Page 61 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 61
merkezi, sinema-konser salonu haline geldi. Dünya
nüfusunun yüzde 45’ine, GSYİH’nin yüzde 60’tan fazla-
sına sahip 8 ülkedeki (Çin, Fransa, Almanya, Hindistan
Japonya, İspanya, İngiltere ve ABD) gelişmelere göre;
e-ticaret, pandemi öncesine kıyasla 2 ila 5 kat arttı.
Çalışma hayatındaki dönüşümle; iş ve şehir
merkezlerinin coğrafyası da değişiyor: 800 mes-
lekte 2000’den fazla iş faaliyetine dair analizlerin
yer aldığı raporda; gelişmiş ekonomilerdeki işgü-
cünün yüzde 20-25’inin verimlilik kaybı yaşamadan
uzaktan çalışabileceği sonucuna varılıyor. Bu, pan- beklenen nakliyecilik işlerinin; yeni teslimat ekonomi-
demi öncesi evden çalışmanın 4-5 katı. Şirketler, si sayesinde artacağı öngörülüyor. Bazı çalışanların,
ofis alanlarını azaltmalarına imkân tanıyan hibrit özel beceriler, daha yüksek sosyo-duygusal kapasite
çalışma planları tasarlamaya başladı, bu da iş ve gerektiren, çok daha yüksek ücret dilimlerinde iş bul-
şehir merkezlerinin coğrafyası üzerinde değişiklik- maları mümkün alanlara geçmeleri gerekecek. Müş-
ler yaratabilecek, iş seyahatlerinin pandemi önce- teri hizmetleri, satış elemanları, idari asistanlar, mu-
sine göre yüzde 20 azalması bekleniyor. hasebeciler gibi pozisyonlar, yemek servisi işleri, ofis
Mesleklerdeki değişim: Sağlık sektörü ve STEM destek rolleri dahil olmak üzere diğer birçok mesleğe
(bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik) alanla- olan talep de 2030’a kadar düşebilecek.
rındaki yüksek ücretli istihdamın payı artmaya devam Robot kullanım alanlarının yaygınlaşmasıy-
edecek. Rüzgâr gülü teknisyenliği gibi çevreci ekono- la, verimliliğin yıllık yüzde 1 artması bekleniyor:
minin gelişimiyle büyüyen iş alanlarındaki meslekler- Cesur adımların devam etmesiyle yıllık verimlilik
de güçlü artış bekleniyor. Salgından önce azalması 2024’e kadar her yıl yüzde 1 artırabilecek.
Türkiye’de Y ve Z kuşaklarında çevre ve iklim bilinci artıyor
Deloitte, Y ve Z Kuşağı Araştırması’nın 2021 so- kaygısı: gelir eşitsizliği ve işsizlik, bunu çevre so-
nuçlarını yayımladı. Türkiye dahil toplam 45 ülke- runlarına odaklanma takip ediyor. Globalde; Y ve
de Y kuşağından 14 bin 655 ve Z kuşağından da 8 Z kuşağının (yüzde 41’i ve yüzde 46’sı); Türkiye’de
bin 273 kişiyle bu yıl 10.’su gerçekleştirilen araş- sırasıyla yüzde 51’i ve yüzde 65’i; çoğu zaman ken-
tırmaya göre; Y ve Z kuşağının büyük kısmı iklim dini stresli hissediyor. Stres sebeplerinin başında;
değişikliği, gelir eşitsizliği ve ayrımcılık gibi önemli finansal durum, aile refahı ve iş olanakları geliyor.
toplumsal konularda kritik bir noktada olunduğu- • Y ve Z kuşağı işverenlerin zihinsel sağlığı
na inanıyor. Katılımcıların ortalama yüzde 70’i pan- destekleme çabalarını yetersiz buluyor.
demide devletin uyguladığı kurallara olabildiğince • Pandemi, ekonomik eşitsizlik endişelerini ar-
uyuyor. Gelecek konusunda iki kuşağın endişeleri tırıyor: Türkiye’de katılımcıların neredeyse yüzde
büyük oranda ortak; ekonomik durum, iklim kay- 60’ı finansal gelecekleriyle ilgili sık sık endişeleni-
gıları, beklentileri; işletmeler yor, strese giriyor. Globalde Y ve Z kuşağının yüzde
ve hükümetlerin daha fazlasını 36’sı ve yüzde 40’ı, kişisel finansal durumlarının
yapmaları. 2022’ye kadar iyileşeceğine inanıyor. Türkiye’den Y
Deloitte Türkiye Yetenek Li- ve Z kuşağının yüzde 83’ü- yüzde 76’sı gelirin top-
deri Gülfer Irmak, son bir yılda lum genelinde eşit dağılmadığını düşünüyor. Pek
özel hayatla birlikte, iş hayatı- çok kişi değişim için hükümetin destek ve reform-
na dair ihtiyaç ve önceliklerin larına ihtiyaç duyulabileceğine inanıyor.
Güler tamamen yeniden şekillendiği • İş dünyasının etkisine ilişkin görüşler deği-
Irmak bir döneme tanıklık edildiğini şiyor: Y kuşağında, iş dünyasının toplum üzerinde
kaydetti. çok veya pozitif etkisi olduğu görüşü azaldı (yüzde
Deloitte Türkiye İnsan Kay- 37). İş sadakatinde globalde, 2021’de her iki kuşak
nakları Direktörü Sinem Tüzer 2 yılda mevcut işlerinden ayrılmak ve değiştirmek
iklim değişikliği ve çevreyi ko- istiyor (yüzde 36-yüzde 53).
rumanın hem dünya hem Tür- • Türkiye’de Y ve Z kuşağı çevre ve iklim konu-
kiye genelinde Y ve Z kuşağının larında bilinçleniyor: Türkiye’den Y ve Z kuşağının
ilk 3 endişesinden biri olduğu- (yüzde 37’si ve yüzde 33’ü), salgından sonra daha
Sinem nu vurguladı. fazla insanın çevre ve iklim konularında harekete
Tüzer • Y ve Z kuşağının ortak geçmeye istekli olacağına inanıyor.
$ðXVWRV KobiEfor