığı kurallara olabildiğince   • Pandemi, ekonomik eşitsizlik endişelerini ar-
          uyuyor. Gelecek konusunda iki kuşağın endişeleri   tırıyor: Türkiye’de katılımcıların neredeyse yüzde
          büyük oranda ortak; ekonomik durum, iklim kay-  60’ı finansal gelecekleriyle ilgili sık sık endişeleni-
                            gıları, beklentileri; işletmeler   yor, strese giriyor. Globalde Y ve Z kuşağının yüzde
                            ve hükümetlerin daha fazlasını   36’sı ve yüzde 40’ı, kişisel finansal durumlarının
                            yapmaları.                    2022’ye kadar iyileşeceğine inanıyor. Türkiye’den Y
                              Deloitte Türkiye Yetenek Li-  ve Z kuşağının yüzde 83’ü- yüzde 76’sı gelirin top-
                            deri Gülfer Irmak, son bir yılda   lum genelinde eşit dağılmadığını düşünüyor. Pek
                            özel hayatla birlikte, iş hayatı-  çok kişi değişim için hükümetin destek ve reform-
                            na dair ihtiyaç ve önceliklerin   larına ihtiyaç duyulabileceğine inanıyor.
           Güler            tamamen yeniden şekillendiği    • İş dünyasının etkisine ilişkin görüşler deği-
           Irmak            bir döneme tanıklık edildiğini   şiyor: Y kuşağında, iş dünyasının toplum üzerinde
                            kaydetti.                     çok veya pozitif etkisi olduğu görüşü azaldı (yüzde
                              Deloitte Türkiye İnsan Kay-  37). İş sadakatinde globalde, 2021’de her iki kuşak
                            nakları Direktörü Sinem Tüzer   2 yılda mevcut işlerinden ayrılmak ve değiştirmek
                            iklim değişikliği ve çevreyi ko-  istiyor (yüzde 36-yüzde 53).
                            rumanın hem dünya hem Tür-      • Türkiye’de Y ve Z kuşağı çevre ve iklim konu-
                            kiye genelinde Y ve Z kuşağının   larında bilinçleniyor: Türkiye’den Y ve Z kuşağının
                            ilk 3 endişesinden biri olduğu-  (yüzde 37’si ve yüzde 33’ü), salgından sonra daha
                     Sinem  nu vurguladı.                 fazla insanın çevre ve iklim konularında harekete
                     Tüzer    •  Y ve Z kuşağının ortak   geçmeye istekli olacağına inanıyor.


                                                                                    $ðXVWRV      KobiEfor
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66