Page 80 - KobiEfor Ekim 2021
P. 80
)5$1&+à6à1*
Türkiye franchise sektörünün pazar payının 2022’de;
PLO\DU GRODUD XODåPDV× EHNOHQL\RU
UFRAD Franchising Derneği beklendiğini söylüyor. Aydın, bir dünya
Genel Başkanı Doç.Dr. Mustafa Aydın, markası olmak için çok ciddi planlama,
Türkiye’de farklı sektörlerde franchise vizyoner bir uzun vade stratejisi ve güçlü
veren markaların 2022’de 55 milyar bir altyapı gerektiğini vurguluyor.
dolarlık bir pazar payı oluşturmasının +D]ÖUOD\DQ 'HQL] <DQÖNWDû
andemi, yaşam koşullarımızı, rı sağlanmasına UFRAD olarak
tüketim trendlerini, temel ih- vesile olduğumuz için çok mutlu
Ptiyaçları değiştirirken franc- olduk. Bu dönemde kamu, sektör
hise sisteminin de değişmesine paydaşları ve üyelerimizle çok ya-
neden oldu. UFRAD Franchising kın temasta olarak, hazırladığımız
Derneği Genel Başkanı Doç.Dr. raporlar, webinarlarımız ve istişare
Mustafa Aydın, franchising sektö- toplantılarımızla markalarımızın
rünün pazar büyüklüğünün global sesi olduk” diye konuşuyor.
düzeyde 2020 yılında 45 milyar do- Perakende sektörü ve mar-
lara ulaştığını, Türkiye’deki zincir kalarımızın pandemi sürecinden
işletmelerin sayısının 2 bin 500’e, çok ciddi şekilde etkilendiğine
zincir işletmelere bağlı şube sayı- değinen Aydın, şunları belirti-
sının ise 65 bine ulaştığını söylüyor. yor: “Franchise markalar bu-
2020’de 15 binden fazla giri- lundukları lokasyon itibariyle ya
şimcinin sisteme dahil olduğu AVM’lerdedir ya da büyük cadde
franchise sektörünün yaklaşık mağazasıdırlar. Markayı taşıya-
250 bin kişiye istihdam sağladı- Mustafa cak mekanlar da bunlardır. Ancak
ğını belirten Doç.Dr. Mustafa Ay- Aydın bilindiği gibi AVM’lerin tamamına
dın, “Türkiye’de farklı sektörlerde yakını kapandı. Açık olanlarsa
franchise veren markaların 2022 yılında 55 milyar yüzde 10 kapasiteyle çalıştılar. İnsanlar dışarıya
dolarlık bir pazar payı yaratması bekleniyor” diyor. çıkmaya çekindikleri için de cadde mağazaları da
Pandeminin etkileri: Doç.Dr. Mustafa Aydın, aynı durumla karşı karşıya kalmıştı. Markalar, var-
“Franchising sistemiyle büyüyen markalarımızın ar- lıklarını sürdürmek için ciddi sorunlarla boğuştular,
tık sadece hizmet ihracatında önemli bir oyuncu değil boğuşmaya da devam ediyorlar. Markalarımız çok
ülke ekonomisinin kalkınması ve ülkemizin yurtdışında zor bir yıl geçirdi. Kapanmak zorunda kalan mar-
tanınması için de önemli bir araç haline geldi. UFRAD kalarımız yüksek kiralar, vergiler altında kaldılar ve
olarak, bu zor dönemde üyelerimize destek sağlıyoruz, maalesef özellikle AVM’lerde yer alan markalarımız
sektörün sorunlarını Ticaret Bakanlığı, TİM, DEİK gibi ciddi sıkıntılara girdi. Caddelerde de gördüğümüz
kurumlar ve sektörel derneklerle işbirliği içinde ilgili bu sıkıntılar aslında hala devam etmekte ve pan-
bakanlıklarla paylaşıyor ve çözüm önerileri sunuyoruz. demi sebebiyle çok ciddi bir ivme yakalayarak hem
Birçoğuna olumlu dönüşler ve uygulama kolaylıkla- ulusal hem de uluslararası pazarlarda yükselişte
olan markalarımız geri dönülemez yaralar aldı. An-
cak, umudumuzu kaybetmiyoruz ve UFRAD olarak
franchise markalarımızı ve yüzlerce lokasyonda faali-
yet gösteren, on binlerce kişiye istihdam sağlayan sek-
törümüzü güçlü ve ayakta tutmak için çaba gösteriyo-
ruz. 2021 yılında; geçen yıl olduğu gibi kamu ve sektör
paydaşlarımızla sorunlarımızı dile getirmeye ve çözüm
önerileri sunmaya devam edeceğiz. Önceliğimiz bu zor
dönemi en az hasarla atlatabilmek için yapılması gere-
kenleri ilgili mercilere duyurmak ve hayata geçirilme-
sini takip etmek.”
Doç.Dr. Mustafa Aydın, markaları ve AVM’leri karşı
karşıya getiren duruma da değiniyor: “AVM ortak gider-
80 KobiEfor Ekim 2021