Page 80 - KobiEfor Ekim 2021
P. 80

)5$1&+à6à1*



                   Türkiye franchise sektörünün pazar payının 2022’de;

                       PLO\DU GRODUD XODåPDV× EHNOHQL\RU


         UFRAD Franchising Derneği                        beklendiğini söylüyor.  Aydın, bir dünya
         Genel Başkanı Doç.Dr. Mustafa Aydın,             markası olmak için çok ciddi planlama,
         Türkiye’de farklı sektörlerde franchise          vizyoner bir uzun vade stratejisi ve güçlü
         veren markaların 2022’de 55 milyar               bir altyapı gerektiğini vurguluyor.
         dolarlık bir pazar payı oluşturmasının             +D]ÖUOD\DQ  'HQL] <DQÖNWDû

              andemi, yaşam koşullarımızı,                                rı sağlanmasına UFRAD olarak
              tüketim trendlerini, temel ih-                              vesile olduğumuz için çok mutlu
         Ptiyaçları değiştirirken franc-                                  olduk. Bu dönemde kamu, sektör
          hise sisteminin de değişmesine                                  paydaşları ve üyelerimizle çok ya-
          neden oldu. UFRAD Franchising                                   kın temasta olarak, hazırladığımız
          Derneği Genel Başkanı Doç.Dr.                                   raporlar, webinarlarımız ve istişare
          Mustafa Aydın, franchising sektö-                               toplantılarımızla  markalarımızın
          rünün pazar büyüklüğünün global                                 sesi olduk” diye konuşuyor.
          düzeyde 2020 yılında 45 milyar do-                                Perakende sektörü ve mar-
          lara ulaştığını, Türkiye’deki zincir                            kalarımızın pandemi sürecinden
          işletmelerin sayısının 2 bin 500’e,                             çok ciddi şekilde etkilendiğine
          zincir işletmelere bağlı şube sayı-                             değinen Aydın, şunları belirti-
          sının ise 65 bine ulaştığını söylüyor.                          yor: “Franchise markalar bu-
            2020’de 15 binden fazla giri-                                 lundukları lokasyon itibariyle ya
          şimcinin sisteme dahil olduğu                                   AVM’lerdedir ya da büyük cadde
          franchise sektörünün yaklaşık                                   mağazasıdırlar. Markayı taşıya-
          250 bin kişiye istihdam sağladı-  Mustafa                       cak mekanlar da bunlardır. Ancak
          ğını belirten Doç.Dr. Mustafa Ay-  Aydın                        bilindiği gibi AVM’lerin tamamına
          dın, “Türkiye’de farklı sektörlerde                             yakını kapandı. Açık olanlarsa
          franchise veren markaların 2022 yılında 55 milyar   yüzde 10 kapasiteyle çalıştılar. İnsanlar dışarıya
          dolarlık bir pazar payı yaratması bekleniyor” diyor.  çıkmaya çekindikleri için de cadde mağazaları da
            Pandeminin etkileri: Doç.Dr. Mustafa Aydın,   aynı durumla karşı karşıya kalmıştı. Markalar, var-
          “Franchising sistemiyle büyüyen markalarımızın ar-  lıklarını sürdürmek için ciddi sorunlarla boğuştular,
          tık sadece hizmet ihracatında önemli bir oyuncu değil   boğuşmaya da devam ediyorlar. Markalarımız çok
          ülke ekonomisinin kalkınması ve ülkemizin yurtdışında   zor bir yıl geçirdi. Kapanmak zorunda kalan mar-
          tanınması için de önemli bir araç haline geldi. UFRAD   kalarımız yüksek kiralar, vergiler altında kaldılar ve
          olarak, bu zor dönemde üyelerimize destek sağlıyoruz,   maalesef özellikle AVM’lerde yer alan markalarımız
          sektörün sorunlarını Ticaret Bakanlığı, TİM, DEİK gibi   ciddi sıkıntılara girdi. Caddelerde de gördüğümüz
          kurumlar ve sektörel derneklerle işbirliği içinde ilgili   bu sıkıntılar aslında hala devam etmekte ve pan-
          bakanlıklarla paylaşıyor ve çözüm önerileri sunuyoruz.   demi sebebiyle çok ciddi bir ivme yakalayarak hem
          Birçoğuna olumlu dönüşler ve uygulama kolaylıkla-  ulusal hem de uluslararası pazarlarda yükselişte
                                                          olan markalarımız geri dönülemez yaralar aldı. An-
                                                          cak, umudumuzu kaybetmiyoruz ve UFRAD olarak
                                                          franchise markalarımızı ve yüzlerce lokasyonda faali-
                                                          yet gösteren, on binlerce kişiye istihdam sağlayan sek-
                                                          törümüzü güçlü ve ayakta tutmak için çaba gösteriyo-
                                                          ruz. 2021 yılında; geçen yıl olduğu gibi kamu ve sektör
                                                          paydaşlarımızla sorunlarımızı dile getirmeye ve çözüm
                                                          önerileri sunmaya devam edeceğiz. Önceliğimiz bu zor
                                                          dönemi en az hasarla atlatabilmek için yapılması gere-
                                                          kenleri ilgili mercilere duyurmak ve hayata geçirilme-
                                                          sini takip etmek.”
                                                            Doç.Dr. Mustafa Aydın, markaları ve AVM’leri karşı
                                                          karşıya getiren duruma da değiniyor: “AVM ortak gider-


         80 KobiEfor Ekim 2021
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85