Page 65 - KobiEfor Temmuz 2021
P. 65

rın zarara maliyetlerinin artmasına neden olduğunu
         anlatıyor: “Çin’deki konteyner üreticileri durmak-  Denizcilik ve Kabotaj
         sızın konteyner üretiyor, ancak üretilen bu kontey-  Bayramı nedir?
         nerlerin önemli bir bölümü eskiyen konteynerlerin
         yerine dolaşıma sokuluyor. Dolayısıyla hissedilen   Denizcilik ve Kabotaj Bayramı, her yıl 1 Temmuz’da
         konteyner sıkıntısına hızlı bir çözüm olamıyor.”    kutlanan milli bir bayramdır. Kabotaj bir ülkenin ken-
            Denizyolu konteyner taşımacılığı büyüme ivme-  di karasularında ve kendi limanları arasında gemi
         sinde: Aşılamanın en üst  seviyeye  çıkmasıyla dünya   işletme ve her türlü liman hizmetlerini kendi kont-
         ticaretinin hızlı bir şekilde büyüyeceğini ve denizyolu   rolünde bulundurma hakkıdır. Büyük Türkçe Sözlük
         konteyner taşımacılığının dünya ticaretindeki önemini
                                                           kabotajı; “Bir ülkenin iskele veya limanları arasında
         eskisinden daha fazla arttıracağını değerlendiren El-  gemi işletme işi” olarak tanımlıyor. Osmanlı İmpa-
         dener, “BIMCO, Mart’ta 15.000 ve üzeri TEU kapasitesi   ratorluğu döneminde, Batılı ülkelere verilmiş kapü-
         olan 45 ULCV (Ultra Geniş Konteyner Gemisi) tipi kon-  tilasyonlar nedeniyle imparatorluğun kabotaj hakkı
         teyner gemisi siparişi ve buna ek olarak daha küçük
                                                           yoktu. 24 Temmuz 1923’te imzalanan Lozan Antlaş-
         gemiler için 27 sipariş verilerek rekor kırıldığını açık-
                                                           ması uyarınca kapitülasyonlar lağvedildi. Böylece
         ladı. Bu gemilerin iki, üç yıl sonrasında servise gire-  Türkiye kabotaj hakkına kavuştu. 19 Nisan 1926’da
         ceklerini düşündüğümüzde, dünya deniz yolu kontey-
                                                           çıkarılan 815 sayılı yasaya göre Türkiye limanları
         ner taşımacılığının büyüyerek yoluna devam edeceğini
                                                           arasında sadece Türk teknelerinin hizmet görme-
         öngörebiliriz. Dünya konteyner ihtiyacı her yıl yüzde 4   si zorunluluğu getirildi. Yasa aynı yıl 1 Temmuz’da
         büyümektedir ve Çin haricinde, önümüzdeki sene Hin-
                                                           yürürlüğe girdi. Bu tarih 1935’ten  itibaren Kabotaj
         distan ve Malezya’nın da hacim konteyner üreten ülke-
                                                           Bayramı olarak kutlanmaya başlandı. 2007’de kabo-
         ler arasına katılması beklenmektedir” diyor.      taj kelimesine denizcilik kelimesi de eklenerek bay-
            Çin’de başlayan koronavirüs salgını, küresel tica-  ramın adı Denizcilik ve Kabotaj Bayramı oldu.
         rette tedarik sıkıntısını da beraberinde getirdi. Bu zor
         zamanların ardından 2021’in Türkiye özelinde sektör-  sında büyük potansiyel olduğunu görüyoruz.”
         lere değer katacağı noktaların da ufukta görünmeye   Dijitalleşmeyle gelen evrim: Eldener, bu zorlu
         başladığını vurgulayan Eldener, şunları söylüyor: “Tür-
                                                          süreçte denizyolunun en büyük evriminin ise diji-
         kiye de dahil olmak üzere bazı ülkeler, Çin’den gelen
                                                          talleşme alanında yaşanmaya başladığını belirti-
         hammaddelere veya yan ürünlere bağımlı olmanın,   yor: “Uzun süredir kullanılan geleneksel evrak ve
         kriz dönemleri için büyük risk taşıdığının farkına var-
                                                          usuller dijitalleşmeyle değişebilecek. Dijitalleşme,
         dı. Bu nedenle dünya genelindeki tedarikçilerin büyük
                                                          konşimento dahil olmak üzere evrak işlerinde, gemi
         bölümü, ürün ya                                  ve yük takiplerinde küresel deniz ticareti paydaşla-
         da hizmet aldıkla-                               rının arasında bir köprü olacaktır.” Sektörde faali-
         rı pazarları çeşit-
                                                          yet göstermek isteyen firmalar için bir zorunluluk
         lendirme   yoluna                                olan yetki belgelerinin yüksek ücretlerinin firmaları
         gittiler.  Pandemi                               daha en başından zorladığına da değinen Eldener,
         sürecinde, Çin’den
                                                          “Sektör bu vb. yüksek ücretlerle uğraşmak zorunda
         yeterince  hizmet
                                                          kalmadan, enerjilerini, birikimlerini kendi firma-
         ve tedarik sağlaya-                              larını ve sektörü geliştirebilecek adımlar atmaları
         mayan küresel şirketlerden bazıları, satın alma ope-
                                                          için teşvik edilmelidir. Pandemi süreci bize bir kez
         rasyonlarını Türkiye’ye yönlendirdi. Küresel ticaretteki
                                                          daha gösterdi ki kriz anının kurtarıcı, alternatif ta-
         bu hedef değişimini pandemi şokuyla başvurulmuş   şıma modu demiryolu ve intermodal taşımalardır.
         geçici bir yöntem olarak değerlendirmiyoruz. Muhte-  Konteynerleşmenin hızla arttığı günümüzde termi-
         melen, Türkiye’ye yönelen satın alma eğilimleri, 2021
                                                          nallerimizin intermodal taşımacılığa elverişli hale
         ve sonrasında da artarak devam edecektir.”       getirilmesi büyük önem arz etmektedir. Bunu başa-
            Hava ve deniz taşımacılığı hizmetlerinde büyük po-  rabilirsek Intermodal taşımacılığının yaygınlaştırıl-
         tansiyel: Eldener, 2021’de yoğunlaşmamız gereken bir   ması ile ülkemizin dış ticaretine ve lojistik akışlarına
         başka konunun yeni pazarlar olması gerektiğine işaret   katkı sağlayabiliriz.”
         ediyor: “Uluslararası ticaret faaliyetleri anlık gelişmelere
         bağlı olarak kısa sürede değişkenlik gösterebilmektedir.   Emre Eldener’in Denizcilik ve Kabotaj Bayramı
         Bu nedenle olası krizlere her zaman hazırlıklı olmalıyız.   mesajı ise şöyle: 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj
         Türkiye, dış ticaret faaliyetlerinde ağırlıklı olarak Avrupa   Bayramı denizlerdeki bağımsızlığımızın, özgürlü-
         ve Doğu Asya pazarlarına odaklansa da özellikle Afrika   ğümüzün ve milli egemenliğimizin temel teminat-
         ve Orta Doğu’dan artarak gelen talepleri de dikkate ala-  larından biridir. Denizciliğe gereken önceliği ver-
         rak bu bölgelerdeki yatırım ve operasyonlarımızı artır-  mek, deniz kaynaklarından en verimli şekilde
         malıyız. Özellikle; Tunus, Batı Afrika ve Güney Afrika’da   yararlanabilmek, bu alandaki rekabet gücümüzün
         hava taşımacılığı ve deniz taşımacılığı hizmetleri nokta-  ve etkinliğimizin artırılması bakımından da büyük
                                                                                    Temmuz 2021 KobiEfor 65
   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70