Page 65 - KobiEfor Temmuz 2021
P. 65
rın zarara maliyetlerinin artmasına neden olduğunu
anlatıyor: “Çin’deki konteyner üreticileri durmak- Denizcilik ve Kabotaj
sızın konteyner üretiyor, ancak üretilen bu kontey- Bayramı nedir?
nerlerin önemli bir bölümü eskiyen konteynerlerin
yerine dolaşıma sokuluyor. Dolayısıyla hissedilen Denizcilik ve Kabotaj Bayramı, her yıl 1 Temmuz’da
konteyner sıkıntısına hızlı bir çözüm olamıyor.” kutlanan milli bir bayramdır. Kabotaj bir ülkenin ken-
Denizyolu konteyner taşımacılığı büyüme ivme- di karasularında ve kendi limanları arasında gemi
sinde: Aşılamanın en üst seviyeye çıkmasıyla dünya işletme ve her türlü liman hizmetlerini kendi kont-
ticaretinin hızlı bir şekilde büyüyeceğini ve denizyolu rolünde bulundurma hakkıdır. Büyük Türkçe Sözlük
konteyner taşımacılığının dünya ticaretindeki önemini
kabotajı; “Bir ülkenin iskele veya limanları arasında
eskisinden daha fazla arttıracağını değerlendiren El- gemi işletme işi” olarak tanımlıyor. Osmanlı İmpa-
dener, “BIMCO, Mart’ta 15.000 ve üzeri TEU kapasitesi ratorluğu döneminde, Batılı ülkelere verilmiş kapü-
olan 45 ULCV (Ultra Geniş Konteyner Gemisi) tipi kon- tilasyonlar nedeniyle imparatorluğun kabotaj hakkı
teyner gemisi siparişi ve buna ek olarak daha küçük
yoktu. 24 Temmuz 1923’te imzalanan Lozan Antlaş-
gemiler için 27 sipariş verilerek rekor kırıldığını açık-
ması uyarınca kapitülasyonlar lağvedildi. Böylece
ladı. Bu gemilerin iki, üç yıl sonrasında servise gire- Türkiye kabotaj hakkına kavuştu. 19 Nisan 1926’da
ceklerini düşündüğümüzde, dünya deniz yolu kontey-
çıkarılan 815 sayılı yasaya göre Türkiye limanları
ner taşımacılığının büyüyerek yoluna devam edeceğini
arasında sadece Türk teknelerinin hizmet görme-
öngörebiliriz. Dünya konteyner ihtiyacı her yıl yüzde 4 si zorunluluğu getirildi. Yasa aynı yıl 1 Temmuz’da
büyümektedir ve Çin haricinde, önümüzdeki sene Hin-
yürürlüğe girdi. Bu tarih 1935’ten itibaren Kabotaj
distan ve Malezya’nın da hacim konteyner üreten ülke-
Bayramı olarak kutlanmaya başlandı. 2007’de kabo-
ler arasına katılması beklenmektedir” diyor. taj kelimesine denizcilik kelimesi de eklenerek bay-
Çin’de başlayan koronavirüs salgını, küresel tica- ramın adı Denizcilik ve Kabotaj Bayramı oldu.
rette tedarik sıkıntısını da beraberinde getirdi. Bu zor
zamanların ardından 2021’in Türkiye özelinde sektör- sında büyük potansiyel olduğunu görüyoruz.”
lere değer katacağı noktaların da ufukta görünmeye Dijitalleşmeyle gelen evrim: Eldener, bu zorlu
başladığını vurgulayan Eldener, şunları söylüyor: “Tür-
süreçte denizyolunun en büyük evriminin ise diji-
kiye de dahil olmak üzere bazı ülkeler, Çin’den gelen
talleşme alanında yaşanmaya başladığını belirti-
hammaddelere veya yan ürünlere bağımlı olmanın, yor: “Uzun süredir kullanılan geleneksel evrak ve
kriz dönemleri için büyük risk taşıdığının farkına var-
usuller dijitalleşmeyle değişebilecek. Dijitalleşme,
dı. Bu nedenle dünya genelindeki tedarikçilerin büyük
konşimento dahil olmak üzere evrak işlerinde, gemi
bölümü, ürün ya ve yük takiplerinde küresel deniz ticareti paydaşla-
da hizmet aldıkla- rının arasında bir köprü olacaktır.” Sektörde faali-
rı pazarları çeşit-
yet göstermek isteyen firmalar için bir zorunluluk
lendirme yoluna olan yetki belgelerinin yüksek ücretlerinin firmaları
gittiler. Pandemi daha en başından zorladığına da değinen Eldener,
sürecinde, Çin’den
“Sektör bu vb. yüksek ücretlerle uğraşmak zorunda
yeterince hizmet
kalmadan, enerjilerini, birikimlerini kendi firma-
ve tedarik sağlaya- larını ve sektörü geliştirebilecek adımlar atmaları
mayan küresel şirketlerden bazıları, satın alma ope-
için teşvik edilmelidir. Pandemi süreci bize bir kez
rasyonlarını Türkiye’ye yönlendirdi. Küresel ticaretteki
daha gösterdi ki kriz anının kurtarıcı, alternatif ta-
bu hedef değişimini pandemi şokuyla başvurulmuş şıma modu demiryolu ve intermodal taşımalardır.
geçici bir yöntem olarak değerlendirmiyoruz. Muhte- Konteynerleşmenin hızla arttığı günümüzde termi-
melen, Türkiye’ye yönelen satın alma eğilimleri, 2021
nallerimizin intermodal taşımacılığa elverişli hale
ve sonrasında da artarak devam edecektir.” getirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bunu başa-
Hava ve deniz taşımacılığı hizmetlerinde büyük po- rabilirsek Intermodal taşımacılığının yaygınlaştırıl-
tansiyel: Eldener, 2021’de yoğunlaşmamız gereken bir ması ile ülkemizin dış ticaretine ve lojistik akışlarına
başka konunun yeni pazarlar olması gerektiğine işaret katkı sağlayabiliriz.”
ediyor: “Uluslararası ticaret faaliyetleri anlık gelişmelere
bağlı olarak kısa sürede değişkenlik gösterebilmektedir. Emre Eldener’in Denizcilik ve Kabotaj Bayramı
Bu nedenle olası krizlere her zaman hazırlıklı olmalıyız. mesajı ise şöyle: 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj
Türkiye, dış ticaret faaliyetlerinde ağırlıklı olarak Avrupa Bayramı denizlerdeki bağımsızlığımızın, özgürlü-
ve Doğu Asya pazarlarına odaklansa da özellikle Afrika ğümüzün ve milli egemenliğimizin temel teminat-
ve Orta Doğu’dan artarak gelen talepleri de dikkate ala- larından biridir. Denizciliğe gereken önceliği ver-
rak bu bölgelerdeki yatırım ve operasyonlarımızı artır- mek, deniz kaynaklarından en verimli şekilde
malıyız. Özellikle; Tunus, Batı Afrika ve Güney Afrika’da yararlanabilmek, bu alandaki rekabet gücümüzün
hava taşımacılığı ve deniz taşımacılığı hizmetleri nokta- ve etkinliğimizin artırılması bakımından da büyük
Temmuz 2021 KobiEfor 65