Page 57 - KobiEfor Ağustos 2021
P. 57
artış olduğunu, rafineri sektörünün yatırım projelerinin ların Türkiye’de yeterince üretilmemesinin kimya sa-
ertelendiğini, plastik hammaddeleri, emtia ve metaller- nayisindeki en önemli eksikliklerden birisi olduğunu
deki fiyat artışına rağmen 2021’de hem ihracatın hem vurgulayan Timur Erk, gıda, tarım, hijyen kimyasalları
de ithalatın artmasının beklendiğini dile getiriyor. ve ilaç etken maddelerine artan taleple ithalatta ara
Timur Erk, kimya sanayi sektöründe kısa vade- girdi kimyasal oranının ortalama yüzde 73’e ulaştığını
li büyümenin yüzde 4, uzun paylaşıyor: “Türkiye Kimya Meclisi Ar-Ge Komitesi’nin
vadeli büyümenin ise yüzde 6 saptadığı katmadeğeri yüksek, yıllık ithalat tutarı 50
civarında olabileceğini öngö- milyon dolardan yüksek kimyasalların ülkemizde üre-
rüyor: “En fazla büyüme hijyen tilmesi şarttır. İthal girdilerin imalatı için büyük ölçekli
kimyasallarında ve dezenfek- yatırımlarda yüzde 50 makine/teçhizat hibesi benzeri
tan üretiminde olacaktır, ayrı- özel teşvikler verilmesine ve orta ve yüksek teknoloji
ca petrokimyasallar ve kom- gerektiren üretim prosesleriyle ilgili makine ve teçhi-
pozitlerde büyüme artacaktır. zat aksamı imalatının teşvik edilmesine ihtiyaç vardır.”
Timur
Kapasite artırımı yeni yatırım Yatırım ortamının istenilen ölçüde iyileştirilememe-
Erk
olmadıkça artmayacak yüzde si ve kimya sanayinin yerleşim sorununa değinen Erk,
75-80 bandında kalacaktır. Yeni yatırımlar petrokim- kimya sanayinin sürdürülebilir rekabetçiliği sağlaya-
ya, katmadeğeri yüksek ara girdi kimyasallarda ve bilmesi ve strateji planlarındaki hedeflere ulaşabil-
kompozitlerde olacaktır. İhracatın 2021’de toplam mesi için önemli ölçüde yatırıma ihtiyacı bulunduğunu
20-22 milyar dolar, ithalatın ise 35-38 milyar dolar kaydediyor: “Altyapı ve lojistik imkanları uygun bölge-
olması tahmin edilmektedir. Uzun vadeli beklentilere lerde, özellikle petrol rafinerisi, petrokimya, sıvı kimya-
göre yeni büyük ölçekli yatırım yapılmadığı takdirde sal depolama ve enerji sektörlerinde yapılacak büyük
yıllık 15-20 milyar dolarlık açık kapanmayacaktır.” yatırımlar özendirilmeli ve kümelenme modeli destek-
Katmadeğeri veya ithalat tutarı yüksek kimyasal- lenerek özel sektörle işbirliği içerisinde Özel Enerji ve
“Yerli ikame girdiler yaratmalıyız”
BOSAD (Boya Sanayicileri Derneği) Başkanı ve Ak- “Antibakteriyel boyalara ilgi muazzam arttı”:
çalı Boya CEO’su M. Akın Akçalı, 2020’nin boya sektörü Akçalı, sektörün büyüme trendinin devam ettiğini
için ilginç bir yıl olduğunu, 2018 Ağustos’tan beri kü- dile getiriyor: “Türkiye boya sektörü olarak inşa-
çülme eğilimindeki sektörün pandemi et- at boyalarında dünya boya pazarından
kisiyle beklenmedik bir gelişmeyle büyüme yüzde 2’lik pay alıyoruz. Hedefimiz bunu
trendine geçtiğini söylüyor: “2020’de yüzde ilk etapta minimum yüzde 5 seviyelerine
28’lik büyümeyle 517.000 ton büyüklük ve 4 çıkarmak. Pandemi sürecinde tüketim
milyar TL ciroya ulaştık. Bu büyümenin baş- alışkanlıkları çok değişti. Her şeyden
lıca sebepleri olarak ertelenen taleplerin önce tüketicilerin boyama işine bakış
realize olması, evde kalan insanların seya- açısı negatiften pozitife döndü. Daha
hat ve giyim masraflarını ev dekorasyonuna önce evleri boyatmak külfet olarak görü-
M. Akın
yönlendirmesi, maske-mesafe-hijyen kura- lürdü ve en kolay ertelenen ihtiyaç kale-
Akçalı
lındaki hijyenle ilgili tüketicilerin evlerini bo- miydi. Ancak pandemiyle birlikte tüketi-
yamanın derin temizlik aracı olarak görülmesi, yazlık- ciler boya yapmanın keyifli ve eğlenceli bir aktivite
ların hiç olmadığı kadar aktif olması, dolayısıyla yazlık olduğunu keşfettiler. Duvarlarını, mutfak dolapla-
evlerin tadilat ihtiyacı ve 1. el ve 2. el konut kredilerinde rını, kapılarını, sehpalarını, çocuklarının oyuncak-
yüzde 0.64’e gerileyen oranlarla konut sektöründe ya- larını boyadılar ve büyük zevk aldılar. Hatta dep-
şanan canlanmaya bağlı olarak boya tüketimin artma- resif ruh halinden çıkma yolu olarak gördüler. Bir
sı olarak belirtebiliriz.” de tüketicilerin radarına giren sağlık önceliğinden
Akçalı, direkt 25 bin, dolaylı olarak 300 bin kişilik dolayı antibakteriyel boyalara ilgi muazzam arttı.”
istihdam sağlayan boya sektöründe 2020’de yüzde Hammadde girdilerimizin üçte ikisinin ithala-
10’luk büyümeyle 110 milyon doları aşan ihracat ta dayalı olduğunu kaydeden Akçalı, “Yerli ikame
yapıldığını anlatıyor. Üreticilerin ithalatta sıkıntılar girdiler yaratmalıyız. İthalata dayalı üretimle ih-
yaşadığını, özellikle Çin kaynaklı hammadde te- racatı artırmak oldukça zorlu bir yol, yerli çözüm-
darikinde kırılmalar yaşadıklarını aktaran Akçalı, lerimiz olmalı. Devletin yeni tesis yatırımlarına
“Bir de Türkiye boya pazarı pandemide beklenenin ve yerli hammadde üretimine sağladığı olumlu
üzerinde yüzde 28 gibi olağanüstü bir büyüme kay- teşvikler var. Bunlardan yararlanmanın yollarını
dedince bazı global hammadde üreticileri bu talebi bulmak için Ar-Gelerimize büyük görev düşüyor”
karşılayamaz noktaya geldi” diyor. diye konuşuyor.
$ðXVWRV KobiEfor 57