Page 64 - KobiEfor Temmuz 2021
P. 64
'(1à=&à/à. 9( .$%27$-
Türkiye ve dünya taşımacılığının yaklaşık yüzde 80-90’ı
denizyoluyla gerçekleşiyor
Denizcilik sektörü,
büyüme potansiyeliyle göz dolduruyor
Üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’nin noktası 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj
denizcilik sektörü, dünyadaki birçok Bayramı’nı kutladığımız Temmuz
ülkeye göre çok daha avantajlı sayımızda, denizcilik ve kabotajı ele
konumda. Türk denizciliğinin dönüm aldık. +D]ÖUOD\DQ 'HQL] <DQÖNWDû
ç tarafı denizlerle çevrili ve içsuları ile kapladığı artış göstermesinin, 2019’da tüm dünyada taşınan
alan açısından zengin Türkiye’de, denizcilik bü- yüklerin hacmen yüzde 84 oranında denizyoluyla
Üyüme potansiyeliyle öne çıkan bir sektör. Pande- taşınmasının küresel denizyolu taşımacılığının öne-
miyle gelen kapanma ve kısıtlama tedbirleri, ekonomik mini ortaya koyduğuna dikkat çekiyor: “Pandemi ve
aktivitenin keskin bir şekilde yavaşlamasına neden olur- dünya ticaretindeki dengesizliğin neden olduğu yük
ken; küresel ticaretteki daralma, ekonomileri ve diğer hacimlerindeki düşüş, taşıyıcıların hizmetlerinin ve
sektörler gibi denizcilik sektörünü de olumsuz etkiledi. seferlerinin bir kısmını iptal etmesine ve gecikmele-
Yine de denizcilik sektörü, gemi inşadan lojistiğe, deniz rin artmasına neden oldu, sefer iptalleri duyuruldu.
sigortacılığından denizcilik eğitimine, deniz turizminden Konteyner taşımacılığına yönelik talepte de yüzde
deniz ticaretine zengin alt kırılımlara sahip bir sektör 20-30’luk bir düşüş oldu. Azalan konteyner sayıları
olarak birçok alanda nedeniyle gemiler kapasitesini dolduramadan se-
büyüme potansiyeliyle ferlerini yapmaya başladı. Bu durum gemi hatlarının
göz dolduruyor. maddi kayıp yaşamasına neden oldu ve dolayısıyla
“Denizyolu taşı- gemi ve sefer sayıları azaltıldı. ABD ile Çin ve Asya
macılığı pandemi- ülkeleri arasındaki ticaret dengesinin bozulması ve
den önemli ölçüde ABD’deki operasyonel sorunlar nedeniyle dünyada
etkileniyor”: UTİKAD dolaşan konteynerlerin önemli bir bölümü Kuzey
(Uluslararası Taşı- Amerika’ya yığıldı. Aynı anda armatörlerin sefer ya-
macılık ve Lojistik pan gemi sayılarını azaltmasıyla birlikte Amerika’da
Hizmet Üretenleri biriken konteynerlerin tekrar dünya ticaretine ve do-
Derneği) Yönetim Ku- laşımına dahil edilmesi yavaşladı.”
rulu Başkanı Emre Konteyner sıkıntısının önüne geçebilmek ve
Eldener, denizyolu ekipmanı daha hızlı toplayabilmek adına armatör-
ile yapılan taşıma lerin tüm dünyada serbest zaman ve detention sü-
Emre hacminin son ya- relerini indirdiğini belirten Eldener, bunun da global
Eldener
rım yüzyılda 20 kat ölçekte demuraj maliyetleri nedeniyle birçok tücca-
64 KobiEfor Temmuz 2021